Flyttad tråd: SHN-kura halvåring, behöver råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elle

Flyttad tråd: SHN-kura halvåring, behöver råd

Inlägg av Elle »

MammaA skrev:Hej! Jag är mamma till världens underbaraste pojke, som dock inte sover - har aldrig gjort det. Han har från första stund sovit 45 minuter i gången om dagarna och som spädis sov han tre timamr i sträck på natten. I samband med potatis-introduktion vid fyra-månadersålder blev allting kaotiskt - han började vakna upp på natten stup i kvarten. Efter det är de nätter han sovit längre än tre timmar i sträck lätt räknade. Vi har alltså nu bestämt oss för att kura honom, men jag känner mig osäker. Då lyckas det ju inte...

Mina funderingar baserar sig på att han när han vaknar om natten snabbt börjar SKRIKA och det enda som hjälper är bröst (lathet?). Ibland kan pappa få honom lugn för en stund, men han vaknar snart upp igen och skriker ännu mer och är nästintill omöjlig att få lugn. Han sover än så länge med oss, alltså i egen säng, men i vårt rum. Är det "normalt" att de gråter så på natten? Vi har varit med honom till läkaren och inget fel har hittats (han växer inte "som han ska"). Han somnar själv i sängen på kvällen, utan desto värre problem. Därför undrar jag hur vi skall börja med buffning alt. vagning + ramsa, eftersom han inte hittills iaf haft några problem att somna på kvällen. Det är när han vaknar omkring 23-24 som det blir jobbigt. Han somnar vid halv åttatiden om kvällarna och hans morgon börjar omkring sex *snark*. HAn sover på tok för lite, men jag har inte vetat hur jag skall göra. Han är oftast mycket glad om dagarna och trivs för sig själv (oftast).

"Problem" nr 2 är att vår lägenhet är i tre plan och vårt sovrum ligger på tredje paln och hans kommande på första. Jag hinner alltså inte till honom så fort som jag kanske borde för att börja ramsa. På första plan finns bara ett rum + wc - inga möjligheter för mig att några nätter vila där någonstans alltså.

Undring nr 3. AVrför är det så viktigt att det är bara ena föräldern som sköter kurandet de två första nätterna och den andra de två följande?

Jag hade säkert fler funderingar, men jag kommer inte på dem nu. Halvt års sömnskuld gör sig påmind ;)
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar så att jag blir säker på min sak och att sonen äntligen skall få börja sova...
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
cissii

Inlägg av cissii »

Hej MammaA Och välkommen hit! :D

Jag ska försöka hjälpa dig med dina frågor.
Gratulerar till sonen, som är ca ett halvår? Skriv gärna in födelsedatum i signaturen på din användare, så blir det enklare för oss som vill hjälpa.
Mina funderingar baserar sig på att han när han vaknar om natten snabbt börjar SKRIKA och det enda som hjälper är bröst (lathet?). Ibland kan pappa få honom lugn för en stund, men han vaknar snart upp igen och skriker ännu mer och är nästintill omöjlig att få lugn. Han sover än så länge med oss, alltså i egen säng, men i vårt rum. Är det "normalt" att de gråter så på natten?
Det är ju absolut helt "normalt" att vakna på natten och skrika. Frågan är ju hur man som förälder svarar på dessa skrik/frågor. Ni har svarat genom att ge bröstet, och därför så tror sonen att det är så det ska gå till på natten. Dvs vaknar man, så måste man bli ammad innan man kan somna om igen. Det beteendet kommer att fortsätta om ni inte bestämmer er för att ändra det. Vilket ni nu har gjort! :thumbsup:
Därför undrar jag hur vi skall börja med buffning alt. vagning + ramsa, eftersom han inte hittills iaf haft några problem att somna på kvällen. Det är när han vaknar omkring 23-24 som det blir jobbigt.
Det är ju bara bra om han redan kan somna själv, halva jobbet gjort redan. Då börjar du med buffning och ramsa när han vaknar på natten istället. Precis som kuren är beskriven. Jag skulle hellre buffa än vagna en så här stor kille. Mycket för att vagnen kan bli lite trång när man är så gammal.
Problem" nr 2 är att vår lägenhet är i tre plan och vårt sovrum ligger på tredje paln och hans kommande på första. Jag hinner alltså inte till honom så fort som jag kanske borde för att börja ramsa. På första plan finns bara ett rum + wc - inga möjligheter för mig att några nätter vila där någonstans alltså.
Antingen kan han fortsätta sova i erat rum, om ni skärmar av en höra till honom med draperier eller liknande. Men jag tycker det kan vara krångligt att sova i samma rum, jag tycker lätt man stör varandra. Så ett annat alt är ju att du dom två första nätterna när du ändå ska vara vaken, så sover sonen själv i erat sovrum. Om det finns bättre plats för dig utanför?
Det kan ju bli lite extremt att sitta på en toalett två nätter i streck :roll:
När nätter blir stabila så behöver du inte alls vara lika snabb med att ingripa, och då kan du flytta in honom i hans eget rum.
Undring nr 3. AVrför är det så viktigt att det är bara ena föräldern som sköter kurandet de två första nätterna och den andra de två följande?
Som jag har förstått det, så är det för att inte ställa till ytterligare förvirring för barnet. Därför börjar den som är mest saklig och tar dom två mest frågvisa nätterna.

