Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Tack Ewa,
det schemat är nästintill perfekt! Frågan är om hon klarar sig från 15 till läggdags kl 19? Man kanske kan klämma in en 5-minutare där kring 16.30-17?

Idag är vi inne på dag 7 med natt 8 i kväll och det har gått SUPERBRA med nätterna! Hon sover nu 19-07 med enstaka uppvak på natten som hon fixar själv :)

Dagarna strular fortfarande dock. Det kan ta en halvtimme för henen att somna och när hon väl sover blri det bara 30 min sen somnar hon inte om. Hon gjorde det 1-2 ggr förra veckan men inte nu mera. Kommer det ge sig tror du? Det känns inte som vi nånsin kommer komma ifrån de där 30-minutrarna. Jag läste i en annan tråd (tror det var Torsmamma som skrev) att vissa barn har 30 min som naturlig sömnrytm istället för 45 min. Min dotter verkar vara sån. Hon ahr aldrig sovit 45 min. Kan man utgå från det när man lägger schemat så vi slipper kämpa med något som inte går att fixa?
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hon ahr aldrig sovit 45 min. Kan man utgå från det när man lägger schemat så vi slipper kämpa med något som inte går att fixa?
De ALLRA, ALLRA flesta är faktiskt 45-minutare. Och ibland vaknar man till halvt i sömnen vid 20 och slumrar på igen i ett par korta 5-minutersomgångar tills man tycker sig utsövd. Det kan OCKSÅ vara en förklaring till 30-minutersskarvarna, tror jag :wink:. Och sover man inte klippt varje minut, så är det inte hela världen. Man har haft förutsättningarna. Så fortsätt att ge dom, varje dag desamma. Då blir världen överskådlig och begriplig. Eftersom du kommer ha ETT 2-timmarspass och ETT 45-minuters, så tycker jag mycket väl du kan ha det så, även om hon nu till äventyrs skulle skarva vid 30. Vila i 45 kan hon göra ändå, om du är med. Och 2-timmarspasset blir ju naturlig sömnrytm oavsett när hon skarvar. Så tycker jag. Tralala. :wink: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Ok då tar vi bort det orosmomentet då :D

Tror du att hon kommer sluta skarva snart eller är det bara så att vissa barn helt är så och har svårt att sluta med det? Hoppas inte, för hon kommer verkligen behöva den där 2-timmarn på eftermiddan sedan.

När tror du att jag kan skifta schemat från vårt nuvarande? Kan jag göra det efter uppföljningsveckan redan?
Hon är så himla trött nu och orkar knappt vara vaken mellan lurarna som infaller med ca 2 timmars mellanrum. På det nya schemat är lurarna var 3:e timme och 4 timmar mellan sista luren och nattningen!
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

När du ska skifta kan nog bara du avgöra. Personligen, vilket jag egentligen inte har något empiriskt bevis för, skulle jag vänta åtminstone 3 veckor efter kurstart innan jag började ändra förutsättningarna. Jag vet att Anna skriver att man inte ska TÄNKA på att ändra schemat förrän tidigast efter uppföljningsveckan. Men man kan som sagt gärna vänta ytterligare lite så hon har en chans att lära sig detta nya och börjar få koll på att DU har koll på allt hon behöver, varje dag på samma sätt. Det är min tanke. Och det borde väl stämma hyfsat bra med hennes ålder också, eller hur?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

OK,
det passar perfekt då ju eftersom hon blir 7 månader om 10 dagar!

Återigen undrar jag om hon verkligen kommer fixa att vara vaken 4 timmar mellan sista luren och natten? Och 3 timmar mellan fm-luren och em-luren?
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jadå, det tror jag att hon kan. Det kan ta ett tag att vänja sig, men på ett par tre dygn brukar det sitta. Hon kanske kommer att somna i kvällsvällingen nån dag, men det brukar ge sig fort.

Behövs det, kan man bjuda på fem minuter (inte mer) vid behov!
Skruttfisens mamma

TorpSara skrev:Jadå, det tror jag att hon kan. Det kan ta ett tag att vänja sig, men på ett par tre dygn brukar det sitta. Hon kanske kommer att somna i kvällsvällingen nån dag, men det brukar ge sig fort.

Behövs det, kan man bjuda på fem minuter (inte mer) vid behov!
Ok, problemet är ju bara att hon blir knappast slö/sömnig när hon blir trött utan snarare spattig och har svårt att komma ner i varv. Om hon dessutom inte sover ordentligt på sina lurar kommer det bli katastrofen. Jag VET att jag tar ut allt i förskott och målar fan på väggen men hon har aldrig sovit mer än 30 min oavsett hur trött hon är så somnar hon inte om!! Vet inte hur jag ska göra mer än att ge förutsättningarna.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej, men se hon ska inte heller BLI slö och sömnig och nödvändigtvis själv ta sig sin 5-minutare. Den ska DU se till att ge henne när du märker att hon inte orkar. Då gör du som du själv tycker blir bäst. Vagnar (nej, just det :wink:), buffar, har henne i famnen, lägger er tillsammans i soffan en stund - gärna i händelsernas centrum så hon inte förvillas att tro att ni försöker få henne att somna för natten. Utan just bara få sig en liten paus mitt där i hela livet som det pågår runtomkring henne.
Skruttfisens mamma

