Missuppfattat något?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

Missuppfattat något?

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Väntar barn nr 2 - i morgon skulle det va, om allt går efter planen :wink:

Följde anvisningar om mat, lek, sömn etc. till punkt och pricka med första barnet, Rebekka, snart 3, 5 år gammal. Och inser nu, att hon då nog inte borde ha behövt att kuras. ELLER??? Alltså, om man gjorde rätt från början skulle man slippa kämpa med dem när de blev lite större :?: :?: :?: Men så blev det ju inte...

Vagnade när hon var 4 månader, men hade den stora sammandrabbningen när hon var ca 10 månader, främst koncentrerad om att sova middag utan att bli ammad i sömn. Har sen haft perioder med trassel både vid läggning och i vargtimman som vi har kurat bort.

Men kan man göra det riktigt från allra första början, så man slipper kura? Eller kan man överhuvud taget gör det? Och då: HUR gör man det... :?: :?: För som sagt tyckte jag att jag följde alla råd från Rebekka var nyfödd sist.

VÄLDIGT tacksam för uppklarande svar - för nu har vi snart en liten bebis till :? :?

Vill ju gärna vara förberedd - inte minst som Rebekka nu är i trotsåldern och tar mycket kraft och energi från sina ömma föräldrar... Så sova lite vill vi väldigt gärna :)

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag vet inte vad du fått för råd med din första eller vad du följt, men om det är specifikt sömnen du tänker på så är ju standard modellen helt suverän.

Har du Barnaboken? Annars rekomenderar jag dig att läsa den.
hade den stora sammandrabbningen när hon var ca 10 månader, främst koncentrerad om att sova middag utan att bli ammad i sömn.

Här hade ni förmodligen eran bov med Eran stora tjej, med den erfarenheten kommer ni långt, ni vet att man måste lära barant att somna själv från böran.

Har ni frågor om Standardmodellen så lägg dom under "späda barn och små" där kommer du att få fånga suveräna svar!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Precis som Duggan beskriver så ger SM förutsättningarna till en ypperlig start. SM finns beskriven både i BB och här i klistrat kompendium, under Späda barn och små. Läs gärna igenom nu innan, medan du väntar :wink:, så har du principerna klar för dig. Med SM ligger du alltid steget före ditt barn, du vet vad barnet behöver av mat, sömn och social delaktighet, och ser till att ge det också, i överflöd. När barnet blir större så hjälper du på traven till att förlänga nätterna, om hon/han inte självt gör det. Samma verktyg som när man kurar står till buds, buffa, vagna, solfjädra, ramsa. Så det kommer du känna igen. Att ge sitt barn sin trygga sömn med hjälp av SM eller SHN innebär inte att barnet ALDRIG kommer ifrågasätta sömnen. Trotsen innebär att barnet av nöd MÅSTE ifrågasätta sakernas tillstånd. Men genom att man etablerat goda vanor och har verktyg att använda NÄR barnet ställer sina frågor, så kan man också ta hand om frågorna och man äventyrar inte sömnen i det långa loppet. Är du med? :D

Jag skulle också vilja råda dig att läsa Syskonkapitlet i BB - och särskilt om annekteringen. Så ska du se att du känner dig mer förberedd inför nya familjemedlemmens ankomst och den gåva du ger din Rebekka.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
rebekka4

Tack

Inlägg av rebekka4 »

Tack till er båda för svar. Uttryckte mig inte helt klart, men det jag menade var faktiskt att jag hade använt AW och metoden i boken - som jag flitigt läser - på Rebekka.

Men kanske har jag läst fel. Som jag läser det, så står det att man skall amma på tills den lille/a sover. Men det är kanske nåt jag missuppfattat, Duggan? För det var i allafall det som jag upptäckte blev boven i dramat på längre sigt med Rebekka.

:?: :?: :?:
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Du ska amma tills barnet ätit sig mätt och somnar under smekmånaden. Därefter ska du lägga på vakentid EFTER matning på ca en halvtimma och lägger alltså det lilla barnet vaket. På så sätt lär sig barnet att somna självt. Och det redan vid någon månads ålder alltså. Läs gärna igenom kompendiet, vet jag, en uppdatering är aldrig fel.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Ok - det var nog där allt gick åt skogen sist. Som jag minns det tog jag till och med upp henne om hon vaknade till när jag la ner henne för att hon då började gråta :!: Och så vande vi oss liksom vid det. Därför var vi tvungna att kura henne... Och det var inte problemfritt för hon har alltid varit både pigg och envis.

Jag läser på igen, och skall se till att få till det från första början den här gången - tyckte inte att kurandet var vidare roligt... :cry:

Ulrika

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"