How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege

Inlägg av Hege »

Nej, det gör inget.

Men skriv så här:

En snabb
kille.

Stor bokstav i början, och punkt till slut. Med andra ord, så som han kommer att läsa sedan. Lär man dem att läsa enbart MED STORA BOKSTAVER, så måste man sen lära dem att läsa de vanliga bokatevarna.

Kram, Hege
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är så jag gör! Precis så! Vet inte varför jag skrev med stora bokstäver innan!

Tack, Hege! :D
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej och tack för svaret!

Vi har nu provat ett par gånger som Hege skrev. Häääär stååår deeeet.... och även visat två ord och frågat vart det står "öra". Ungefär 50 % rätt.
Men sen har vi faktiskt inte läst alls under helgen. Det verkade som att intresset svalnade från Viktors sida. Tidigare har han alltid velat läsa och blivit ivrig. Men i slutet av förra veckan var han inte lika intresserad helt enkelt. Rätt eller fel, men vi tänkte att två dagars paus kanske gör det hela mer intressant igen :?: :?:

En annan sak som jag inte har greppat är det här med sättet att läsa. Jag har själv inga problem att läsa den "konstiga" texten längre upp i den här tråden och har väl misstänkt att jag läser på det här sättet. Faktum är att jag har haft riktigt svårt att både läsa och stava. Någon gång i mellanstadiet kom jag ikapp klasskamraterna i läsning genom att läsa, läsa, läsa. Oj vad jag läste. Och snabbt. (Har nog aldrig förr eller senare gjort något så målmedvetet.) Att stava är fortfarande svårt, eftersom att jag tycker att orden ser ok ut lite hur som hellst. Min man har samma problem och läser ofta lite tokigt och stavar ](*,) Och på jobbet är jag handledare åt en exjobbare. Idag lämnade han ett första utkasst av sin rapport och den var full av samma slags stavfel. Jag var tvungen att testa om han kunde läsa texten och det kunde han.
Hmm... jag är alltså orolig att det här sättet att läsa medför stavningsproblem!?!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Mata

Inlägg av Mata »

Oj! Kanske vill någon som har powerpoint-presentationer färdiga vilja dela med sig? Jag har massor på ryska och en som jag gjort själv fast den är kanske lite larvig och personlig... Men jag vore tacksam om någon ville skicka sin.
Just nu har vi tagit en liten paus. Vi läser men inte så mycket som vanligt. Mycket att stå i helt enkelt...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mata!

Kan man skicka powerpoint som bifogad fil? Om ja, så kan jag gärna skicka min! :) Bilderna byter du ju lätt ut till egna om du inte vill ha vackra bilder på just mina barn och deras släktingar :P - jag byter ut tre meningar/bilder i den varje dag - men jag skickar gärna dagens version ifall du vill ha den! :wink: Hojta till! :)
Hege

Inlägg av Hege »

Jag har aldrig hört om att detta sättet att lära sig läsa skulle kunda föra till stavningsproblem.

Att lära sig läsa så här tidigt är annorlunda än att lära sig läsa på mellanstadiet, därför att hjärnan är i en helt annan utvecklingafas när man är så små.

Barn som lär sig läsa efter denna metod är ofta tidiga på att skriva också. Och när de ska skriva, måste ju naturligvis stavningen in.

Men jag har som sagt aldrig hört om att stavningsproblem hos IAHP.

Hur är det med Victor och läsningen nu? Han kanske tröttnade för att det gick för sakta. Gå tillbaks till så som ni gjorde förut, och se om läslusten kommer tillbaks.

Kram, Hege
Mata

Inlägg av Mata »

Jag har faktiskt läst på nätet från såna som lärt sig läsa enlig Doman som barn och som har svårt för stavning, men en framförde en teori som lät vettig. Att det finns alltid de som har svårt att stava och att de finns även bland Doman-lärda, men kanske färre ändå? Eller.

