"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
woxis

"Misskött" SM-kurning?

Inlägg av woxis »

Hej!
Har en helt underbar liten kille på drygt 5 månader (har även tre äldre barn).
Jag gjorde ett försök att tillämpa standardmodellen för några månader sedan, men gick väl inte hela vägen.
Anledningen till att jag började med SM var att han strulade i timmar varje kväll. Kunde vara ledsen upp till tre timmar innan han somnade och klockan kunde bli mellan 01-03 innan han somnade för natten. Sedan sov han 10 timmar utan att vakna, han sov själv över nattmålen innan 2 mån ålder.
Med anledning av att han var så ledsen när jag la honom ville jag avvakta att han skulle somna själv och få honom lugn i stället. Sedan blev det aldrig av att lära honom.
I dag somnar han 20.30, han är inte ledsen och somnar efter ca 5-10 minuters vaggning. Det är tänkt att han ska sova till 08.30.
Till en början höll jag även tiderna rätt bra. Strax innan han blev 4 månader började han vakna på nätterna. Jag lät honom då sova längre på morgonen för att kompensera. Han sov då i regel kortare vid lur ett och tiderna därefter blev därför ungefär som det var tänkt. Allt frid och fröjd med det, tyckte jag då.
Jag trodde han vaknade p g a att han var hungrig och gav honom mat, han somnade då om. Jag införde gröt på kvällen, men han vaknar i alla fall.

De andra syskonen sov också över nattmålen innan två månaders ålder, men de vaknade aldrig på nätterna sedan, bara vid enstaka tillfälle. Jag trodde därför att det skulle gå över av sig själv. (Däremot är det bara en av dem som somnat själv i sin säng.)

I dag har jag alltså en kille som somnar 20.30. Ungefär varannan natt vaknar han med ca 3 timmars mellanrum, ibland somnar han om snabbt (vi vaggar), ibland håller han på och somnar om, vaknar o s v i upp till 1,5 timme. De nätter han sovit dåligt sover han också sämre på dagen.
Vi tar inte upp honom och han får inte mat på natten. Det är också sällan han skriker på natten, oftast smågnäller han eller gnyr. Men låter man honom vara blir han mer och mer högljudd. Vi brukar avvakta och se om han somnar om av sig själv.
Varannan natt sover han fram till ca 05.30-06.00 och strular då mellan 1-1,5 timme innan han somnar om. I natt sov han hela natten fram till 06.50. Fick honom aldrig att somna om riktigt. 07.30 gick jag upp med storebror, 6 år, som ska till skolan. Han låg då kvar tyst och småpratade och jag tog upp honom 08.15 (fortfarande nöjd).
Vi har ganska fasta rutiner med mat och sömn under dagarna, men lur ett kan variera mellan 45 min-1,5 timme. Mitt schema jag gjorde upp var 12-1,5-1,5-0,5 (han har aldrig sovit mer än en halvtimme sista luren).

Fråga 1. Är det en bra idé att köra en kur för att få ordning på nätterna?

Eftersom storebror går till skolan vid 8 är det lite bökigt att ha sovtid till 08.30. Jag får pussla med övriga vuxna (pappa, 18-åring och 20-åring) i familjen när jag ska lämna på skolan. Det blir även svårt om han vaknar innan utsatt tid och kanske svårt att få honom att förstå att det fortfarande är natt om vi andra går upp. Tycker även att små barn ska lägga sig tidigt, vilket även borde ge en god vana ända upp i skolåldern.
Jag funderar därför på om jag ska ändra natten till 19-07. Jag hinner ju då få lillen klar innan vi ska till skolan och han kommer i säng före storebror så jag kan få tid själv med honom när han sedan ska i säng.

Fråga 2. Är det ok med så stor ändring? Ska jag ändra lite i taget, eller från 20.30 till 19 direkt? Eller helt enkelt passa på att ändra direkt om han vaknar vid 7 en morgon (som exempelvis i morse)?

Om jag ska köra en kur har jag svårt att få till en bra sammanhängande period utan att vänta alltför länge.
Hade tänkt börja 3/2. Ska på 6 mån koll den 12/2 med spruta, alltså mitt i uppföljningsveckan. Ska sedan till mina föräldrar med de två yngsta över sportlovet, åker tåg 16/2.
Tar jag det inte då måste jag vänta ändå tills 28/2, känns långt.

