Mattider på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tutan

Mattider på schemat

Inlägg av Tutan »

Hej!

Jag planerar att genomföra kuren på vår 5 månaders son. Vi har inte några stora problem med nattsömnen. Han sover mellan 19-07 ungefär men vaknar varje morgon vid fem. Somnar ibland om, ibland inte. Att han sover bra beror troligtvis att vi redan börjat tillämpa några av verktygen (skratt till gonatt, ingen nattmatning, kolmörkt, någorlunda schema och bort från sängen/dörren) i väntan på att vi flyttade från lägenhet till hus. Nu har han fått eget rum i huset och vi är snart redo för kuren.
Det som tilltalar oss är att få rutiner på dagarna och den ökade friheten som ska arbetas fram. Vi vill även få honom att sova längre i vagnen än de 25 minuter det är idag.

Jag funderar över schemat vi ska införa. Jag har ju läst här på forumet att schemat ska passa familjen. Vi skulle gärna vilja äta tillsammans vid 12-tiden när pappa kommer hem på lunchrasten. Hur synkar man schemat med mammas och pappas mattider? Går det att ha fem mål mat och sen nattslurken (typ 07, 09.30, 12, 15 och 17.30 + nattslurk)? När äter ni föräldrar lunch? Jag tänker på att främja ”matkulturen” och äta tillsammans med sitt barn. Kanske verkar som ett banalt problem men vi är så vana vid att äta vår matlåda vid 12-tiden och jag är inte så hungrig på lagad mat redan vid 10-11-tiden. Eller är det tidig lunch för mig som gäller ett tag framöver?

Förslag?
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tutan och väldigt välkommen! :D

Och grattis till hur långt ni redan har kommit idag! Inte tokigt alls!
Hur synkar man schemat med mammas och pappas mattider? Går det att ha fem mål mat och sen nattslurken (typ 07, 09.30, 12, 15 och 17.30 + nattslurk)? När äter ni föräldrar lunch? Jag tänker på att främja ”matkulturen” och äta tillsammans med sitt bar
Alltså, det här är inte lätt. Jag tycker inte det går att få ihop gemensamma mål med resten av familjen på hela första året. För det blir ju lite knas med tiderna som du ser. Det ska helst vara FYRA mål + nattslurk. Nu får magen jobba lite väl mycket och aptiten blir dålig när målen ligger så tätt. 3-4 timmar mellan målen brukar man prata om och så nattslurken som kan komma väldigt tätt på sista målet.

Ett förslag är att göra egna måltider till barnet, men att han får sitt med er när ni äter för att delta och så småningom också få pilla i sig lite frukt, någon ärta eller så. Eller kan han äta lunch och du kan ta en kopp kaffe med macka till. Det viktiga är ju inte att ni äter samma sak utan att han får vara med vid matbordet.

mitt 5-6-månadersschema såg ut såhär:

6:30 morgon, amning
7 gröt
8-9:30 sova 1,5 tim
10:30 lunchpuré, amning
12-13:30 sova 1,5 tim
14 gröt, amning
16-16:45 sova 45 min
17 middagspuré, amning
18:30 välling
19:15 sova natt

Målen beror ju också på hur sovpassen ligger. Så någonstans måste det kanske bli lite väl långt eller kort mellan matpassen. Vad har ni tänkt för dagsschema? Berätta gärna så kan vi spåna tillsammans!

/Tinis
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har gjort som Tinis. Vi fick gemensama tider när vi gick över på en lur. Jag tyckte också att det var svårt att få till innan. Men flera slänger in ett litet mellis på förmiddagen för att få till det.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Jag får köpa att vi inte kan hålla på våra mattider som tidigare för en tid framöver. Det viktiga är ju att han får i sig mat och sover bra. Vi kör redan idag på fyra mål och nattslurk och det funkar bra

Schemat jag skissar på:
7 god morgon, amning
9-9.45 sova 45 min
10.30 mat (idag grönsakspuré)
12-13.30 sova 1,5 h
14.00 mat, ammar sen fruktpuré
16-16.45 sova 45 min
17 mat, gröt
18.30 nattslurk, ammar
19.00 godnatt

Det jag funderar över är att han idag som oftast sover 1,5 h på förmiddagen (ca 9-10.30 med ett uppvak). Ska jag behålla det långpasset eftersom han är inkörd på det? Eller glömma det som funkar idag och helt sätta upp nya rutiner? Tinis, erat schema ser ju också bra ut.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker scemat du skissar på ser perfekt ut, ett klassiskt schemat så går det lätt att justera i när man ska dra ner på antal lurar osv.

Vissa barn har lite svårt att komma till ro på em och väljer att istället att ha 12-45-2h-20 men valet är dit, du känner nog sonen bäst! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tutan

Inlägg av Tutan »

I natt, fredag, ska jag och maken påbörja kuren. Jag tar första två nätterna. Maken de nästa två. Eftersom vi inte haft internet i nån vecka har jag fått läsa på i boken och inte här på forumet också. Känner mig trygg ändå. Men jag är glad att vi fått tillbaka internet eftersom jag ska hålla mig vaken i natt. Fast jag räknar med att Rasmus kommer att hålla mig vaken.

