skriker (länge) om vi inte buffar, vad gör vi för fel
Skriker och gråter så hon blir hes vid läggning
Hon är 4 1/2 mån.
Schemat:
7.00 väckning och mat (ammar)
9.00 - 10.30 sova
10.30 mat (ammar)
12.30 - 14.00 sova
14.00 mat (ammar)
16.30 - 17.15 sova
17.15 mat ( ammar)
18.30 mat (gröt + ammar)
19.15 sova för natten
Hon är väldigt trött vid fyra funderar på att flytta sista passet till fyra. Men man ska väl inte ändra under uppföljningsveckan? I vilket fall som helst skriker hon iallafall vid alla pass, men mest när hon ska nattas för natten. Vet inte om jag har vargarna strykandes runt mig, men hon gör samma sak för min man.
Schemat:
7.00 väckning och mat (ammar)
9.00 - 10.30 sova
10.30 mat (ammar)
12.30 - 14.00 sova
14.00 mat (ammar)
16.30 - 17.15 sova
17.15 mat ( ammar)
18.30 mat (gröt + ammar)
19.15 sova för natten
Hon är väldigt trött vid fyra funderar på att flytta sista passet till fyra. Men man ska väl inte ändra under uppföljningsveckan? I vilket fall som helst skriker hon iallafall vid alla pass, men mest när hon ska nattas för natten. Vet inte om jag har vargarna strykandes runt mig, men hon gör samma sak för min man.
-
TorpSara
Jag tror gott att du kan backa den sista luren lite, mest för att det är bra att ha lite mer vaken inför natten.
Annars är mina tips på åtgärder samma som Duggan och Elle.
Gapskratt innan sängen! Brrr på magen, skäggas av pappa, ruggas med magen mot mammas huvud (uppe i luften, Eds favvo!
). Hon ska helst kikna!
Lugn och mjuk (gärna klassisk) musik på om hon är arg, rätt högt. Ramsa om hon är ledsen. Lyssnar hon till ramsan med sätter igång igen är hon mest arg vågar jag påstå, så då kan mjuk musik och en enstaka påminnelse göra susen.
Vad tror du om det?
Annars är mina tips på åtgärder samma som Duggan och Elle.
Vad tror du om det?
Tack för tipsen Jag ska försöka imorgon på dagen och kvällen och få henne att skratta. Men det verkar som om hon känner av att hon ska läggas och blir därför svårflörtad. Hon vänder bort huvudet och försöker undvika ögonkontakt för att hon inte ska skratta. Lyckas vi få ögonkontakt skrattar hon men kan bli allvarlig på en halv sekund.
-
TorpSara
PANG! På den fula och dräglande mammavargen!!nybörjare skrev:Men det verkar som om hon känner av att hon ska läggas och blir därför svårflörtad. Hon vänder bort huvudet och försöker undvika ögonkontakt för att hon inte ska skratta.
Hej
Av egen jobbig erfarenhet så vet jag att det enda hon känner av är era känslor inför att hon ska lägga sig. Jobba på att spela teatern och försök ta fram glädjen hos er själva. Det kan vara svårt om man vet att det ska skrikas när man lagt bebis. Men det är ju det som smittar av sig. En självuppfyllande profetia. Jag har en del tips på det här, om du tycker det låter logiskt och vettigt? Säg till isf.Men det verkar som om hon känner av att hon ska läggas och blir därför svårflörtad.
Just läggningsskrik finns det en miljon trådar på här, det lixom för tidiga morgornar är några av dom vanligare problemen. Kolla runt lite, så kommer du hitta massa bra trådar.Kommer hon aldrig ge sig och ligga och jollra som de andra förlädrarna skriver här
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Jag tror jag övervann vargen idag. Visst blev hon ledsen vid två av dag passen när hon lades ner men hon somna efter ca. 5 minuter och det var mest bara gnäll. (sydde som en galning på symaskinen utanför) Men vid de andra två passen var hon tyst någon minut först innan hon började gnälla lite men hon var inte ledsen och knappt arg. Så då gör det väl inget att hon är vaken 10 - 20 minuter. Det känns så skönt.
Nu får jag bara jobba vidare med attityden så det fungerar varje gång.
Jag gjorde så att jag bara lekte lite kort med henne innan hon skulle läggas (en minut) för hon har varit glad hela dagen och då hinner jag själv inte bli så uppstressad.
Jag gjorde så att jag bara lekte lite kort med henne innan hon skulle läggas (en minut) för hon har varit glad hela dagen och då hinner jag själv inte bli så uppstressad.
Trodde jag skulle klara mig utan hjälp, men icke. Hon skriker och gråter fortfarande 5 - 15 minuter vid läggning både på dagarna och nätterna. Hon börjar inte skrika förrän jag bänder ner huvudet (hon gör allt hon kan för att slippa lägga ner huvudet). När jag släpper blir hon oftast tyst några sekunder har hänt att det varit tyst en minut. Sedan börjar hon gorma tills hon blir tvärtyst igen. Då har hon somnat. Så det är väldigt svårt at veta när man ska säga bekräftelseramsan. Är det fortfarande vargen? Jag tycker det är svårt att få en naturlig läggning eftersom hon ska skratta så mycket. Hon är inte direkt sugen på att skratta för hon är så trött när det är dags att lägga henne. Där kommer nästa problem. Hon vaknar runt 6 varje morgon fast hon inte ska upp förräns 7. Jag är ganska säker på att det är för att hon är hungrig. Det går nämligen inte att på något sätt få tyst på henne. När vi provade imorse att byta blöja på henne innan hon fick mat blev hon hjärtskärande ledsen. Det har sluat med att vi har tagit upp henne halv 7 varje morgon. Ska jag börja ge henne ett nattmål? När i sådana fall? Eller ska vi lägga henne senare?