Fråga 3. Förstör jag mycket om jag börjar 3/2 med påföljande bvc besök och resa?

Vi har inte eget rum till killen (finns inget över ännu),men ska skärma av en hörna för hans säng. I dag sover vi två vuxna i samma rum som honom+ att 6-åringen kommer över ibland.

Fråga 4. Är det bättre om ingen utom bebisen sover där under kur+uppföljningsvecka? Tyckte jag läste något om det.

Så till schemat.
Innehåller ju i dag lite för mkt tid, 15,5 timme. Han tenderar ju även att sova kortare lur ett ibland. Funderar därför på 12-45-1,5-30. Det blir 15 min för lite och jag vet att 30 min inte är ett naturligt sömnpass, men han har aldrig sovit längre sista luren. Vaknar alltid efter 30 min, man skulle kunna ställa kloclan efter honom. Behöver han lite mer än 14,45 har han ju marginalkvartarna.

Fråga 5. Tänker jag någorlunda vettigt gällande sovtiderna?

Upplysningsvis så ammar jag förutom att han får en portion gröt vid 19-tiden. Har tänkt börja med lite smakportionder vid lunch för att byta ut det målet till mat. Men han har varit lite risig i magen en vecka. Till saken hör att han reagerar på komjölksprotein varför jag fått utesluta detta ur kosten. Han fick även utslag när jag gav smakis av potatis. Vill därför ha honom helt kry i magen för att kunna se om han reagerar på annat han får.

Det dyker säkert upp fler frågor så småningom.
Jag skulle bli jätte tacksam om det finns någon som vill ge mig synpunkter på mina frågor och funderingar.
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Javisst är det värt att genomföre kuren i stor stil, varför nöja sig med nästan bra när du kan få super bra :wink:

Ang schema så skulle jag nog hellre lägga 12-45-2h-20 min istället för att han 30 min på em.

Vid kur gör du alla förändringar på samma bräde, alla nyheter på samma gång.

När du ska ha bvc besöket och resan är ni ju redan uppe i uppföljningsveckan, och bara du försöker hålla dig till tiderna så kommer det att gå bra. Gossen bryr sig nog inte om långluren hamnar i vagnen hemma eller hos morfäräldrarna :wink:

Underkuren så är det bäst han får husera själv enligt mig, annars kan man störa varann i onöden och medans ni håller på att bryta gammalt mönster är det inte så önskvärt med störningsmoment.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
woxis

Inlägg av woxis »

Hej och tack för svar!

Det som oroar mig lite med resan är att den kommer mitt i långluren. Tåget går 13.09. Långluren borde då pågå. Killen sover uruselt i bilstol.
Kanske det smartaste att lägga i vagnen hemma och låta honom ligga kvar där under bilresan och även på tåget och föröka få honom att fortsätta sova klart?
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

Inlägg av woxis »

Hej igen!
En till fråga om schemat. Duggan tyckte att jag skulle ha 20 min på lur 3 i stället för 30 min. Eftersom schemat innehåller för lite sovtid, är det då ok att EFTER kur och uppföljningsvecka låta honom sova 30 min om han vill (marginalkvarten) även om det blir så varje dag?
I och för sig inte aktuellt ännu, men jag bara kom att tänka på det.
Det blir nog fler frågetecken när vi startar.
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

Inlägg av woxis »

Ytterligare en fråga.
Vad är en minikur?
Ser att en del minikurat sina barn.

Nu är det riktigt gnälligt förresten. Var en dålig natt och sov dåligt första luren.
Konstigt det där. Ju sämre nattsömn desto sämre dagssömn och vice versa!
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Såg du att jag hade ökat på långluren till 2 timmar, då liggger ni inte minus utan snarare 5 min plus om du väljer 20 min. Jag tycker inte att 30 min är så bra ide, håll dig till 5 min, 20 min, 45 min, 1,5h, 2h osv

Minikura brukar man ofta göra om man inte riktigt fick till det under kuren, man "backar" bandet, oftast har man struntat i att bekräftelseramsa in i sömnen och då har den missat sin poäng och måste göras om. Då startar man på natt 2 enl lathund.

