Hunger och Vargen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kate

Hunger och Vargen

Inlägg av Kate »

Hejsan Bäste Sovhjälpare!

Önskar att jag visste om detta forum för ca tre veckor sedan! Skulle verkligen behöva hjälp. Vi började försöka följa standardmodellen då vår lille kille var drygt en månad, är nu två månader nu. Han sover från 22, äter 04 och vi gör morgon kl 07:30. Allt gick strålande i början men nu har det sakta men säkert gått utför. Han kan vakna redan kl 02 och böka och stöka och ibland kommer, som det låter, "missnöjesgnöl". Fast värst är det egentligen efter nattmålet, då är det som om han aldrig riktigt somnar om och det blir värre ju närmare 07:30 klockan blir.

Jag både ammar och ger tillägg fast på natten har jag fram till för två nätter sedan bara ammat, från början 20-30 min och nu 10-15 min fram till, som sagt, för två nätter sedan då jag gav flaska och han åt 140 och 150 ml och så mycket har inte jag i ett bröst. Har aldrig fått honom att äta ur båda brösten på natten så jag har trott att han var mätt. Brukar alltid försöka få i honom så mycket som det bara går. Började med tillägg samtidigt som standardmodellen.

Har jag nu gjort så att min juvel legat hungrig alla dessa nätter och därmed inte alls lindrat hans överlevnadsångest utan bara gjort den värre??!!
Han kan ännu inte vänta på maten.

Något annat som inte är vidare smart är att jag kanske släppt in vargen, läste Annas Januarikrönika. Vi buffade/buffar honom vid nattning och när han skulle sova förbi nattmålet men har delvis frångått det. Ville att han skulle somna om innan han arbetade upp sig och har därför kört lite mjukt med vagnen samt använt mig av napp fastän han sög på knogarna men jag tycker han blir lugn snabbare med napp. Allt är korkat men sant. Han sover på mage med andningslarm i stor liggvagn i vårt sovrum. Jag vaknar då han börjar böka och ligger och funderar på när jag ska ingripa. Ska jag vänta lite till eller göra något åt saken nu, tänker jag.

Jag undrar när man ska ingripa egentligen?
Hur mycket ska han låta innan jag behöver buffa honom?
-Längtar till vi kan ramsa honom.

Inser nu efter att ha läst krönikan att han bör sova i eget rum. Saken är den att hans rum ska målas och sedan tar det två veckor innan han kan sova i det. Hur gör jag med det?

Vad kan jag göra för att han ska få sova på nätterna igen?
Hur går jag vidare?
-Känns inte som att det är läge att införa 8 h sömn än på länge.

Vill tillägga att vi aldrig har tagit upp honom när han skriker utan vaknar han och det är matdags så gör vi honom lugn innan vi tar upp honom.
Mamms till Max 30/11-07 och Natalie 23/5-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och Välkommen! :lol:

Vid 7-8 veckor är det en ökningsperiod, om du har tänkt dig att "helamma" så är det definitivt dags att följa mina mjölkökningstips tycker jag. Kanske kan du pumpa lite extra och ge innan natten som kvällsslurk? Annars kan just ersättning vara bra att ge som "kvällsslurken" tycker jag och om du orkar fortsätta amma på natten, mest för att då är mjölken tunn och trist så han bara MÅSTE äta bättre på dagen för att bli mätt, så tänker jag. Vid 2 mån vill man vara uppe i ca. 1000ml mat/dygn. Om man inte får det på dagen, ja då tar man det på natten. :wink:

Nu när han är 2 mån kan du faktiskt "spika ett schema" och om du håller det i 3 dagar exakt på tiden och sen följer upp i 1 vecka så bör även din lilla going lära sig att bli sin egen skalman.

Visst kan du behålla 2 nattmål en kort tid genom ökningsperioden tycker jag, men då tycker jag också att DU tar upp och matar på kl. 23 inte när han frågar, om du hänger med.

