Hur får jag sonen att sova de där kritiska morgon

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mimmi-san

Hur får jag sonen att sova de där kritiska morgon

Inlägg av Mimmi-san »

Vår Hugo är 9 månader och sover för det mesta ganska bra. Jag har från början praktiserat ”standardmetoden” och för mig har den varit bra. Hugo har inte haft någon speciellt gnällig kvällsperiod eller krånglat med maten. Nu ammar jag på morgonen och lite på kvällen.

Han sover ofta 8 timmar i stäck. Han somnar 19.30-20.00 i eget rum. Ibland får vi gå upp och bädda om honom lite eller vagga sängen lite grann för att han är orolig. Men i vargtimmen, runt klockan 04-05, vaknar han alltid! Slår aldrig fel. Då klarar jag ofta inte att få honom att somna om i sängen utan får lägga honom i vagnen och då somnar han på ett ögonblick om och sover till klockan 06 då han vill ha mat och vill sen inte sova längre. Han har aldrig sovit 12 timmar i sträck.

Vad gör jag för fel? Har jag gjort liggvagnen till hans trygga plats? Han älskar sin säng och skrattar högt när jag lägger ner honom där på dagen, och helt fel borde sängen inte kännas eftersom han kan somna om själv tidigare under natten och även under dagen.

Har ganska nyligen introducerat ramsan och den är väl inte helt inarbetad än. Jag hoppas att jag med den kan få honom lugnare.

Min önskan är alltså att få ett råd om hur jag får Hugo att sova de där kritiska morgontimmarna.
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
ozzymum

Inlägg av ozzymum »

Hejsan, ja du verkar ju veta vad du gor kl 4 (vargtimmen) da somnar han ju om, men gor da exakt lika dant kl 6, han vet ju knappast vad kl ar, latsas for dig sjalv att kl ar 3 pa natten, dvs han maste sova!!! det spelar ingen roll om du maste halla pa anda tills klockslaget som du vill att han ska vakna, men jag skulle gissa att du inte behover halla pa sa lange alls, han ar troligtvis fortfarande trott, men tror att det ar morgon och frukost redan, och den vill han ju inte missa.

Han borjar nog dock bli lite stor for vagnen sa forsok med annas "buffning" istallet, i hans sang.

jag hade samma problem, hon kunde vakna 6 nar jag hade tankt 7, men jag gav mig fan pa att hon skulle sova till 7, och hon somnade om och sov till halv atta, annu battre!!!
lycka till kram.
Hej jag ar 26 arig mamma till flicka fodd 28okt 2004, bor i Austalien Adelaide, med Australisk far till barnet. Skulle garna prata med andra utlandssvenskar, kanske tom i Australien haha, kramar.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter bra och du är duktig :D

Men två "fel" ser jag ändå:

1. Lite snålt sover han; lägg honom kanske tidigare :?: Åtta timmar är för lite.

2. För mycket trafik; öva upp ramsan och inför den kategoriskt. Se Tips på vägen bl a :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mimmi-san

Tack för era råd!

Inlägg av Mimmi-san »

Nu har vi fått upp vagnen på vinden!
Sen sist jag skrev har vi fått det mycket bättre på nätterna. Fortfarande vaknar han 5 men då kan jag bädda om honom och eventuellt klia lite på ryggen så somnar han om direkt.
:P De senaste dygnen (för utom i morse) har jag kunnat göra så till klockan 7. Då är han utvilad och pigg. Men i morse var inget bra och förmiddagen har varit gnällig. Men tänder är på väg, flera stycken samtidigt, och bara han får vara i famnen ibland så går det bra. Efter förmiddagsluren verkar humöret bättre.
Vi har infört ramsa men har inte kommit så långt att han kan somna utan mig/pappa i rummet. Jobbar på det. På dagarna fungerar det men inte på kvällen, :arrow: än.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klia på ryggen :?: Tänder :!: Ni jobbar på ramsan :?: Låter tveksamt alltsammans :roll:

Kanske ska du ta en titt på Sova hela natten-kuren och se om du vill genomföra den :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mimmi-san

Tack för era svar!

Inlägg av Mimmi-san »

:D Tack för era svar!
Hugo åt på natten tills han var 4,5 månad gammal. Då gjorde vi en kur som gick väldigt bra (sid. 219 sova hela natten). Första natten grät han i 40 minuter och senare ytterlitare 10 minuter sen sov han, andra natten 5 minuter och sen sov han fram till morgontimmarna - alltså där vi är nu. Vi vagnade honom då och hade ingen ramsa på kvällen. Sen har vi fortsatt att köra vagnen om han varit ledsen någon natt för att det fungerade så bra.
Jag har helt enkelt missat att läsa om ramsan. Den har jag upptäkt nu. Men bättre sent än aldrig, antar jag.
Som Anna föreslog har jag idag provat att lägga honom tidigare i hopp om att han vill sova längre.
:? Tänderna kommer nu flera på en gång. Tre kom först när han var drygt 8 månader och då var det också jobbigt på nätterna. Nu är det svullet lite överallt och det är flera blåsor som är på väg att brista. Nog borde det kännas obehagligt, ömma och klia?
:?: En fråga.
På morgonen får han fortfarande bröstet när han vaknar för att sen någon timme senare få gröt. När jag nu slutar amma, ska man ha vällingflaskan redo på morgonen eller är det meningen att han redan nu ska kunna vänta lite på frukosten? Inte en timme kanske men en stund. Eller får vällingen bli frukost som han står sig på till mellanmålet?
mia75

Inlägg av mia75 »

Många verkar ge välling direkt på morgonen. Vi vill äta frukost tillsammans hela familjen istället, så Emil får vänta en halvtimme på frukosten, och det går jättebra! :D
Så gör som du vill, det går bra.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"