Men för eran del blir nog en regelrätt kur bra, tror du inte?

Jag vet inte om jag hade tordas att ha barnet löst i vagnen i bilen, men om ni åker till stationen lite tidigare och lägger liten att sova i vagen så är det bara att fortsätta sova på tåget sen.

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Tack för snabbt svar!
Ja, jag hade helt missat att du lagt på en halvtimme.
Ska läsa på mer nu innan kuren.
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Perfekt! :thumbsup:
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Nu är jag här igen, REDAN!
Idag har jag en helt annan bebis än igår. Somnade 20.40 och sov till 08.20 med bara tre korta uppvaknanden mellan 23.30-00.00 där han behövde lite hjälp i form av knuff i rumpan. (Det var därför jag frågade om minikur. När man läser om kuren verkar det som att det är rena rama katastrofen innan med barn som aldrig sover.)

Hur som helst, det var inte det jag skulle fråga om. Har ju redan fått svar.
Jag har ändå börjat vackla lite om datumet trots att jag fått till svar att det ska gå bra att åka bort efter uppföljningsveckan. Jag tog inte upp alla saker som skulle hända.

Om jag börjar den 3/2 kommer det att se ut så här om man räknar den dagen som dag 1.
Dag 7, middagsgäster
Dag 9, bvc besök kl 11.15 med läkare och spruta (om jag har det schema jag tänkt är det meningen att han ska sova långlur från kl 11.30)
Dag 12, jag och pappan bort på eftermiddagen, barnvakt
Dag 13, Tågresa mellan 13.09-15.00, därefter bil ca 40 min. Långlur mellan 11.30-13.30. Blir borta 8 dagar.
Blir lite mycket som händer, även om det inte är direkt i början. Jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

Skulle jag vänta och börja med kuren till 28/2 har vi inget inplanerat före 26/3 då vi åker tåg till mina föräldrar igen och stannar då 4 dagar.
Det blir lite längre tid för kuren att sätta sig, men länge att vänta innan vi börjar.

Jag är i och för sig väldigt otålig med att börja, men jag tar tacksamt emot råd om jag bör vänta eller om det inte spelar någon roll.

Sist jag var hos mina föräldrar sov han som en prins. Från 20.30 till 08.00, hörde knappt ett pip från honom. Några ggr lite prat runt sex men han somnade om själv. Vi var där i 10 dagar och den enda skillnaden jag kan komma på var att där sov han i vagnen.
När vi är där kan han emellertid inte få eget eller avskilt rum.
Hur är det med det när man reser bort och är på semester? Ofta kan man ju bo rätt trångt, till och med vara tvungen att dela säng ibland. Förstör man kuren då eller funkar allt om det satt sig ordentligt och man håller tiderna?

Slutligen en fråga om buffning. Jag har tillämpat det på lille sonen när han ska sova för natten. Men inte som det sägs i kuren, tills han blir lugn, han är lugn när jag lägger honom. Jag har buffat tills han sover (oftast, ibland nästan) 5-10 min. Kan jag ändå använda buffningen som ett verktyg vid start av kuren eller har jag så att säga förverkat det?
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ja det är en del som händer, men din son är ju också halv sm:ad kan man ju säga, så någon vidare överlevnadsångest dras han ju inte med, men ni ska han lära sig alla verktyg och få känns säkerheten!

Kan ju passa på att länka månadens kröniska som handlar om just det:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så när ni är borta, måste ni dela rum, men gossen kan väl få sova i sin vagn, så lägger du en luftgeneomsläpplig filt över suffletten så får han på så vis vara för sig själv. Och ja att sova i samma säng skulle nog strula till saker mer än nödvändigt.

Middagsgäster ser jag inget problem med, tiderna kan ju hållas som vanligt.

På BVC brukar det gå rätt fort, och med marginalkvarten i beredskap tror jag ni klarar er alla gånger. Släng bara ner i vagnen när det är klart så får luren börja då. :roll:

Är bara barnvaken införstådd med hur det ska gå till så blir det nog inga problem.

Om gossen sover lur i vagen och ni är ute i god tid så är det bara att lyfta på vagnen på tåget och fortsätta sova där.

