Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Skruttfisens mamma

Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Blrjade kura min 6,5 mån gamla dotter i går kväll och första natten gick väldigt bra tycker jag, nästan så att jag tror något gick fel för hon protesterade knappt när jag ramsade utan somnade och fick med sig bekräftelsen nästan varje gång.

Problemet är dagslurarna. ÅHHH så vi har kämpat med dem sen hon föddes i princip.. Hon sover aldrig mer än 30 minuter, om ens det. Söver man om henne vaknar hon efter 5 minuter igen och så kan det hålla på.
Mat är inte problemet för jag har märkt att även när hon fått massor av mat så hänger samma sak.

Idag, första dagen på kuren gick morgonluren hyfsat och hon somnade efter ca 15 min och sov i 30 (som egentligen ska vara 45). Lunchluren tog ca 1 timme innan hon somnade eftersom hon protesterade och vaknade till varje gång jag ramsade mig ut men till slut somnade hon ialla fall.

Nu är vi inne på eftermiddagsluren (45 min) och hon har legat i 30 min utan en tillstymmelse till att somna trots att jag hör att hon gäspar. Vad ska göra/inte göra?

Såhär ser vårt schema ut:
Sova natt 19-07
fm-lur 8.30-9,15
lunchlur 11,30-13.00
Em-lur 15.00-16,45
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej och välkommen :D !

Vad härligt att hon svarat så bra och att ni lyckats så bra med nätterna :thumbsup:. Daglurarna kan ofta krångla lite längre, men visst ska vi se till att ni kommer tillrätta med dem också :D.

Jag återkommer gärna med mer tips, men du får gärna först berätta HUR och VAR hon sover sina daglurar, så ska vi ordna en åtgärdsplan sedan. Skriv gärna vad och när hon äter i ditt schema också. Det är lättare att råda när man har hela bilden, vet du. Hon börjar ju närma sig 7 mån då 30 min ska bort, så vi kan ju klura på framtida schema tillsammans också.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Hej och tack!

Hon har hittills sovit lurarna i vagnen på promenad (på rygg), dvs rullandes. Nu iom kuren ska hon börja sova dem i sin säng, på mage (har sovit på mage sen hon föddes - med larm)

Ok såhär ser det fullstänfiga schemat ut ungefär:

7.00 morgon
7.30-8.00 frukost (ammas+gröt)
ca 8.30 sova 45 min
ca 10.30-11.00 lunch (1 burk mat)
11.30 lunchlur 1,5 h
14.00 mellis (gröt)
15.00 sova 45 min
17.00 middag (välling alt 1 burk mat)
18.30 nattslurk (ammas)

Observera att maten är ungefärlig iom att hon ammas fortfarande och just börjat äta riktiga mål om dagen, så tanken är att det ska se ut såhär i princip. Hon har inte riktigt god aptit heller så det är inte alltid hon får i sig så mycket som står på schemat.
Just nu är hon dessutom sjuk (förkyld) så hon får inte i sig så mycket mat utan jag försöker amma henne oftare istället.
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Schemat ser finfint ut tycker jag.

Har du bestämt dig för att alla daglurar ska vara inne? Det finns annars inget som hindrar att du har t.ex. de två korta lurarna i vagn ute, så har du bara en att riktigt jobba med ramsan på. Det går att sova på mage i vagn också (båda mina har sovit så tills de var stora) och ett litet tyg som stänger av synintryck brukar kunna göra susen. Här måste du göra som passar er bäst, men det kan kanske underlätta, tänker jag.

Har man luren i vagn gör man som i sängen, skratt ända ner i vagnen, distinkt tillrättaläggande, litet kort tryck (solfjäder) som avslutning, 2-3 skak i vagnen och gå därifrån med ramsan. Låt henne böka och gny och ev bli lite putt bäst hon vill, men skulle hon bli LEDSEN går man tillbaka och vagnar ett par rejäla drag till hon tystnar. Då skakar man till igen och går därifrån med ramsan. Vaknar hon i skarven är du beredd och skakar till på vagnen och ger ramsan om du märker att det behövs - precis som vid läggning. Det kan ta någon vecka innan poletten trillat ner, men det GÖR den.