Jag själv har ett sånt bild-minne (för ord i alla fall) att jag kan stava ur minnet. Jag stavar nästan aldrig fel, utom på datorn för man slinter lätt. Men detta medför problemet att om jag läst ordet felstavat från början, så är det svårt att bli av med det.

Jag tror flera faktorer spelar in.

Ja, Päivi, man kan skicka sina powerpoint i bifogad fil. Men du har väl min e-mail va?
Jag tittar gärna på er tjusiga familj :D

Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Jag tror inte heller på något samband mellan problem med stavning och doman-läsning. Däremot tror jag att även mildare former av dysleksi är ärftligt och det är bla därför vi beslutade oss för att börja med läsning enligt Doman. Att hjärnan fullkommligt absorberar kunnskap i Viktors ålder är han ett levande bevis på!
Vi har fortfarande läsuppehåll. I How to teach... står det att det är bättre att göra ett längre uppehåll och sen läsa konsekvent än att göra flera kortare pauser. Mormor ska vara barnvakt i helgen och det känns svårt att förklara allt det här med läsandet så vi kör igång på måndag. Och så fick jag några kvällar att sitta och skriva ord... Puh! Efter den högen blir det powerpoint kopplat till vår nya stora tv.
Nu läser vi massor av böcker! Viktor blir överförtjust när vi lånar hem en ny hög från bibblan. Ibland sitter han själv och tittar i böckerna och läser "neee då-bi-blaaa-bla-bochi".
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Hege

Inlägg av Hege »

låt oss få höra hur det gick efter den längre pausen. Jag sparar på alla "erfarenheter" som andra gör, det hjelper mig när jag ska svara på frågor här.

Vilken underbar liten bokorm du redan har! Tänk när han kan läsa sina egna böcker (som du måste göra åt honom, siden kommersiella böcker har alltför liten storlek på sina bokstaver...)

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Skall läsa orden på datorn?" :) Frågar jag Hugo, och han springer bort till datorn och ropar:

"Jeee! Jee! Jee!"

:lol:

Alt. två:

Gossen springer själv till datorn "Jee! Jee! Jee!" och pekar med hela handen. 8)

Obsession... :P
Hege

Inlägg av Hege »

Underbart!

Läste du om lillkillen på Ellens Show?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag hittade denna tråd för några dagar sedan och är HELT fast. Vilken underbar läsning och inspiration det bjuds på. :D

Jag har sett Glenn Domans namn fladdra förbi lite överallt på forumet men inte satt in mig nämnvärt. Har bara känt till att han jobbat med hjärnskadade barn och förespråkar ålning och krypning.

Jag känner NÄSTAN samma förbluffande aha-upplevelse som när jag upptäckte AW, SHN och BB.
-Självklart, det är såhär det är. Hur kunde jag tro ngt annat.

Var på bibblan igår och hämtade boken jag beställt. Tyvärr hade de bara den svenska översättningen "Hur man lär små barn att läsa" från -65. Men den är väl bättre än ingen. Jag läste ut boken under gårdagen och antecknade flitigt :wink:

Min dotter är ju rätt stor redan, 3 år 7 månader, och hon kan hela alfabetet. Tyvärr får jag väl säga. Förstår av boken att det är till nackdel att kunna det INNAN man läser. När jag läst boken förstår jag varför. Känns superlogiskt. Nu ska här köpas papper och röd tusch.

Jag har dock en fråga :?: I denna upplaga står det att barnet ska lära sig ett ord i taget. Uppfattar på er andra att ni visar 15 olika ord per dag i 3 olika omgångar. Har jag fel där? Alltså 5 olika ord per grupp:
Här står att man ska alltid börja med ordet "mamma", upprepa det 5 ggr om dagen den 1:a dan.

Andra dan gör man det 2 ggr, vid 3 gången frågar man barnet. - Vad står det här? Sedan ska man räkna tyst till 10. När hon säkert känner igen "mamma" är det tur för ordet "pappa."
Samma procedur. Får INTE visa orden samtidigt förrän tiden är inne.

