Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lindborgskan

Inlägg av lindborgskan »

Ja vissa dagar är det trögt med maten även här. Men det klart själv är jag inte heller lika hungrig varje dag. Håll bara mattiderna som vanligt och låtsas som inget. Jag har aldrig trugat med maten och Theo har alltid varit en dålig ätare men nu när han är 2 så äter han super bra...äntligen!

Moa ramlar också flera gånger varje dag....det är inte så mkt att göra åt. Dessutom får hon hjälp av storebror också om hon inte ramlar själv :wink:

Vi har tejpat vassa bordskanter (soffbordet) så hon inte ska krypa in i dem hela tiden.

Kram
Jenny
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Precis det svar jag ville ha. Så har jag tänkt själv nämligen. :thumbsup:

Häromdagen vaknade vi av att andningslarmet gick, då hade han ställt sig upp i ändan av sängen. Så nu har vi stängt av det för det var inget roligt uppvaknande för någon av oss.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Social delaktighet

Inlägg av Emma80 »

Jag är intresserad av att höra mer om hur ni gör med den sociala delaktigheten, lite mer exakt. Emil har blivit ganska gnällig och klängig och jag tror absolut vi har för lite delaktighet hemma. Så jag skulle vilja ha lite nya fräscha idéer hur ni gör där hemma.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hejsan :)

För Karl tog vi bort larmet när han var runt 9 månader, han var ganska rörlig. Men med Liv har jag bättre larm, och än så länge har det aldrig larmat med henne i sängen, hon står inte än. När hon gör det, tar jag nog bort det.

Usch jag har slarvat med social delaktighet. Hon är ju alltid med, men Gör inte så mycket egentligen.

Tvätt, har jag nog skrivit förut. Stoppa in i maskinen, går väl sådär, hon vill ju inte släppa. :) Ta ut tvätt brukar Karl göra. Om man har tvätt att lägga i korgen, det kan de ju göra.

Disk. Vi har ingen diskmaskin. Liv sitter med och jag räcker henne de saker som inte går sönder. Sen slänger hon dem i golvet och Karl plockar upp ibland, annars gör jag det. Hon skulle ju kunna vara med i vattnet, men jag vill inte att hon ska vara i diskmedel. Hon kanske får eksem som jag då.

Dammsuga tittar hon mest på. Vet inte hur det ska vara, jag orkar inte bära henne runt.
Hennes pappa brukar bära runt henne när han vattnar blommorna så hon får hålla.
Torka bordet, kan de göra, med handen om handen och dutta lite själv också.
Skura toaletten, då är hon med och kollar. En bit ifrån så hon inte får skvätt på sig. :roll: Karl vill absolut använda toaborsten och ibland tar han i lite hårt.
Trycka på knappar, tända och släcka när tillfället kommer.
Bädda rena lakan, då ligger hon på dom och biter i dom gamla. :)
Maten försöker vi äta ihop nästan alltid, det räknas väl också. Om hon äter ur fort så får hon något att gnaga på medans vi andra äter klart.
Matlagning har det inte blivit så mycket, där är Karls jobb, men det ska väl hon också få göra snart. Man kan ju hjälpa att hålla i ett mått och ta t.ex. mjölk, sen hälla det i en kastrull, med handen om handen. Vispa också. Men det mesta där blir ju handen om handen än så länge.
Skura golvet får hon inte vara med på, då blir hon blöt. :o

Vi har inte så mycket mer jobb här hemma, vi bor i lägenhet. Bara ibland, borra upp något eller så. Jag syr ibland men då brukar de inte vara med.

Karl var gnällig ibland och hade tråkigt, då tyckte jag det var bra att gå ut och träffa folk. Han är ju ganska social och gillar det så då var han aldrig gnällig.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack för ditt svar! Vi verkar göra lite samma, har bara undrat om det är tillräckligt då han oftast mest sitter bredvid om jag gör något. T ex om jag plockar ur diskmaskinen så står han upp med stöd av luckan och håller lite i besticken. Idag har vi verkligen haft kul ihop, han har härmat mig och vi har lekt tittut. Han är så himla skoj :heart:

Kram Emma
JH

Inlägg av JH »

Hej alla! :D
Nu var det länge sen (igen :oops: ) som jag har hunnit titta in här. Jobabr ju nu 60% och det är väldigt stressigt på jobbet, men kul! Jättebra faktiskt att jobba 3 dagar och vara hemam 2, då får man liksom det bästa av två världar :D

Här kryps det för fulla muggar, och så ställer sig Siri upp mot allt - och ramlar :roll: :? Men ofta går det bra även om hon ibland har svårt att ta sig ner till sittande igen.

Angående social delaktighet:
Jag tycker att jag var MYCKET bättre på det när jag bara hade ett barn... :oops: Eller det var svårare, men jag var liksom tvungen att hitta på saker att göra annars blev dagarna outhärdliga. Nu är det alldeles för lätt att bara sätta Siri i samma rum som Elsa och så är hon supernöjd med att bara krypa runt där storasyster är :oops: (vi har inte så stor lägenhet med ganska öppen planlösning så det funkar bra att inte vara i samma rum som barnen hela tiden). De timmar som Elsa är på dagis så ska det sovas långlur, ätas lunch och sen ut på promenad så det är inte så mycket tid där heller. Men en viktig sak som jag känner är att ALLT räknas. Det behöver inte vara stora projekt som tvätt och matlagning. Som någon skrev att
-släcka lampan
-trycka på hissknappen
-torka lite med ett papper/trasa när man ätit
-ge mig EN leksak när jag plockar
etc, ja det räknas ju också :D

Såg också att ni hade en diskussion om lurar och om att lägga om dem. Jag vill bara ge er min erfarenhet. Med båda min tjejer har vi gjort så att vi gick över till 2 lurar vid ca 7 mån 12-1,5-45 (sista luren längre ibland i början). Vilket alltså innebär att långluren ligger kl 10 och emluran kl 14. Jag tycker inte alls att det var några problem att sen flytta tillbaks långa luren till runt 12 när man bara ska ha enlånglur. Så jag menar bara att om det inte funkar att ha långluren runt lunch så tycker jag att det är dumt att behålla den där och ha det struligt med lurarna i flera månader....Vissa barn byter ju inte till en lur förrän de är 14-15mån och då blir det ju lång tid som man har ett schema som inte riktigt passar.

Kram på er! Jenny
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"