skriker (länge) om vi inte buffar, vad gör vi för fel
skriker (länge) om vi inte buffar, vad gör vi för fel
Hejsan! Jag är ny på stället och i desperat behov av hjälp! Finns det några experter som kan ta sig an mig?
Vi är inne på 3:dje dagen på SHN-kuren. Nu ska vi alltså inte buffa. Men gör vi inte det skriker hon och det handlar inte bara om några minuter. Några bra förslag hur vi ska komma ur detta buffningsträsk. Hon ska väl inte behöva gråta. Gråten pendlar mellan hög gråt och hysterisk gråt.
Vi är inne på 3:dje dagen på SHN-kuren. Nu ska vi alltså inte buffa. Men gör vi inte det skriker hon och det handlar inte bara om några minuter. Några bra förslag hur vi ska komma ur detta buffningsträsk. Hon ska väl inte behöva gråta. Gråten pendlar mellan hög gråt och hysterisk gråt.
Hej nybörjare och välkommen till Forumet
Ni har genom "generös buffning" vant henne att det måste vara så för att hon ska kunna somna. Nu måste ni visa henne att det går bra att soman utan att bli buffad. Nu på tredje natten så skulle jag göra så här: se till att magen är mätt, busa och skoja som tokar, lägg tillrätta, buffa två omgångar som markering och sedan statisk solfjäder tills hon känns sömntung i kroppen och UT med ramsa. Dottern kommer anatligen FRÅGA en hel del för hon undrar, var är BUFFNINGEN? Men målet med kuren är ju att hon ska kunna somna trygg i sin säng och sova gott och länge och då kan ni ju inte buffa mer
Svara på hennes frågor med en HÖG betryggande ramsa som ger henne svar på frågan. Ramsan ska förmedla detta: JA, det är PRECIS så här det ska vara nu, du kan somna och sova gott, vi vaktar. Vid KRIS så gå in, lägg tillrätta och statisk solfjäder tills hon lugnar sig. Men var noga med att LYSSNA på dottern: är hon arg, sur, ligger och bökar, ja det får hon ta hand om själv och du ger henne en mjuuuk bekräftelseramsa när hon håller på att varva ner. Arbetar hon däremot upp sig och blir ledsen, ja då behöver hon hjälp och först då ska hon ha en ramsa som svar.
Kom ihåg bekräftelsen, den är det sista hon ska ha med sig in i sömnen
Vi finns här
Elle
Ni har genom "generös buffning" vant henne att det måste vara så för att hon ska kunna somna. Nu måste ni visa henne att det går bra att soman utan att bli buffad. Nu på tredje natten så skulle jag göra så här: se till att magen är mätt, busa och skoja som tokar, lägg tillrätta, buffa två omgångar som markering och sedan statisk solfjäder tills hon känns sömntung i kroppen och UT med ramsa. Dottern kommer anatligen FRÅGA en hel del för hon undrar, var är BUFFNINGEN? Men målet med kuren är ju att hon ska kunna somna trygg i sin säng och sova gott och länge och då kan ni ju inte buffa mer
Kom ihåg bekräftelsen, den är det sista hon ska ha med sig in i sömnen
Vi finns här
Tack för svaret. Problemet är bara att hon inte blir sömntung av solfjädern. Hon blir bara argare än om jag inte går in. Hon ålar och skriker högre och högre. När hon kommer upp i hysteriskt får vi henne inte ens lugn med buffandet därför är vi nog lite rädda att hon ska hamna i det tillståndet. För det skriket kan knäcka den bästa. (Knäckte pappan första natten på det sättet).
Första gången man gör en statisk solfjäder för att bryta ett "krisläge" så kan man få stå så länge som 45 minuter. Men det kommer du aldrig behöva göra mer. Så bred ut händerna ordentligt över ryggen och håll så, hon ska inte kunna åla omkring. Men för att det ska förmedla lugn till dottern så måste ni vara säkra på vad ni gör. Det gäller alla verktyg, du vet attityden är a och o för att kunna ge barnet ett betryggande svar.
Elle
Tack Elle för svaren. Jag hann inte läsa det sista svaret från dig innan jag natta henne så det blev ingen solfjäder.
Men i natt gick det bättre. Jag bestämde mig för att inte gå in utan ramsade bara vid behov (tror jag
). Men det tog ändå 45 minuter innan hon tystnade. Skillnaden var att hon lät mer arg och aldrig blev hysterisk. SKÖNT! Tyvärr blev det två mastiga pass kl 4 - 5 och 6 - 7. Sista passet var hon på gränsen till hysterisk och mycket ledsen. Kan hon vara hungrig då? Jobbigt med all gråt iallafall hoppas det slutar snart.
