Dunkar huvudet i sängen - mardrömmar?
-
nissemamman
- Kontakt:
Dunkar huvudet i sängen - mardrömmar?
HEj!
mina söner har sovit som prakt-bebisar fram till nu.
Eller rättare sagt: Jacob sover fortfarande bra hela natten.
Ernst vaknar vid ett flertal gånger och dunkar huvudet i sången med en monotont AaaAaaAaaAaaA - ljud som eskalerar i höjd.
Jag har drömt mycket på nätterna och gör fortfarande väldigt mycket , är det något som han har ärvt?
Undrar om det är mardrömmar han har? ibland sitter han upp, och pipar lite när jag gått in för att lungna.
och , ja, jag har gått in och lungnat ner honom flera gånger och då gör han inget motstånd, utan ligger eller jag lägger honom ner och går ut. en efter några minuter börjar det igen. börjar allt får 2-tiden till 6 tiden.
och ska erkänna att jag tog upp honom en gång för att han inte skulle väcka Jacob. Men jag det är det är jättejättejättejättedumt. och la tillbaks honom.
nu börjar han i vakna tidigarne med vilket ororar mej. han väcker ju Jacob med.
Har provat att ramsa men det tar inte. jag blir tokig.
Vi har hamnat i Mozart -träsket, dvs så fort det varit för tidigt vaknat så kommer musiken på och det tystnar. vi kan ju inte hålla på att springa upp på natten, sätta på musik-helvetet och sen invänta somnandet för att stänga av.....
jag är så himla skraj att något har gått snett. det har funkat superbra sen dom var ett halvår.
schemat: 07.00 väcks med tjo å tjim. mat. 9.45 mellanmål. 10.30 lur (45 min) 12.00 lunch. 15.00 mellanmål. 15.15 lur (45 min) 18.00 middag, bada, välling, tjo å tjim. 19.15 goooonatt lilla nisse....
fråga; är det fortfarande skrattet till gonattet?
Mycket tacksam för svar. Vi är ju så stolta och rekomenderar Annas kur till ALLA vi möter. Varma hälsningar Catrine
mina söner har sovit som prakt-bebisar fram till nu.
Eller rättare sagt: Jacob sover fortfarande bra hela natten.
Ernst vaknar vid ett flertal gånger och dunkar huvudet i sången med en monotont AaaAaaAaaAaaA - ljud som eskalerar i höjd.
Jag har drömt mycket på nätterna och gör fortfarande väldigt mycket , är det något som han har ärvt?
Undrar om det är mardrömmar han har? ibland sitter han upp, och pipar lite när jag gått in för att lungna.
och , ja, jag har gått in och lungnat ner honom flera gånger och då gör han inget motstånd, utan ligger eller jag lägger honom ner och går ut. en efter några minuter börjar det igen. börjar allt får 2-tiden till 6 tiden.
och ska erkänna att jag tog upp honom en gång för att han inte skulle väcka Jacob. Men jag det är det är jättejättejättejättedumt. och la tillbaks honom.
nu börjar han i vakna tidigarne med vilket ororar mej. han väcker ju Jacob med.
Har provat att ramsa men det tar inte. jag blir tokig.
Vi har hamnat i Mozart -träsket, dvs så fort det varit för tidigt vaknat så kommer musiken på och det tystnar. vi kan ju inte hålla på att springa upp på natten, sätta på musik-helvetet och sen invänta somnandet för att stänga av.....
jag är så himla skraj att något har gått snett. det har funkat superbra sen dom var ett halvår.
schemat: 07.00 väcks med tjo å tjim. mat. 9.45 mellanmål. 10.30 lur (45 min) 12.00 lunch. 15.00 mellanmål. 15.15 lur (45 min) 18.00 middag, bada, välling, tjo å tjim. 19.15 goooonatt lilla nisse....
fråga; är det fortfarande skrattet till gonattet?
Mycket tacksam för svar. Vi är ju så stolta och rekomenderar Annas kur till ALLA vi möter. Varma hälsningar Catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Hej!
Lite smågnissel ska ni nog snart få ordning på. Det här med att dunka huvudet i sängen sägs vara spänningslösande. Du kan säkert söka här på forumet och hitta fler trådar på ämnet. Det är inte ens säkert att de alltid är så vakna, hur konstigt det än låter. Ordna förutsättningarna så ultimat som möjligt, dvs spjälsskydd eller madrassbit/kudde, vad du nu kan komma på, så att han inte kan göra sig illa när han tjongar omkring. I övrigt skulle jag låta honom vara. På sin höjd en ramsa om han vaknar och inte reder ut situationen själv. Annars tror jag du lätt ställer till det för både dig och sonen om du börjar fara fram och tillbaka och föra in oron i sängkammaren.
