Ok, ramsa direkt när jag börjar gå! Så han får första versen inne i rummet och resterande utanför...
Idag fyller hjärtat 5 månader
Bra fråga! Total tystnad har jag tillämpat, barnet ska ju vändas bort från dig och liksom koppla bort att du är där. Men jag vet inte riktigt om det är ett "ska". Någon annan?När man buffar, måste man vara knäpptyst eller kan man nynna på lite?
Det här är den svåraste biten i det hela. Att tänka om! Forumisten Cissii har uttryckt det så bra genom att jämföra SHN-kuren med kognitiv beteendeterapi för vuxna. Man har absolut inget för att räddas ur situationer som man fruktar eller inte kan hantera. Genom att skaffa sig ett nytt tankesätt och verktyg för att lugna sig och genom att stanna kvar i situationen lär man sig att det inte är farligt, att man klarar det, att det till och med är något man VILL.Igår fick jag sånadär tankar om att "ojoj han kommer tycka att jag är världens sämsta mamma, känna sig ensam och övergiven blablabla"... Men jag lyckades vända på det och tänka, "några nätters kämpande fixar vi, vi kan alltid gå tillbaks till hur vi haft det, men vill vi vakna minst 1 gång i timmen vissa nätter? NEJ" ...
Japp, första natten ska man direkt och utan funderingar lugna barnet med buff och ramsa! Andra natten backar man avsevärt, men buffning kan behövas då också, om det blir för mycket frågor! Men sen aktar man sig noga för att buffaTinis skrev: Visst ska man in och buffa även under vargtimmen första natten???
Bra med magläge, larm och napp!... Men rummet tycker jag ni ska tänka om med. Ni gör det mycket svårare på det sättet! Det är betydligt lättare att jobba utanför en DÖRR. Genom att ni sover i samma rum kan ni inte ta till husljud, musik och så utanför hans rum. Även ramsningen kommer lite nära och han hör när ni rör er i sängen osv. Jag tycker det är bättre att kura i eget rum och sedan lägga honom inne hos er efter kuren och rummet ska fixas. Men ni gör förstås som ni vill.Liams mamma skrev:Nappen är borta, larmet är igång, magen har han sovit på hela natten, men i vårt rum. Vi insåg att om vi lägger han i eget rum så måste han snart tillbaks i vårt rum när rummet hans ska byggas om... Men han har sin egen vrå!Nappen är borta, larmet är igång, magen har han sovit på hela natten, men i vårt rum. Vi insåg att om vi lägger han i eget rum så måste han snart tillbaks i vårt rum när rummet hans ska byggas om... Men han har sin egen vrå!
Det här är jättesvårt och kan spöka länge. Eftersom det är så nära morgon och barnen är ganska pigga såhär dags blir det ofta upprörda känslor av insatser som buff, solfjäder, jag till och med ramsa hos vissa. Nu är ni precis i början av kuren, men receptet så småningen är att inte göra mycket alls. Vissa slänger iväg EN ramsa (sk pangramsa) som ska vara stadig, glad och upplysande. Sen inget mer. JAG har inte pangramsat utan låter henne hållas helt själv på morgonkvisten. Det blir bäst resultat här. Vid ledsamheter får hon en ramsa och jag kan även bjuda på en Mozart eller så utanför dörren.Liams mamma skrev:Hur sjuttsingen löser sig morgonen där? Tror ni det löser sig självt? Eller måste vi justera något?