trubbel i paradiset - hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gunnar

trubbel i paradiset - hjälp!

Inlägg av gunnar »

Vi kurade vår son (nu 14 månader) i början av december och det har fungerat mycket bra. För ca 5 veckor sedan, i samband med att han började gå utomhus, började det vaknas och gråtas på nätterna. För ca 3 veckor sedan bröt han benet och fick gips. Då började även insomningarna att krångla. Han gråter och gråter och högre och högre ju mer han hör ramsan. Vi får nu istället solfjädra och bekräftelseramsa.
Först trodde vi att detta skulle försvinna när vi skar ner dagslurarna från 2 till 1, men istället har det blivit värre - fast gipset nu är borttaget. Han somnar bra på dagsluren, men avståndet mellan den och natten tycks vara för långt, han blir övertrött. Så nu somnar han först vid 20.30 (borde vid 20) och vaknar minst en halvimme innan uppstigning (7 istället för 7.30).
Vi vet inte riktigt hur vi bryta cirkeln. Solfjädringen fungerar som sagt, men han slutar inte att vakna och gråta, snarare blir det mer. Bifogar hans schema:
7.30 vakna, välling + smörgås
10.00 banan
11.30 lunch
12.15-14.15 sova
14.30 gröt
17.30 middag
19.20 välling
20.00 sova
Tilläggas ska att han äter som en häst och är jätteglad på dagarna.
Tacksam för all hjälp
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag har egentligen ingen erfarenhet av 14-månades men kan försöka ge tips ändå.
Angående övertröttheten ska ni kanske pröva med att lägga honom vid 19.30 istället. För många barn kan insomningsproblemen ge med sig om man lägger tidigare.
Angående ramsan så är det lätt att släppa in vargar i ramsan när det börjar krångla. Er kille hör direkt om ni blir osäkra. Pova gärna att säga en lång seg ramsa och tänk samtidigt hur du lugnt lägger ner honom och lugnar honom med rösten.
Lycka till!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
JH

Inlägg av JH »

Ja, lägga tidigare är ett bra tips tror jag.

Annars skulle jag köra det nya schemat i en vecka och om han fortfarande verkar övertrött och inte klarar den långa vaken tiden, så skulle jag lägga in en 20-min (eller ialla fall en 5-min vid behöv) igen på em.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vi har provat med en 5 minutare tidigare, men då har vi fått tvinga honom att somna med hjälp av vagnen. Sen har det blivit ramaskri när vi väckt honom. Nu försöker vi göra en liten time-out, där han får sitta i famnen och läsa bok och varva ned lite en stund.
Ska prova lägga tidigare och prova mer självsäker ramsning. I början var vi självsäkra, men när det inte tycktes hjälpa.... Förut när han skulle somna eller vaknade var han mer undrande och ibland arg, nu börjar han gråta direkt - ett helt nytt beteende
Petra
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Snälla nån :roll: Han har fått GIPS :shock:

Det tar sin lilla tid för små barn att begripa att gips, eller feber, eller hemsk sjukdom överhuvudtaget, inte betydde livsfara (=vargen) utan att man faktiskt blev bra igen (men kan man vara säker på det :?: ).

Mer än någonsin behöver han nu ert lugna rogivande och er betryggande säkerhet :idea:

Tänk på det och ta det väldigt, väldigt coolt och lugnt nu, och håll ett schema som är genomtänkt och icke förhandlingsbart, om du förstår :D Leve ATTITYDEN :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
gunnar

Inlägg av gunnar »

Det har lugnat ner sig redan nu. Inatt sov han som en stock fram tills 6 och somnade sedan om till 8. I förrgår hade min mamma hand om honom fram tills en halvtimme innan läggningsdags, och då var det rock´n roll hela natten.
Elis håller också på att få fler tänder, bla kindtänderna. Vet inte om det bidrar också. Tack för alla råd,
Petra
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Skrattet-till-go'nattet är ett betydligt effektivare "sömnmedel" än nertrappning och mys. Som man gärna kan ägna sig åt vid diverse andra tillfällen :D För det ska vara kul att lägga sig. Lika kul som det blir att vakna till en ny rolig dag :lol:

Oroa dig inte för tänderna. Att få tänder är inget fel och ingen sjukdom och innebär ingen påfrestning för barn som får sin goda sömn. Däremot kliar det gärna. Sockerfria fullkornsskorpor är bra "bitringar" :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"