Frågor om en drygt 10-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sole

Frågor om en drygt 10-månaders

Inlägg av sole »

Hej!

Jag sitter och läser in mig här på SHN-kuren för jag känner att det är dags för alla i familjen att sova hela nätter utan att bli väckta. Framför allt att känna att man har energi när de blir sjuka och nätterna bir dåliga och oroliga (som nu när han har en dunerförkylning + hosta = många uppvak och långa uppvak)

Lite bakgrund

Viktor 10 månader - lätt att lägga på kvällen, somnar utan ramsor, buffningar och utan stök. Somnar även lätt borta i tex resesäng men då har han sina gosedjur och snutte med sig så han känner sig trygg. Kort sagt behöver vi bara lägga ner honom.

Vaknar mellan 1 till 4 gånger per natt och det som behövs då är att stoppa in nappen igen, då vänder han sig på sidan och somnar om direkt.

Dagarna ser ut ungefär såhär

07 - vaknar, får välling

10 (ibland) mellis i form av banan och yougurt

11 sover ca 45 min till 1 timme (somnar allt från kl 10 till kl 12 men oftast runt 11)

12- 12.30 Lunch, en burk mat + fruktpuré och vatten

14.30 Gröt eller välling

15- 15.30 Somnar och sover allt mellan 30 min till 1 timme. Ibland somnar han s sent som runt 16.30

17.30 Middag, 1burk mat + frukt + vatten

19 välling

19-19.30 Godnatt

Lite bakgrund var dett så nu till mina frågor:

* Vi har ingen vagn i lägenheten, kan man tex buffa i sängen på fm-luren och i vagn på em? Eller måste det vara antigen eller?

*Buffar man dem i denna ålder?

*Skulle det funka att köra en kur innan man åker på semester?

Tack snälla för svar!
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej sole! :D

härligt med dryg 10-månaders. En sån har jag också! :D

Ni har ju världens förutsättningar att få detta att bli jättebra. Han kan ju redan somna själv och det är ett stort steg på vägen.

:arrow: Nappen ska bort! Du märker ju hur den stör och hur ni behöver springa in för att stoppa in den. Jag har tagit bort en napp vid 10 månader och en vid 5 (ja på två olika barn alltså... :lol: ) och båda har gått hur lätt som helst! Helt ärligt! En kompis till mig tog precis bort nappen för sin snart 10.månaders kille och hon blev helt förvånad över hur bra nätterna blev av bara det! Dessutom började han prata rejält också (för nappen har ju en tenedens att åka in på dagen också).

:arrow: Du ska tänka ut ett schema och sen följa det! Barnet ska inte själv bestämma när det är dags att ta sig en dagslur eller hur lång den ska vara. Du ska ta över ansvaret för mat och sovtider och se till att hans behov kontinuerligt tillfredsställs. Vid 10 och 11 månader är det 14 timmars dygnssömn som gäller, fördelat på hel natt och 2 dagslurar. Det ska finnas 4 mål + nattslurk som ska ha 3-4 timmar mellan sig (undantag nattslurken som kan komma bara en timma efter middagen).

:arrow:

Jag tipsar om mitt schema här (som är anpassat efter dagishämtning och annat):

6:45 morgon, hemmagjord gröt
9:30-11 sova 1,5 tim
11 lunch, burk eller hemlagat
14 mellis, pulvergröt, macka
14:15-15 sova 45 min
17 middag som lunch
18 välling
19 sova natt

Ni kan växla mellan vagn och buff i sängen. Men välj gärna var lurarna ska sovas under kuren och uppföljningsveckan så får lilleman en chans att lära sig det hela (t ex håll i så fall konsekvent fm-luren i sängen och em-luren i vagnen). Jag har aldrig ramsat ute utan bara inne när hon läggs i sängen. Vagnen får snarare vagga henne till ro och det har inte varit några problem med det.