Två tankar till:
De är nu över året och vid den här åldern brukar de flesta gå över till EN daglur. Det kan vara det som stökar med nätterna en smula - iom att de sover så sent på dagen nu.
Inför väckarklocka - om ni inte redan gjort det. Mer effektiv signal för att tala om att dagen börjat finns inte. Och de flesta morgonbusare brukar snabbt fatta galoppen.
Kram Ewa
PS: Här hittade jag några trådar om huvuddunkning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1ac155a836
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 90f4ac45c3
Lite smågnissel ska ni nog snart få ordning på. Det här med att dunka huvudet i sängen sägs vara spänningslösande. Du kan säkert söka här på forumet och hitta fler trådar på ämnet. Det är inte ens säkert att de alltid är så vakna, hur konstigt det än låter. Ordna förutsättningarna så ultimat som möjligt, dvs spjälsskydd eller madrassbit/kudde, vad du nu kan komma på, så att han inte kan göra sig illa när han tjongar omkring. I övrigt skulle jag låta honom vara. På sin höjd en ramsa om han vaknar och inte reder ut situationen själv. Annars tror jag du lätt ställer till det för både dig och sonen om du börjar fara fram och tillbaka och föra in oron i sängkammaren.
Två tankar till:
Kram Ewa
PS: Här hittade jag några trådar om huvuddunkning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1ac155a836
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 90f4ac45c3
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Glömde visst svara på din sista fråga
- JAVISST är det fortfarande skratt till gonatt. Heeeeeeela livet ut, skulle jag säga
. Och vid fnurror ska man absolut ösa på extra mycket med skrattet också. Så man kiknar och inte får plats med mer skratt i magen helst
.
Kram
Kram
-
nissemamman
- Kontakt:
Dunka dunka
Tack för snabbt svar!
små frågor:
Är det rimligt att lägga luren direkt efter lunchen som är kl 12 och lägga dom 12.15 och sova 2 timmar?
eller ska jag tidigare lägga lunchen vid 11 och sen sova vid 11.15 och 2 timmar fram?
Mvh Catrine
små frågor:
Är det rimligt att lägga luren direkt efter lunchen som är kl 12 och lägga dom 12.15 och sova 2 timmar?
eller ska jag tidigare lägga lunchen vid 11 och sen sova vid 11.15 och 2 timmar fram?
Mvh Catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Hej!
Jag tror att lunch 12 är i senaste laget, när du går över till en lur. Få raringar orkar det, utan att somna i mattallriken. Men aptiten minskar ju där vid 1 år, så jag tror lätt att du kan skippa mellanmålet på fm och ha lunchen 11. Och sedan sova efter lunchen, 11.30-13.30 eller 12-14 t.ex (Hinner dina verkligen få i sig lunch på 15 minuter?
) Två timmar + 12 natt blir ju då lite mer än vad de behöver över dygnet, men i början brukar de behöva det. Kör åtminstone 1 vecka eller två innan du utvärderar om det behöver kortas till 1,5. De lär bli lite småtrötta på sina gamla sovpass i början, så se till att ha något bra och kul inplanerat då de första dagarna så flyter det smidigt.
Jag tror att lunch 12 är i senaste laget, när du går över till en lur. Få raringar orkar det, utan att somna i mattallriken. Men aptiten minskar ju där vid 1 år, så jag tror lätt att du kan skippa mellanmålet på fm och ha lunchen 11. Och sedan sova efter lunchen, 11.30-13.30 eller 12-14 t.ex (Hinner dina verkligen få i sig lunch på 15 minuter?
-
nissemamman
- Kontakt:
TACK
igen för ditt svar!
Tog bort andra luren igår och bullat upp med kuddar mm i Ernst säng.
Nu vaknade han vid 6 och började sitt dunk. det svåra är att man inte hör
riktigt när det övergår till vaken bebis, eller när han börjar småskrika.
Satte på musik och det tystande i ca 10 min. Sen vid 06.12 började det igen och gick över till halvskrik. Jag ramsrar glatt och då blir han helt galen.
Slår lite i dörrar och gör andra ljud. Han forträtter. Har samråd med min man. Vad göra? Klockan är nu 06.40 och han gall-skriker. Jag går in och gör morgon
FAST jag VET att det är inte bra, att ta upp när det skriks.
Kan det vara så att nya rutiner sätts in och då protesteras det?
Kan det vara så att när dom nya tiderna satt sej att det lungar sej?
Ska jag låta honom ligga och skrika till kl är 7?
jag menar, hur ska jag kunna få tillbaka att det är kl 07.00 som gäller och ingen annan tid?
TACK för ett superbra forum, bästa hjälpen! Mvh Catrine
Tog bort andra luren igår och bullat upp med kuddar mm i Ernst säng.