Fråga:
:?: I boken skriver Anna att man ska välja endera vagning ELLER buffning under kuren (s.53). Hur gör jag då om jag vill att han ska sova någon dagslur i vagnen, för att senare kunna promenera eller göra något ärende när han sover? Buffa i vagnen? Frisk luft är jag en förespråkare av, så ut vill vi. Tips mottages gärna innan morgondagen!
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

flikar in... :D
Min älskling har jag varken buffat eller vagnat när vi går på promenad utan bara sett till att själv vara klar ungefär samtidigt så att vi så fort som möjligt kan gå då han lagts i vagnen.. Det vanliga gungandet av att gå har varit sömn givande nog. :wink:
Vet inte om det är de rätta att göra eller inte, med det har funkat perfekt!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Liamsmamma!

Våra söner är ju nästan lika gamla! :D

Det är ungefär så vi gör idag men då sover han bara i 20-25 minuter och "vill" inte somna om. Lägger du honom på mage då i vagnen?
Tutan

Inlägg av Tutan »

Ja, då var vi igång på riktigt! Och... Rasmus sover! :sleep: Han frågade i några minuter bara. Undrade väl varför han skulle ligga på mage. När han sen blev lugn och tyst och jag ramsade ut trodde han det var nån ny lek för han började göra sitt "jag är nöjd och glad"-ljud (hummar). Hjälp vad förvånad jag blev! :o Inte riktigt förberedd på det. Men... nu var det ju dags att sova och inte leka på mage, så jag gick in när det glada började övergå till lite mer gnäll och fortsatte buffa tills han blev lugn. Ut, ramsa och så... det lekfulla hummandet som svar. Så höll jag på i några vändor. Sista gången gjorde jag bara en lång solfjäder. Ut, ramsa x4 och sen bekräftelseramsa en minut senare.
Jag är nöjd att det inte blev mer frågande men beredd på att det kan komma.
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Min lilleman ligger på rygg i vagnen . Liggdelen är rätt smal och så här vinter tid med täcken och allt skulle de nog bli rätt knepigt för honom att ligga på mage men jag tror nog att han skulle sova väldigt gott så. Han har också ibland tendens att vakna (helst om man stannar upp för länge å teex surrar med nån) då brukar jag öka takten en stund och gunga på lite extra brukar funka..
Har blivit sen hem nån gång å tänkt ånej nu sover han ju för länge men nu sen schemat satt sig så vaknar han själv efter 45min pigg så bara den då brukar jag skoja och prata, palla upp honom lite så att han lättare kan hålla sig vaken sista biten hem. :D

Har aldrig vagnat för liam sover sina lurar i sin säng eller på promenad. Han sover bäst i sängen så vi har kört på det. ( han har också sovit på 2as sängar) 1 enda gång har jag provat att låta honom sova i vagnen (före schemat å SHN) men så fort en bil körde förbi el. en hund skällde så vaknade han.... :?

Ja som du säger dem är lika gamla ... visst är det hur roligt som helst nu... Dem lär sig ju så himla fort nu!! Liam har börjat rulla dit han ska. Har "funnit" honom på 2a sidan rummet, ligger och sliter i sladdar, gardiner ja allt möjligt. :D
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Tutan

Inlägg av Tutan »

Tänkte redovisa lite hur natten gick.
Han vaknade och gnällde sex gånger, alla mellan kl 02 och 06. Var vaken som längst 25 min vid 04 då jag fick buffa i tre omgångar, som längst i 10 min. Då var det också mer frågor/gråt. Han vaknade 6.35 och bajsade! Låg sen och pratade nöjt tills vi gjorde godmorgon kl 7. Gjorde bedömningen att besked och påminnelse skulle göra honom missnöjd. Ska man förresten buffa en full bajsblöja? :?: Jag kände att ramsan tog vid några tillfällen, då han skrek mig ifrån sig och sen lugnade sig när jag ramsat klart. Totalt sov han drygt 10 timmar.

Förmiddagsvilan gick ganska bra. Fick buffa i några omgångar innan han lugnt låg kvar med huvudet när jag ramsade mig ut. Sov i 30 min och sen pigg. Jag försökte söva om honom genom buff, solfjäder och ramsa i resterande 15 minuter av luren men det gick inte!

Långluren håller på just nu. Somnade utan vidare protester efter fem minuters buff. Sov 25 min. Buffar 10 min. Sover i 10 min och skriker sen högt och gråter. Jag buffar, solfjädrar och ramsar honom lugn! :D Maken blev paff. "Trodde inte det skulle gå att få tyst på det skriket".

Snart väckningsdags!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Andra natten och dagen avklarad! Läggningen gick väldigt bra och han somnade på några minuter. Ingen rädder för vargen här! Vaknade några gånger mellan 3-5 då jag ramsade. Fick gå in en gång och solfjädra och blev sen lugn. Fick väcka honom vid 7.

