Ett buffträsk - hur avstyr vi detta?

Skriv svar
MammaHanna
Kontakt:

Ett buffträsk - hur avstyr vi detta?

Inlägg av MammaHanna »

Hej hoppas att läget är bra. Här är allt fint förutom vårt härliga buffträsk som vi klafsat rakt in i.

Bakgrund: Vi har kört shn metoden fullt ut sedan 3,5 månader det har funkat strålande med lite hjälp från forumet med schemat/ramsan vid 6 månader. Nu är Alva 10 månader.
Det kan se ut ngt åt det här hållet i träsket:

Dag/Natt Skratt skratt, dags att sova lägg till rätta går ut med ramsa sov så Svar = UUUÄÄÄÄÄ TOK, sätter sig upp alternativt ligger ner uuuuääää och buffar upp med rumpan. Tystnar så fort jag rör vid henne. Hon har nu även vaknat några nätter och önskat buffning. Protest om jag struntar i hennes förfrågan. Hon somnar om för att vakna strax igen och vråla på om buffning.

....vi läser på igen om "hur göra" och fastnar på lite tvetydig info om hur hantera protestskrik/frågor. Jag fattar det som som skillnad på kur och inte kur och hur bemöta fråga (skrik). Alva vet att hon ska sova och blir vansinning om jag springer in och ut och bekräftar med ramsa hon vill bli buffad till sömns.
Hon frågar väl varför buffar du mig inte, buffa mig!? Hur ska jag besvara den och Hur mkt skrik/fråga är okej och vad ska jag visa henne då? Jag kan ju ignorera frågan och låta henne somna...men då har jag ju inte svarat henne.

Okej ni kloka vad göra jag antar att det går att fixa, finns ngn smart plan?

Kram kram :-)
Mamma till Alva född 31/3 2007 och Herman född 28/1 2011
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mmm, buff.... Jag har en liten buffknarkare här hemma, så vi buffar ALDRIG i sängen längre, för då kommer vi inte därifrån. När man är sjuk och ledsen kan man få buff i soffan, men bara då typ... :roll:

Annars kör vi stenhårt på solfjädern som kristilldelning. Det är inte ALLS lika skönt, men lugnande.

Så, mitt recept är: :arrow: Bufförbud. :shock: :D
Återupprätta ramsan och vid total kris och genomklappning så går ni in och lägger en stadig solfjäder så länge det behövs. Men ingen buffning. Och jobba med ramsan, den ska hon lyssna på.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Och kanske jobba mycket med bekräftelsen också och se till att verkligen få sista ordet. Om ni känner att ramsan inte "tar" alltså. Bara en tanke...

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MammaHanna
Kontakt:

Inlägg av MammaHanna »

HEj igen tack för snabba svar. Testade solfjädern på dagslur nr 2 det funkade nog faktiskt. Och visst är det så att jag måste bekfräta, körde på ramsan också. Nu får vi se hur det går ikväll :-) Det är väl så att jag vet vad göra men så gör jag inte så iallfall, men nu ska vi skärpa tilloss den här veckan.
Goderkväll :-)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hejsan

Här har du en som verkligen stått på botten i samma träsk. Startade en tråd när vi skulle upp därifrån - om du läser den får du säkert en hel del tips.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9604

En kort sammanfattning (a la´Nancy):

Hon har nu lärt sig att det är buff som gäller. Ingen buff = något är fel. Ni har i mitt tycke två ting att välja på:
1. Hoppas att det går över.
2. Bryta mönstret och lära henne nya rutiner.

Recept:
:arrow: tilltro till ramsan/er förmåga
:arrow: tilltro till barnet
:arrow: is i magen och vetskap om att det ni gör är för dotterns goda sömn

Gör som ni brukar till natten. Ev kan du använda solfjädern som en ytterst kort markering att nu är det natten (talar om nån sekund eller två). Lämna rummet med ramsan och fortsätt att gå allt längre bort från dörren. Sätt därefter upp en mental "spärr" där ni gör det helt omöjligt att kunna komma in i rummet. Eftersom ni vill lugna er lilla dotter måste det alltså ske på annat vis -med ramsan.
Strunta i antal verser, gå enbart på känsla. Följ med i hennes tonart men ligg steget över i styrka. Det handlar inte om att vinna utan om att lyckas lugna.

Buffförbud helt kallt alltså - jobba med ramsan istället. Var beredd på att et kan bli segdraget de första kvällarna - så ladda med attityd innan du bestämmer dig och tar tag i det.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
MammaHanna
Kontakt:

Inlägg av MammaHanna »

tack för svaret antonias mamma,
Det är alltid så skönt att få svar. Och jag kommer på mig själv när jag berättar hur det ligger till. Vi regruoupade igår och läste jag lathunden till sovahelanatten. Det liksom slog mig att det kanske inte är buffandet som är det "verkliga" problemet till att somnandet inte fungerar, snarare att jag/vi fegar ur på ramsan och faktiskt (som emma80 svarade) inte bekräftar ordentligt. Vi startade om igår kväll och nu är vi på dag två i vår lilla kur. Dagslurarna har funkat om än med lite gnissel det tar ca 15-20 minuter innan hon somnar och jag har fått påminna ca 3 ggr. Jag återkommer...:-)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"