Du kan förstås ha alla lurar inne också, om du föredrar det - och där gäller samma som inför nattningen. REJÄLT skratt inför läggningen. Skratta sig hela vägen ner i sängen, distinkt tillrättaläggande, litet kort tryck (solfjäder) som avslutning och gå därifrån med ramsan. Det hela ska inte ta mer än någon minut, max 2.
Lunchluren tog ca 1 timme innan hon somnade eftersom hon protesterade och vaknade till varje gång jag ramsade mig ut men till slut somnade hon ialla fall.
Här kanske jag missförstår, men jag ser för mig att du sitter inne hos henne tills hon somnar, eftersom du säger att hon vaknar till varje gång du går. Du ska INTE sitta där inne. Lika lite som du gör på kvällarna. Första dagarna kunde man buffa vid kris. Nu ska dagramsan göra jobbet. Och det kan den bara göra om du LÅTER den göra det. Skulle det vara absolut kris får du gå in med en solfjäder, men i övrigt ska hon få en chans att reda ut detta själv. Du är utanför rummet och motar vargar, och håller dig sysselsatt med ljudliga hushållssysslor :wink:.

Vad tror du om detta?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Förkylningstips:

Jag brukar se till att ge optimala förutsättningar när det ska sovas förkylda. Här hemma innebär det:
Koksalt/Nezeril för att man ska kunna andas (särskilt viktigt för tumsugerskan i familjen, den store är inte lika känslig)
Om feber över 38,5 - febernedsättande (panodil eller liknande)
Skål med hett vatten och eucalyptusolja (alt vickssalva) ställs in på rummet 30 min innan läggning och tas sen ut när de läggs
Svalt i rummet
Höjd huvudända

:heart:
Skruttfisens mamma

Vi har ingen bra vagn att sova på mage in, det är en bugaboo och sittdelen är skålformad.
Det hade varit perfekt att annars ta lurarna ute i vagnen men dessutom bor vi mitt i stockholms city och det finns ingen plats att ställa vagnen på för sömn. Balkongen är ut mot en trafikerad gata och det känns inte bra att hon ska sova där med så mycket avgaser..

Jag hade själv missat att man inte ska påminna när de är glada och lyckliga i sängen. Jag sitter inte inne i rummet utan det jag gjorde igår var att gå in då och då och lägga till rätta, solfjädra och ramsa mig ut.

Måste tillägga att hon inte någon gång hittills varit ledsen! Det enda hon gör är att hon leker och tjoar där inne. Självklart kan jag INTE sova åt henne det måste hon fixa själv men om hon inte somnar alls då? Tror du att det kommer med tiden?

Måste också tillägga att natten i natt, dvs natt nr 2 sov hon HELA natten (efter att ha somnat själv på 25 min igår kväll) och jag försov mig i morse och fick väcka henne 7,45 (dvs 45 min för sent)!
Känns märkligt eftersom man läser överallt att andra natten kan bli jobbig och man ska kommunicera med ramsan mest. Nu har vi inte fått tillfälle att nöta in den? Jag är överlycklig så klart, hon har LADRIG sovit mer än 5 timmar i streck :D
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men jisses, vilken härlig natt :thumbsup:. Nu får nog rara mamman vara så god och sätta väckarklockan i fortsättningen :lol: :wink:. Vi kan ju inte ha liten sötnos sova bort halva dagen också :roll: :sleep: :heart: .

Ok - då förstår jag att utesovning inte gör sig lika lätt. Och är hon inte ledsen utan bara pysslar så skulle jag se till att hålla mig BORTA. Inte ska du lära henne att du ska fara fram och tillbaka. Sömnen är hennes egen. Och som du märker tar hon inte emot det, för hon BEHÖVER ingen hjälp. Hon är nöjd och glad och har inte riktigt ännu kopplat att "jaså, skulle jag sova nu - minsann". Poletten kommer att trilla ner. Du ger henne förutsättningarna. Varje dag samma. Så ger det sig. Håll dig bara borta och ägna dig åt annat så hon hör att du är upptagen med ditt, så ska du se att hon snart kommer fatta galoppen. Det är först om hon blir uppriktigt ledsen som det kan vara nödvändigt att gå in med en kort solfjäder för att lugna henne. Och skulle det behövas så märker du också att hon kommer att svara på det genom att lägga sig och vilja sova så gott.

Kram - och rapportera gärna vidare! :D
Skruttfisens mamma

Hallå igen

Dagslurarna gick bra, hon somnade själv, det tog ett tag men hon grejade det, dock skarvade som vanligt men men :D

Nattningen ikväll gick inte alls lika bra som tidigare :( Hon blev riktigt ledsen och jag påminde utanför men då blev hon tokig och jag hann inte ens in för att tillrättalägga och solfjädra innan hon började hulka mitt i skriket och vips kaskadkräktes ner hela sängen .( Usch jag blir så ledsen när hon är så ledsen att hon kräks :(
Hur borde jag gjort annorlunda? Såhär i efterhand förstår jag att hon behövde mer hjälp/tydlig ledning från mig om vad hon ska göra och att jag inte kunde besvara henne?

