Attamanaders angest vid 6 manader???? Hjalp!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ozzymum

Attamanaders angest vid 6 manader???? Hjalp!!

Inlägg av ozzymum »

Hej jag ar lite forvirrad, min dotter som strax blir 6 manader, har sovit bra bade dag och natt i 2 man sen vi inforde ordnade rutiner . Nu har hon i ngr dagar borjat vakna pa natterna och grata, det har aldrig hant forr, har hon vaknat forr har hon inte gratit och hon har somnat om efter ngr minuter, det har inte varit ngt problem bara lite trottsamt att man vakar....

Hon grater nar hon ska somna ocksa vilket hon inte alls gjorde forut, hon var sa bra tranad att hon blev tyst och jag alltid hann lamna rummet innan hon somnade utan ngr problem. Hon har nu borjat vakna flera ggr per natt ar ledsen, grater nar hon ska sova middag, vill helst inte ga till pappa, och blir ledsen av farmor, hon tycks ocksa krakas mer. stracker sig efter mig.

Allt det har tycks stamma overens med atta manaders angesten men hon ar ju knappt 6 man. Hon ska antagligen sova hos famor nasta helg men nu vet jag inte om jag ska lamna henne dar, vi har inte andrat i ngr rutiner for ovrigt, och forsoker halla allt som vanlig, enligt tips fran barnaboken mot attamanaders angest.

Jag undrar alltsa ar det attamanadersangest eller?? och kommer den ga over om en manad i sa fall?? tcksam for svar , kram!!
Hej jag ar 26 arig mamma till flicka fodd 28okt 2004, bor i Austalien Adelaide, med Australisk far till barnet. Skulle garna prata med andra utlandssvenskar, kanske tom i Australien haha, kramar.
T.P

Inlägg av T.P »

Hej ..min dotter ..betedde sej ungefär lika dant mellan 5-6 månader.Rädd för folk osv...nu är hon 8 och har blivit helt "omvänd" Och inga "tecken på 8 mån ångesten finns.Under den perioden tog jag det välldigt lugnt..med samma rutiner osv..åkte bort så lite som möjligt...men jag hör gärna svar från andra..för jag vet inte om "8 månaders ångesten" kan/brukar komma så tidigt..mvh t.p
barn födda 04/06/08
camilla

Inlägg av camilla »

Minas angest kom nar den skulle men oavsett om det finns namn eller inte pa den "angest" ditt barn har sa antar jag att man behandlar "symptomen" likadant. Vill hon inte veta av farmor sa undvik henne som barnvakt om det gar, bade for barnets och farmors skull.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Kia

Inlägg av Kia »

Hej! Min son kom också in i "åtta-månadersångesten" när han var sex månader. Det började med separationsångest och livrädsla för att jag skulle lämna honom. Han som hade sovit jättebra i flera månader började helt plötsligt kräva att få ligga och hålla i mig krampaktigt i armen för att kunna sova på nätterna. Vid sexmånaderskontrollen på BVC blev doktorn förvånad över att han var så "känslig" och avvaktande mot främlingar redan. Det hela höll i sig ung. två månader och sedan gick det över - lagomt till dess de jämnåriga pojkarna i omgivningen kom in i det utvecklingsstadiet. Precis som med allting annat kan även mentala utvecklingsstadier komma lite olika på olika barn - uppenbarligen. Så håll ut och gläds över att det blir lugnt runt 9 månader när "alla andra" har det kämpigt. :)
Mamma till Lucas 1 ?r.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon sträcker sig efter dig därför att hon tror att du ska kunna ställa världen i ordning för henne, lugnande och betryggande. Så överför inte ett uns av din oro på henne (=vargen).

Åttamånadersångest eller inte - små barn behöver ibland beskyddas, när saker och ting blir för mycket. Vilket de mycket lätt blir :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"