Nedan kommer mina mjölkökningstips och även hur man kan tänka nu runt 2 mån. Sitt ner med papper och penna, ta hänsyn till era tider ni har idag och hans egen rytm. Spika ett schema (bolla gärna här om du vill :wink: ) bestäm och kör.

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt! (extra nattmål kl. 23 i ca 1 vecka, som sen kan vagnas bort)
04.00 Nattmål

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps. har du läst runt bland mina favoriter? de är rätt skoj faktiskt. :wink: Ds.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kate

Härliga Torsmamma!

Inlägg av Kate »

Tack snäll rara du för så snabbt svar!

Jag uttrykte mig väldigt otydligt ser jag nu. Amningen krånglar, fungerar bäst direkt efter han sovit, därför har jag först ammat honom det som går och sedan givit ersättning alla mål så mycket det bara går men har dock inte gjort det på natten korkat nog. Tänkte försöka med detta så länge det går men förstår att det bara är "utför" nu. Jag har bara tänkt att eftersom han inte vill ha från det andra bröstet så är han nöjd. Ska införa ett extra nattmål ett tag och ge ersättning båda nattmålen istället och sedan spika schemat. Har skrivit ner under två veckors tid nu men hittar faktiskt ingen röd tråd än... Kommer nog att behöva mer hjälp framöver.

Detta forum är guld och kanon
Kate

Kola i hjärnan

Inlägg av Kate »

Hejsan igen Bäste Torsmamma!

Hade nog kola i hjärnan igår kväll när jag skrev mitt svar är jag rädd. Du menade såklart då han ska sova 8 h så jag har inte infört något extra nattmål, däremot åt han 180 ml!! i natt. Tänkte bara ge flaska idag (pumpa ut och ge tillägg) och se hur mycket han egentligen äter. Han var faktiskt inte vrålhungrig i morse verkade det som, åt bara 50 ml sedan ville han vänta 45 min och hade därmed inte ätit klart förrän efter totalt 1h 45 min. Jag tog upp honom sovande efter att ha buffat honom under 20 min från och till.

Måste säga att "att truga" fick en annan mening när jag ger allt på flaska. Vet nu mängden han får i sig ( fick ändå "bara" i honom totalt 170 ml under morgonen och han höll på somna flera gånger på slutet) per mål.
Kommer detta med maten att ge sig när jag inför schemat tror du? Menar både att han äter under kortare tid, 1 h, samt att han äter full dos?

Har en fråga till angående schemat. Pappa stiger upp 06:00 och åker till jobbet 06:30. Borde jag ha det i åtanke eller kan jag begära att han ska sova vidare till 07, har gått bra hittills i och för sig om han inte redan varit vaken, då har jag buffat honom.

Tycker du jag ska vänta och se så att jag verkligen kan få i honom 1000ml innan jag inför schemat för annars kan jag väl inte begära att han ska kunna sova sina timmar?

Nu blev det en uppsats igen men jag vill verkligen att detta ska fungera. Min bror har en kille på 19 månader som aldrig sovit en hel natt och har mörka ringar under ögonen och jag vill verkligen inte att min lille Max ska behöva ha det så.

ps. har sått ett frö hos min bror ang shn-kuren så jag hoppas de agerar snart. ds

ps igen. har inte hunnit läsa allt du rekomenderade, skriv bara att jag hittar svar på någon av länkarna på sidan du skickade om jag frågar sånt du redan svarat på så du slipper upprepa dig.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, visst kan du ha morgon kl. 07 även om pappa går upp 06. När han har eget rum så ser du till att ha dörren helstängd sen är ju pappas morgon = husljud som vi använder för att "Lunga" så det ser jag INTE som något problem. :wink:

Nej, jag tycker INTE att du skall vänta med att införa schemat tills matmängden är uppe. Utan tvärt om!!! Det brukar vara så att matmängden ÖKAR runt 3:e dygnet när man inför schemat och då kommer du också att märka skillnad. Det där med 1000ml är ju något man "siktar mot" och då tycker jag inte du skall fastna med "matvargar" här. Utan mata på i den timme du har på dagarna (max 20 min på natten) så skall du se. Lägg för att sova. Det går lätt lite troll i det där om sömnen och maten, men allt hänger ihop! Så för att orka äta måste man sova och för att sova måste man äta. Det är därför som schemat är så viktigt. Glöm inte heller den viktiga sociala delaktigheten samt "skrattet till go nattet" som skall vara inför ALLA sovningar nu. :D

Jo, ang. amning... Jag hade en amningstrasslare av stora slag, han åt också bara "halvsovandes". De bästa tricken för detta är:

1. Vara den som "väcker", dvs. ta upp innan han vaknar och amma, direkt när han släpper första bröstet, kvickt som attan, lägg till vid det andra, utan rap utan något.

2. Man kan under en kort period lägga dem för att nästan somna i ca 5 min (inte mer) ta upp och mata vidare. Speciellt effektivt är detta på kvällarna.

3. Amma liggnades, med skynke som skymmer synintrycken, eller på en lugn plats.

4. Amma vandrandes, med lite gung i stegen. (jag satt på en stor boll och hoppade för att sonen skulle amma :roll: )

Hoppas några av dessa saker kan passa er. :lol:
Tor 2006

Kate

Sova 8 timmar = )

Inlägg av Kate »

Hejsan!

Nu har vi laddat massor och är peppade till tänderna. I morgonkväll händer det! :D Har dock några frågor:

Läste hur det var för dig och Tor i början på länken du skickade och jag undrar lite ang buffning och vagning. Du skrev att du lät honom opponera sig i 20-40 sekunder, sedan tystnade han av sig själv. Jag har alltid varit kvick som attan att buffa honom nattetid så att han inte ska hinna skrika upp sig. :oops:

:?: Borde jag höja nivån kanske?

Om han sov i eget rum skulle jag inte höra honom lika mycket. Dagtid väntar jag och ser om han varvar ner själv eller om han behöver hjälp, samma gäller även vid nattning och då kommer vi in på nästa fråga.

Jag vaknar på nätterna när det närmar sig nattmålet av att han ligger och vrider och vänder på huvudet samt att hans små goben jobbar för fullt. Tidigare sög han på knogarna men nu mer tuggar han på fingrarna och stoppar in dem så långt att kräkreflexen går igång. Oftast är han tyst men ibland börjar han som gnöla. Jag har även provat att buffa honom när han bökar för att han ska kunna somna om, funkar ibland men oftast vaknar han igen även om det tar lite längre tid. Detta bökande är egentligen värst efter nattmålet. Vissa nätter somnar han aldrig om riktigt, andra nätter kan han sova en timme och bökar sedan tills det är dags att stiga upp. Det är länge sedan han verkligen sov mellan nattmålet och uppstigningsdags. :?

:?: Undrar hur vi ska göra när han ligger och bökar?

Vet att jag läst någonstans om att det är vanligt att de små liven bökar efter nattmålen men jag hittar ju inte var... :oops:

Tack så väldigt mycket för alla tips men jag tänker ge upp amningen Jag kör det lilla som går, pumpar ur så länge det går och ger tillägg vid varje mål . Är trött på att det alltid blir grin och sura miner. :(

:?: Undrar därför om vi ska skippa extramålet vid kl 23 direkt och ge först kl 04?

-Ger endast ersättning nattetid numera.

Läste att du ramsade Tor då han var 11 veckor. Max söker inte heller våra ansikten.

:?: Tror du vi också kan börja tidigare med ramsan?

Det blir inte nu hur som helst för vi har inte övat något. Har inte ens börja smyga in den bakvägen än.