Såklart ni kan kura innan semestern. Men helst inte när inpå så att allt ställs på ända. Kan ni låta ett par uppföljningsveckor gå så vore det inte fel. Pratar vi tidsomställning och grejer? Eller långa perioder i bil? Ja, då kan det förstås bli lite svårt om inte allt sitter.

Vad tro du?

Kram Tinis
sole

massa bra svar :-)

Inlägg av sole »

Tack Tinis för dina svar!

Ja för det mesta är de underbara i den här åldern, det skall pekas och berättas för oss mest hela tiden :-)

Semester är 2 veckor i Spanien med start 3 mars och just nu är han jätteförkyld och det känns ju inte så lyckat att börja kura då så det bästa kanske vore att köra det när vi kommer hem från semestern?

Nappen har jag insett är problem och han behöver den inte så mkt på dagen (jepp jag har testat och då har han både sovit och varit glad utan napp hela dagen) men maken och jag är av lite skilda åsikter - han har svårt att släppa nappen, han tror det blir mer gnäll.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade kurat innan! Tänk så skönt att veta på semesterna när Viktor ska äta och sova hela tiden. Det är semester det! :D Du har ju några veckor på dig.

Förkylning är inget hinder om han inte är dålig och behöver vätska, medicin eller så under natten. Då kan det ju vara svårt att kura. Det viktiga är att inte er attityd blir lidande av förkylningen. Känner du med dig att du kan börja vackla, tänka att lilla barnet lider där innen osv, ska du definitivt avvakta.

Inget hindrar ju att du styr upp dagen med bestämda sov- och mattider i alla fall. Det har du allt att vinna på (för att inte tala om Viktor!)

Och du, angående nappen och pappa: Vill han ha den kvar är det HAN som har det hedervärda uppdraget att ta hand om sonens nätter framöver, eller hur?! :wink: :roll:
sole

Inlägg av sole »

ok då kanske vi ska göra det!

Vardagsnätterna tar jag oftast då maken jobbar men vi hjälps ju åt och av nån anledning är hans nätter alltid bättre än mina. Om det har förekommit nätter då vi alla sovit utan uppvak har det varit hans nätter. Jag tror att han går in till honom senare än vad jag gör och jag vaknar av minsta pip och har jättesvårt att somna om!

Men visst är det så att han får ta dem då och den som är hemma är ju huvudchef inte sant ? :-)
Han börjar sin föräldraledighet 1 mars och det vore ju underbart att få styr på detta till semestern!

Just nu är han jättegnällig och helt ur balans, så jag väntar nog med nätterna lite men dagarna kan jag ju styra upp utan nätterna alltså?

Börjar jag bara med att sätta schema och sen börja buffa honom i sängen på fm?
När han är sjuk är han jättesvår att lägga, han lägger sig på mage och rygg och sidan och han kommer inte till ro alls. Han ställer sig tom på alla fyra och gungar lite.

Vad gör jag om han vaknar innan utsatt tid?
sole

Inlägg av sole »

tagit ditt schema som bas och gjort detta, har jag fått med det som skall vara med i det här schemat?

7:30 morgon, välling
10-11 sova 1 tim
11.15 lunch, burk eller hemlagat
14 mellis, pulvergröt
14:15-15.15 sova 1 tim
17 middag som lunch
19.30 välling + sova natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Säkert är det så att din make inte är lika överkoncentrerad som du! :wink: Kanske lille Viktor klarar att somna om på egen hand under hans nätter????

Njae.... styra upp dagarna utan nätterna...jag menade att du kan ju försöka hålla ett uttänkt dagschema även om du inte har kurat. För det ger ju bättre förutsättningar för god nattsömn. Fast allt hänger verkligen ihop, så jag skulle då inte lägga en massa energi på att få exakta sovtider på dagarna och sen låta nätterna bli hur som helst. Då kan jag lova att du inte lyckas med dagen heller. Och definitivt inte buffa och greja på dagtid om ni ändå kommer gå in på natten och stoppa i nappen. ... Så förlåt att jag var otydlig där. Svammel, svammel :roll:

Kort sagt. Kura halvhjärtat och valda delar blir inte bra! Dag och natt, tider och verktyg, allt hänger ihop och ska så göra! Så vänta du tills du tycker han är i balans (vad nu det är? :lol: ) och ta allt på en gång då. Tycker jag!

