Leos tråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Puffis
Kontakt:

Leos tråd

Inlägg av Puffis »

hej hopp :D Detta är en förberedande tråd för Leo. Tänkte jag kan starta redan nu så hinner jag.

Snart är det dags för en (mini?)kur för lilla Leo. Han blir 4 månader den 1/2. Har ju tidigare kurat den "stora" tjejjen, så det borde gå finemang. Tänkte börja nästa helg.

Jag har kört SM från början med varierande resultat. Just nu funkar inte riktigt nätterna som de ska, tyvärr. Så snart måste vi fixa det här, och samtidigt flytta över till barnkammaren och spjälsängen. Egentligen har han vuxit ur vagnen redan, men det verkar inte störa honom, han kryper ihop som en liten groda längst ner i vagnen i alla fall. :lol:

Så här ser hans schema ut just nu:
06.00 ca 200ml nan ersättning
07.30 sova 1.5 timmar
09.00 mat (ibland kan det vänta en halvtimme, men jag erbjuder alltid direkt)
11.00 sova 2 timmar
13.00 mat
14.30 sova mellan 45minuter och 1.5 timmar på promenad
16.00 mat (tveksamt om han vill ha redan...)
17.30 bada tillsammans med Storasyster och mamma
ca18.00 vill han gärna äta igen
efter detta är han jättetrött och vill inte äta så mycket. Ibland lägger han sig för natten redan vid 19-tiden, annars vaknar han efter ett tag och får mera mat.

Vi har försökt att successivt införa tolvtimmarsnatt eftersom det verkar som om han vill ha det. Men det slutar bara med att han vaknar tidigt vid 3-4 och är vakenmer eller mindre fram till uppgång. Det i sin tur gör ju att han är ännu tröttare än dagen innan och sover som en stock... på dagen... så nu backar vi lite fram tills kurstart.

Nåja, vill inget egentligen med mitt inlägg... frågorna kommer sedan :wink: (Har tagit mig hela dagen att skriva detta inlägg, två meningar i taget :lol: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej hopp :!:

Jag har minikurat en liten Leo, 4 månader, i december. Så jag kan allt om små Leosar :wink: Vi ser fram emot frågor och rapporter!

Kram Lua. :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja, leosar är härliga typer! :D

Nu måste jag bekänna en sak... i ca tre-fyra dagar+ nätter har Leo inte varit riktigt sig själv. Han har sovit dåligt och varit allmänt gnällig. Trodde att han hade ont i magen eller nåt, eller att vi "gjort nåt fel".

Sen upptäckte jag att han var så väldigt prickig igår... tog ett tag innan jag kom ihåg tredagarsfeber! Minns att jag och min mamma tyckte att han kändes lite varm i söndags, men inte så farligt att vi tänkte på att ta tempen.... :roll:

så kan det gå när man har lite för mycket att tänka på, man märker inte ens när sonen är sjuk :roll:

Lite off-topic bara :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Nähäpp... så snopet. Det blev ingen kur :shock: För det verkar inte behövas :D

För några nätter sedan vaknade jag av gnöl vid 4tiden och kände direkt att här har det bajsats :-& Så det var ju bara att plocka upp grabben och så passade jag på att ge honom en flaska. Då sova han ju förståss till 7, som sin syster, och efter det körde jag på med 12-45-2-45schemat direkt utan några som helst problem :shock: Han vaknar till ibland på nätterna, men jag puttar in nappen (jag vet... ska ta tag i det snart...) och han somnar om. I natt vaknade han bara en gång och jag blev väldigt förvånad över att vakna av väckarklockan på morgonen för en gångs skull. :lol:

Nu är det bara frågan om att vänja honom vid att sova i sängen istället för vagnen. Tror att jag gör så att jag skickar bort mannen och systern en natt nästa helg och ser hur det går, och utifrån det bestämmer jag sedan hur jag ska göra.

