Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Okej! Då hade jag missförstått ang. vargtimmen. Trodde först att jag skulle göra precis som du skrev: in och buffa-solfjädra-ramsa direkt första natten.. Stod i boken att "under vargtimmen ramsar man alltså förebyggande och upplysningsvis, innan"... men det gäller alltså vid tex natt 2 och framåt, inte natt 1!? :-)

Ok, ramsa direkt när jag börjar gå! Så han får första versen inne i rummet och resterande utanför... :-)

Idag fyller hjärtat 5 månader :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Visst står det under "Tips och inspiration"? Så att jag inte tänker fel nu, menar jag... :? Det är just ett tips för hur man kan bemöta vargtimmesuppvak som brukar hålla i sig ett tag efter kuren. Men läser du om natt 1 i boken så står det hur du ska gå in direkt hela natten igenom.

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tinis: det står under "liten repetition - vanligaste frågorna".... jag borde kanske räknat ut att man menade nätterna efter natt 1 ;-)

När man buffar, måste man vara knäpptyst eller kan man nynna på lite?

Igår fick jag sånadär tankar om att "ojoj han kommer tycka att jag är världens sämsta mamma, känna sig ensam och övergiven blablabla"... Men jag lyckades vända på det och tänka, "några nätters kämpande fixar vi, vi kan alltid gå tillbaks till hur vi haft det, men vill vi vakna minst 1 gång i timmen vissa nätter? NEJ" :-D ...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag kollat efter! :wink:

Jag tror absolut detta svar avser senare, om vargtimmen fortfarande spökar.
Men rätta mig väldans gärna här ni övriga om jag har fel. Visst ska man in och buffa även under vargtimmen första natten???
När man buffar, måste man vara knäpptyst eller kan man nynna på lite?
Bra fråga! Total tystnad har jag tillämpat, barnet ska ju vändas bort från dig och liksom koppla bort att du är där. Men jag vet inte riktigt om det är ett "ska". Någon annan?
Igår fick jag sånadär tankar om att "ojoj han kommer tycka att jag är världens sämsta mamma, känna sig ensam och övergiven blablabla"... Men jag lyckades vända på det och tänka, "några nätters kämpande fixar vi, vi kan alltid gå tillbaks till hur vi haft det, men vill vi vakna minst 1 gång i timmen vissa nätter? NEJ" ...
Det här är den svåraste biten i det hela. Att tänka om! Forumisten Cissii har uttryckt det så bra genom att jämföra SHN-kuren med kognitiv beteendeterapi för vuxna. Man har absolut inget för att räddas ur situationer som man fruktar eller inte kan hantera. Genom att skaffa sig ett nytt tankesätt och verktyg för att lugna sig och genom att stanna kvar i situationen lär man sig att det inte är farligt, att man klarar det, att det till och med är något man VILL.

Din son behöver sova. Du ska hjälpa honom med detta. DET gör en bra mamma! Tänk inte ledsen och övergiven, tänk frågor! Tänk att du ger svaren på hur det ska vara här i världen. Det är just det SHN-verktygen förmedlar: Att han inte är övergiven, att han kan sova så gott.

Och vad du än gör, tänk INTE att du kan gå tillbaka! Då flyger oftast attityden sin kos! Du ska bara se framåt nu. Ni försöker inte, ni genomför! Och då lyckas man!

Jag är inte det minsta orolig. Mer påläst blivande kurmamma får man nog leta efter! :D

Pepp och kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härlig tråd med härliga råd :wink: :!:
Tinis skrev: Visst ska man in och buffa även under vargtimmen första natten???
Japp, första natten ska man direkt och utan funderingar lugna barnet med buff och ramsa! Andra natten backar man avsevärt, men buffning kan behövas då också, om det blir för mycket frågor! Men sen aktar man sig noga för att buffa :wink: :!:
Jag skulle tipsa om att INTE nynna när du buffar, utan andas tungt är mitt tips! Både för din egen skull för att hålla dig lugn, och det verkar lugnande på barnet också!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för undsättning Miar70! Odiplomerad som man är har man ju privilegiet att vara lite osäker ibland... :wink: :lol:

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack för all pepp osv :-D

Okej, jag tänkte bara ang nynnandet eftersom det ibland verkar lugna honom... men att andras lite tyngre kan ju också funka? :-)

Jag är ju så fånig så jag tänkt ibland att "åh han kommer inte tycka om mig dagen efter" osv osv ;-) ... men jag försöker tänka att han kommer tycka mer om mig, alla andra, allt annat så snart han fattat hur skönt, rofyllt och härligt det är att sova ;-)

