SHN kura lilla Misha > 8 manader, vagna och buffa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennyo

SHN kura lilla Misha > 8 manader, vagna och buffa

Inlägg av jennyo »

Hallojsan,

Har precis borjat kura min lilla dotter. Hon somnar nu in bra pa dagarna och pa kvallen med buffning och ramsa.
I gar natt sa genomforde vi var forsta natts kur. Jag har ammat henne pa natterna och tyckt att det varit ok anda tills for ett tag sedan da det blev for mycket, ca 3 timmars mellanrum. Hade tankt att nattvakningen och ammningen skulle forsvinna av sig sjalv men nu vill jag inte vanta utan tar tag i saken tillsammans med Misha.

Sa igar kvall sa somnade hon vid 18:45. Vaknade 00:30. Jag var snabbt upp och buffade, hon blir vansinnig som vantat och spinner omkring i sangen som en liten al. Det ar svart att fa henne stilla. Hon ar ju van att fa brostet! :wink: Efter ca 1/2 timma av buffandes och tilrattandes sa gav jag henne lite vatten och hamtade vagnen och lade henne i den. vagnade ca 15 mins tills hon blev lugn. Lade tillbaka henne i sangen och buffade och ramsade tills hon somnade efter ytterligare 15 min. Sa det hela tog ungefar 1 timma. Sov sedan till 4:30 och sedan upprepade vi proceduren ovan. Sov fran 5:30.
Jag vet att man inte skall plocka upp den lilla men jag fick sa ont i rYGGEN OCH TANKTE ATT DET KUNDE HJALPA att vagna henne sa hon lugnade sig lite. Hon sov till 7:30 pa morgonen, da jag fick vacka henne.
Trots dessa snesteg ar jag nojd for vi lyckades klara en hel natt utan amning. Hon var glad och nojd pa morgonen trots ca 2 timmars vakenhet i natt. Ar det fel att anvanda vagnen eftersom jag overfor henne till och fran. Behover tips och rad infor inatt da vi kor natt nr 2!

Kram fran Jenny och Misha i Australien
Jenny mamma till Misha fodd den 21 Maj 2007
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jenny!

Välkommen till Forumet :D Vad klokt att du beslutat att få ordning på dotterns sömn!

Först en teknisk fråga: gå in på din profil, hittar du högt upp på sidan, och skriv in dotterns ålder under signaturen. Det blir så mycket lättare för oss som vill hjälpa.

Här kommer lite tankar från mig: Jag anser att du ska buffa ELLER vagna henne under kurnätterna. Att först buffa henne och sedan lyfta ur sängen och vagna ger henne otydliga svar. Vad är det som gäller egentligen? Om du har svårt med ryggen så skulle jag BARA vagna. Det vill säga: lägga tillrätta i vagnen, kort solfjäder, vagna tills hon lugnar sig, ngr skak i handtaget och BORT med ramsan. Låt henne sedan reagera klart och LYSSNA hur hon låter. Om hon arbetar upp sig och blir ledsen så går du dit och vagnar igen tills hon lugnar sig osv. Låt henne sova i vagnen tills nätterna sitter säkert utan uppvak och flytta då över till spjälsängen. Besvara då hennes ev frågor med ramsan.

Vad tycker du om detta?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
jennyo

Inlägg av jennyo »

Hej Elle,

Tack for ditt snabba svar och hjalp.
jora, kan tanka mig att ger dubbelsvar genom att gora sa har.
Nu ligger hon redan i sangen och sover eftersom min man natta henne ikvall nar jag var pa yoga (tvungen att ladda lite for jag ar sa trott nu efter all nattvakning...)
Sa i natt far det bli buffning i sangen. Hoppas att hon ar lite lugnare i natt.

:sleep: Jenny
jennyo

Inlägg av jennyo »

Nu ar vi pa ratt vag!
natt nr 2= Gonatt med pappa kl 7. Vaknade vid 0:30, buffade och ramsade sa hon somnade av sig sjalv i sin sang vid 1:00. Sedan sov hon hela natten tills jag gick in i hennes rum och tankte vacka henne kl 6:20 eftersom jag var tvungen att skjutsa svarforaldrarna till tagstationen. Hon var redan vaken i sin sang och glad och lugn. Bade hon och jag gillar amningen pa morgonen nu, hon ar inte sa trott langre marker jag. Det har kanns jatteskont att vi ar pa ratt vag!
I natt skall jag prova med bara ramsan.
:D Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra jobbat inatt!