Skönt i alla fall att få sooova ordentligt numera. :D
duggan

Inlägg av duggan »

Allt låter ju super bra...förutom nappen :wink:

Haha skämtå sida, skööönt att sova!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

fasen också... i morse vaknade han vid 6tiden och... bajsade! :shock: Han fick snällt ligga kvar en timme till dock, hade varit alldeles för bökigt att slita upp honom och väcka syrran, skötbordet är nämligen i barnkammaren :roll:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Nähä, jaha... jag ändrar mig hela tiden... :roll: Men nu har jag bestämt mig. På fredag börjar en minikur. Då får pappa och storasyster sova på annat håll och jag påbörjar operation "flytta in till barnkammaren" en liten minikur, hoppas jag. Han sover ju i princip tolv timmar, med bara lite strul framåt morgonen. Flera gånger har jag upptäckt att han bajsat någon gång under natten, när jag tar upp honom. :shock: vad gör man åt det? ingenting, antar jag, när han börjar sova ordentligt borde han fixa det där själv... väl?

Lördagen får de också sova borta, men sedan får det gå som det går. På söndagen måste de helt enkelt sova i samma rum... (synpunkter?)

Så här ser schemat ut just nu:

07:00 upp, mat 230ml NAN
08.15 sova 45 minuter (oftast jättetrött redan kvart i...)
09:00 mys i stora sängen med mamma och syrran, leka på mage på golvet (enda gången han inte spyr massor av att göra det)
ca 09:45 mat 200ml (inte så hungrig eftersom det inte var så länge sedan han åt)
10:15 pass.soc.del. (titta på när mamma gör lunch, och när mamma och syrran äter)
11:00 sova 2 timmar (jättetrött, men strular ändå flera gånger under luren :roll: )
13:00 mat 230 ml
15:15 sova 45 minuter på promenad
16:30 mat 230ml
17.00 pass.soc.del. (titta på när familjen äter middag :roll: )
17:30 bad (tillsammans med mamma/pappa och syrran, jättemysigt!)
18:00 kvällsslurken, hälften välling, hälften NAN (här verkar han alltid jättehungrig, men han gillar inte riktigt nymodigheten välling...trött!)
19:00 god natt!

är det för lite sömn? Han verkar så himla trött hela tiden. Eller, inte heeela tiden, men han skulle inte ha något emot att lägga sig en halvtimme tidigare varje gång.

Dessutom måste jag fixa en toasits till Tuva, hon markerar tydligt att det är dags att ta av blöjan och jag är rädd att missa "the window of opportunity" här. Vad tror ni? Är det dumt att göra det på samma gång?

Så, är det någon som vill vara med på resan? :wink: Det ska väl gå lätt som en dans det här eller hur? Kom med synpunkter, på schemat och annat!
:heart:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Hej!

Jag har en liten plutt som blir 4 månader om två veckor, och maken och jag har planer på att genomföra en kur under sportlovet då vi båda är hemma och kan stötta varandra.
Vi har också en lite större plutt på snart 22 månader som blev kurad när han var 6 månader och som sover i eget rum och sover hela nätterna. Han har börjat förtrotsa och på grund av mina uppstyckade nätter så är jag för trött för att kunna hantera dessa på ett produktivt sätt, förhoppningsvis så kommer orken sen när lillplutten sover hela nätter han också.

Jag hänger gärna med på resan, men kommer kanske inte komma med så mycket råd. Det finns det andra som är bättre på! :D

Lycka till!
/Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Vi har också en lite större plutt på snart 22 månader som blev kurad när han var 6 månader och som sover i eget rum och sover hela nätterna. Han har börjat förtrotsa och på grund av mina uppstyckade nätter så är jag för trött för att kunna hantera dessa på ett produktivt sätt, förhoppningsvis så kommer orken sen när lillplutten sover hela nätter han också.
Nu är jag ingen expert, men förtrots vid 22 månader låter inte riktigt rätt? Den brukar vara vid 18 månader och hålla i ca 2 månader ( våran stora hade sin precis när lillen kom...). Inte några större bekymmer. För oss märktes det mest på att hon gillade att skrika just då....