Kuren börjar man på kvällen dag 1 i och med läggningen. Man tar bort napen då och så genoför man natten enligt anvsingar. Dagen efter kör man igång schemat man har bestämt.

Kommentarer på ditt schema:
10-11 sova 1 tim
11.15 lunch, burk eller hemlagat
14 mellis, pulvergröt
14:15-15.15 sova 1 tim
17 middag som lunch
19.30 välling + sova natt
Man brukar prata om naturliga sovpass som 5,, 20, 45 min och 1,5 och 2 timmar. 1 timma är alltså inte ett sådant. Vissa barn har uppenbarligen inga problem att sova 1 timma, men jag märker stor skillnad på hur lättväckt hon är vid 45 min jämfört med 60. Kanske vill du tänka om här?

7:30 är skönt men sent för en bebis. Många kämpar med tidiga morgonuppvak och det verkar lättare att göra morgon inte senare än 7. Men som sagt, allt hänger i hop och såklart kommer 7:30 att funka om ni bestämmer er för det.
sole

Inlägg av sole »

tack för dina förtydliganden!

Ska prata ihop mig med maken, vi måste ju båda vara med på att köra detta till 100% annars kommer det ju aldrig gå.

Tack även för tankar om sömnen, kanske bättre med längre sömnpass på fm´och 7.30 var mest för att han vaknar själv oftast mellan 7 och 7.30
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Jag kommer också med lite tankar på ditt schema, sonen din är dryga 10 månader och runt året så går dom flesta ner på 1 lur per dag. Inte nu på en gång men det är bra att man har förberett schemat när det är så pass nära, så det bara är att sluta ut sista luren utan att ändra i övrigt.

Ett förslag på några ändringar i erat tänkta schema:

11.00 Lunch
11.30 - 13-30 sova 1,5 tim
14 mellis, pulvergröt
16-16-45 el 16.20 sova 45 min, el 20 min.
17 middag som lunch
19.15 Välling
19.30 sova natt

När det är dags för 1 lur per dag så slopar du den korta kuren och skuter fram lunchluren en halvtimme eller så, På em väljer du 20 min eller 45 min beroende på om du vill ligga 15 min plus eller 10 min minus.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

oj lunch luren ska börja 12 tänkte jag.. :oops: skrev lite fel
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sole

Inlägg av sole »

malin
tack för dina synpunkter - det är ju smart att tänka på det nu så det inte blir alldeles knasigt sedan när det väl är dags, han är ju snart 11 månader ju.

Har märkt att det är lite oregelbundet med sömnen dagtid, ibland är det två lurar och ibland en eller tom 3 korta.

Viktor har också alltid en förmåga att somna i bilen, hur gör man då när det inte är sovtid?
sole

Inlägg av sole »

vad menas med att ligga 15 min plus eller 10 minus?
Elle

Inlägg av Elle »

När schemat sitter så kommer han inet somna på övriga tider men har han svårt att åka bil och hålla sig vaken så är det alltid tillåtet med en liten muta :wink:

"Att ligga 15 min plus eller 10 min minus" menar duggan att ni kan lägga upp schemat efter sonens behov av sömn, 14 tim/dygn, lite olika beroende på lurarnas längd och då blir den sammanlagda sömnen 14 tim 15 min eller 13 tim 50 min. Blev detta tydligt?

Om jag vore er så skulle jag lägga en 1,5 tim lur efter lunch och erbjuda en 20 min lur på em under en period innan han klarar sig på en lur.

Vad tycker du om detta?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"