Schema 7 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blompan

Schema 7 mån

Inlägg av Blompan »

Funderar på lite schema förändring, eller iaf förberedelse till ett. Dottern är 7 mån lite drygt och daglurarna fungerar fint iaf om vi är hemma i vår vanliga lunk. Hon vaknar lite tidigt på morgonen.

Dagens schema:
7.00 Morgon
7.30 Frukost
8:30 10 Sova
11:00 Lunch
12:15 - 13:45 Sova
14:30 Mellanmål
16-17 Sova
18:00 Middag
20:00 Natt

Fungerar bra alltså men vi vill vara förberedda för förändring. Jag hade tänkt mig att lägga in 2 st 1,5 timmars pass att sova på dagen, jämt fördelad men då saknas det en halvtimme om hon skall ha natt mellan 20- 07 (vilket passar vår familj bra. ) för att få 14,5 timmar. Svårt att få till den där halvtimmen. Någon som har ett bra förslag :?: Man kan ju göra tidigare natt men det är bra om hon får lite mer tid med sin arbetade far tycker vi.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

Om ni vill fortästta med 3 lurar och 11 timmar natt, så skulle jag nog ha två 1,5 timmars lurar och en 20 min på em. Då blir det nästan rätt antal timmar och du kan ju alltid utnyttja marginalkvart (t ex lägga 15 min tidigare) om hon är jättetrött någon dag.

Snart blir det ju dock dax att dra ner till 2 lurar (för de flesta barn i alla fall) och då får du ju tänka om igen...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jag tror att du kan hitta fler exempel för 7-månaders under tråden
Hur ser era scheman ut för 5-6 månaders? på samtalsforumet.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Love

Inlägg av Love »

Varför inte lägga en lur på 2 timmar samt den andra på 1,5 :?:
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Blompan

Svårt med 2 lurar - babbel

Inlägg av Blompan »

Tack för tipsen. Läste länken, Mindy, och lite roligt att se att vi har ganska precis samma sovtider på barnen! Jag vill gärna få till det till två lurar när hon skall sova mindre men det är kanske inte någon panik ännu. Funderade på 2 plus 1,5 timmes pass men det är lite krångligt att få till om man skall pricka in mattiderna. Vår plan är att lägga de nya kortare sömnpassen så att vi får det så enkelt sommöjligt framöver - alltså så lite justeringarsom möjligt även när det bara blir dags för en lång lur. Men jag får väl grunna lite till. Det kanske är bättre med två kortare (fm och em) och ett längre mitt på dagen , det är ju så det blir framöver.
OOps, misade vakentiden! :?
Springer
Blompan

Tur de kan själva (parantes)

Inlägg av Blompan »

Tur att barnen kan själva. Hittade en solstråle ute i vagnen nu när jag kom 10 minuter sent. Coolt!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"