Hon ligger/sitter inte still i ens famn :shock: Ofta märker man inte på henne att hon är trött förrän hon börjar gnälla och gäspa och det känns som om det oftast är för sent för en lur då för då har hon redan hunnit bli övertrött!?
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej då, det är inte för sent. Då lägger du henne resolut på lämpligt ställe (lägg tillrätta), med en hand över ryggen och lillfingret som håller huvudet på plats. Och så rytmisk buff - 1, 2, 3, 4... Hon somnar kanske inte på studs första gångerna, för hon kommer undra vad du håller på med. Men du visar med din attityd att det är just så här det går till. Och så buffar du så, i en kvart om det skulle behövas. Tills hon somnar. Och sen väcker du efter 5 min. Så småningom kommer hon ÄLSKA sin 5-minutare, men för att hon ska få grepp om det måste du ju först visa henne på hur skönt det är. Precis som med sovningen i övrigt.

Om hon nu behöver sin 5-minutare så gör du så. Här, som i det mesta andra, är det verkligen attityden som styr. DU tar ledning och visar vad som gäller. Snart nog tar barnet tacksamt emot. Som med 12-timmarsnätterna, inte sant :lol: :thumbsup: :sleep:
Skruttfisens mamma

AHA :shock: Hade ingen aning om detta? Man "får" buffa alltså? Varför är 5-minutaren undantaget där buffning tillåts? Ska man buffa ända in i sömnen?

Det är samma buffningsteknik som man gjorde första natten på kuren?
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Förresten...har funderat på det här med återfallet. NÄR brukar det oftast infalla? Under uppföljningsveckan eller kan det komma senare också?
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om det blir ett återfalll så kommer det nån gång under uppföljningsveckan.

Jag brukar alltid ha min sons 5 minutare i vagnen, brukar ta en lite promenad och klocka från insomnandet, det tycker jag är praktisk. Ibland tar sig Hugo en 5-minutare i bilen och det är också praktiskt. Jag är tveksam till att man buffar ändå in i sömnen, men det får Ewa svara på. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skruttfisens mamma

Tack för svaret ang 5-minutaren.

OK, så det är inte säkert ATT det kommer ett återfall?

Måste berätta om kvällen här, det blev katastrof igen :( Usch jag är så ledsen och uppgiven :(

Hon var som vanligt jättetrött pga att hon inte sovit så bra under dagen så kl 18,40 flögs hon in i sängen, las till rätta, solfjädrade och ut med ramsan. Låg och bökade 10 min sen sätter hon igång sirenen. Jag upplevde aldrig att hon var ledsen, bara uppgiven och ville ha hjälp att somna. Avvaktade 10 - 15 min och då stegras gråten så jag går in för att solfjädra. Då ligger hon på tvären i sängen (brukar fastna så), jag lägger till rätta och solfjädrar men hon blir bara mer ledsen men jag fortsätter och andas lugn och säkerhet. OCh så börjar hon hosta och allt kommer ut. Jag ORKAR inte med en till sån här nattning :( Varför blir det såhär? Jag vill bara ge upp allt och återgå till det lilla helvetet vi hade innan bara jag slipper höra henne gråta och till slut kräkas av ansträngning.
Sitter själv och bara gråter och känner mig misslyckad och som världens sämsta mamma som inte kan trösta och inge lugn och trygghet till mitt barn så hon kan somna gott.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

5-minutaren kan faktiskt se ut precis hur som helst, utan att du äventyrar hur man övriga lurar på dygnet faktiskt ska sova och somna in. Så skulle du buffa till sömns, eller ligga och slumra bredvid henne så stör inte det. Jag stoppade bara Disa i vagnen och gav 3 skak. Där låg hon kikade på världen (hon fick ligga på rygg på sin 5-min, för att jag skulle ha koll och klocka henne, annars sov hon alltid på mage i vagnen) en stund, medan jag och storebror pysslade med annat. Efter en stund somnade hon. Någon gång gjorde hon det inte, men då hade hon ändå fått en vila. Och det räcker så bra så. Så stirra dig inte blind på att den där 5-minutaren ska vara på ett särskilt sätt, eller ens kanske vara - om du är med. Hon kanske inte alls behöver den. Men OM hon gör det så visar DU på hur den går till.

Vad gäller kräkningarna förstår jag att det inte är särskilt kul, och jag hoppas fortfarande någon annan ska dyka in med några konkreta tips kring detta.

Själv hade jag ramsat vid första missnöjespip. Och gett mig den på att kommunicera med henne. Stegras gråten, ramsar jag igen, EFFEKTIVARE. ÄR det kris, går jag in och ger en kort solfjäder tills hon tystnar och ligger lugnt, och sedan går jag ut med ramsan. Varpå följer protester och då får ramsan åter ta vid.

Jag bifogar en tråd som jag tror kan ge dig svar på många av dina frågor här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Kram Ewa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"