Hon har ju i princip sovit bort hela andra natten så någon ramsa har vi knappt hunnit/kunnat öva in, därmed blir det svårt att BARA hålla sig till den from inatt, natt 3. Vore tacksamt om någon kunde svara på hur jag ska göra. Har läst i boken men där står det att barnet nu ska fatta läget, men det gör hon ju inte eftersom vi inte är något skolboksexempel!
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Bra jobbat med daglurarna :D :thumbsup:!

Du ska agera som man gör fr o m natt 2, dvs RAMSA. Vid KRIS eller om hon fastnar, så går du in med snabb solfjäder och lugnar, sedan ut med ramsan. Då kan det hända att hon sätter igång igen - men då avvaktar du och lyssnar av. Du har antagligen helt rätt i att hon inte riktigt hajat poängen med ramsan ännu, så det är bara att jobba vidare så att den så småningom sätter sig hos henne. Och hon ställer ljudliga frågor om det verkligen är meningen att det ska vara så här nu i framtiden, det har ju inte varit så här förut. Är det verkligen säkert att vi ska ha det så här nu??? Om du är med. Det här kommer att gå jättebra - det är jag övertygad om :D !

Varför läggningen gick som den gick idag är ju svårt att svara på utifrån, men det tillhör just inte vanligheterna att man kräks, kan jag iaf säga. Arg och upprörd får man vara - det är hennes sätt att reagera, vilket hon förstås måste få göra. Är hon ordentligt ledsen får man istället gå in med kort solfjäder, som du ju också gjorde. Det är förstås viktigt att hon HÖR dig och ramsan, så se till att du överröstar henne och inte slutar ramsa förrän hon lyssnar på ramsan. Det kan då ibland innebära att man ramsar längre än x4, ända upp till x8 om så behövs. För att hon ska förstå innebörden måste hon förstås höra den.

Hoppas att det gav svar på dina frågor :heart:
Skruttfisens mamma

Tack för ditt snabba svar!

Hon har en "vana" att kräkas ibland när hon blir sådär jätteledsen. Hon liksom sätter i halsen och så vips är kräksreflexen på och allt sprutar ut. det är inte ofta hon blir sådär ledsen men det händer och då går det snabbt. Hon har liksom inget mellanting att man hör att ledsengråtet/skriket stegras utan det gick som sagt från 0-100 på 5 sekunder, innan jag ens hann in. Samma sak hände faktiskt igår morse när hon vaknade för tidigt på morgonen och jag skulle buffa henne lugn, då skrek hon upp sig trots buff - och hon satte igång hulkandet :(
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

En 0-500 har vi här hemma också :wink:. Ingen minsta människa behöver någonsin tveka om något felas min lilltufsa, kan jag säga :roll: . Och det har tarvat lite övning att lära sig tyda illvrålet och huruvida hon är arg eller ledsen. Med Storfisen har det inte varit några problem. Där har det varit väldigt lätt att höra vilket gråt som är på gång. Men, som sagt - med den lilla sorten finns INGA mellanlägen - och faktum är att för det mesta är hon faktiskt skitförbannad. Så hon kommer säkert klara sig bra här i livet :wink: . Mao försök att höra NÄR hon är ledsen och när hon bara är sur och förbannad för att du inte behagar hedra henne med din närvaro just samma sekund som hon kom på tanken. Och HÖGA, TYDLIGA, ÖVERRÖSTANDE - och inte minst ÖVERTYGANDE - ramsor får man verkligen se till att leverera så att de hörs inte till arg älskling.
Samma sak hände faktiskt igår morse när hon vaknade för tidigt på morgonen och jag skulle buffa henne lugn, då skrek hon upp sig trots buff - och hon satte igång hulkandet
Hon ska inte hulka och bli ledsen om du har rätt buffningsteknik. Den ska lugna närmast på en gång. Men från och med nu kan du kanske hellre använda en statisk lugnande solfjäder om det skulle bli kris på nätterna. Är det dock på tidiga morgonkvisten från och med nu, så SKA verkligen ramsan göra jobbet. Går man in i rummet när morgonen börjar närma sig så tror liten älskling att det är dags att komma upp och man STÖR faktiskt mer än hjälper i det läget. Läs här på forumet om Pangramsan, om du inte redan gjort det.

Vi hörs vidare!

Kram Ewa
Skruttfisens mamma

Hallå !

Nu hände samma sak igen igår kväll, på pricken samma sak upprepade sig. Usch jag vet faktist inte vad jag gör för fel nu. Eller jo jag vet. Av nån anledning fick jag för mig att buffa som markering (x2) och hon blev tokig när jag slutade men lugnade sig när jag fortsatte. Så jag antar att det var detta som ställde till sig. FY MIG! From idag inget gung överhuvudtaget!