Däremot har ju lillan börjat upptäcka ordet nej mer och mer, men det är ju faktiskt bara ett svar på en fråga... vill man inte höra svaret ska man inte ställa frågan, är attityden hemma hos oss :lol:

Hur gör han när han förtrotsar?
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jaha, där ser man vilken koll jag har. :wink: Jag kallar det förtrots för jag kan inte tänka mig att det kan vara riktig trots redan nu. Han brukar testa väldigt mycket. Han vet vilka saker han inte får göra, och just dessa saker visar han tydligt att han tänker göra och när jag säger nej, så lägger han sig genast ner på golvet och gnäller eller skriker. Men det kanske då är mer kopplat till "nejet" som du beskriver än att det är något förtrots. En annan sak han brukar göra är att när vi ska gå ut så är han först glatt med på noterna och tar fram kläder och skor till sig, men sen när jag ska klä på honom så blir han värsta ålen och blir alldeles galen när jag försöker klä på honom.
Dessa saker gör han dock inte varje gång. Idag till exempel har han varit hur fin som helst. Och vad jag förstår så är trots mer ihållande?

/N
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

hmmmm... din pojke är ju till och med yngre än min flicka. Pojkar kommer i "riktiga" trotsen vid 3 år. Innan dess ska man egentligen inte ens säga "nej" till dem, ju... de är ju bara små barn. Det är svårt för en liten att ens förstå konceptet. Det är liksom taskigt... det finns massa bra trådar i ämnet som du kan få inspiration av, tex. det här:
"Börja alltid en mening med JA!"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057

Nu kanske vi kan återgå till ämnet :wink: (blev lite off topic här...) Nån som vill hjälpa till lite? :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Såklart vi följer er på resan :lol:

Schemat ser fint ut :thumbsup:

Ang storasysters "sluta med blöja" har jag inte så många råd jag törs ge, när min äldsta tjej slutade med blöjan så hade inte jag hittat "BB" ännu, även om hon var en solklar SM-bäbis från start! Men jag tycker nog som du, ta chansen, barn visar ju själv när det är dags, och NU verkar det vara det! :lol:

//Malin
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Nu är jag lite tveksam igen om hur jag ska göra :roll: :lol:

Vad tycker ni? Ska jag köra ut mannen och dottern två nätter, minikura lillen i barnkammaren och "se till" att det går hur bra som helst när de kommer tillbaka?

Eller, ska jag bära ut spjälsängen till vardagsrummet/köket/toaletten :roll: /gästrummet(som just nu är skräprummet :roll: ) och köra en ordentlig kur och sedan, när ramsan sitter till 100% flytta in honom i barnkammaren?

Eller, ska jag minikura honom i vagnen och sedan bara på med attityden och flytta in honom i spjälisen?

Nätterna är ganska ok just nu ändå. Han somnar fort med napp. Ibland vaknar han till ett par gånger den första timmen, men somnar om när man petar in nappen. Sedan sover han gott åtminstone till vargtimmen. Sedan är det ofta lite struligt med ett par uppvak i timmen. In med pluggen och det är bra igen.

Som synes är ju nappen ett problem...(napp= lat mamma :roll: ) så den är ju den största anledningen till att det behöver kuras. Dessutom tror jag att den stora förändringen är att sova i säng istället för vagn. Har "testat" att lägga honom i sängen för att se hur han reagerade en gång. Men han blev alldeles för nyfiken och ville bara ligga och titta då ju.

Hur skulle ni gjort?
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

glömde peta in i schemat att han äter smakisar samtidigt som Tuva och jag äter lunch ca 10.15/10.30 (och samtidigt som han ofta är ganska missnöjt bajsnödig :lol: ) även ibland vid 14, då det är mellis för oss "stora".
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan
köra ut mannen och dottern två nätter, minikura lillen i barnkammaren och "se till" att det går hur bra som helst när de kommer tillbaka?
Det här tycker jag lät som en bra strategi MEN vill du kura Leo nån annanstans och sedan flytta in honom går det lika bra, det är ju attityden -"den berömda" som avgör :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"