Det här är mina tankar, men känner du att du har en flock orosvargar i hasorna, så skut på det om du inte tror du kan mota dom. Bestäm du, hur känns det bäst för er?

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan!
Du är en klippa, Duggan, med din positiva attityd. Hjälper verkligen till med att skingra orosvargarna, som jag ju faktiskt har.
Ät evigt tacksam alla "hjälpare" som svarar på frågor.

Även denna natt var bra, jag känner mig då inte lika stressad att påbörja kurandet (känns ju vansinnigt att sitta uppe hela natten utanför dörren om han sover 10-11timmar, å andra sidan är det svårt att i förväg veta hur natten blir Alla är inte lika roliga).
Jag tycker det vore skönt med några veckor i lugn och ro, så kuren får sätta sig. Jag får se om en vecka hur redo jag känner mig. Ska läsa boken om och om igen så lossnar det nog, känner mig osäker på när man ska avvakta och ingripa. Men fixade vi dessa kvällar när han skrek sig hes och jag var gråtfärdig så ska nog även detta gå bra.

Trots att vi ännu inte påbörjat kurandet snurrar fler och fler frågor i mitt huvud, en del borde jag nog veta svaret på.

Det första gäller ramsan. När jag började med SM förstod jag det så att man kunde ha samma ramsa dag och natt om den inte innehöll ordet natt. När jag läser om kuren får jag inte den uppfattningen. Hur är det?
Jag har samma ramsa för dag och natt som jag förökt föra in bakvägen, sagt när han somnat och jag gått därifrån. Kan jag fortsätta med det tills vidare?

När det gäller buffandet så fortsätter jag som vanligt utan förändringar tills vi börjar kuren? Ok att buffa första kurnatten enligt handboken, d v s till lugn? Det lär ju knappast behövas 20 eller 45 min. Han blir oftast lugn och lägger sig direkt. Men om jag slutar börjar han snart att vrida på sig för att låta högre och högre. Eller ska jag buffa enbart som markering (som natt 2) och därefter ut med ramsan? Eller inte buffa alls?

Har även frågetecken kring tiderna även om jag tycker att jag borde fattat det vid det här laget. Om han ska sova mellan 11.30-13.30.Då ska han läggas 11.30, eller ska han ha somnat då? Och marginalkvarten. Enbart som kristilldelning eller vardagsmat? Är det alltså ok att sova allt mellan 1,5-2,5 timmar om det är tänkt 2 timmar och kan han läggas/somna allt mellan 11.15-11.45?

I dag ligger han i vagga vilket jag vill att han ska göra så länge som möjligt. Jag kan ju då ha en larmplatta i vagnen, i spjälsängen behövs båda. Hur skulle du/ni gjort, alla förändringar vid införandet av kuren eller ta fajten senare? Det är ju svårt att veta när vi för säkerheten måste byta. Ännu visar han inga tecken på att resa sig eller hänga över kanten.

OM vi börjar kuren först vid 6,5 månad. Då borde det väl vara bäst att ta bort en halvtinne från schemat? Annars måste vi ju ändra redan efter 2 veckor.

Slutligen skulle jag vilja veta hur varmt/kallt ni andra har i sovrummet? Det står att det ska vara svalt och att barnet ska ha täcke. Min kille sover i pyjamas och sockar men en TUNN bomullsfilt. Det är ca 19 grader på morgonen när vi legat där hela natten Lite svalare på kvällen. Har en känsla att det är för varmt. Men sparkar inte barnet av sig täcket? Och blir inte de små händera kalla?

Hade tänkt försöka fatta mig kort, men tusen frågor som vanligt så blev det långt i alla fall.
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det är roligt, för många som har haft svårt att få till sm och sedan vill kura, skaffar sig så bra attityd medans dom läser på att dom faktiskt aldrig behöver kura! Börja osa lite sånnt här :wink:

Du kan ha samma ramsa båda natt och dag bara den inte innehåller ordet natt. Fortsätt smyg in den!

Ang buffandet så buffar du lugn första natten oavsett hur läget sett ut tidigare. Man följer alltid kuren till punkt och pricka. Men precis som du skriver lär du ju inte behöva buffa några 20 min inte, har du introducerat solfjädern än?

