återfall? första natten på uppföljningsv.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur är det med skrattet till godnattet?

Utevistels?

Socialdelaktighet?

mörkläggningen/svalt rum? Har han en avskilld hörna?

Hur mycket mat går i på en dag?

Vid uppvak före 04.00 tycker jag ni kan försöka låta han klara av själv så långt det går, alltså ingen mozart, den kan du använda efter vargtimmen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Jo inatt gick det ganska bra. eller bättre ska jag väl säga. Han vaknade 3, 4 och 5 det var bara en gång vid 5 jag ramsade annars så somnade han själv utan någon somhelst åtgärd från mig. Vid 6:15 vaknade han sen och vid ca 6:25 hade han gallskrikit en stund så då gick jag in och solfjädrade till lugn och ramsade men direkt skrek han upp sig igen. Vid ca 6:50 gick jag in och solfjädrade igen en bra stund drygt 5 minuter sen när han var tyst gjorde vi morgon.

Det vi gjorde inatt som vi inte gjort innan var att ha fönstret lite öppet så det var skönt svalt i rummet samt att han fick ligga i sin insats och sova så att han inte kan vända sig om. Han kan röra sig men att vända sig är svårt i den. Så dessa åtgärder kanske hjälper mer och mer. Dock så har vi alltid haft det beckmörkt i rummet och han har en egen hörna. Det här med väckarklocka är dock svårt än så länge då vi inte får han att sova till 7. Kan vi till en början "lura" han och sätta på väckarklockan när han är tyst? Och sen efter en tid när han börjar förstå att larm betyder morgon sätta den på 7?
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Han äter ganksa bra annars
ungefär så här:
07:00 amning
10:00 välling 250ml
14:00 halv liten burk vardera av mat tex kött och grönsakspuré och fruktpuré+ ersättning ca 100-150ml
17:30 amning
19:30 välling 200-250ml

det är lätt att få han att skratta så innan läggning är han alltid ordentligt glad och i gasen

Han är ute i vagn 1-1,5 h per dag, sista luren. varav han sover 45-60 minuter. Ett par gånger i veckan är han ute två sånna pass på en dag. Annars sover han alltid inne 12-14.

aktiviteter under dan brukar vara:
morgon ensamlek i sin säng ca 30 min
rulla runt på golvet och inspektera prylar
evnetuellt sitta i knät en stund

resten av dan innan jag kommer hem brukar han ligga på golvet, och ibland titta på när mamma diskar, hänger tvätt etc.

På kvällen brukar jag gå runt med han en stund i babybjörn när jag plockar, diskar etc..Vi har även börjat med att ha dem sittandes i höga barnstolar vid bordet när vi äter middag.
Men handen på hjärtat så ser han även en del på tv varje dag. Ialla fall 30 minuter. Han ligger på golvet på en stor matta och tvn är i ena änden. Så ibland tittar han på den.

Annars har vi alltid haft beckmörkt i hans rum där han ligger i en hörna.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Okey, ser ju bra ut!

Han behöver inte alls sova när klockan ringer, han kommer ändå snart att lära sig att ingen kommer in förän klockan ringt. Klockan bestämmer när morgonen kommer. Han behöver inte ens vara tyst när ni hämtar honom om klockan ringt! För den har ju bestämt att morgonen kommet, men inte förr. Jag brukar nolla trafiken när morgonen närmar sig, just för att klockan ska få full effekt, alltså ingen kommer förän klockan ringt.

//Malin
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur går det för er?
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Jo tack Sara det har gått ganska bra de senaste två nätterna. Båda nättena har vart ganska lika jag har ramsat först vid 5 en gång och han har somnat om efter några minuter och sen har han vaknat vid 6:15 (väckning 7) och pratat, då har jag ramsat direkt , men sen vid 6:30 har han börjat bryta samman mer och mer. Imorse blev jag tvungen att ramsa igen 6:30, 6:35; 40 , 50, 55 och 57 annars skulle han brutit samman helt. Det var riktigt jobbigt att inte gå in. Men om jag ramsade så var han lugn några minuter sen skrek han direkt upp sig. Ljud i huset och musik hjälpte inte. Är det ok att ramsa så mycket på morgonen eller förstör man ramsans magiska kraft helt då efter ett tag?

Men 7 ringde väckarklockan och vi kunde ta upp han. Första mrgonen vi började med klocka. Hur lång tid brukar det ta ungeför innan man märker nån effekt?
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Natt 6 på uppföljningsveckan var de senaste nätterna ganska lik. Frank vaknar ca en timme förtidigt, jag ramsar, han pratar nöjt och glatt, efter allt från 15-30 minuter börjar han bryta samman och skrika och gråta, jag ramsar mer och mer för att undvika att gå in. Imorse gick jag dock in för att jag inte klarade mer skrik. Varje morgon är man ett nervvrak efter en timmes klagande skrik. Det verkar definitivt som att ramsan inte tar längre på han. Ramsar jag för mycket? Vet inte vad jag ska göra när han skriker som en tok i 10 minuter och ljud i huset inte hjälper, eller musik och det enda som verkar ha en effekt är att stå och ramsa i princip hela tiden. Då är han tyst i en minut kanske och skriker upp sig direkt igen. Imorse gick det så här

05:40 första uppvaket, lite prat hördes, ramsa x4
fortsatt prat
06:13 börjar skrika upp sig, ramsa x4
fortsatt prat
06:15 ramsa x2, tyst, somnar nog till
Jag ställer mig och lyssnar i dörrspringan ett tag och ramsar lugnt och betryggande såfort jag hör minsta ljud från han så att han verkligen somnar in djupt.
06:17-06:27 ramsar 6ggr ramsax2
06:27 skriker till, trött på att ha mig stående där?, skriker upp sig
06:32 ramsa x2, mozart på
mer och högre skrik och gråt
06:38 ramsa x4 högt
06:40-06:50 går in, han ligger på rygg, lägger tillrätta och solfjädrar sen nästan 10 minuter, går ut utan att ramsa, sover
07:00 klockan ringer, går in och tar upp en glad Frank
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Natt 6 på uppföljningsveckan var de senaste nätterna ganska lik. Frank vaknar ca en timme förtidigt, jag ramsar, han pratar nöjt och glatt, efter allt från 15-30 minuter börjar han bryta samman och skrika och gråta, jag ramsar mer och mer för att undvika att gå in. Imorse gick jag dock in för att jag inte klarade mer skrik. Varje morgon är man ett nervvrak efter en timmes klagande skrik. Det verkar definitivt som att ramsan inte tar längre på han. Ramsar jag för mycket? Vet inte vad jag ska göra när han skriker som en tok i 10 minuter och ljud i huset inte hjälper, eller musik och det enda som verkar ha en effekt är att stå och ramsa i princip hela tiden. Då är han tyst i en minut kanske och skriker upp sig direkt igen. Imorse gick det så här

05:40 första uppvaket, lite prat hördes, ramsa x4
fortsatt prat
06:13 börjar skrika upp sig, ramsa x4
fortsatt prat
06:15 ramsa x2, tyst, somnar nog till
Jag ställer mig och lyssnar i dörrspringan ett tag och ramsar lugnt och betryggande såfort jag hör minsta ljud från han så att han verkligen somnar in djupt.
06:17-06:27 ramsar 6ggr ramsax2
06:27 skriker till, trött på att ha mig stående där?, skriker upp sig
06:32 ramsa x2, mozart på
mer och högre skrik och gråt
06:38 ramsa x4 högt
06:40-06:50 går in, han ligger på rygg, lägger tillrätta och solfjädrar sen nästan 10 minuter, går ut utan att ramsa, sover
07:00 klockan ringer, går in och tar upp en glad Frank
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Imorse gick det bättre igen tycker jag. Frank vaknade vid 5 men somnade om efter en ramsa. Sen vaknade han igen starax efter 6. dåjag ramsade. Jag gjorde sen ingenting förrän runt 6:30 då jag ramsade igen eftersom han började låta lite ledsen. Sen gjorde jag ingenting fram till 7 då klockan ringde och vi gick in och han låg på rygg. Han pratade och gapade till ibland så han somnade aldrig om efter 6 men han bröt inte samman och jag gick inte in. Det är väl första steget för att han ska sova på morgonen att han inte bryter samman, då kan han väl komma till ro snart också antar jag.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag VET att det kan kännas tungt med tidiga morgnar, min son drogs själv med dem under en längre tid. Men det är tålamod och tilltro till barnet som gäller här, det kan ta ett tag. Med min son var det så här, när sonen bröt samman och jag kände att jag skulle gå in och solfjädra, så väntade jag bara 1 minut extra..och då SOMNADE han alltid, sen lärde jag mig det, när han blir som mest högljud så är han trött och håller på att somna. Så då lära jag mig att våga ha is i magen, före dess så överarbetade jag nog lite. Så fortfarande gäller det att VÅGA lita på att barnet kan det här! :roll: Nu sover han dock som en prins tills klockan ringer, och skulle det vara så att han vaknar tidigare( en halvtimme) så ligger han glatt och sjunger och babblar...och det gör mig ingenting, det är ju hans sak! :lol:

//Malin
MCE75

Inlägg av MCE75 »

TJo det gäller nog att ha is i magen. Varken igår eller imorse bröt han samman. Imorse vaknade han först ca 6:30-6:40, och låg och pratade och var inte det minsta missnöjd så jag gjorde ingenting alls. Detta höll på till minuten innan 7 då det var tyst. När klockan ringde 7 och jag gick in låg han på rygg i sin säng och såg ut att ha slumrat till. Så de senaste mornarna har blivit bättre och bättre, peppar peppar.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt!!! Vad GLAD jag blir! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Helt suveränt! :lol:
MCE75

Inlägg av MCE75 »

Yes!! Inatt sov Frank hela natten och väcktes klockan 7. Första gången i hans liv. Inte ett enda ingrepp varken ramsa eller ljud i huset behövdes under hela natten. Han var inte ens vaken nånting så vitt jag märkte.
Och nätterna dessförinnan har det varit riktigt bra. Har bara ramsat en eller två gånger per natt och han har inte brutit samman.

Så det går definitivt åt rätt håll
duggan

Inlägg av duggan »

HÄRLIGT! Bra jobbat! :lol:

"För att barnet ska kunna göra framsteg krävs att dom ömma kan göra baksteg.." Det stämmer nog in ganska bra för er! Jag är imponerad!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"