Jahapp, då har jag skrivit en uppsats igen...men du ska veta att vi uppskattar verkligen dina råd och tips. De ger massor av råg i ryggen!! :D :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HEJ, härligt med attityden! Bra jobbat!!
Borde jag höja nivån kanske?
Ja, det tycker jag att du skall göra! Avvakta hela tiden lite mera är nyckeln. :wink:
Undrar hur vi ska göra när han ligger och bökar?
Ingenting är svaret, det finns inte så mycket man kan göra. Det brukar ge med sig, främst för föräldrarna när barnen får eget rum. Och förresten, hur vet du att han INTE sover.... Alla sover vi ju ytligare och har mera "REM" sömn på morgonkvisten, och det heter ju inte vargtimme för intet. :wink: :lol: 8)
Undrar därför om vi ska skippa extramålet vid kl 23 direkt och ge först kl 04?
Nej, man brukar säga att
1mån=6 timmar
2mån=8 timmar
3mån=10 timmar
4mån=12 timmar
Så jag tycker att du skall ta bort 23 målet vid 3 mån om jag får tycka. :wink:
Tror du vi också kan börja tidigare med ramsan?
Jag tycker att du om du vill definitivt skall börja mata in den bakvägen. Ge bekräftelse ramsa X4 i förbifarten lite då och då och även precis när hon är på väg att somna, gärna utanför rummet. :wink:
Tor 2006

Kate

Några funderingar

Inlägg av Kate »

Hej Svejs igen!

Här går det på det stora hela toppen ska du veta! :D :lol: :D

Har dock några funderingar och skulle verkligen uppskatta lite råd och tips.

Nätterna fungerar super! :D :D Han somnar alltid om själv om det inte är vid nattmålet 04 eller vid vaknatid kl 07, då han kan behöva lite hjälp.

:?: Dagslurarna krånglar lite, vaknar efter 20 min eller 45 min och tycker han sovit klart sedan tar det ett tag innan han somnar om men så kan det vara har jag läst så det är väl bara att kämpa på gissar jag?

:?: Han är uppe i lite drygt 1 000 ml/ dygn nu med båda nattmålen så det är väl inte därför dagslurarna krånglar tror du?

Samtidigt är han alldeles för trött för skrattet till gonattet. Har inte lyckats en endaste gång. :oops: :roll: Han börjar bli trött mellan en timme och en halvtimme innan det är dags för nästa lur och oftast hinner det bli trassel innan det är sovadags så jag får försöka lugna honom med lite sång istället, gäller även innan nattningen. Har lyckats få in en 5-minutare vid ett par tillfällen och då har det gått bättre men tycker det är svårt att få honom att somna.

:?: Vad tycker du jag ska göra? Tror du detta ger sig då han sover hela dagslurarna?

Sedan undrar jag vad du tror och tycker om följande:
När vi lägger honom kan han först vara helt tyst, sedan börjar han gnöla och avvaktar vi då så börjar han låta ungefär som vid kvällstrasslet. Pinsamt att erkänna men dock sant; jag vet inte om min lille kille protesterar eller är ledsen :oops: :oops: :oops: Han låter ledsen men sedan tystnar han för att sedan höja volymen lite till (han bökar samtidigt) och då börjar vi alltid vagna eller buffa. Sedan vi varit in och ut ur rummet några gånger (behövs inte mycket varje gång) sjunger han sin sovasång som låter som joller. Har aldrig vågat vänta helt för att verkligen ta reda på hur det ligger till. Tänker så här; -om han nu är ledsen så kanske jag bryter ett förtroende, det att jag håller vargen stången och att han sedan kommer att bli mer orolig, om det nu är orolig han är.

:?:Vad tycker du vi ska göra?

:?: Undrar också om solfjädern. Har inte förstått om de får skrika/gråta tills de blir sömntunga?

:?: Hur länge räknar man veckor och när går man in på månader. Vår kille är snart 11 veckor. Tar vi bort 23-målet då han är 12 veckor eller 3 månader? (Gick 3 veckor över tiden om det spelar någon roll)

:?: Till sist undrar jag om vi båda två kan smyga in ramsan vid samma tillfälle efter varandra eller om vi ska ta var sin gång?