Jag svarar p frågan i din andra tråd här, så fortsätter vi hålla oss till samma tråd så är det lättare att få med hela bakgrunden. :D

Så här i början av kuren så är det bra att bekräftelseramsa precis in i sömnen, längre fram så brukar man inte ge en saparat ramsa för lite gnöl för det är ju hennes sak. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jennyo

Inlägg av jennyo »

jag ar valdigt imponerad av den har hemsidan! fragar man nagonting far man fortare an blixten svar och man kanner ett underbart stod fran folk man inte anns kanner.
nar jag var gravid sa hittade jag en bok som heter Mother as first Guru. den ar skriven av en mamma i Australien som fott 6 barn. ahr foljer ett citat av forfattarinnan:
"Until the age of seven years, the mother is the guru of the child.
She is responsible for the development of all the desired qualities,
such as love, compassion and intelligence. Just as the gardener
looks after a small plant, she too provides for the total care and
nutrition of the child. The compost and manure are derived from
her blood and bone marrow. She is like the farmer who gives urea
to the plant when it is growing. Once the plant is fully grown,
urea is no longer useful. In the same way, giving nutrition to a
baby is the mother's responsibility, and that nutrition does not
mean only feeding, it is all inclusive."

Swami Satyananda Saraswati

Our mother is our first guru. She is the first person who shows us that there is one person in this world we can trust. Her next role is to point to a person of the opposite gender and say, "This is also a person you can trust. This is a man you can trust." In this way we meet our father. The child can then develop a relationship with both parents, and this opens her or him to trust. Upon these relationships all other relationships are based.

Den boken har jag anvant som min bibel och det star sa otroligt mycket vettigt och fint i den om allting fran graviditet, the yogic way of living och barn.
Nar jag borjade fa lite knoggel med Mishas somn sa tipsade min kompis marie om Anna Wahlgrens bok barnaboken. Tycker att den ar valdigt bra och upplyftande i dessa tider av konstigheter. Back to basics!
jag kanner en hel del mammor har i Oz, en del talar om control crying och demand feeding etc.. jag ar nu pa g att kura min lilla dotter och jag tycker att det ar sa kul att det kanns som om vi hittat ratt jag och Misha. Fran min 1st australiensiska bible har jag hittat en svensk bibel. jag berattar for alla mammor har om SHN kuren och hur bra det ar. Det kanns aldrig ratt att lata sitt lilla barn grina i all ensamhet.. jag tror att alla mammor kanner sa aven om de blir radda att gora control crying eller vad det an nu ar. Med SHN kuren sa jobbar man tillsammans med den lilla och det kanns ratt :D
Tack till Anna Wahlgren.
Kramisar fran Jenny
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Jenny för att du sprider SHN-filosofin! Du kan ju även berätta för dina vänner om den internationella gästboken och fliken ovan med den brittiska flaggan, där ni finner en del översatt till engelska. Men SNART kommer Barnaboken ut på engelska, redo att erövra världen :wink: Lycka till med kuren, vi finns här när det dyker upp funderingar :D

jennyo

Inlägg av jennyo »

Natt nr 3.
Misha vaknade lite latt vid 2:30. Jag ramsade utanfor hennes dorr och hon somnade sott efter nagra minuter.
Min man plockade upp henne lite innan 7 pa morgonen, da hon nog varit vaken ett tag tror jag men hon var valdigt nojd!
Fantastiskt, det har! Misha tycker nog att det ar jatteskont att fa sova hela natten och ata pa morgonen istallet. Att det gick sa bra!
Determination and persuation, the key to success :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning Jenny, bra jobbat inatt =D>
Jag kan varmt rekommendera att ni inför en väckarklocka som ringer in morgonen, då lär sig barnet att mamma o pappa kommer först när den ringer och fram till dess så kan man sussa vidare :sleep:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"