Vad du bör göra mer är att planera ett schema som passar er, sätt dig ner med penna och papper och tänk. Både mat och sovtider ska finnas med.
Läs sedan på så mycket som det bara går, och ställ alla frågor som du behöver. Det är viktigt för attityden att vara säker.
Fundera oxå över maten, vad äter han i dagsläget? Har ni funderat på magläget, och har ni skaffat ett larm isf? Använder ni napp?

Fick du några funderingar till där :D

Med Vänlig Hälsning Cecilia :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Världens Bästa Barn
MammaA

Inlägg av MammaA »

Tack för välkomnandet och tipsen :)

Han gillar inte att sova på mage, hittills har han vaknat om han vänt sig på mage. När han är vaken ligger han mest hela tiden på mage och klarar av att vända sig på rygg, men inte i sängen - konstigt. Andningslarm har vi inte, jag har absolut ingen aning om var man hittar sånt. Behöver en halvåring det?

Han har väldigt känslig mage och har hittills reagerat på alla nya maträtter han fått genom att vaka några nätter...Han äter än så länge bara risgröt, potatis och morot och blåbär.

I dagsläget ser våra dagar ut ungefär så här: (allt beror dock på vilken tid han vaknar)

ca 6.30 vaknar han
ca 7.00 frukost (risgröt + amning)
ca 8.00 lur på 45 min
ca 10.45 ny lur 45 min
ca 12.00 lunch
ca 13.30 lur i bästa fall 1,5 h, oftast 1 h (med hjälp)
ca 15.00 mellanmål (blåbär)
ca 16.30 lur på 45 min
ca 19.30 natt

Sedan kan han vakna några gånger fram till klockan 23, men då får pappa honom lugnad (går jag blir det bara galltjut...) men vid 23-00 lugnar han sig inte längre utan bröst. Inatt har han t.ex. ätit med 2 h:s mellanrum.

Jag har funderat på ett schema som skulle se ut som följande:

7.00 morgon
7.30 frukost
9.00 lur på 45 min
10.30 lunch
12.00 middagslur 1,5 h
14.00 mellanmål
15.30 lur på 45 min
17.00 middag
18.30 kvällsgröt
19.00-19.30 natt (vi lägger honom alltid 19.00 och han ligger och pratar för sig själv till ca 19.30

Låter detta som helt dåligt schema? Eftersom han alltid sovit bara 45 min i gången tror jag inte att han klarar av t.ex. två lurar á 1,5 h. Om inte annat så får jag nervsammanbrott ;)

Han är nästintill omöjlig att få att somna om på dagen, jag tycker jag har försökt med allt. Jag brukar gå ut och gå med honom, men inte ens det lyckas alltid.

Jag vet att halvårsbarn skall klara sig utan mat på natten, men jag undrar ändå om vi genast kan införa så lång natt? I dagsläget äter han massor speciellt när han vaknar första gången på natten + att han är rätt så liten till växten annars också...
Mamma till storebror född 2.8.2007 och
lillasyster född 30.9.2009
Elle

Inlägg av Elle »

MammaA skrev: Andningslarm har vi inte, jag har absolut ingen aning om var man hittar sånt. Behöver en halvåring det?
Jag skulle absolut införskaffa andningslarm. Vi använde larm fram till Olle var 10-11 månader. Det finns begagnade att köpa, bla ett här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14848

Alternativt så kan man hyra larm. Läs mer om larm på första sidan.

MammaA skrev: Jag har funderat på ett schema som skulle se ut som följande:

7.00 morgon
7.30 frukost
9.00 lur på 45 min
10.30 lunch
12.00 middagslur 1,5 h
14.00 mellanmål
15.30 lur på 45 min
17.00 middag
18.30 kvällsgröt
19.00-19.30 natt (vi lägger honom alltid 19.00 och han ligger och pratar för sig själv till ca 19.30

