Gråter när hon bajsar - vanligt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
/LO
Kontakt:

Gråter när hon bajsar - vanligt?

Inlägg av /LO »

Hej.

Vera har, i alla fall i flera månader, gråtit när hon bajsar. Oftast sker det under ensamleken så jag har inte velat störa och då har det gått över på några minuter och hon har fortsatt leka.

Är hon hård i magen kan jag ju förstå att det är lite jobbigt - vilket också märks i och för sig får då är det ofta värre gråt. Men det är annars också.

Hon står nästan alltid upp när hon bajsar, så det är ju inte så mycket mer än blöja ivägen.

Är detta normalt? Gör andra barn såhär? Kan det vara så att det gör ont eller är det bra en fix idé hon har fått? Det går ju som sagt över nästan direkt när hon är färdig även om det skulle dröja ett tag innan jag byter på henne.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

De kan ha ont i tarmen trots att avföringen är mjuk, det kallas proctalgier och är alltså ändtarmskramp (haft det själv, gör ont så förbedrövlighemskt). Ofta kan smärtorna uppstå FÖRE man bajsar, när det trycker på och alltså även fast avförigen inte är hård. En vanlig orsak är sprickor i tarmslemhinnan, vilket man inte ser utanpå alltså, och det i sin tur beror oftast på att man varit hård i magen tidigare. Det viktigaste är att försöka undvika att bli hård igen, till slut brukar det gå tillbaka igen.
Jag har märkt på lille E att hemmagjord katrinplommonpure är rena raketbränslet, mycket mer lösande än den köpta puren. Jag häller kokande vatten över en påse torkade katrinplommon och när de mjuknat lite mixar jag dem med mixerstaven, blir en grynig massa som man kan späda med vatten till lösare konsistens om man vill. Det kommer ut nästan oförändrat i bakänden dagen efter och då är det inte hårt iallafall.
:D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Mammamy!

Hon är hård i magen ganska ofta och jag gör givetvis det mesta för att undviika det.

En fråga om katrinplommon - de flesta man köper är det konserveringsmedel i. Har du inte brytt dig om det eller köper du på någon specialbutik?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ia

Inlägg av ia »

Hej LO!

Vara goda vanners lilla tjej gjorde precis lika dant! Och i hennes fall var dte tydligen andtarmsoppningen som var for liten enligt hennes foraldrar. Hm... vet inte om de egentligen menade proctalgier som mammamy skriver om men att de inte ville ga in pa detaljer. Men de sa till oss i alla fall att det var sa och att det skulle bli battre nar hon blev aldre.

Hon var ocksa hard i magen for det mesta och de gjorde vad de kunde for att fa det losare (finfint tips om hemgjorde katrinplommonpure, mammamy!). den har lilltjejens fall sa at hon som en liten sparv och de trodde att hon hade kopplat ihop atandet med bajs som gjorde ont, men jag vet inte riktigt om det kan vara sa med en san liten, hon var typ 2 ar nar hon hade det som varst.

Hoppas det ordnar sig!

kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack ia.

Någon sparv är hon inte. En brukspatron i sina bästa år, snarare :lol: Rund och go' och äter som en häst. Så det är inget problem.

Jag försöker tänka på att ge henne vatten. Hon är lite dålig på att dricka, så nu ska jag ge henne så fort hon verkar intresserad (mitt glas är ju klart intressantast, men då får hon ju ta det då...).

Jag ska koka katrinplommon imorgon.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej LO! :D

Jag köpte ekologiska katrinplommon i hälsokostbutiken.

Ida var alltid stenhård i magen och grät ibland när hon bajsade.

Nu ger jag henne 1 tsk kallpressad linfröolja (köps också i Hälsokostbutik)om dagen. Egentligen ska det vara 1 tsk morgon + 1 tsk kväll, men då blir hon lös i stället. Så 1 tsk/dag funkar bra att hålla magen i form med.
Det är lite ettrig smak på det, men barn under 2 år kan tydligen vänja sig vid vilka smaker som helst. Med attityden förstås :wink:

Ger också 1 tablett Probion blå om dagen, för att hålla tarmfloran i balans, men det är för hon har eksem och torr hud.
Att man har torr hud/eksem beror nästan alltid på att något i magen är i obalans.
Det kanske inte Vera har problem med, men jag nämner det ändå.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack anna
Nej inga utslag eller torr hud.

Jag satsar på katrinplommon och mer vatten ett tag får vi se. Annrs kollar jag med läkare. Fattar mest inte att jag ens har tänkt i dessa banor - att det faktiskt kan göra ont. Jag har mer trott att det bara är allmänt obehagligt. :roll:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Att komma åt hennes hårda mage är A och O i det här läget eftersom du anger att hon ofta är ganska hård. Katrinplommonpure och vatten är en bra start, linfröolja är säkert också bra. All form av färsk frukt ger lösare och mer lättbajsad avföring så satsa på det till varje måltid. Vattnet är jätteviktigt, så jobba hårt med det.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"