Misslyckad kur! Backa bandet? Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ellas mamma

Misslyckad kur! Backa bandet? Hjälp!

Inlägg av Ellas mamma »

Hej!

Vi kurade vår dotter på drygt 7 månader förra veckan och först gick allt bra men sen under uppföljningsveckan gick allt käpprätt åt h****e! :oops: :(
Första nätterna var det mycket frågor (skrik o protester) ofta men hon svarade bra på både buff och ramsa, verkade också gilla magläget. Redan efter några nätter vaknade hon bara 1 gång på hela natten och somnade om med hjälp av ramsan. Vi slutade buffa redan andra natten. Vi tyckte allt gick så bra, bättre än vi vågat hoppats på..
Daglurarna görs i vagn ute så dom går jättebra, inget skrik eller gråt.
Schemat känns bra och sitter.
MEN sen kom natt 7 i ordningen och läggningen tog jättelång tid med massa skrik och LEDSET gråt, mer än nånsin tidigare, buffningen tog inte alls, blev bara mer upprörd av den och ramsan lyssnade hon inte alls på, fast vi verkligen tog i. Inget funkade! Vi håll på med husljud och allt möjligt men hon bara var såå ledsen! Till slut somnade hon, av utmattning :( Inte alls trygg o lugn.. Det var hemskt! Sen vaknade hon under vargtimmen och var lika hyserisk, återigen funkade inget!! Och nu var hon ju så pass pigg så hon inte somnade av utmattning heller. Och då gjorde jag det man absolut inte får göra, jag plockade upp henne. :oops: :oops: Kunde inte lyssna längre till det förtvivlade gråtet :( Sen för att göra allt ännu värre och förvirra henne ännu mer så tog vi över henne till vår säng där hon till slut somnade. *vargar överallt!* Sen dess är allt förstört, vi tog upp henne vid läggningen igår igen som var precis lika illa som den innan och la sen ner sömntung, då somnade hon. Men vaknade efter en timme och grät. Då visste vi att allt var kört!

Vad ska vi göra nu????

Backa bandet helt? Till första kurnatten? Andra? Ska vi buffa eller är det verktyget förbrukat nu? (senaste gångerna vi försökt har buffningen bara gjort allt än värre) Buffa vid minsta pip?
Ramsa bara? Hur gör man då vid superledset förtvivlad gråt och ramsan inte tar? Ramsan utlöser verkligen ingen betingad reflex idagsläget!
Ramsa vid minsta pip? Eller bara vid riktigt ledset?

Vi är så besvikna på oss själva!! Hur kunde vi låta det gå sähär när det gick så bra..

Går det att ställa allt tillrätta? Behöver hopp..
Vi är helt inställda på att fixa detta! Finns inget alternativ!

Behöver hjälp hur vi ska fixa detta!! Vi vill börja redan ikväll!

Jättetacksam för svar!
Ella 070628
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Självklart att det finns hopp!
Jag förstår att ni känner er besvikna på er själva, så jag ska inte gräla på er eller så MEN...Nu får ni sluta titta bakåt utan bara FRAMÅT! Backa, det ska ni absolut göra men inte till natt 1 i allafall. Hon ville inte ha er där inne, det sa du ju själv.... Ni måste jobba in ramsan och får INTE ger er förrän ni har lyckats!

Mitt förslag är att backa till natt 2 och verkligen SLUTA gå in till henne. Satsa mycket på skratt innan läggningen, ös på mycket attityd och känslan att NU ska det gå JÄTTEBRA!!!! Ramsan ska sitta och detta kanske kräver lite jobb. Ni ska bekräfta tills NI får sista ordet. Dvs att när ni lägger henne och om hon inte blir tyst av ramsan så får ni påminna och till slut bekräfta tills hon inte "frågar" mera, dvs nöjer sig med svaret från er. Ge er INTE! och så mycket husljud såklart!! På natten är det ramsan som gäller men jag skulle kanske inte ha så jättebråttom före kl 04. under vargtimmarna 4-6 är det pangramsa som gäller.

Tjejen vill veta att detta gäller nu framöver och då får ni verkligen KÄMPA på. Det kommer säkert ta sin tid men TÄNK inte bakåt utan ha MÅL framför ÖGONEN!!!! Ni har verktygen, nu gäller det att använda de rätt!

Hoppas Du får ännu mera pepp och tips från kurare här på forumet!

Tills dess, pepp, pepp och välkommen att fråga mera!
:wink:

Kajsa
Ellas mamma

Inlägg av Ellas mamma »

Tack för svar!

Ok, så ingen trafik alls? Oavsett? Inge buff, solfjäder (har iförsig inte introducerat den alls ännu) eller tillrättaläggning? Enbart ramsa, hur lesset det än blir?

Så vid läggning bara tillrättaläggning (efter skrattet) och direkt ramsa ut gånger 4 och efter det ingen trafik?
O sen vara noga med att bekräftelsen följer med in i sömnen o får sista ordet?