Men i natt gick det bättre. Jag bestämde mig för att inte gå in utan ramsade bara vid behov (tror jag
Hej nybörjare!
Bra jobbat i natt
Det tar ett par dagar innan poletten trillar ner, att på natten sover alla som grisar och äter, ja det gör man på dagen. Bra att du jobbade på med ramsan! Om hon fastnar i sitt skrik under vargtimmen så gå in EN gång och lägg tillrätta ordentligt och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och ut med ramsan. Då har hon fått hjälp att kunna somna och då backar du och ger förutsättningarna för henne att kunna somna. Bekräfta henne när hon håller på att somna.
Jag kan varmt rekommendera att du skriver ut Lathunden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21 och har den bredvid dig, då är det lättare att hålla fokus och arbeta FRAMÅT och ge mer förtroende för barnet.
Kom ihåg att SHN-kuren är en process som tar tid och MÅSTE få ta tid. Iblande är det tre steg framåt och två tillbaka. Arbeta hela tiden med målet för ögonen: dottern ska somna själv trygg i sin säng och sova gott och lääänge.
Elle
Bra jobbat i natt
Jag kan varmt rekommendera att du skriver ut Lathunden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21 och har den bredvid dig, då är det lättare att hålla fokus och arbeta FRAMÅT och ge mer förtroende för barnet.
Kom ihåg att SHN-kuren är en process som tar tid och MÅSTE få ta tid. Iblande är det tre steg framåt och två tillbaka. Arbeta hela tiden med målet för ögonen: dottern ska somna själv trygg i sin säng och sova gott och lääänge.
Tack för peppningen. Jag var rätt knäckt i morse. Jag har en till fundering inför nästa natt. Hur vet man när man ska sluta bekräfta. Det blir nämligen ofta både dag som natt att hon skriker argt sedan lugna sig och bara "hummar el. mumlar/gnyr då bekräftar jag, då fortsätter hon mumla/gny då bekräftar jag igen. Så kan vi hålla på. Överarbetar jag?
Jag måste fråga några saker till nu när jag har chansen.
Ska jag göra solfjädern fast hon blir argare eller ska jag bara ramsa? Om jag efter uppföljningsveckan ska åka någonstans i bil hur gör jag då. Säg att hon ska sova 1,5h och bilfärden tar 30 minuter. Ska hon somna i sängen och jag lyfter i henne sovande i bilen. Eller ska hon kunna somna i bilen nu genom bara ramsan (för innan vi började kuren somnade hon nästan aldrig i bilen) och sedan får hon sova i den den resterande timmen?
Om hon tystnar under ramsan när du går ut ur rummet så kan du "baka in" bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt. Går hon igång igen och blir ledsen då ger du en påminnelseramsa och bekräftar henne när hon lugnar ner sig. Om hon sedan ligger och hummar lite, ja det behöver du inte bekräfta, det är nog hennes sätt att varva ner för att kunna somna.
Elle
Solfjädern är till för att lugna en ledsen tjej eller bryta om hon "fastnat" i sitt klagande. Så använd den inte om hon är arg, då hjälper den inte. Att vara arg är fullt tillåtet och det får hon ta hand om själv. När hon börjar lugna henne så bekräftar du henne mjukt.
Kortare bilåkande skulle jag styra till vakentiden och ge en liten muta för att hålla vaken. Längre bilfärder kan man göra under sovtiden när schemat verkligen sitter. Då blir de sin egen lilla klocka och somnar där de är/ där de läggs. När Olle var yngre och skulle sova i bilen, så täckte vi för bilstolen med en filt så synintrycken stängdes ute och sedan sade vi dagsramsan och lät honom sedan vara. Alla gånger så sov han inte exakt enligt schemat men hade förutsättningarna. Vi såg det som en resdag och lite minus på sömnkonton en dag klarar de utan problem när de är säkra sovare och så är man på banan dagen efter igen.
Elle
Kortare bilåkande skulle jag styra till vakentiden och ge en liten muta för att hålla vaken. Längre bilfärder kan man göra under sovtiden när schemat verkligen sitter. Då blir de sin egen lilla klocka och somnar där de är/ där de läggs. När Olle var yngre och skulle sova i bilen, så täckte vi för bilstolen med en filt så synintrycken stängdes ute och sedan sade vi dagsramsan och lät honom sedan vara. Alla gånger så sov han inte exakt enligt schemat men hade förutsättningarna. Vi såg det som en resdag och lite minus på sömnkonton en dag klarar de utan problem när de är säkra sovare och så är man på banan dagen efter igen.