Nästa omgång. Visa ordet "mamma" och låt barnet identifiera det. När det är färdigt, håll fram ordet "mamma", och sträck med andra handen fram ordet "pappa". identifiera även det. Ber barnet peka på mamma och pappa.

Sedan ska man börja med "jagvokabulärerna" De med 4 bokstäver först, sedan de med 3, 5, 6 och sist ordet armbåge.
När man är säker på att barnet känner igen t ex ordet "hand" då kan man fortsätta till nästa.

Jag upplever det som att denna bok skiljer sig en del från det jag uppfattar från er. I boken står det att man ska visa ordet 10 sek. medan ni verkar köra 5 sek. Samma sak med antal ord. Här står att man ska visa ett ord i taget (jag fattar ju att man ska visa ett ord i taget. men det känns som man ska traggla 1 ord tills de kan det). Framgår inget om att de ska vara si och så många ord i en grupp osv. :?

Känner att jag missar ngt viktigt här. Vill ju göra rätt innan jag börjar.
I boken verkar det gå så trögt. Ett ord i taget verkar inte rimligt. Känner att själva själen i iden försvinner lite då. :(

:!: Snälla ngn därute som är klokare än jag. Hur ska jag gå tillväga.
(Jag kanske bara är extra trög dessa dagar eftersom jag har en förkylning som aldrig vill ge med sig. Är inne på 3:e veckan. Hua)

Susanne

[/b][/u]
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mata

Inlägg av Mata »

Ja, det låter segt och inte alls som det jag läst i den engelska (modernare versionen?).
Det ska gå snabbt! Och ha några stycken. Jag började med 7 stycken roliga ord. Man ska inte testa enligt vad jag läst, men snart började min dotter själv ropa ut orden då hon såg dem. Men man byter bara ut orden även då man inte vet om barnet "kan" dem. Men jag tror det står en hel del om detta i tråden.
Jag har inte heller följt boken slaviskt utan hittat lite andra vägar också. B la att vi har en korg med massa ord som står framme och dem tar de fram själva och läser eller frågar mig eller andra vad som står på dem.
Annat roligt tycker min dotter är när vi skriver nya ord, hon får vara med och välja ord.
På så sätt blir det mycket ord som hon tycker om....
Någon annan här är säkert mycket mer vetenskaplig än jag :D

Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och tack Mata. :D

Det var väl som jag tänkte. Min bok är alldeles för gammal och Doman har uppdaterat sin teknik sen -65 :wink:

Jag har fattat det som, genom denna tråd, att man ska visa upp 5 olika ord vid 3 olika tillfällen per dag. Alltså 15 olika ord/dag. Ca var 4-5 dag byter man ut ett ord i varje grupp så att hon kommer se varje ord 12-15 ggr. Man lär väl märka hur snabbt det ska gå. Vissa ord kanske hon lär sig på 3 dar, andra kanske tar 6. Jag lär väl märka när hon tröttnar.

Boken må vara gammal men alla de exempel på barn som lärt sig läsa, både hjärnskadade och friska, var härliga att läsa.

Tänkte använda A4 papper. Vissa längre ord får ha lite mindre bokstäver helt enkelt. Går nog bra nu när damen är så stor.

Jag tar gärna emot lite mer feedback om ngn har lust. 8)

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Hege

Inlägg av Hege »

Oj, jag har helt missat att det var nya inlägg i den här "gamla" tråden!

Ganska riktigt, Glenn Doman började läsningan för de små i 64, boken kom i 65, och mycket vatten har runnit sen dess.

Nu ska det gå snabbare, Doman var inte klar över i 65 hur snabbt barn lärde sig läsa...

Investera i den nya boken, tycker jag.
A4-papper går utmärkt.
Ha ROLIGT!

Jag ska läsa dina frågor igen i eftermiddag, och svara på dem. Just nu hinner jag inte...

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "