Frågor om neuropeptider & diet

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Lyfter den här tråden för att berätta lite mer om Storprinsens homeopatiska behandling.

Det har varit en sjuhelvetes resa hittills!! Många gånger har vi slitit vårt hår och undrat om vi verkligen gör rätt som utsätter honom för det här, samtidigt har tanken på homeopatin och dess möjligheter känts som en alltför stor chans att bara passera.

För att göra en lång historia kort så innebär ju homeopati att man behandlar människan och inte symptomen i första hand. Vem du är som människa avgör alltså vilken sorts läkemedel du skall ha. För homeopaten (och för oss föräldrar i det här fallet eftersom Storprinsen inte kan medverka till anamnesupptagningen i särskilt hög utsträckning) gäller det alltså att identifiera vilken personlighetstyp han tillhör. Och det är ju inte det lättaste!

De första två läkemedel som Storprinsen fick gav effekt så tillvida att de rörde om ordentligt i systemet på honom och fick hans autistiska symptom att öka ganska markant. Samtidigt är det i sig ett tecken på att han är mottaglig för ämnena och det är ju positivt. Inom homeopatin talar man också om en "först-försämring", att man måste bli sämre innan man kan bli bättre.

Förra veckan började Storprinsen så med läkemedel nummer tre och det verkar ha gett bra effekt så tillvida att hans humör har blivit bättre. Behandlingstiden är lång men vi hoppas nu att vi är på rätt väg....

En ganska anmärkningsvärd effekt han har fått är att han inte har några känningar alls av sin pollenallergi och den brukar vara hur kraftig som helst vid den här tiden på året.

Det känns hur spännande som helst, det här!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Och så lyfter jag tråden en gång till för att berätta hur det har gått de senaste tio veckorna... Egentligen ligger tråden kanske fel för det har just inget med IAHP att göra, men handlar ju om ett barn inom målgruppen (går det så går det :wink: ).

Vi börjar hoppas att det skall bli tredje gången gillt! Tredje läkemedlet som Storprinsen fick gav effekt. De senaste tio veckorna har vi sett följande förbättringar:
:arrow: Ögonkontakten fortsatt god och t.o.m. ännu bättre!
:arrow: Kommunikationen betydligt bättre. Storprinsen svarar för det allra mesta på frågor, pratar mycket själv och har lärt sig "telefonvett" (nåja, någorlunda!)
:arrow: Storprinsen har börjat prata minnen, "När jag var 5 år och vi skulle åka till Farmor och Farfar", "När jag fick min Nintendo DS", "När lillebror föddes"
:arrow: Låsningarna som varit kring klockan och läggtider har mildrats respektive försvunnit helt
:arrow: Humöret har blivit MYCKET bättre! Från :evil: till :lol: :!:

För mig känns det som att det kaaaaaanske finns ett litet ljus långt borta i tunneln....
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Kan man hoppa inhär med några frågor?

Jag hittde på nätet en mamma som beskrev sin dotter för 10 år sen. Det är nästan på pricken som min dotter. Hennes dotter fick för övrigt diagnosen MBD/DAMP.
Efter ett tips slutade hon ge vetemjöl (gluten?) och mjölk till dottern. Efter ett par veckor var dottern verkligen förändrad, till det bättre. Nu var dottern 14 och gick i vanlig klass.

Eftersom hennes dotter var så lik min så funderar jag på om detta kunde vara något.
Hur gör man i så fall ett neuropeptidstest?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

http://www.neurozym.com/index_sv.htm

Vi har inte gjort detta, men funderar på...

/Fjällmor
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vi har svärt goda erfarenheter av detta.

Felicia responderar bra på dieten, och det är skrämmande att se hur hennes autistiska drag mångadubblas när dieten bryts.

Man behöver en läkare/psykolog som rekvirent, och man kan behöva stå på sig lite för att få det till. Det är få läkare som har hört om peptidintolerans som orsak till autistiskt beteende, och många är skeptiska. Men man betalar själv för peptid-testet, det är inte landstinget som gör det.

Läsa på borde man iallafall göra om man vill gå den här vägen. Räkna inte med hjälp från samhället här.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Tack!
På deras sida står det att rekvirent ej krävs för Sverige el. Danmark eftersom erfarenheten visat att det är svårt att hitta sådana i våra länder.

Nämnde förresten detta till psykologen vi varit hos nyligen, han tyckte att det kunde vara värt att testa.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Tack Mata, detta var nytt för mig, att man i Sverige inte behöver rekvirent!

Provsvaren är rena grekiskan, men det framgår tydligt om man har normala värden eller förhöyda värden av peptider. Och förhöyda betyder ju att man kan ha nyttja av att försöka diet.

Rekvirenten behövs ju först och främst för att tolka denna grekiskan, men det visar sig att det är grekiska för dom med...

Kram!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Så här står det:

Varför ska man ha en rekvirent, om man bor i Norge? I Danmark och Sverige behöver dom ju inte det.
Orsaken till at man bör ha en rekvirent är at man utan hjälp kan påbörja dieter som är olämpliga för individen. Det är alltså meningen at rekvirenten ska hjälpa till med at sätta upp en försvarbar diet om det blir nödvändigt. I Danmark och Sverige är det mycket stark motstånd mot detta och ofta svårt att att hitta rekvirenter. Därför har vi frångått detta krav i Danmark och Sverige.