Ikväll ska jag öva buffning på sambon så man får in takten ;-) Hade ju underlättat där ifall man trallade lite, men får tralla tyst i tanken :-)

Förresten! Någon kurare som har tips på bra nattblöjor för dessa små? Vi kör pampers och det funkar ju bra, men den väger då massor på mornarna, oftast klagar han inte... Provade huggies speciella nattblöja men den var sämre än pampers vanliga babydry... (upplevde jag)...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Att blöjan är tung går nog inte att komma ifrån, mängden är ju samma oavsett blöjmärke. :wink: Själv använder vi Libero Up&Go eller Ica Up&Go och dom funkar jätte bra, personligen tror jag det handlar mycket om kroppsform osv hur väl blöjorna fungerar. Elle ja givetvis matreal etc :wink:

Buffträning är alltid bra, kom ihåg att visa Annas filmklipp också, där ser man hur tydligt som hellst hur det ska gå till! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Då var första natten avklarad!

Oj vad jag fick ångest igår kväll men efter första buffomgången var den borta :-) Såhär såg kvällen/natten ut:

19:15 15min försenad läggning, men vi körde på! (arg och svettig) tog 25 minuter, 19:40 så ramsade jag ut!
19:42 In och buffa igen, solfjäder, 2 min sen kunde jag ramsa ut
21:00 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
21:30 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
22:00 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
23:00 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
00:00 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
01:15 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
01:40 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
03:00 In och buffa, solfj, 3-5 min sen ramsa ut
04:30 In och buffa, solfj, 45!!! min sen ramsa ut (aldrig förr varit vaken den tiden)
06:00 kom dilemmat, han vaknar och trallar på... jag funderar om jag låter honom vara men tänker att han snart kommer skrika, så jag går fram och buffar lite, solfjädrar och sen är han igång... 06:45 börjar jag fundera hur tusan han ska tystna så vi kan ha härlig morgon kl 07:00... Just då verkade han inte alls uppskatta buffningen etc så jag slängde ner hans snutte i sängen så han fick syn på den och tystnade direkt... lär honom ligga en stund och sen plockade vi upp han till en härlig morgon! Gjorde jag fel? Hur skulle jag löst det? Ville ju inte plocka upp han skrikande kl 07 :-/

Vissa bufftillfällen som bara pågick i 2-5 minuter så låg han till slut och lät "äääääääääääääääääää" så när jag slutade, solfjädrade och ramsade ut så hörde jag snarkningar! Hur fort kan det gå??? ;-)

Nappen är borta, larmet är igång, magen har han sovit på hela natten, men i vårt rum. Vi insåg att om vi lägger han i eget rum så måste han snart tillbaks i vårt rum när rummet hans ska byggas om... Men han har sin egen vrå!

Så nu i natt så läggs han tillrätta, buffas litet, solfj och ramsa ut så snart det bara går... sen ska ramsan ta över helt? Men det är väl okej att första vändan buffa honom tills han är lugn? :-)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra jobbat inatt! :thumbsup:

Man behöver bara buffa tills han är sömntung i kroppen, jag vet min egen son låg och lät aahahhahahh när jag buffade, och han slutade ju aldrig.. :D Han nöjeslät alltså, så mysigt var det, men riktigt så mysigt ska det ju inte vara..hahaha

Javisst frår du använda buffning även denna natt, men ramsan ska börja få ta över mer, alltså man buffar inte vid första pip utan ramsar där istället, men verkar barnet ledset eller har fastnat, ja då går du in och buffar och solfjädrar. Och du kan buffa vid läggningen idag, mer som markering så där.

Kör hårt inatt! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack :-D

Jo jag misstänkte att det var med "njutnings äääääääääääää" som kom sen, så jag buffade nog lite extra några gånger eftersom han så fort började snarka haha... Nåja man lär sig... Känns som att inatt blir en utmaning eftersom man ska minska buffet :-) .... Nu är han iaf inte "nappknarkare" mer ;-) Har både klarat, natten och 2 dagslurar utan napp! :-D ...
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tips på vad vi ska göra åt morgonvaknandet kl 06?

Först ligger han ju och piper lite (inte ledsen) men han kommer nog bli det då vi inte tar upp han... Som det kändes imorse funkade inte buffningen på morgonen alls! Vill ju som att han ska sova eller i allafall lugna ner sig så vi kan plocka upp han när morgonen kommer, dvs. 07
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Idag är jag tröttare än nånsin... oj vilken utmaning att så gott som enbart ramsa!