Marginalkvarten är undantag eligt mig, men visst kan du öka på lågluren vid behov (sjukdom tex) eller korta av olika anledningar, eller flytta fram eller bak, men det man kan ha i åtanke är, ju hårdare du följer tiderna dessto taitare kommer gossen hålla tiderna. Enligt min uppfattning alltså.

Kortluren räknar du från att gossen somnat och långluren räknas från när du har lagt ner, alltså lägger du ner 11.30.

Sovplats kan ändras sedan efter kuren, men jag skulle inte kunna slappna av med mitt barn i en vagga, jag skulle känna mig mer säker med en spjälsäng. Men det är en smaksak, valet är ditt.

Du har inte provat ha honom i vagnen på vatten, många upplever att det är lättare att vagna bort uppvak/nattmål.

Jag har fär mig att det är så lite som 16 grader som rekomenderas att sova i. Man kan ju lägga på ett tjockt täcke om man är orolig att liten ska frysa. Jag har alltid hadt pyjamas med helfot, det är praktiskt.

Hoppas jag fick med alla frågor nu!

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Jag suger tacksamt åt mig av alla goda råd.

Nej, jag har inte introducerat solfjädern än. Har nog varit rädd att jag ska börja vela och solfjädra, buffa o s v om det inte funkar.

Byter nog till spjälsäng när jag inför alla andra förändringar i alla fall.

Det där med att sova i vagnen har jag funderat på men kommit fram till att det är mest praktiskt med hänsyn till vår boendesituation att buffa. I sovrummet finns inte plats att vagna, i hallen springer de vuxna barnen om nätterna (18-åringen är en riktig nattuggla), återstår att han ska ligga på nedervåningen men det funkar inte heller.

Frågetecken kvarstår hur jag då ska få honom att somna ute i vagnen när han inte får sövas genom att dras i vagnen. Men det kanske klarnar när jag läst på mer.

I natt sov vi med öppet fönster och hade 17 grader när vi vaknade. Pappan höll på att frysa ihjäl trots duntäcke. Ingen annan klagade dock. Lillen vaknade några ggr men lät sig fort sövas om.
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Första dagen på kuren så följer dagslurarna lathunden för nätterna, så första dagen vagnar/buffar du vid minsta pip även på dagarna, andra dagen tar ramsan över lite mer osv. Tillslut ska du bara lägga ner utan att röra vagnen och ramsa dig därifrån. :D

Jag har 18 grader hos gossen, det tycker jag personligen är lagom. Svalt och skönt, men inte för svalt. Även om jag har hört att 16 grader rekomenderas.

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

OK, men Anna skriver att barn ute i vagnen inte behöver ramsas. Behöver inte? Lägger jag då bara ner i vagnen vid uteluren eller kan jag ramsa vid behov? Och skulle det förvirra för mkt att vagna vid uteluren i början eftersom jag tänkt buffa annars? Tänkte mest på om det är kallt ute vill man på med alla filtar och så (svårt att buffa då). Och första dagen är det kanske smartast att inte promenera med vagnen utan att den står still hela tiden?

Grabben vaknade i natt en gång runt 23.30. Hade vänt sig på rygg och var missnöjd. Jag vände på honom och knuffade LITE i rumpan och så somnade han sedan "själv". Sov sedan till strax före 7 (låg även då på rygg) . Morgonuppvaken har kommit senare och senare. Har förskjutits från 5-tiden till 7. Men då är han svårsövd. Somnar om för att vakna efter 5 minuter. Somnade om ordentligt först 8.20. Då sov han som en stock och jag väckte 8.45.

Funderar därför på att ändra natten redan nu till 19-07 då det är svårt att få honom att somna om innan storebror ska upp och till skolan. Det slutar bara med att jag föröker få honom att somna om men ändå måste ta upp honom till slut och då inte hinner mata innan vi lämnat på skolan.
Just nu lutar det nämligen åt att jag skjuter på kuren till 28/2. Kanske fegt av mig, men det känns som om förutsättningarna är så mkt bättre då. Maken är ledig några fler dagar och det känns som om jag får med honom bättre då. För tillfälligt krisar det inte heller med sömnen, varken för lilla älsklingen eller hans föräldrar. Så, vi får se hur läger utvecklar sig.

Skönt att höra att man inte behöver ha svinkallt i sovrummet.
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"