Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Efter ännu en dag med mycke mat så sov lille liam fr. kl 19.55-06.20 imorse... :sleep: han somnade om och sov sedan till kl07.20 varpå han pratade,tystnade,lekte med rösten, gnölade (ytterst lite) fram till klockan ringde 7.45

Har bara hört honom 3ggr utöver vakenheten vid 6.. Då har han bara skrikit till, drömmer nog rätt häftigt!

Åhhh vad jag hoppas att detta är bestående,, ska vi äntligen ha fått nätterna att funka!! Håller tummarna! :D
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Det är sådan skillnad så jag knappt vågar tro det... Han äter jättebra somnar jättebra, sover jätte bra!!!!! \:D/ Blir bara så glad att jag inte kan låta bli att berätta... skulle vilja skrika ut till hela världen vad stolt jag är över lilleman!! :-({|=
Vi va ut med mormor på affären idag och jag förstod att vi skulle bli minst 15-20 min sen till lång sovningen men rätt som det var när kl blev 12.15 (sovtid) så somnade han i bilbarnstolen...exakt på minuten! Vi va in på sista affären , gjorde ett litet tält åt honom (mörkare) lämnade radion på och där sov han.. vi kom hem efter ca 40 min.. bar in honom klädde av honom i sin säng och han vaknade knappt till, vred bara på sig lite.. nu ska han strax upp och har sovit sina 1,5tim utan problem

Att maten gjorde sådan skillnad...om jag ändå fattat tidigare #-o
Men börjar nog bli dags att laga hans mat själv... burkmat blir nog onödigt dyrt i långa längden...
:?: Han blir ju 6mån kan jag blanda i kött fisk ägg och sånt nu?
Ska bli mycket intressant å se vad jag kan hitta på!!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR läsning, TACK för att du delar med dig! Här är en härlig tråd med många bra tips om barnmat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

När du känner dig redo och har lust så får du gärna skriva om er resa i den här tråden : http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010 Då kan fler läsa och inspireras av er resa. TACK :heart:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Heja Liamsmamma och Liam! :D :thumbsup:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Tack så mycket!! :mrgreen:
Vi i vår lilla familj är så tacksamma för alla goda råd och pepp som vi fått!
Det känns så skönt att veta att man har någonstans att vända sig då det känns tungt, förvirrande eller när man bara behövt lite stöd.

Ni är alla värd :heart: =D> :thumbsup: =D> :-({|= :heart:
för ert otroliga engagemang \:D/

Ska absolut skriva om livet efter kuren.. och tack för tråden om maten!!
Kommer nog att dyka upp nya frågor och nya problem att tackla men det känns skönt att veta att ni finns här :wink:

Som ja sa tidigare nu håller vi tummarna här hemma för att detta ska bli vår nya vardag!!
Elle

Inlägg av Elle »

Om det dyker upp några frågor framöver så får du kika in på forumet "Säkra sovare med fnurra på sömntråden" eller hur :wink: . För snart är Liam en riktig säker sovare :sleep:

Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Efter 3 snabba uppvak i rad vid 3 tiden (väcktes av en bullrande pappa på väg på jobbet) så sov liam till klockan ringde.... :thumbsup: ojoj!!

Läste att Anna skulle ge ut ett jubileums utgåva av BB 2008 vad innebär det? är det en helt ny bok eller är det BB i nytt utseende?
Har ju BB men undrar om man borde köpa även denna eller är det samma innehåll?
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! :D

Anna har nu fått tillbaka rättigheterna till Barnboken och kommer att ge ut den på ett eget förlag med namn Anna Wahlgren AB. Kärnan kommer helt klart att vara den samma utan hon ska bara "putsa till" lite detaljer.

Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Redan tillbaka :mrgreen:
Nya utmaningar!!!
:wink: Lilleman fick sin långlur i vagnen på promenad men det var ingen höjdare tyvärr. Han sov på bakgatorna men när vi kom bland pratande människor å bilar åkte ögonen upp direkt.. (det var lite jippon ute) Han var tyst hela tiden men ögonen var helt uppspärrade och man riktigt såg hur han sög in alla ljud och intryck. :) Efter 25min fick ja honom att somna om efter intensivt vagnande utanför affären. Blev som lite sova!

Insåg helt plötsligt att vi verkligen varit "avskurna" från omvärlden en längre tid.. Jag har ju rentutav knappt besök affärer, träffat andra (utöver familj) mer än kanske 15ggr sen liam kom i AUGUSTI :shock. Dvs utöver vår veckohandling 1gång i veckan.
Vi har varit hemma jämt nästan!! Han var ju ofta grinig förr och sen så har vi ju kämpat på länge med att försöka styra upp hans sovning och sen blev det ju SHN= man har valt att inte göra för många utsvävningar.
Det är ju inte så konstigt att alla ljuden verkligen känns nya för honom.

Tidigare bestämde jag mig rätt snabbt för att ha alla lurar inne när jag körde igång med schemat.Jag minns att jag hade låtit honom sova ute 1gång men han vaknade så fort en bil körde förbi. Så det kändes inte hållbart och jag tog till slut in honom.
Men nu när vi kommit så här långt , klarat av så mycket så ska vi ju självklart även försöka knäcka denna nöt 8) Måste ta itu med detta om han ska klara av att sova i ex skoterpulkan i vår... Han borde ju vänja sig med att ha ljud och prat omkring sig (utomhus) och ändå sova gott, eller hur :-s

:?: Men hur ska jag gå tillväga? Liam har aldrig sovit i en stillastående vagn!
Tänkte försöka med en kortlur, troligtvis fm luren.. han sover gärna den :wink:
:?: Ska jag vagna honom lugn men ej sovades.. visst är det så?!
:?: spelar det någon roll att vi kurat.. ja menar ska jag till en början vagna vid minsta pip eller??

Funderar på att kanske ställa ut honom på altanen på baksidan (mot skogen)till en början. Det är ju lite tystare (inga bilar som swizza förbi) och så är de lättare att se honom..

Man är nog verkligen mera utsövd nu för tiden eftersom man så gärna tar sig an nya utmaningar och kämpar på med dem man redan har :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hinner inte svara på alla dina frågor, men en tanke: Om jag vore er så skulle jag täcka för sufletten med en luftgenomsläpplig filt så alla synintryck stängs ute. Sover han på mage i vagnen?

Återkommer imorgon om du inte hinner få svar innan dess.

Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

åhh!! det ska jag iaf göra dvs slänga en filt över kan ju underlätta enormt..
hmm fundera varför man inte kommer på att tänka på sånt själv :-k

Nej han har aldrig legat på mage i vagnen nån gång mest pga att insatsen inte är så rymlig och helst nu när man har typ fårskinn och varma kläder..
:?: Klarar andningslarmen kylan tro?? eller brukar ni vara utan larm?

Han sover dessutom numera oftast på rygg igen. Jag lägger honom alltid på mage men han vänder sig i regel direkt, brukar smyga in och vända men när man tittar till honom så ligger han på rygg igen..
Han blir riktigt irriterad då man insisterar på magläget och vänder sig vid första chans och gosar trött med snusan och tystnar nöjt.. :roll:
Känns lite som -" mamma jag är stor nog och kan själv vända på mig om jag VILLL!!". hihi upplever det verkligen så :D

:idea: Ska ta fram SHN skivan och bättra på om vagningen!!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Min son vaknade av varje minsta pip innan han var kurad när han sov ute, men sedan så kan vad som hellst hända och han sover hur gott som hellst. Filt är dock att rekomendara.

Eftersom han har sovit inne och dagsramsan är inkörd så skulle jag faktiskt bara lägga tillrätta och gå med dagsramsan utan att vagna. Min erfarenhet är att "mycket vill ha mer", alltså att det protesteras när vagningan tar slut osv, så gör som du gör inne...fast ute då :wink:

Bli inte rädd om att han skulle fråga ett par gånger, det här är ju nytt och svar ska han få, visst! :lol:

Ja andningslarmen klarar kyla, dom SKA då det!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

:sleep:
WOOOOWWW!! det har gått hur bra som helst!
kl 09.30 La honom precis som om det vore inne..La en fleece filt över. Fick ganska snabbt höra toner som ja inte hört på länge- avvaktade kanske 1 1/2min- ut ,vagnade som om stupet var framför kanske 4 drag= tystnade. Gungade i sidled och ramsade därifrån. Han små pratade /varvade ned och efter 10minblev det tyst. Han sov sen sina 45 utan problem. När jag tog in honom ville han knappt vakna!

La honom på baksidan, tänkte de skulle va lugnare med tanke på bilarna men tänkte ju inte på att skoterleden går 100-150m härifrån :lol:
Några ungdomar på skotrar körde förbi så de bara vrålade men lilleman han sov sött han! :wink:
Blev så positivt övveraskad över att han somnade så gott, sov så sött. Att de i överlag gick så bra att jag bara måste testa långluren oxå...

Efter en kort pulk tur (15min)ute i solen strax innan sovning så la jag honom i vagnen när vi kom hem, små protester-vagnade 3drag- skakade i sidleds- ramsade därifrån= tystnad direkt!! Efter 35min hörde ja honom gråta högljutt och låter ledsen (hade dragit snusan över ansiktet).. vagnade-ramsade-gråt-avvaktar.
11/2min senare gjorde jag samma sak fast vagnade kanske 7 drag innan han tystande- ramsade-tvär gråt-somnar sen om igen.
Jag tycker han gör det hur bra som helst.. ute hörs många ljud hundar,skotrar,fåglar,bilar en kall dag som denna hörs även slamret från sågen.
Helst idag när det är sånt vackert väder så tok kör det skotrar ute vore ju guld värd om han lär sig sova trots såna ojämna,högljudda ljud.

Ska bli så roligt att se framöver hur det hela utvecklas.
Är nog ganska mysigt att ligga i en varm vagn, höra fåglarna kvittra en sån solig och kall dag som denna. :D

Varma vår kramar till alla! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat både mamma och Liam :thumbsup: Du ser, han kan ju sova gott ute också :sleep: De flesta uppskattar att sova utomhus och ljuden stör inte, det är snarare betryggande för dem.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"