Gör jag ngt fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kissemissen

Gör jag ngt fel?

Inlägg av Kissemissen »

hej
det har nu gått 5 dgr i kuren och david sover hela nätterna , yes :)

bara ett problem. han vaknar redan 05:30.

ska ja lägga honom senare eller hur ska man göra för att få honom att sova längre?

det här är hans schema

06:30 gå upp
07:00 frukost
09:15 mellis
09:30-10:30 sovstund
11:45 lunch
13:30-14:30 sovstund
15:00 Middag
17:00 Mellis
18:30 Välling
19:00 Sova för kvällen
T.P

Inlägg av T.P »

Hej..hur gammal e han? Har han rätt antal timmar/sömn för sin ålder?
barn födda 04/06/08
camilla

Inlägg av camilla »

Hej!
Fost och framst sa e det bra om du fyller i profilen sa man vet hur gammal ditt barn ar, av antalet sovtimmar och dagslurar gissar jag att hn ar runt aret? Lagga senare brukar inte ha nagon effekt for att fa dem att sova langre utan isafall sa e det battre att lagga tidigare hur konstigt det an later... I ditt fall sa har du bara kurat i 5 dagar och vargtimmen/tidiga mornar kan ju ta langre tid att fa bort. Fragan e nu vad han gor da han vaknar 5.30... Skriker han? Eller ligger och pratar? E han nojd sa gor ingenting, forsok somna om du. Skriker han sa tar du till ramsan. Jag tycker nog du skall ge schemat du har en chans att satta sig innan du borjar andra nagonting och kom ihag att morgontimmarna kraver ofta lite langre tid att fa bukt med men ge oss garna lite mer information om alder, vad han gor da han vaknar osv och glom inte se det positiva i att han sover battre an innan, nu e det bara sma detaljer som skall rattas till.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Kissemissen

Inlägg av Kissemissen »

ojdå glömde helt och hållet att skriva åldern. han är 9 månader
Kissemissen

Inlägg av Kissemissen »

camilla skrev:Hej!
Fost och framst sa e det bra om du fyller i profilen sa man vet hur gammal ditt barn ar, av antalet sovtimmar och dagslurar gissar jag att hn ar runt aret? Lagga senare brukar inte ha nagon effekt for att fa dem att sova langre utan isafall sa e det battre att lagga tidigare hur konstigt det an later... I ditt fall sa har du bara kurat i 5 dagar och vargtimmen/tidiga mornar kan ju ta langre tid att fa bort. Fragan e nu vad han gor da han vaknar 5.30... Skriker han? Eller ligger och pratar? E han nojd sa gor ingenting, forsok somna om du. Skriker han sa tar du till ramsan. Jag tycker nog du skall ge schemat du har en chans att satta sig innan du borjar andra nagonting och kom ihag att morgontimmarna kraver ofta lite langre tid att fa bukt med men ge oss garna lite mer information om alder, vad han gor da han vaknar osv och glom inte se det positiva i att han sover battre an innan, nu e det bara sma detaljer som skall rattas till.
jo självklart tycker ja d är härligt att få sova längre :)
När han vaknar så pratar han först ,men efter ca 10 minuter börjar han gråta. jag går då in och ramsar, går ut och ramsar. han somnar inte men nöjer sig ävl en stund. går upp kl 6 med honom ändå, för tycker inte d käns nån ide att fortsätta ramsa med bara en halvtimme kvar. eller ska ja fortsätta?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Hrm..."går in och ramsar" :?: :?:
Du ska INTE gå in och ramsa :!: [-X Du ska ramsa UTANFÖR. Han får absolut inte se dig. Du ska bara gå in när det är VERKLIG KRIS och du behöver använda något annat verktyg än ramsan.

:idea: Läs på i Lathunden :!:

:idea: Han ligger ju 30 min snålt på sin planerade sömn så antingen kan ni lägga honom en halvtimme tidigare eller göra morgon en halvtimme senare.
Det är bra att ha "rätt" sömnbehov inplanerat på pappret, det finns ju alltid små detaljer som kan göra att det strular lite och han får mindre sömn ändå och då är det ju bra om man inte ligger snålt redan från början. :wink:

:idea: Morgon är det klockslag som du har bestämt med marginalkvart möjligtvis, dvs 6.15 i ert fall. Tar du upp honom lite hursomhelst så lovar jag att han kommer att vakna tidigare och tidigare. Attityd och konsekvens :!:

Läs på igen, och igen. Det är SÅ viktigt att du gör rätt och inte sänder dubbla budskap här.

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Förlåt att jag nästan bara klagade :shock: :oops: Glömde säga att du och ni har varit jätteduktiga hittills! :D :oops:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Han vaknar till och när han börjar gråta behöver han hjälp att somna om!

:idea: Ge en pang-ramsa vid första gnället. Avvakta därefter och ramsa först vid kris! GÅ INTE IN! Ramsa sådär i förbigående - du är ju upptagen med att sova :wink: !

:idea: Se till att få till ett omsomnande och förläng med marginalkvart för att få till det (om det behövs).Klassiskt brukar vara att de "håller på" i 45 minuter och därefter brukar de somna om. Var noga med att väcka honom med ett glatt god morgon innan han hinner vakna själv!

:idea: Ge det 3-4 mornar - därefter ska poletten ha trillat ner!

:D Lycka till!
Kissemissen

Inlägg av Kissemissen »

Mindy skrev::D
Hrm..."går in och ramsar" :?: :?:
Du ska INTE gå in och ramsa :!: [-X Du ska ramsa UTANFÖR. Han får absolut inte se dig. Du ska bara gå in när det är VERKLIG KRIS och du behöver använda något annat verktyg än ramsan.

:idea: Läs på i Lathunden :!:

:idea: Han ligger ju 30 min snålt på sin planerade sömn så antingen kan ni lägga honom en halvtimme tidigare eller göra morgon en halvtimme senare.
Det är bra att ha "rätt" sömnbehov inplanerat på pappret, det finns ju alltid små detaljer som kan göra att det strular lite och han får mindre sömn ändå och då är det ju bra om man inte ligger snålt redan från början. :wink:

:idea: Morgon är det klockslag som du har bestämt med marginalkvart möjligtvis, dvs 6.15 i ert fall. Tar du upp honom lite hursomhelst så lovar jag att han kommer att vakna tidigare och tidigare. Attityd och konsekvens :!:

Läs på igen, och igen. Det är SÅ viktigt att du gör rätt och inte sänder dubbla budskap här.

Lycka till! :D
nej jag vet att man inte ska gå in å ramsa. men han satt upp i sängen och då ska man väl lägga honom tillrätta eller? i o med att ja gjorde d så ramsade ja en ggn då jag lade honom. tack för alla tips
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jaha, jag förstod inte att du varit in och lagt till rätta. Sorry. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har fått fantastiska svar. Läs och lär :D

Men du måste också läsa på. Slarva inte med kunskaperna här :shock:

Fråga: :lol: Vad är det som är förbjudet :?:

1. att sitta upp i sängen
2. att vara riktigt ledsen och olycklig (=be om hjälp)?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har fått fantastiska svar. Läs och lär :D

Men du måste också läsa på. Slarva inte med kunskaperna här :shock:

Fråga: :lol: Vad är det som är förbjudet :?:

1. att sitta upp i sängen
2. att vara ledsen och olycklig (=be om hjälp)?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"