Skrik från barnrummet på morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenna

Skrik från barnrummet på morgonen

Inlägg av Jenna »

Hej
Vi har två fantastiska ungar, 3 och 1,5 år gamla, som sedan ett par månader sover i samma rum. Denna ihopflytt har gått jättebra och både kväll och natt går mkt bättre än vi trott.

Sedan den stora i höstas började på dagis har hennes vokabulär infiltrerats av en del ohyra såsom ”dumma DIG”, ”NEJ” samt ”du får INTE”. Vi försöker förhålla oss lugna till detta vilket dagtid hanteras genom att hon skall prata vanligt eller komma på andra saker man kan säga, till lillebror, till förälder eller bara i största allmänhet, istället för det nyinlärda.

Våra barn har 19-7 natt där morgonen, oftast, inleds med lite vaket vid 6-snåret med sång eller småprat i den egna sängen innan snabb omsomning, och väckarklocka i sällskap med föräldrarnas instormning vid sju. Nu dock till problemet: Den stora använder sedan någon vecka sin lilla tillvakningsstund med att SKRIKA haranger av kaskader av ovan nämnda elendesord. Den lille är relativt ok/lugn med detta och har bara vid ett par tillfällen blivit ledsen. Vi har ännu inte behövt springa in, utan kunnat vänta in marginalkvarten i en lucka av lugn i barnrummet. Ibland har de somnat om, ibland inte. Men det gör oss illa att höra på och vet inte hur vi skall tackla det hela. Till saker hör att vi försöker ha gott om skratt på morgonen också, men att den stora ofta har ganska dåligt morgonhumör. Kanske inte helt ovanligt i hennes ålder..?

Någon som känner igen problemet, någon som har en god idé på lösning?

Oerhört tacksamma för svar.
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenna!

Vad roligt att ihopflytten av barnen funkat bra :D !
Och välkommen in i trotsen! Jag är säker på att du läst om trotsen, annars finns ju hur mycket bra som helst på barnafostran-forumet och såklart trotskapitlet i barnaboken!

De här tidiga morgnarna med långa haranger låte ju inte så kul, direkt :? men jag tycker ni har hanterat dem precis som man ska!

En upplysande pangramsa direkt vid första pip, för att markera att det är NATT och inget annat, och sedan inget mer!
Ingen onödig underhållning, du vet, på natten sover man som grisar :sleep: ...

Hur ser dagarna ut annars, med:
:arrow: dagvila,
:arrow: social delaktighet,
:arrow: utevistelse och
:arrow: mat?

Funkar allt det här okej, så tycker jag att ni fortsätter som ni gjort, så löser nog den här morgonfnurran sig fort nog!

(Är det någon annan som varit med om liknande och gjort på nåt annat sätt så hojtar vi på dem!)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej igen och stort tack Mia för svaret vi fick, trots att jag –insåg jag efter en stund - råkade ställa frågan på fel ställe i forumet!

Jo så här ser det ut:
Sedan 8-9 månader; ingen dagslur trots att hon nog skulle behöva det. –Plötsligt bara vägrade hon ta den.
Social delaktighet: Jo rätt okej tror jag. Är med och tömmer diskmaskinen, klär på sig själv, svabbar golv, bär bort sin tallrik och diskar den efter maten, är med och bäddar föräldrarnas säng, ibland hjälper hon till att byta lillebrors blöja. Så en del, men kunde säkert varit mer…
Hon är ute varje för och eftermiddag. Är enormt fysisk; springer långt och mycket och klättrar högt och ihärdigt.
Äter, liksom hon alltid gjort, regelbundet och bra.

Och ang. trotsåldern, den har vi/hon varit i ungefär ett halvår, så den känner vi till... :oops:

Förr, då hon haft snurror på sömntråden –innan ihopflytt av barnen- har vi kört upplysningsramsa och klassisk musik –som vi alltid kör vid läggningen. Detta brukar medföra stora reaktioner innan vi, efter 4-6 dagar, backar och slutar ramsa. Sedan efter ytterligare ett tag, då backar vi ännu mer och struntar i musiken, då brukar resultaten, i form av bättre sömn/omsomning, komma.

Så därför undrar vi:
1: Skall vi köra en liten minikur, en vecka eller så, där vi kurar tillbaka rätt morgon? Eller skall vi lite på att hon kan lösa det själv? -Någon form av backning från vår sida.
2: Skall vi prata med henne om hennes skrikande, om alla dessa ”dumma dig” etc. eller skall vi bara låtsas som om det regnar och inte lägga fokus på det utan –för att förstärka det positiva- på det som funkar?

Tacksamma för svar!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Jenna :D

Ingen fara med att du är på äldre barn-forumet, det gäller ju trots allt ett lite större barn :wink:

Min treåring sover heller ingen middag, och har inte gjort på ett halvår, men vilar gör hon, minst en timme, i soffan till en film! Det blir en välbehövlig paus, och ibland (väldigt sällan, dock!) sover hon en liten stund! Men det brukar bli max en tjugominutare, för att inte göra kvällen helt omöjlig!

Och alla andra funderingar jag hade om er utevistelse och sociala delaktighet är ju okej, så då kan vi lägga fokus på trotset, tror jag :!:

1. Jag tycker ni kan ge tösen en minikur! Tre dagar tror JAG räcker, sen backar ni, rejält!!! Och med backa menar jag att ni slänger iväg en pangramsa vid första pip, och sen inte ett dugg mer förrän klockan ringer!
Säkert tycker andra att ni kan backa direkt, och låta tjejen ta hand om det här själv, men om du upplever att musik+ramsa funkat bra vid ev. fnurror förut så tycker jag du ska ta till det, för då vet du att ni får resultat! Men som sagt, jag tycker du ska ge det hela max tre dagar, så vi inte befäster nån vana här :wink: :!:

2. Jag tycker absolut ni ska prata med tösen om hennes skrikande och dummande, och förklara att i ert hus säger man inte så! Ingen alls, inte hon, inte pappa, inte mamma, ingen!
Och OM man säger så, då får man göra det där ingen hör - på toaletten, ensam på rummet etc. Så om/när hon brister ut i haranger, ge henne två varningar, och fullfölj sen en lugn förvisning! Och det betyder ju inte att ni låter bli att förstärka och fokusera på hennes positiva sidor, men jag tycker det är bäst att vara klar och tydlig med vad som gäller, och allrahelst i trotsen :wink:
(här är en dummadig-tråd!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14518 )

Hoppas du fick svar på dina funderingar, och att morgonfnurran snart är fixad :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenna

Inlägg av Jenna »

Hej Mia!
Ursäkta vårt sena tack för ditt senaste svar :oops: 'TACK Vi minikurar!
/mamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Jenna

Inlägg av Jenna »

Vi vill bara rapportera att minikuringen enligt ditt förslag med ramsa+musik fungerade alldeles utmärkt. Dom sover som stockar eller somnar om på morgonkulan innan dom väcks av klockan gullungarna. Tack igen Mia :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för den härliga rapporten :D :heart:
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "