När allt fungerar!Hur fortsätta på bäst

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gnillis

När allt fungerar!Hur fortsätta på bäst

Inlägg av gnillis »

Hej.
Här leker livet och solen och lilltjejen skiner ikapp!
Det funkar såå bra med allt :D :D
För att komma hit har vi inte behövt kura utan använt standardmodell och verktyg. Men hur fortsätter vi på bästa sätt med blicken framåt?
När vi lägger henne nu så ramsar vi en gång på vägen ut,ibland babblas det en stund men oftast somnar hon direkt,i egen säng,på mage,nöjd och glad.
Ska vi påminnelseramsa för att ramsan ska bita i "framtida krislägen" :shock: :?: De kanske aldrig kommer,krislägena alltså :wink: men om så vill jag att vi ska ha gjort rätt INNAN!
Hon ska ju flytta till eget rum exempelvis och då är det ju bra om ramsan sitter där den ska. :D

Vi fick ett så fint bevis på att vi "gjort rätt" under dessa första månader med älsklingen.På ett födelsedagskalas i helgen sade de flesta:
-Åh vad hon verkar nöjd med livet,lugn och snäll.(Med snäll tror jag de menar att hon inte skriker?!Är man elak om man skriker?? :D )
Det visste vi ju redan men det är kul att andra oxå ser,men synd att de inte begriper varför-för i nästa andetag frågar de:
-Åh MÅSTE hon sova nu igen,när vi är här? :roll:
Mm hon måste sova nu om så självaste kungen skulle komma!! :D :wink:

Tack,Anna!(igen!)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vet inte om det är rätt...men vi har inte bekräftelseramsat (för det är väl det du menar?) vi den "vanliga" läggningen. Sonen jollrar på ibland, ibland gnölar han lite men låta måste de ju få göra. Oftast somnar han rätt av! :D
De gånger vi har använt bekräftelseramsan är efter upprörda och/eller frågvisa lägen. Alltså EFTER att vi har påminnelseramsat (så skiljer jag på påminnelse och bekräftelse) om att det fortfarande är natt och alltså sover vi vidare. DÅ när han lugnar sig och lägger sig ned som man ska på natten så bekräftar vi (att han gör rätt när han blivit påmind :wink: ) mjukt och berömmande. I början fick jag lov att viska bekräftelsen väldigt mjukt för annars drog jag igång honom igen. Jag bekräftar x 1 eller x 2 beroende på hur läget känns. Ofta har jag tyvärr missat bekräftelsen för att jag har hunnit somna om själv. :oops:

Jag känner så väl igen vad du beskriver, men här sovs det också oavsett celebra besök. Tänk att det ska vara så svårt att förstå sambandet mellan nöjda barn och utvilade barn? :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej gnillis!
Åh, vad härligt ni har det! :D
Fantastiskt bra jobbat! :D

Ang. bekräftelseramsan, är ju även den ett verktyg.
Den behövs inte alls i de lägen du beskriver.
Gör som du gör, bara lägg, ge en ramsa och gå.
Perfekt så!
Verktygen med ramsning, bekräftelse-ramsning o.s.v tar man till när saker strular, och det gör det ju uppenbarligen INTE för dig! :D

Ang. besökare kan du ju kontra med att säga "Ja, hon måste sova nu, att hon får både sömn och mat tillgodosedd såhär som vi gör, det är ju DÄRFÖR hon ÄR såhär gó och glad! :D :wink: "

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gnillis

Inlägg av gnillis »

Hej
Jepp Mindy jag menade naturligtvis bekräftelseramsa. :) Mm det där med att förstå sambandet mellan glada och utvilade barn borde ju inte vara så svårt. :roll:
Jomenvisst Anna-vi har det toppen och det var skönt att höra att jag gör rätt med verktygen. :D
Man vill ju för allt smör i småland inte äventyra något som fungerar så underbart!Jo eller så kan man ju kontra med Annas jämförelse med vuxna som ska gå till jobbet.-Vadå MÅSTE du gå och jobba nu när vi är här?? :roll: :wink:
Tjipp tjipp :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :D Njut av livet, gnillis :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"