Tycker dagarna och nätterna fungerar fint på det stora hela. Är så skönt att vår lille kille i stort sett redan får sova sina timmar :D :D
Tack så mycket för dina kloka råd TorsMamma :heart: :heart: :D :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Några funderingar

Inlägg av TorsMamma »

Kate skrev:Hej Svejs igen!

Här går det på det stora hela toppen ska du veta! :D :lol: :D

Härligt vilken fin rapport att ni har tid och njuta lite också. :lol:

Har dock några funderingar och skulle verkligen uppskatta lite råd och tips.

Nätterna fungerar super! :D :D Han somnar alltid om själv om det inte är vid nattmålet 04 eller vid vaknatid kl 07, då han kan behöva lite hjälp.

:?: Dagslurarna krånglar lite, vaknar efter 20 min eller 45 min och tycker han sovit klart sedan tar det ett tag innan han somnar om men så kan det vara har jag läst så det är väl bara att kämpa på gissar jag?

Jo det är bara att kämpa på, om du vill i några dagar kan du tycker jag om han vaknar innan 30 min vända lite snabbt i vagnen, mata på lite extra och vända tillbaka som inget hänt. Mest för att känna dig säker på att maten inte saknas. :wink:

Sen är det så att precis runt 2,5 mån och innan 3 då man kan sätta det där super 12-45-2-45 schemat, blir lätt sista luren kortare och kortare. Och därmed är det lättare att göra natt lite tidigare. Vår sista 3:e lur blev inte mer än 45 min på em och då blev också natten tidigare.

:?: Han är uppe i lite drygt 1 000 ml/ dygn nu med båda nattmålen så det är väl inte därför dagslurarna krånglar tror du?

Se om det går i mera, man skall inte stirra sig blind på måttet och vid 3 mån är det lätt att det skall i MER mat, trot eller ej. :shock:

Samtidigt är han alldeles för trött för skrattet till gonattet. Har inte lyckats en endaste gång. :oops: :roll: Han börjar bli trött mellan en timme och en halvtimme innan det är dags för nästa lur och oftast hinner det bli trassel innan det är sovadags så jag får försöka lugna honom med lite sång istället, gäller även innan nattningen. Har lyckats få in en 5-minutare vid ett par tillfällen och då har det gått bättre men tycker det är svårt att få honom att somna.

Jo vägen runt just 2-3 mån kan vara en aning slingrig men som du märker blir det stadigt bättre. Det gäller att fortsätta visa vägen och vara trygg och stabil. Försök verkligen jobba på att de 2 första lurarna verkligen är långa ett litet tag till. :wink:

:?: Vad tycker du jag ska göra? Tror du detta ger sig då han sover hela dagslurarna?

Jag tror det blir mycket bättre när ni sätter 3 mån schemat och längre nätter m.m.
Citerar en "kändis". "rom byggdes inte på en dag, men se så ståtligt det blev och står än idag".

Sedan undrar jag vad du tror och tycker om följande:
När vi lägger honom kan han först vara helt tyst, sedan börjar han gnöla och avvaktar vi då så börjar han låta ungefär som vid kvällstrasslet. Pinsamt att erkänna men dock sant; jag vet inte om min lille kille protesterar eller är ledsen :oops: :oops: :oops: Han låter ledsen men sedan tystnar han för att sedan höja volymen lite till (han bökar samtidigt) och då börjar vi alltid vagna eller buffa. Sedan vi varit in och ut ur rummet några gånger (behövs inte mycket varje gång) sjunger han sin sovasång som låter som joller. Har aldrig vågat vänta helt för att verkligen ta reda på hur det ligger till. Tänker så här; -om han nu är ledsen så kanske jag bryter ett förtroende, det att jag håller vargen stången och att han sedan kommer att bli mer orolig, om det nu är orolig han är.