18:50 var han så trött så det blev nattinatti (inget skoj funkade, så tröttis var han) .. tillrätta, buff, solfj och ramsade ut 18:55
19:00 går jag in för jag tycker han låter lite väl "högt" då har han rullat från mage tilll rygg och sprattlar som en sköldpadda, det har aldrig hänt att han rullat från mage till rygg :-) ...lägger tillrätta, bufffar och solfj i 2 min sen ramsar jag ut, tystnad så jag ger bekräftelseramsan
19:40 - 19-50 ramsa
19:58 - 20:00 ramsa
21:10 - 21:14 ramsa
22:38 - 22:40 ramsa
01:00 - 02:10!!! ramsa och 2 buffomgångar med solfjäder...
02:47 - 02:50 ramsa
04:35 - 04:44 ramsa
06:20 ramsar till 07, ramsa, buff, solfj tar inte! Han tystnar för nån minut och vi tar genast upp han då...

Hur sjuttsingen löser sig morgonen där? Tror ni det löser sig självt? Eller måste vi justera något?
Vilket maratonpass vi hade mellan 01:02 :-) Men jag gav mig inte ;-)
Ser det här ut som en normal 2a natt? tycker han vaknade så ofta, men dock korta stunder i början av natten...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig Mamma till Liam! :D

Jag har minsann tänkt på dig på min härliga helg i Göteborg med opera och annat i glada vänners lag. Jag visst ju att du skulle igång nu och jag har varit väldigt ivrig att höra hur det går.

Och jomen, duktig har du verkligen varit! :D :thumbsup: Fast den lille killen frågar en hel del, verkligen! Ser att ni hade en rjält jobbig timma där vid 1 inatt.

Du frågar om det ser ut som en normal andranatt. Grejen är, ser du, att det finns inget sådant! Trist och skönt va?! :roll: :lol: Barnen ställer olika många frågor och tar till sig det nya olika fort. Han har ju dessutom haft napp så det är mycket nytt på samma gång nu.
Liams mamma skrev:Nappen är borta, larmet är igång, magen har han sovit på hela natten, men i vårt rum. Vi insåg att om vi lägger han i eget rum så måste han snart tillbaks i vårt rum när rummet hans ska byggas om... Men han har sin egen vrå!Nappen är borta, larmet är igång, magen har han sovit på hela natten, men i vårt rum. Vi insåg att om vi lägger han i eget rum så måste han snart tillbaks i vårt rum när rummet hans ska byggas om... Men han har sin egen vrå!
Bra med magläge, larm och napp!... Men rummet tycker jag ni ska tänka om med. Ni gör det mycket svårare på det sättet! Det är betydligt lättare att jobba utanför en DÖRR. Genom att ni sover i samma rum kan ni inte ta till husljud, musik och så utanför hans rum. Även ramsningen kommer lite nära och han hör när ni rör er i sängen osv. Jag tycker det är bättre att kura i eget rum och sedan lägga honom inne hos er efter kuren och rummet ska fixas. Men ni gör förstås som ni vill.
Liams mamma skrev:Hur sjuttsingen löser sig morgonen där? Tror ni det löser sig självt? Eller måste vi justera något?
Det här är jättesvårt och kan spöka länge. Eftersom det är så nära morgon och barnen är ganska pigga såhär dags blir det ofta upprörda känslor av insatser som buff, solfjäder, jag till och med ramsa hos vissa. Nu är ni precis i början av kuren, men receptet så småningen är att inte göra mycket alls. Vissa slänger iväg EN ramsa (sk pangramsa) som ska vara stadig, glad och upplysande. Sen inget mer. JAG har inte pangramsat utan låter henne hållas helt själv på morgonkvisten. Det blir bäst resultat här. Vid ledsamheter får hon en ramsa och jag kan även bjuda på en Mozart eller så utanför dörren.

Det ger sig om ni är konsekventa. Bestäm hur ni vill möta morgonuppvaken och håll er till det! Men skaffa väckarklocka! Det är verkligen super, både för lillkillen, som strax förstår att det är klockan som bestämmer morgon, och för er som ju inte gärna kan rusa in före klockan. Eller hur! :wink: . Det är ett effektivt sätt att bryta gråt=det blir morgon. Och ni kan strunta i att han låter på morgonen och göra glad morgon ändå... för ni reagerar ju på KLOCKAN. Och det förstår han väldigt snart.

Jättebra jobbat verkligen! Fortsätt nu och låt honom klara sig lite längre själv inatt. Ramsa lite mer sparsamt och se om han kanske till och med klarar sig utan vid något uppvak.

KRAM!
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt att få följa er resa :D Bra jobbat hittills =D> Fortsätt att jobba på med ramsan men avvakta ordentligt efter varje ramsa så sonen får chans att reagera klart. Kom ihåg bekräftelsen!

Jag ser fram emot fler rapporter :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"