Nu vaknade han vid 6 och började sitt dunk. det svåra är att man inte hör
riktigt när det övergår till vaken bebis, eller när han börjar småskrika.
Satte på musik och det tystande i ca 10 min. Sen vid 06.12 började det igen och gick över till halvskrik. Jag ramsrar glatt och då blir han helt galen.
Slår lite i dörrar och gör andra ljud. Han forträtter. Har samråd med min man. Vad göra? Klockan är nu 06.40 och han gall-skriker. Jag går in och gör morgon
FAST jag VET att det är inte bra, att ta upp när det skriks.
Kan det vara så att nya rutiner sätts in och då protesteras det?
Kan det vara så att när dom nya tiderna satt sej att det lungar sej?
Ska jag låta honom ligga och skrika till kl är 7?
jag menar, hur ska jag kunna få tillbaka att det är kl 07.00 som gäller och ingen annan tid?
TACK för ett superbra forum, bästa hjälpen! Mvh Catrine
Måste hämta upp storfis nu, återkommer senare. Under tiden kan du söka på Pangramsa, så får du säkert besked om hur du ska hantera tidiga morgnar. Och så inför väckarklocka! Bättre signal finns inte. Det tar inte många dagar för poletten att trilla ner 
-
nissemamman
- Kontakt:
okej,
men om pangramsan till exempel inte funkar i morgon bitti och han vaknar igen vid 6, ska jag låta honom skrika till väckarklockan går på ?
Detta händer när jag ramsar: "Gonatt lilla nisse sooooov så gott" 2 ggr glatt men bestämt och då är han tyst i ca 5 sek sen brytet svordomarna ut mer än innan. Har provat i förbigående, uppifrån, från sängen men det går bara inte.
Är det bara så att om jag upprepar proceduren varje dag så sitter det?
innan har jag ju gått in eller lungat honom eller tagit upp tidigare.
jätte jätte glad för svar. Dagsluren och dom ändrade rutinerna har hittils
gått problemfritt!!
TACK !!!
Detta händer när jag ramsar: "Gonatt lilla nisse sooooov så gott" 2 ggr glatt men bestämt och då är han tyst i ca 5 sek sen brytet svordomarna ut mer än innan. Har provat i förbigående, uppifrån, från sängen men det går bara inte.
Är det bara så att om jag upprepar proceduren varje dag så sitter det?
innan har jag ju gått in eller lungat honom eller tagit upp tidigare.
jätte jätte glad för svar. Dagsluren och dom ändrade rutinerna har hittils
gått problemfritt!!
TACK !!!
Hej!
Tidiga morgnar KAN ofta stöka och det finns det massor av trådar här på forumet som vittnar om. Det bästa du kan göra är att bestämma dig för en strategi och sen följa den benhårt. Då KOMMER poletten trilla ner. I dagsläget vet han att om han skriker tillräckligt mycket så kommer mamma och ev får man också komma upp då. Dvs han skriker sig till morgonen. Och det ska han inte behöva göra. Han ska få veta att morgonen sköts av någon helt annan (väckarklockan) och att han lugnt kan ligga och tjattra för sig själv en stund, sova vidare lite, sjunga en trudilutt osv och glad och förnöjd vänta in morgonen - om han då och då vaknar innan klockan ringer. Och dit når man bara om man försäkrar honom om att så HÄR - just SÅ HÄR går det till här i världen, min vän. Jag klistrar in Elles strålande sammanfattning om tidiga morgnar. Läs och fundera vad som passar er bäst och genomför sedan.
Obs. Pangramsan ska sägas glad, hurtig och bestämd x4
Olika tillvägagångssätt att hantera uppvaket INNAN klockan ringer i Elles sammanfattning:
Tidiga morgnar KAN ofta stöka och det finns det massor av trådar här på forumet som vittnar om. Det bästa du kan göra är att bestämma dig för en strategi och sen följa den benhårt. Då KOMMER poletten trilla ner. I dagsläget vet han att om han skriker tillräckligt mycket så kommer mamma och ev får man också komma upp då. Dvs han skriker sig till morgonen. Och det ska han inte behöva göra. Han ska få veta att morgonen sköts av någon helt annan (väckarklockan) och att han lugnt kan ligga och tjattra för sig själv en stund, sova vidare lite, sjunga en trudilutt osv och glad och förnöjd vänta in morgonen - om han då och då vaknar innan klockan ringer. Och dit når man bara om man försäkrar honom om att så HÄR - just SÅ HÄR går det till här i världen, min vän. Jag klistrar in Elles strålande sammanfattning om tidiga morgnar. Läs och fundera vad som passar er bäst och genomför sedan.
Obs. Pangramsan ska sägas glad, hurtig och bestämd x4
Olika tillvägagångssätt att hantera uppvaket INNAN klockan ringer i Elles sammanfattning:
Kram EwaKlart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.
3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.
Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.