Låter detta som helt dåligt schema? Eftersom han alltid sovit bara 45 min i gången tror jag inte att han klarar av t.ex. två lurar á 1,5 h. Om inte annat så får jag nervsammanbrott ;)
Schemat ser jättebra ut! Bestäm att natten börjar 19.00. Då får sonen sina 15 tim sömn/dygn som han behöver en månad till ung. Sedan kan du förslagsvis minska em-luren till en 20 min lur. Det är ju jätte bra att du följer hans signaler om 45 min lurar, då blir det kanske bara lunchluren som ni får jobba lite med för att sätta. Passar schemat övriga familjen? Schemat skall uppfylla sonens behov men även passa övriga familjen.
MammaA skrev:Han är nästintill omöjlig att få att somna om på dagen, jag tycker jag har försökt med allt. Jag brukar gå ut och gå med honom, men inte ens det lyckas alltid.
Innan du genomför kuren så övar du ju verktygen så som tillrättaläggandet, solfjädern, buffning, vagning och ramsan. De verktygen tar du ju hjälp av även med dagslurarna.
MammaA skrev:Jag vet att halvårsbarn skall klara sig utan mat på natten, men jag undrar ändå om vi genast kan införa så lång natt? I dagsläget äter han massor speciellt när han vaknar första gången på natten + att han är rätt så liten till växten annars också...
Ja, om han får i sig så mycket mat det bara går under varje måltid under dagen så klarar han sig utan problem under natten. Men det är vikitgt att även ni ömma föräldrar är säkra på detta annars kan ni inte ha rätt attityd när ni genomför kuren. Det du kan göra nu innan kuren är ju att införa schemat och verkligen PROPPA i så mycket mat det bara går ner! Då är den vargen borta när kuren ska genomföras!

Vad tycker du om detta?

:heart: Elle
MammaA

Inlägg av MammaA »

Hej!
Tänkte ge en liten uppdatering. Vi påbörjade kuren på lördagen och natten till söndagen gick väl sådär. Min man tog hand om den natten och sonen hade vaknat fyra ggr (alltså som vanligt ungefär), två ggr hade han somnat lätt, men två ggr hade han varit vaken omkring 1 h, varav den ena på morgonen, alltså vaknade han igår morse redan tjugo i sex...Sedan sov han EXAKT enligt planen under dagen - vi behövde inte ens väcka honom eller "tvinga" honom att sova längre :)

Inatt har han, hör och häpna, sovit nästan hela natten!!!! Han somnade själv utan problem igår kväll lite över sju och vaknade första gången till vid fem imorse, pappa ramsade en gång och A sov snällt ända till sju :) Dagslurarna har hittills gått som på räls och vi har en helt ny son :) Han har alltid varit glad och på gott humör om dagarna, men nu är han på något sätt ännu mer uppåt! KAN det gå så här bra redan andra natten??? Jag är helt beredd på att nästa natt blir kämpigare, det KAN ju bara inte gå så här snabbt och enkelt...

Om en vecka kommer det dock att bli problematiskt. Vi skall till sjukhuset med honom klockan åtta på morgonen, vilket antagligen betyder att han inte kommer att kunna sova sin första sömn när han skulle behöva. Det brukar alltid ta flera timmar där och vi springer på hela tiden och han blir undersökt. Hur gör vi då?

TACK för alla råd och tips. Att ha fått sova två nätter betyder otroligt mycket, jag känner mig som en människa igen.
cissii

Inlägg av cissii »

:D :D

BRA JOBBAT! :thumbsup:

Sjukhuset ja, som jag ser det så kanske det får bli en gång när han helt enkelt inte kan sova enligt schemat. Kanske går det att lägga honom för en 5 eller 20 min på sjukhuset? Antingen i vagn eller om dom har någon säng där?
I sådana lägen är Attityden A-O.

Men oj vad glad jag blir att det har gått så bra!

Vårda nu sömnen ömt, och godnatt på er :wink:
Världens Bästa Barn
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken HÄRLIG läsning, STRÅLANDE jobbat! Arbeta vidare på samma sätt och kommer det en tuff natt så har ni ju verktygen att ta till. Ni fixar detta galant!

:heart: Elle
MammaA

Inlägg av MammaA »

Nu behöver jag hjälp igen...Allt har gått som på räls ända tills nu. Nu är A över nio månader och det har varit svårt att få honom att sova sista dagsluren en tid redan, men på niomånadersdagen var det totalt stopp. Alltså tänkte vi att vi ändrar om dagslurarna lite så att han börjar sova bara två lurar. Men hur skall man göra detta på bästa sätt?

Jag tänkte mig att vår dag skulle se ut som följande:

7.00 vakna
7.30 frukost
9.30 sova 30 min
11.00 lunch
13.00 sova 1,5 h
14.30 mellanmål
16.30 middag
18.30 kvällsgröt
19.00 natt

Problemet är den långa dagssömnen. Idag somnade han först 14.10 - vad skall jag göra då? Borde jag ha ändrat om tiderna lite i gången eller hur borde jag ha gjort? Känner mig helt knäckt nu när allt gått så bra ända tills vi började ändra på hans tider (vi började med det när det började ta upp till en halv timme för att få honom att somna). Han sover alltså ute i vagnen och har ända tills sin niomånadersdag somnat bra och snabbt där...

Tacksam för svar!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lugn och fin! :lol: Inte kan du väl känna dig knäckt för en schemaförändringsfnurra inte! Is i magen. 8) Det tra tre dagar för ett schema att sätta sig och en vecka innan det blivit etablerat.

Men en synpunkt.

30 minuter är ett onormalt sömnpass. Välj istället 45 (eller 20 om han är en obotlig piggelin)

Sedan skulle JAG lägga sistaluren något senare, och det verkar han ju vilja själv med?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"