Har du någonsin läst "safariresan". Du skjuter inga vargar I tältet utan anbart på vakt med laddad bössa utanför tältet. :wink:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Jag tycker att vid gnöl och småfrågor kan du gott försöka dig på med lite rejäla betryggande "Husljud". Jag kom snabbt på att Tor somnade som bäst när jag lade honom, ringde min syster och helst lät lite arg och uppretad. DÅ somnade Tor :shock: Kanske är det som är "vaktinstinkten" som smittar, vad vet jag. :wink:

:?:Vad tycker du vi ska göra?

Jag tycker du skall börja lära dig att lyssna av! Ta 5-10 sek på dig att lyssna, och BESTÄMMA att detta skriket behöver DETTA svaret. Medans "detta skriket" kanske bara behöver lite husljud som svar. Rätt fråga och rätt svar! lätt va? :roll: :lol:

:?: Undrar också om solfjädern. Har inte förstått om de får skrika/gråta tills de blir sömntunga?

ALLA verktyg är till för att lugna och försätta ett upprört barn i sinnestillståd att det är möjligt att själv kunna somna. Och då används verktygen för att lugna.
Just solfjädern har 2 funktioner..
1. som avslutande tryck på ett par sek efter att man buffat lugn.
2. som enskilt verktyg (om man har buffträsk t.ex), då håller man en solfjäder tills barnet är sömntungt men inte sover. Det kan ta så lång tid som 45 min. För oss är max tiden för solfjädern 20 min, men det har bara skett 2 ggr på hela Tors livstid. :wink:

:?: Hur länge räknar man veckor och när går man in på månader. Vår kille är snart 11 veckor. Tar vi bort 23-målet då han är 12 veckor eller 3 månader? (Gick 3 veckor över tiden om det spelar någon roll)

Man brukar räkna "månader". Men jag gick t.ex 5 dagar över tiden och märkte faktiskt att just 5 dagar innan månaden så var det dags att ändra på sömn i schemat. Så visst kan dessa 3 veckor absolut avgöra mognaden för när schemat skall på plats osv..

:?: Till sist undrar jag om vi båda två kan smyga in ramsan vid samma tillfälle efter varandra eller om vi ska ta var sin gång?

Jag klistrar in samma svar jag gav nyss till "Muminmamman" jag tror ni kan ha nytta av att läsa lite i varandras trådar också.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 273#131273
Eftersom man inte använder ramsan som verktyg utan mera som "husljud" tycker jag att den som lägger kan köra ramsan i bakgrunden. Inte behöver ni "tjöta" båda två inte. 8)

Tycker dagarna och nätterna fungerar fint på det stora hela. Är så skönt att vår lille kille i stort sett redan får sova sina timmar :D :D
Tack så mycket för dina kloka råd TorsMamma :heart: :heart: :D :D

Tack själv!! Ni jobbar på underbart! :heart:
Tor 2006

Kate

Schemaändring

Inlägg av Kate »

Hejsan igen!

Har märkt på Lillkillen nu senaste veckan att det är dags att ändra schemat.
Hade tänkt mig följande:

07:00 Morgon, mat passiv social delaktighet/ensamlek snart kanske?
08:45 Sova 45 min
09:30 Mat, social delaktighet
11:30 Sova 2h
13:30 Mat, social delaktighet
15:45 Sova 45 min
16:30 Mat, umgänge med pappa
18:30 Nattslurk
19:00 Sova natt
22:00 Nattmål 1
04:00 Nattmål 2

:?: Vad tycker du?

Har funderat på nattmål 1 vid 22:00 och tänkte att vi kanske borde behålla det (var 23:00 innan) tills det nya schemat satt sig.
:?: Vad säger du?

