Hej
jag har problem med min snart två mån gammla son har försökt med SM från start men har ingen tidigare erfarenhet av den. Min son äter lite och somnar sen, svår att få liv i så jag får i honnom mer mat. Sen så är han mycket trött och svår att hålla vaken han somnar därför ofta snart efter han har ätit och sover bara ca 45 min. det är då lång tid kvar till att han ska äta igen men han tycker han är hungrig. Har försökt att hålla honnom tills det är dags att äta men då är han för trött för att äta och snuttäter bara och så är den onda cirkeln igång. Han är även mycket aktiv på kvällen och väldigt svår att få att sova natt somnar ofta sent ca 24:00. Sover därför gärna länge på morgonen. Snälla hjälp mig med ett schema! Hur ska jag bryta den onda cirkeln?
hjälp! han bara "snuttsover"
hjälp! han bara "snuttsover"
Mamma till Eric 4,5 år och Emil född 071105
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
På forumet Späda barn och små hittar du ett SM-kompendium för små barn 0-2 mån. Du kan backa bandet och så att säga börja om från början. Just när han är två månader kommer han att hjälpa till alldeles kolossalt om och när du verklien strukturerar upp det hela och ger honom klara bud att gå efter
Standardmodellen inför man inte på en kafferast - eller ett enda mål 8-[ - utan det tar 3-4 dygn, då man måste jobba målmedvetet och verkligen vara tydlig. Sedan är man i hamn och kan njuta av ett gott och enkelt liv \:D/
Läs "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" i "SHN-kuren - så här kan det gå till" (låst forum) eller i Barnaboken (2004; "Bekymmer? Sömn" i femte delen). Marie hade samma klassiska "problem" som du och fick bl a lära sig hur man håller en liten älskling vaken respektive fridfullt sovande när det är dags för det ena respektive det andra.
Det är inte så svårt, och belöningen - för alla parter
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för svaret
Hej
Jag är jätteglad för svaret och har läst de inlägg som du rekomenderade. Jag ska ta mig i kragen och försöka strukturera hans dagar bättre efter ett schema. Ska planera ett på en gång. Är han för liten för att sova 8 timmar natt? Har nyligen fått börja med ersättning ungefär hur mycket är det normalt att han ska äta vid varje mål ?
Jag är jätteglad för svaret och har läst de inlägg som du rekomenderade. Jag ska ta mig i kragen och försöka strukturera hans dagar bättre efter ett schema. Ska planera ett på en gång. Är han för liten för att sova 8 timmar natt? Har nyligen fått börja med ersättning ungefär hur mycket är det normalt att han ska äta vid varje mål ?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
kvällstrassel och sover oroligt
Jag har nu infört ett schema som jag kört ett tag men jag får ingen ordning på kvällarna. Och han sover oroligt och vaknar ggr flera under natten men somnar dock om själv med napp.
Jag började med att införa schema
06:30 mat
08.00- 0930 sova inne
09:30 mat
11:30- 0 13:30 sova ute i vagn
13:30 mat
15:30- 16:15 sova klarar oftast inte att hålla honnom vaken somnar 15:00 och vaknar vid ca 15:45- 16:00
16:30 mat vaken bad osv. liten lur 17.40- 18:00
19:00 kvällsmat och nu kommer problemet han orkar inte äta utan är för trött äter ca 50 ml börjar sedan konstra och bråka. vilket får till följd att han inte klarar sova länge utan vaknartill 01:00 och vill äta.
vi har provat att ta bort luren och lägga 19:00 och starta kvällsmaten 18:00 men med samma resultat han är för trött. provade istället att göra som tidigare och vcka honnom 22:30 för mat.har fungerat hyfsat. Det gick de första nätterna men nu så vaknar han flera gånger under kvällen och natten och stånkar och gruffar somnar visserligen vanligtvis om men inte utan att vi varit dit med nappen eller solfjädrat. Är nu rejält trött och behöver hjälp hur ska vi göra?
Jag började med att införa schema
06:30 mat
08.00- 0930 sova inne
09:30 mat
11:30- 0 13:30 sova ute i vagn
13:30 mat
15:30- 16:15 sova klarar oftast inte att hålla honnom vaken somnar 15:00 och vaknar vid ca 15:45- 16:00
16:30 mat vaken bad osv. liten lur 17.40- 18:00
19:00 kvällsmat och nu kommer problemet han orkar inte äta utan är för trött äter ca 50 ml börjar sedan konstra och bråka. vilket får till följd att han inte klarar sova länge utan vaknartill 01:00 och vill äta.
vi har provat att ta bort luren och lägga 19:00 och starta kvällsmaten 18:00 men med samma resultat han är för trött. provade istället att göra som tidigare och vcka honnom 22:30 för mat.har fungerat hyfsat. Det gick de första nätterna men nu så vaknar han flera gånger under kvällen och natten och stånkar och gruffar somnar visserligen vanligtvis om men inte utan att vi varit dit med nappen eller solfjädrat. Är nu rejält trött och behöver hjälp hur ska vi göra?