Efter första kuren var min son Babis (grekiskt smeknamn: uttalas Babbis, för den som undrar
Mat, promenader till fots, lek, social delaktighet = bra. Skratt till gonatt också.
Fastnade i buffning och backade nog inte som jag borde (tycker detta är mycket svårt). Har nu, då vi befinner oss i tredje natten i andra kuren, bara solfjädrat och det har han accepterat fint (man får ju vara glad för det lilla...
Har läst massor (igen) innan jag satte igång, och tyckte att jag fått massor av "kött på benen" tack vare andras inlägg, men det är ngt som inte står rätt till...dvs jag måste göra ngt fel, men jag kan inte se vad!
Första och andra natten "råkade"
Mina 2 största problem just nu är att han vaknar alltid med gråt och då menar jag panikartad jätteledsengråt! Jag ramsar direkt, med den mest betryggande attityden jag nånsin förmår, men utan någon som helst förändring i skrik eller gråt. Och väntar jag lite här innan jag går in (vilket jag har försökt några gånger, fastän han gråt skriker så att det darrar i väggarna) kommer det andra problemet: han klättrar ur spjälisen och kommer rusandes "maaaaaammmmaaaaaa uhu uhu".
=; Direkt utanför dörren. Tar honom i handen, "nu ska du sova, klättra tillbaka till sängen" Inget svar, bara lite snyft. "Ska jag lyfta dig eller ska du gå i sängen själv?". Svarar "mam hulk ma". Lyfter sakligt tillbaka.
Här har jag antingen solfjädrat tills han är lugn igen och andas djupt, trycker lätt till och ramsar ut, eller snabb tillrättaläggning, på med täcket, tryckt till och ramsat ut dirket. Bestämd säker ramsa.
Reaktionen har varit densamma, dvs direkt storgråt i panikstil, han ställer sig dessutom direkt upp i sängen. Jag fortsätter ramsan som om jag inte hör detta, bara med mer magstöd och något bestämdare i tonen. Sen är det fråga om sekunder så hör jag DUNS och så kommer han farandes (trots kolmörkt!) och så börjar vi om...
Hur ska jag få honom att inte bli sååååå störtledsen? Det är vad jag tycker känns svårast just nu
Iom att man inte ska låta barnet vara ledset, så blir det mycket mer spring på rummet än vad jag känner är nödvändigt för en lyckad kur, men han lugnar inte ner sig ett snäpp på ramsan...
Nånting har gjort eller gör att han fastnat i detta "panik-gråt-uppvaknadndet" och jag vet inte hur jag ska bryta detta mönster! Om detta på ngt sätt kunde rättas till tror jag att hoppet ur sängen kanske kan fixa sig av sig självt...
Vargtimman har varit ok det senaste, han har varit vaken strax innan (med hela köret som jag beskriver ovan, som tar ca 2 timmar innan jag till slut har solfjädrat honom till sömns = jag har givit upp att han skulle somna om själv) så den har han sovit förbi och vaknat ung den tid han ska, kl 7 ("kors i taket"). Men funderar på att införa en väckarklocka, dock var min tanke att vi först skulle komma ur den onda cirkeln med hans panikartade uppvak först.
Ändå vill jag fråga ngt om uppvak i vargtimman: ett sätt är alltså att pangramsa och sedan "låtsa som om det regnar". Rätt? Om han då gråter och inte slutar? Går in solfjädrar kort och sedan ut eller solfjädrar tills han är sömntung och ut? Och om han gråter igen? ...då är det svårt (och fel? att stoppa in öronpropparna...)
Hoppas ni förstår det jag försöker beskriva, det är lite svårt att koncentrera sig halv sju på morgonen efter så många månaders dåliga nätter. Jag måste få honom att förstå vad skönt dät är att sova
Babis är på dagarna en MYCKET livlig krabat och det tar på krafterna hela tiden. Svårt att alltid reagera "rätt" i alla sjuttioelva situationer vi har varje dag tillsammans med denna lille "skruttis". PUST! (Min man och även min 6-åriga dotter avlastar mig en del under dagen, så att jag kan "andas ut lite" men i det stora hela är jag by my own vad det gäller att hålla programmet och även på att få ordning på Babis sömn.)
Så här ser för övrigt sömnprogrammet ut: Sova 20-07, sova middag 12-14. Låter honom dock sova till 14,30 ibland då han är riktigt trött. Är det fel? Kanske ska ändra lite på tiderna?
OBESKRIVLGT tacksam för allt som ev kan hjälpa mig och min lilla älskling med allt detta
Kramar till er från oss här i Grekland!
Sofia