På det stora hela går det hyfsat tycker jag, är fortfarande kvar i vagn och buffträsket men det är överkomligt. Får helt enkelt inte till det men som sagt, det är överkomligt. Han har blivit mer svårsomnad men det tror jag har att göra med schemat.

Däremot har jag fortfarande stora problem med skrattet till gonattet alla pass. Är som om han har skrattat klart för det vakenpasset och jag lyckas helt enkelt inte. Hoppas verkligen det ger sig.

Uppskattar verkligen dina råd TorsMamma och att ni alla har det bra! :lol: :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej!

Jag tycker schemat ser supertoppen ut!!! :lol:

Vill du ha nattmålet kl. 23 så ha det kl. 23. Så kan du om 2 veckor kanske överväga att ta bort det helt? :wink:
(kanske kommer du märka att just 9.30 målet faller lite tätt inpå frukosten, men då skjuter du bara på det till 10-10-30 kanske passar lille herrn bättre så småning om)

Skrattet är bara att jobba på med, jag lovar. EN DAG så kommer han att börja köra skrattet till go nattet av sig självt med dig! :shock: :lol: Det du!

Har du läst Camilla Hs tråd och på sista sidan skriver hon om hur hon kom ur "träsket" också. :wink: (orkar du inte läsa hela tråden rekommenderar jag denna sidan du får upp HELA.)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45
Tor 2006

Kate

Härliga TorsMamma!

Inlägg av Kate »

Har faktiskt just läst Camilla Hs tråd! :D Livet känns lättare nu. Har begränsad tillgång till dator och därmed internet så jag kan inte alls läsa så mycket som jag skulle vilja. Är så skönt att få läsa hur andra gör för att lösa trubbel samt få feedback. :D
Tyckte mycket om delen där hon slappnade av lite mera vid nattningen. Jag kan också bli så himla precis att det lätt blir lite forcerat. Jag glömmer att följa känslan och att vara mamma. Har också hållit på med hästar och kan bli så konsekvent att det blir ohälsosamt.
Började faktiskt misströsta lite för att allt inte var perfekt, dvs att han inte skrattade hela vägen till sängen, lade tillrätta sig själv och somnade utan hjälp och sov hela passet tills det var dags för mig att väcka honom. :roll: :oops: :roll: Okej, det var lite ironiskt men ändå inte så långt från sanningen. Tänkte att alltså gör jag helt fel eftersom det borde fungera vid det här laget. När jag tänker på det nu är hela tankesättet hur galet som helst. Det fungerar ju!! Det tar sällan mer än 5 min att natta även vid daglurarna, vaknar han och inte somnar om själv, vilket han iof oftast inte gör så tar det inte lång stund innan han gör det fast med lite hjälp. Jag har ju den duktigaste lilla killen i hela världen!!! :heart: :heart: och som sagt, Rom byggdes inte på en dag...

Tack för att du ger så himla goda råd och är så klok! :heart: :heart:
Kate

Det kommer mera...

Inlägg av Kate »

Nu har jag laddat med en hel radda med tankar och funderingar så jag är rädd att en roman är på väg igen...

Tänkte berätta lite om hur vi har på nättrna först.
Han vaknar i stort sett alltid 02:30, ibland tidigare ibland senare. Han har sovit tre nätter sammanlagt utan att vakna, som jag hört iallafall. Ibland somnar han om själv och ibland som nu inatt får jag buffa/vagna av och till fram till 04:00 då det är dags för mat och då äter han 80 ml, åt 110ml kl 23:00 utan att ha vaknat en enda gång innan. Samma hade han svårt att somna om efter målet och vaknade igen 05:20, brukar vanligtvis vara 05:30 då han oftast somnar om själv men ibland behövs lite hjälp. Inatt fick vi dock buffa/vagna av och till ända till 07:00 då jag trots allt lyckades väcka honom. Ändå äter han inte mer än 50 ml och totalt 110 ml totalt under målet vilket är normalt, sen äter han mer nästa mål och tänkte att det därför inte gör något att nästa mål nr 2 kommer tätt. Försökte för första gången få honom att vänta på maten så vi gick till skötbordet istället där han älskar att ligga men det var inte vidare populärt. Han kan alltså inte vänta på maten än... :(
Vanligtvis äter han totalt mellan 130 ml -200 ml under nattmålen, sedan beror det på vilket nattmål han äter mest beroende på vi hur mycket vi har fått i honom under kvällen. Han ligger fortfarande totalt under dygnet på lite drygt 1 000 ml och jag får verkligen inte i honom mera.