Ojdå! Grekiska! Har inte ringt än... Förresten, de är väl inga skummisar? Blir alltid lite misstänksam när hemsidor innehåller så mycket språkfel som denna :) :roll:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Vi gjorde Storprinsens analyser i Köpenhamn, på Nordic Clinic (hemsida www.nordicclinic.com). Eller rättare sagt: de skickade oss ett provkit och så skickade vi ett urinprov tillbaka och fick sedan hem en analys. Visst var det lite "grekiska", men det stod också en kort sammanfattning på svenska/danska! En tid därefter åkte vi till Köpenhamn och besökte dietisten på kliniken, Anne Catherine Färgemann. Det var mer för att ta ställning till hur vi skulle gå vidare och ett sådant besök är inte nödvändigt om man bor långt ifrån.

Om man ser tillbaka på det dryga året som har förflutit sedan vi gjorde analysen på Storprinsen, så har han utvecklats något helt enormt. Han betraktades tidigare som "ett mycket resurskrävande autistiskt barn" (va?! min lille bebis...). Nu är skolan på väg att planera för hur man ska kunna fasa i honom i en tillvaro utan assistent! (Han säger själv att när han går i 5:an, då kanske han klarar sig utan egen fröken. Han går nu i 3:an) Denna vändning har kommit under höstterminen. Visst hände det mycket när vi först tog bort mjölket och glutenen och sedan sojat och sockret, men den stora skillnaden har kommit med den homeopatiska behandlingen. Jag är så glad att vi tog mod till oss och gick utanför ramarna!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Vad innebär den där homeopatiska behandlingen?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Titta på vår homeopats hemsida! www.pulsatillahomeopati.se
Hon beskriver lite kort vad homeopatisk behandling innebär. Rent kort kan man säga att homeopaten försöker identifiera vilken sorts människa du är, för behandlingen går ut på att hela människan och inte bara behandla/trycka tillbaka symptomen. Min son är exempelvis en person som är ganska dominant, vill kontrollera sin omgivning och som är ganska fixerad vid status (låter väl trevlig?! :roll: fast han ÄR världens sötaste!). Han får ett läkemedel som heter Lycopodium. Detta ska i princip läka ALLA problem han har. Själv har jag en personlighet som kräver Sulphur (svavel!) som behandling. Man hittar alltså varje individs konstitutionsläkemedel genom att titta på de dominerande karaktärsdragen.

Jag är inte så bra på att förklara det, men kolla som sagt på Susannes hemsida eller ännu bättre: kontakta henne!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Men hon är ju i Göteborg...
Tror du ändå hon kan svara på några frågor?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Helt säkert kan hon det. Hon behandlar oss på distans (vi bor i Skåne).
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Första dagen efter jullovet hände följande i Storprinsens klass:

Barnen skulle berätta lite kort vad de hade gjort på jullovet. När turen kommer till Storprinsen, reser han sig upp, plockar fram en berättelse som han skrivit och ritat och skickar runt bland sina klasskamrater samtidigt som han berättar om sagan som han skrivit under jullovet. Den handlar om två människor och deras äventyr på en ö med apor och pingviner 8) :D . Teckningarna är roliga och klasskompisarna sitter och småfnissar åt dem under föredraget. När Storprinsen är färdig applåderar alla....

För mig är detta helt fantastiskt och för några månader sedan ett helt otänkbart scenario! Jag kan dessutom tillägga att jag och Storprinsens pappa inte på något sätt låg bakom hans redovisning, utan berättelsen har vuxit fram så sakteliga under jullovet och sista dagen innan skolan började satte han sig ner och skrev ner alltihop.

Jag är KRÄKSTOLT!

Andra dagen i skolan efter jullovet (i dag) ser jag Storprinsen stå på skolgården med två klasskamrater. När jag kommer närmare hör jag hur han frågar dem om de vill följa med honom på bowling (eftersom han fyller år mitt i sommaren har han "halvårskalas" i januari istället). De blir glada och tackar ja direkt.

Detta är ett barn som för drygt ett halvår sedan inte kommunicerade direkt med sina kompisar utan bara genom fröknarna. Den kontakt han hade med barnen var till största delen fysisk, genom puttningar och skrik. Och nu kan han ta kontakt på ett sådant sätt - jag är grymt imponerad även över detta!

Det jag vill ha sagt med ovanstående är verkligen en stark rekommendation att söka andra vägar, om man har ett barn med särskilda behov. Jag är 100 % övertygad om att Storprinsens framsteg beror på den homeopatiska behandlingen!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:D
Verkligen roligt att höra! Ja, det tar ett tag för mig att ta mig i kragen, men nu tänker jag i alla fall ta reda på det där peptid-testet. Kanske bättre genom Danmark där ni ju fick en sammanfattning av provresultaten. En annan kan ju inte grekiska...
Och efter vad du berättar om din son så tror jag nog att jag borde ta kontakt med pulsatilla också.
Nu har vi varit hos en barnkiropraktor nyligen (vi har varit där 3 gånger, 6 ggr betalas av landstinget sen blir det dyrt, så vi får se). Berättar nog mer om det i en annan tråd.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"