Hej
Jag vill bara berätta att jag har haft exakt samma problem, jag gjorde allt som någon kan för att få stopp på det. Gick nästan aldrig in dock, för jag märkte ju att jag bekräftade oron då, och då blev det verkligen hysteriskt! Som du skrev någonstans innan i tråden.
Jag hade oxå mellan 5 - 10 min skrik, gnäll, gorm och vrål varje läggning i princip, i två månader. Sen en dag, vid kl 16 luren så vart det tyst. Knäpptyst. Jag och mannen tittade på varandra lite förvånant. Sen var det tyst varje läggning i ett halvår ca. Sen har vi haft perioder när det har varit problem igen. Någon vecka hit och dit. Men så är det ju för alla, det är en process och ingen mirakelkur.
Ha tålamod, och stå för vad ni gör i handling, så det inte finns ett spår av tvivel för barnet. Så kommer lilla poletten falla ner.
Om det är så att du tror att hon är hungrig, så hade jag inte satsat på nattmål. Utan istället utökat med ett gröt/puré/banan mål på dagen istället?
Dom behöver så väl sina sammanhängade tim av sömn på natten. Så det skulle nästan vara lite synd att bryta dom tycker jag? Vad tror du?
Jag vill bara berätta att jag har haft exakt samma problem, jag gjorde allt som någon kan för att få stopp på det. Gick nästan aldrig in dock, för jag märkte ju att jag bekräftade oron då, och då blev det verkligen hysteriskt! Som du skrev någonstans innan i tråden.
Jag hade oxå mellan 5 - 10 min skrik, gnäll, gorm och vrål varje läggning i princip, i två månader. Sen en dag, vid kl 16 luren så vart det tyst. Knäpptyst. Jag och mannen tittade på varandra lite förvånant. Sen var det tyst varje läggning i ett halvår ca. Sen har vi haft perioder när det har varit problem igen. Någon vecka hit och dit. Men så är det ju för alla, det är en process och ingen mirakelkur.
Ha tålamod, och stå för vad ni gör i handling, så det inte finns ett spår av tvivel för barnet. Så kommer lilla poletten falla ner.
Börja skratta ett tag innan läggis, och bolla runt henne några sista vändor i luften på väg till rummet kanske? Om hon tycker sånt är kul, annars nått annat så klart...Hon är inte direkt sugen på att skratta för hon är så trött när det är dags att lägga henne.
Om det är så att du tror att hon är hungrig, så hade jag inte satsat på nattmål. Utan istället utökat med ett gröt/puré/banan mål på dagen istället?
Dom behöver så väl sina sammanhängade tim av sömn på natten. Så det skulle nästan vara lite synd att bryta dom tycker jag? Vad tror du?
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Glömde den här:
Tänkte på en annan sak med, om hon verkar dödstrött, så trött så hon inte orkar skratta så kanske du skulle använda marginalkvaren åt varje håll på middagsvilan och/eller första luren.

Det kommer antagligen inte att hjälpa, utan bara göra det svårare att somna på kvällen om hon blir övertrött dessutom.Eller ska vi lägga henne senare?
Tänkte på en annan sak med, om hon verkar dödstrött, så trött så hon inte orkar skratta så kanske du skulle använda marginalkvaren åt varje håll på middagsvilan och/eller första luren.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Tack för svaret. Känns skönt att du haft samma problem och att det bara slutade. Jag hoppas på det nu, för just nu känns det som man vill ge upp. Hon har dessutom varit ännu argare idag än tidigare och vid lunchpasset skrek/grät/gorma i 30 minuter. Hon vakna även upp många gånger under sovpassen. Hon vägrar även lägga ner huvudet nu, det har hon inte gjort förrut. Men jag får väl prova ett tag till. Går det för er andra ska det väl gå för mig med. Problemet är att jag inte var inställd på så här mycket skrik.
Jag har funderat på en sak. Kan det bero på att vi aldrig fick ordning på solfjädern att hon skriker vid läggning. För ni vi lägger henne och lägger solfjädern i några sekunder innan vi går ut så är hon ju inte direkt lugn i kroppen. Vi lämnar henne bökande och skrikande (ibland tyst) med en ramsa.
Jag har funderat på en sak. Kan det bero på att vi aldrig fick ordning på solfjädern att hon skriker vid läggning. För ni vi lägger henne och lägger solfjädern i några sekunder innan vi går ut så är hon ju inte direkt lugn i kroppen. Vi lämnar henne bökande och skrikande (ibland tyst) med en ramsa.
hej
Solfjädern fick vi inte heller ordning på. Hmm
Jag länkar min tråd, där finns massa råd att läsa. Kan du se en riktigt mes
som ändå fick ordning på det till slut. Den är ganska lång, men läs om du orkar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12035
Solfjädern fick vi inte heller ordning på. Hmm
Jag länkar min tråd, där finns massa råd att läsa. Kan du se en riktigt mes
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12035
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Tack Cissi för dina svar och din länk. Känns bra att veta att det finns fler i detta träsk och som tagit sig upp.
Jag tolkar det som om att det iallfall var attityden i slutändan som gjorde att ni fick rätsida på insomningsproblemen. Har jag rätt? Är det alltså bara det jag ska jobba med, eller backa du något? Vet inte om jag ska backa något för att få in solfjädern. Men jag är också livrädd att göra det värre genom det. Tänk om man visste vad man sysslade med!!