:?: Min fråga är då när du läser detta; tror du han är hungrig och därför inte kan sova? Men samtidigt borde han då inte äta mer i ett svep om han är så hungrig att han inte kan sova?

Både nätterna och dagarna har blivit sämre den senaste veckan så jag hoppas att det blir bättre nu med nya schemat. Har fungerat super än så länge idag. Somnade på 5 röda på fm och nu på em passet låg han vaken lääänge, typ 5 min och somnade sedan. Hade varit och dragit vagnen 2 tillfällen innan men ändå!!! :D

Har haft problem med förstoppning sedan vi gick över till enbart ersättning. Ger nu drygt 300 ml Bifidus/dygn och då bajsar han varje eller varannan dag och han får ta i ordentligt när det ska ut.

:?: Har tänkt på detta med kraftigare ersättning till kvällsmålet men vad tror du om förstoppningen då? Vi ger Semper 1 men jag har inte sett Semper 2. Är det därför alla pratar om NAN 2? Ska vi testa med större napp (har Dr Brown´s flaskor)?

Sedan undrar jag om vår liggvagn som han alltid sover i är för smal. Den är 35 cm bred från början på 1990.
:?: Tycker du vi ska köpa en ny större?
Har en dröm om att vi kan åka iväg tex in till stan i sommar och att han kan sova sitt långpass medan vi sitter och fikar.
:?: Är detta möjligt tror du?
Han var 62 cm för en månad sedan och vägde 6,5 kg, ska till BVC för väg och mät samt vaccination på måndag och då kommer vi in på nästa fundering.
:?: De kan få feber av vacciantionen, har köpt Alvedon, och då undrar jag om man ändrar rutinerna något om han blir jättedålig?
Har läst att han inte blir gladare för att jag bär omkring på honom men kanske mata på lite oftare, eller?

Åter till sängar och sovning.
Hans rum är målat men behöver vädras iaf 2 v till och då är han 3,5 månad.
:?: Ska vi då göra alla förändringar i ett kör som eget rum, ta bort 22:00 målet samt börja ramsa? (Smyger in den bakvägen vid varje pass)
:?: Borde kanske vänta med spjälsängen tills ramsan satt sig då vagningen tar bättre vid hetare diskussioner?

Vet nu iallafall var gränsen går, dvs hur länge jag kan avvakta innan han skriker upp sig. Alltid något.

Nu har han sovit sitt bästa långpass på länge. :D :D Tyvärr vaknade han 10 för tidigt och jag var inte riktigt med( skrev på detta) så det blev en liten diskussion men nu har han fått lite mat och är glad och nyter.

Tack för ditt stöd och trevlig helg om du hinner läsa detta innan :heart: :heart: :D
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

TIPS!
Min son fick flaskan(NAN) from 2,5-3mån och blev också trög i magen. Fick ett jättebra tips av en läkare och det funkade utmärkt.
Han gav mig :idea: tipset att blanda i messmör i hans flaska. Jag köpte en på tub och blandade till en början kanske 1-1 1/2cm på 200ml ( i 2-3 flaskor/dag)
Och som sagt det funkade jättebra han slutade vara trög/hård i magen och jag blandar det fortfarande i hans välling , men nu behövs även lite hårdare tag (katrinplommon) då han äter mycke fast föda.

Resterande frågor och funderingar hoppas jag någon dipl.kurare tar hand om! :D
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"