Problemet för oss är ju skarvarna på dagslurarna... Så det är på dagarna som vi får jobba med ramsan har jag förstått. Idag var det makens tur att ta hand om dagslurarna. Alla dagslurarna har vi inne i spjälsängen. Förmiddagsluren - no problem! Men långluren... Inte kul. Han vaknade efter sina vanliga 30 minuter och sen var det frågor resten av luren. :cry: Maken som inte var tillräckligt påläst gjorde nog vad han kunde med mig sufflerande i köket. Och oj vad sonen tycker om att buffas! Det var nog det han ville att pappa skulle fortsätta med. Ramsan tog väl några gånger kunde vi konstatera men behöver jobbas in mer. Eftermiddagsluren blev liknande men med kortare "frågotid". Det jag lärde mig av dagen och tar med mig till tredje dagens lurar är:
:!: Maken får inte delta. Hans osäkerhet ska hållas borta.
:!: Jag måste lyssna mer. Höra vad det är för typ av känslor han förmedlar.
:!: Mer ljud i huset under dagslurarna.

Jag läser här på forumet om dagslurarna för att på mer tips. Är beredd att det kan ta ett tag innan vi fixar skarvarna.
Jag tar gärna emot peppning och tips! :wink:

Just det! Tredje nattens läggning gick också väldigt bra. Väldigt mycket skratt (åh vad underbart!), kort buff och solfjäder, ramsax4 och sen bekräftelse efter två minuter. :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det låter som att ni fått till nätterna jätte bra, fin dialog. Bra jobbat!

Dagslurarna ÄR svåra, det är dom som kan tjorva ett tag.

Av nyfikenhet måste jag få fråga varför du har valt att lägga han inne alla lurar, jag tycker personligen att dom sover så gott ute bara! :lol:

På dagslurarna jobbar ni precis som efter lathunden på natten, alltså första dagen buff vid minsta pip, andra dagen får ramsan mer utrymme osv. Sen så är HUSLJUD verkligen att rekomendera, vaknar han så ge han en ramsa och så kan du dra igång dammsugaren och leva om lite, husljud är också ett verktyg! :roll:

Så *pepp, pepp* det här kommer att gå fint, MEN det kan ta lite tid så rusta dig med tålamod och kom ihåg att SHN är en process, ibland är det två steg fram och ett steg bak, men fortsätt att ha målet framför ögonen så har ni snart kommit dit!

//Malin
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej!
Varmt tack för pepp! :D

Jo, vi valde att lägga alla dagslurar inne på grund av att vi inte visste riktigt hur vi skulle göra med vagnandet. :oops: Rygg- eller magläge? Inne? Ute? Promenera samtidigt? När vi skulle köra igång kändes det som vi var säkrare på buffningsvarianten inomhus. Vi bor i radhus och har ingen naturlig plats som känns trygg att lämna honom sovandes i vagnen. Men det kanske inte var det bästa valet. Ett av syftena med kuren för oss är ju att han ska kunna sova längre än de 25 minuter vi "lärt" honom att sova i vagnen. Nu går vi ut och går efter maten vid 15-tiden så han får frisk luft. Men idag fick vi verkligen kämpa för att hålla honom vaken i vagnen precis innan vi kom hem. Skulle ju sova kl 16.
:?: Ska vi vänta tills efter uppföljningsveckan för att få honom att sova i vagnen?

Hur gick då med skarvarna på dagslurarna efter gårdagens lärdomar?
Väldigt bra. :) Förmiddagsvilan: Vaknade en kvart innan väckningsdags men höll sig lugn. Ramsade vid två tillfällen vänligt i förbifarten. Långluren: sov 1 h och 10 min oavbrutet! Jag hade klätt honom lite extra, tjockare filt och öppnat fönstret. Gjorde mer husljud. Drog igång dammsugaren när han vaknade. Fick chans att jobba med ramsan som lugnade honom några gånger. Somnade om i fem min! Ramsan lugnade honom igen innan jag gick in på bestämd tid. Eftermiddagsvilan: Pappa drar igång dammsugaren när den kritiska halvtimman närmar sig. Vad händer? Ingenting (förutom att vardagsrummet blev rent) . Vi får väcka honom 16.45. Även då hade vi fönstret på glänt.

Vargtimman spökade återigen inatt så den måste jag läsa på mer om. Såg att du, duggan, hade flera bra råd i en annan tråd om att vakna för tidigt som jag säkert får testa inatt (natt 4).
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det ser ju ut att gå bra med era dagslurar med nu, super bra jobbat där! Egentligen ska man inte byta sovplats föränn efter uppföljningsveckan, men känner du att du vill ha fm, el em luren i vagn så ser jag inget som hindrar det, ni är ju inne på uppföljbningsveckan trota allt. Men annars kan ni ju ha lurarna inne och flytta ut dom efter uppföljningsveckan också. (om ni ville det :roll: )

Hur man gör.. :lol: Ja antingen går du på en promenad, och då behövs ingen ramsa eller någon vagning. Då går du bara och klockar när han somnar och väcker då efter 45 min. Eller så ställer du bara ut han i vagnen på bron och går med dagsramsan, här kan du tänka vagning som buffning, alltså i nödfall. En del vagnar några tag som markering, men min personliga erfarenhet är att "mycket vill ha mer" :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"