Inatt sov hon 11h med några små korta uppvknande från kl. 2.
Varje gång hon började gnälla sa min man ramsan, då somna hon nästan direkt. Men vad är nu nästa steg? Ska vi sluta ramsa när hon vaknar upp förutom under vargtimmen? Jag är bara så rädd att hon ska skrika upp sig då och vi inte ska kunna lugna henne. Samma sak på dagarna hon vaknar fortfarande ofta efter 45 minuter. Och hon vaknar alltid med att gnälla eller skrika, aldrig glad.
Hon var arg och grät om vart annat igårkväll när hon skulle somna fast hon skrattat innan vi lade henne. Kommer hon alltid vara arg när hon läggs. Det är hon på dagarna med när hon lämnas i rummet fast oftast bara 5 - 10 minuter.
Tack för alla snabba svar, det har verkigen hjälpt dessa jobbiga dagar
Hon var arg och grät om vart annat igårkväll när hon skulle somna fast hon skrattat innan vi lade henne. Kommer hon alltid vara arg när hon läggs. Det är hon på dagarna med när hon lämnas i rummet fast oftast bara 5 - 10 minuter.
Tack för alla snabba svar, det har verkigen hjälpt dessa jobbiga dagar
STRÅLANDE jobbat inatt
Nu kan ni backa lite och låta dottern ta hand om sina nattliga uppvak själv. OM hon blir ledsen ja, först då ger ni en betryggande ramsa. I vargtimmen och fram till morgon skulle jag ge en pangramsa direkt. Med pangramsa menas att man säger den DIREKT och den ska vara hög och hurtig och förmedla: "Det är fortfarande natt, du kan lugn sova vidare. Mamma o pappa vaktar." Därefter skulle jag göra INGENTING förrän klockan ringer in morgonen och då göra GLAD morgon! Men det finns olika stategier för att hantera uppvak i varmtimmen, välj den som passar er:
dottern ska somna själv, trygg i sin säng och sova gott och lääänge
Busa som tokar både innan dagslur och natten och sedan "hör" ni inte hennes arga/sura protester. Det får hon ta hand om själv och hjälper henne med ramsa först om hon blir ledsen.
Elle
Måla inte fan på väggen nu! Som jag skrev ovan i tråden: Tänk på att SHN-kuren är en process som tar tid och MÅSTE få ta tid! Ibland är det tre steg framåt och två steg tillbaka. Men huvudsaken är att ni hela tiden arbetar framåt med målet för ögonen1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Hon är arg och ledsen o v a hela tiden vid läggning. Hur länge kan ett barn hålla på. Hon är hes nu stackarn men skriker tappert på ändå. Kommer hon aldrig ge sig och ligga och jollra som de andra förlädrarna skriver här. Försöker få henne att skratta men jag vet inte om hon känner av en uppskruvad stämmning för vi kanske försöker förmycket. 
Flyttad fråga
nybörjare skrev:Jag är nu inne på andra uppföljningsdagen och med lite hjälp från detta forum och speciellt Elle har det funkat bra. Hon vaknar oftast inte förrän 3 och somnar om själv. Sedan är det fortfarande jobb under vargtimmen fram tills hon ska upp kl. 7. Problemet, och det som håller på att knäcka mig är att hon skriker så vansinnigt innan hon somnar, dag som natt. (Någon gång är hon lugn tills vi går ut med ramsan men oftast gastar redan när vi lägger ner henne.) Det kan hålla på från 5 - 60 minuter och då är hon riktigt arg och ledsen om vart annat. Den lilla stackarn är helt hes men forstsätter gasta. Känns som inget lugnar henne. Vi säger ramsan när hon är ledsen, hon lyssnar och kan ibland lugna sig lite för att sedan sätta igång igen, ibland övergår det i argt skrik eller febrilt bitande och snuttande på handen. Lägger vi solfjädern blir hon bara argare. Så jag vet inte vad vi ska göra. Vi försöker få henne att börja skratta 10 innan vi lägger ner henne. Kan väl inte säga att hon asgarvar, men hon lerskrattar jämt. (inte i 10 minuter). Tacksam för så mycket råd som möjligt! Jag är knäckt