Tack för pepp!!! Behövs verkligen..
Ella 070628
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ellas Mamma! :D

Ett typiskt litet återfall sådär på sjunde dagen som ni trillade dit på... :wink:

Upp med hakan nu! Det goda med det här är att ni har insett att såhär vill ni verkligen inte ha det. Attityden föll på plats, liksom! :D

Hur ni kommer på banan igen...? Tja, jag tänker såhär:

Precis som KajsaIE skriver skulle jag jobba massivt med ramsan nu. Jag tänker natt 2 och då går man in vid KRIS och enbart vid KRIS. Vid läggning skulle jag hålla en lugn och stadig solfjäder tills hon är tyst och avslappnad och sedan gå ut med ramsan. Inte bara lägga och gå alltså, utan se till att hon är lugn först. Det kan ta sina minuter nu när hon frågar så mycket. Gå sen med ramsan och låt henne reagera. Och lyssna nu noga på hur hon låter! Jobba på med ramsan om hon skriker upp sig. Men gå inte in förrän ni känner att det verkligen, verkligen behövs. Lägg henne då tillrätta igen och håll stadig solfjäder tills hon lugnat sig. Och så ut med ramsan! Var supernoga med bekräftelsen. Det är sååå frestande att låta bli, men GÖR inte det!!!

Nu när lillan har förvirrats rejält så kan det ta ett tag att komma rätt, men det kan också vara så att hon ganska snabbt fattar att den där natten var en liten engångsföreteelse och att det ju faktiskt är så HÄR det går till när man sover. Nu ska ni bara ha målet för ögonen och jobba på med verktygen i en gradvis BACKANDE process.

Ni har väl läst januarikrönikan?

All pepp och styrka till er nu!

Kram Tinis
Ellas mamma

Inlägg av Ellas mamma »

Tack för råd om hur vi kommer tillbaka och går vidare! :heart:

Natten gick bra! Läggningen tog ca 1 timme med mkt frågor men aldrig superledset, mer argt, vilket ju är mkt lättare att hantera! Vi introducerade solfjädern och den behövdes 3 ggr under läggningen. Första uppvaket kom vid 01, sen vid 02, sen vid 06. Alla tre avhjälptes med bara ramsa och tog mindre än 1 minut innan hon somnade om. Sen väckte vi enligt schema och gjorde glad morgon!
Så det får man ju säga var en bra natt efter vår förvirring! :D

Hur ska vi göra ikväll? Vid läggning och under natten?
Tips o råd mottages tacksamt! :)
Ella 070628
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Va härligt! Jag tyckte det lät JÄTTEBRA! :lol:

Nu gäller att BACKA och lita på din lilla tjej. Hon svarade bra på ramsan förstår jag, JÄTTEBRA! :thumbsup:

Nu ska du INTE in om inte det är absolut nödvändigt. Nu ska ramsan ta över helt!!!!

Peppa dig mera och nu är det bara ETT alternativ, FRAMÅT FRAMÅR!

Kram/Kajsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kallar jag återgång till ordningen! :D Bra gjort!

Nu är jag sent ute för tips till nattningen, men jag hade gått ut snabbare nu. Snabb läggning, trycka till och så ut med ramsan. Plats för reaktion, hur låter hon? Påminnelseramsa vid behov. Skriker hon up sig nåt väldeligt? In och solfjädra kort igen. MEN SPARSAMT med trafik nu! Det är ramsan som gäller nu! Och vid uppvak inatt är det definitivt ramsan som gäller. Precis som Kajsa skriver är det bara vid totalkris som du ska in till henne inatt.

Håller tummarna för en bra natt! :D
Ellas mamma

Inlägg av Ellas mamma »

Natten gick bra!

Läggningen tog 20 min mot gårdagens 1 timme så klar förbättring där. Behövde inte gå in en enda gång efter läggningen på hela natten!! :D 4 uppvak totalt och 2 av dom klarade hon själv och 2 behövdes en liten ramsa.
Så det gick ju bra?!

Ikväll gäller att bara fortsätta backa va?
Ella 070628
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen, det är ju kalasbra! :D

Jajamensan, backa tills hon klarar sig helt själv och så småningom slutar vakna alls om natten (i stort sett :wink: ). Men som du vet: Två steg framåt, ett tillbaka. Det är inga små maskiner vi har att göra med!

Jag är imponerad!
Ellas mamma

Inlägg av Ellas mamma »

Nej det är dom verkligen inte! :D

Denna gång ska vi vara mer beredda (o förberedda) på bakslag!

Tack för all hjälp!

Stor kram :heart:
Ella 070628
duggan

Inlägg av duggan »

Bra "jobbat" inatt, härlig läsning! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Vilken härlig läsning \:D/ :thumbsup:

Ibland behöver man bara skriva av sig, få lite stöttning och så får man bättre attityd och styrka, MYCKET BRA JOBBAT!

Kram
Kajsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"