MEN jag tror också att hon är övertrött när hon läggs på kvällen. Iom att hon inte sover som hon ska på dagtid (igår som hon 20 min på alla 3 lurar) så kommer hon inte ner i varv när hon ska läggas och är helt spattig och gnällig. Hon har ju alltid fått hjälp av mig med att varva ner (vaggats i famnen) och nu ska hon fixa det själv.. Jag hoppas verkligen att solfjädern kan hjlpa mig och henne inför kvällens nattning!

En till fråga: HUR hjälper jag henne att sluta skarva? Ska jag ta till alla medel eller VAD? Visst, det är bara hon som kan somna, JAG kan inte göra det åt henne men hon somnar ändå inte om, trots husljud, och det förstör hela dagen (inte minst nattningen) när hon bara sover 20- eller 30-minutare och alltså fortfarande ligger minus 2-3 timmar/dygn på sömnkontot!
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ah! :idea: Du har FASTNAT därinne - och fått en buffningsberoende liten fröken på halsen. Inte så konstigt, så skönt som det är. Men läser du i SHN så ser du ju att läggningarna ska gå på 2 min fr o m andra natten, så du ska få henne att skratta tills hon kiknar, flyga in henne i sängen, lägga tillrätta, ge en KORT (2 sek) solfjäder, litet tryck som markering och GÅ UT!!!!!!! Visst kan hon reagera, men det måste hon ju för all del ha rätt till - hon har inget annat språk ännu. Din uppgift är att vakta med bössan utanför och ge tillfredsställande besked. I dagsläget skriker hon dig TILL sig, istället för IFRÅN sig. "Buffa lite meeeer! Buffa, sade jag! Varför i :evil: buffar du inte, människa!" Ungefär. Och ditt svar är då "Gonatti med sig sov så gott" eller vad ni nu har för ramsa. Nåväl - den självinsikten har du ju själv, så kom nu ihåg att BACKA i kväll. Du ska jobba UTANFÖR hennes rum. Inte inne på rummet.

Vad gäller daglurarna - du kan inte sova åt henne. Ska du jobba med ramsan så är det den du ska köra i skarvarna. I övrigt låta henne sköta det själv. Samma som på nätterna. Somliga barn har vaknat 1 gång i timmen nätterna igenom i månaderna, men lär sig snabbt och tacksamt detta nya ändå. Så tror för guds skull inte att hon inte kan för att du gjort på annat sätt förut. Det fungerade ju uppenbarligen inte - och du jobbar aktivt och konkret för att ändra det. Toppen - och heder åt dig! Om hon tidigare sovit 5 tim natt som längst i sträck och nu sovit hel natt ett par nätter, råder hon förstås under villfarelsen att hon är superutsövd nu. Så då kan det ta ett litet tag innan poletten trillar ner och hon inser att det inte är så dumt att sova även på dagen.

Tycker du att det är FÖR svårt att klara daglurarna med ramsan för att hon blir så för trött, så finns det inget som hindrar att man vagnar inne. Begagnad rymlig vagningsvagn kostar inte många hundralappar på Blocket och man kan sedan sälja den för samma summa mer eller mindre. Det är ett bra hjälpmedel att ha just för att SÄTTA schemat, tycker jag. Så det är ett alternativ, om du så vill. Men visst går det alldeles utmärkt att bara ramsa också, även om det kanske tar lite längre tid för poletten att trilla ner.

Vad tror du?

Kram Ewa :heart:
Skruttfisens mamma

Idag vaknade hon som vanligt efter 30 min och låg vaken i 25 under sin långlur. Då fick jag idén att sätta på dammsugaren. Fröken somnade om inom 5 minuter.
Jag är alldeles för tyst här hemma tror jag..

Ang vagning, jag tror inte jag vill gå dit igen. Från det att hon föddes och fram till för 4 dagar sen vagnade jag henne 3 ggr/dag och det gick inte bra. Jag har allvarliga men efter detta vagnandet så jag tror vi skippar det..

Ikväll ska jag backa, I promise! Det har gått jättebra på dagslurarna och hon har somnat inom 10 minuter så det ska funka ikväll med har jag bestämt!

Tack för pepp !
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

JO en fråga till..

Det ska ju bort en halvtimma på schemat snart men kan man göra om det så att hon får 2 dagslurar istället för 3 då? Det skulle vara betydligt mer praktiskt för oss! Har du någon idé om det?
Dotter född i juli 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"