Första nattens buffning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solna19

Första nattens buffning

Inlägg av solna19 »

Hej!
Vi genomförde kuren för ca 2 månader sedan med vår nu 11 månader gamla dotter. Tyvärr buffade vi för mycket vilket ledde till ännu mer buff och många vakna buff-nätter.
Nu tänker vi börja om och jag undrar lite över hur man buffar i början, framförallt första natten. Jag inser att man buffar när man lagt barnet först och att man går ut med ramsan då barnet verkar lugnt. Om nu barnet ställer sig upp och vrålskriker argt, skall man ej gå in då utan stanna utanför och skall man då köra ramsan? Om det inte hjälper hur länge väntar man tills man går in och buffar? Eftersom man ej skall stanna inne så länge antar jag att det kan hända att man får gå in 20 ggr innan barnet somnar? När barnet sedan vaknar första gången buffar man direkt då eller testar man ramsan först?
Tacksam för alla ideer.
Mvh Henrik :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Här kommer en lathund för kurens 4 första dygn och här står det utförligt hur det ska gå till: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Men kort kan man säge, du buffar lugn,solfjädrar, ut med ramsan, låter gossen reagara, sedan jobbar du på med ramsan. Om han låter ledsen eller behöver "brytas" så får du in och buffar igen. Hela första natten buffar du vid minsta pip.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
solna19

Inlägg av solna19 »

Hej och stort tack för svar. Ditt svar är lite förvirrande för mig. Sist skriver du att man buffar vid minsta pip men före det skriver du att man gör det då man måste bryta eller då hon är ledsen och det tolkar jag inte som vid minsta pip. Ursäkta detalfrågorna men vi är så rädda att göra fel.

Mvh
Henrik
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ursäkta att jag skriver slarvigt. Vid första läggningen så buffar du tills lilla barnet är sömntung i kroppen, första kvällen kan det ta ändå upp till 45 min, men trösta dig med att det aldrig tar så länge igen! Sen avslutar du med en solfjäder och går med ramsan. Dom flesta barn brukar reagera här, låt barnet reagera innan du fortsätter, Lyssna av och jobba med ramsan, verkar barnet ledset och fastnat i nått, ja då går du in och buffar lugn och gör om hela proceduren, detta kan ta ett tag om barnet är frågvis, men fortsätt ända tills ramsan får sista ordet. Men vid senare uppvak, ja då ska du in vid första pip, barnet ska hellst inte hinna vakna till och fråga hur läget är, utan du är inne och ger beskud medsamma. Förstår du?

Det kan även hända (jag är tillbaka på kvällsläggningen nu) att det blir protester mot solfjädern, och skriker barnet uppsig för mycket, får du backa och buffa lugn igen och sedan avsluta med en ny solfjäder.

Hoppas det kändes lite klarare nu!

//Malin
solna19

Inlägg av solna19 »

Toppen, nu är jag helt med, stort tack!
Mvh
Henrik
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: :thumbsup: Perrans!
solna19

Inlägg av solna19 »

Hej igen och tack snälla för dina snabba svar :D
Ikväll kör vi men 3 nya frågor har dykt upp;
1. När man buffar är man väl alltid tyst och säger alltså ej ramsan under buffningen?
2. Ramsar man inne i rummet någonsin eller är det alltid på väg ut eller utanför dörren?
3. Vi lägger in 2 dagslurar på tillsammans 2 timmar. Vi har tänkt oss morgon klockan 7.30 och jag la den första luren 9.30-10.45 (1 timme och 15 min) och den korta luren 14.30-1515. Detta eftersom vår dotter gärna sover länge på fm, men det kan ha att göra med hennes nuvarande dåliga nattsömn, kanske förlänger hon sin natt med fm. Allstå tycker du att jag borde disponera om?
Återigen stort tack!
Henrik
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

När du buffar är du alltid tyst, däremot kan du andas tungt och ljudligt om du vill, det brukar var sövande. Samma under solfjädern. Helt frivilligt, vill du andas tyst så går det lika bra :wink:

Nej du ramsar aldrig i rummet, förutom på vägen ut så att säga.

Hejsan. Eftersom eran lilltös snart blir 1 år, och där runt i kring går man ju ofta ner på 1 lur per dag så skulle jag göra ett scema som nästan är färdigt för 1 lur. Ett schema förslag:

7.30 morgon, frukost
11.00 lunch tycker du det blir för tight så 10.45 kanske.
11.30 - 13.00 Sova 1,5 h (om hon är fm trött)
14.00 Mellis
16.00 - 16.45 Sova 45 min (här kan du lägga 20 min om du tror 45 blir för mycket)
17.00 Middag (eller 18.00 för den delen med, vad passar er bäst)
19.00 Kvällsslurk
19.30 Sova 12 h

Lurarna ska läggas på antingen 5 min, 20, min, 45 min, 1,5 h, 2h för att dom ska vara naturliga sömnpass, alltså inte 1 h och 15 min, det gör inget om det bli 15 min för mycket eller för lite på schemat.

Sedan när man drar ner till 1 lur kan du spara den långa luren, ja kanske puffa fram det 30 min eller så, och jag gjorde så att jag längde den till 2 timmar typ första veckan för det är jobbigt att vänja sig vid bara en lur, för att sedan dra ner till 1,5h.

Scemat vara bara ett förslag och ni gör givetvis som det passar er familj bäst!

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Oj vilka stavfel det vart Schema ska det stå..
solna19

Inlägg av solna19 »

Hej och Pust!

Tack för schemat jag gjorde en liten variant så kan hon sakta närma sig "ditt" schema längre fram.

Vi har nu kört första natten och det känns rätt bra. Tänkte höra om du ser några uppenbara förbättringsmöjligheter.

Natten såg ut så här;
Läggning och gallskrik. Buff i 25 minuter och sedan lugnade hon sig och jag gick ut med ramsa. Gallskrik, in och kort buff sedan ut. Ramsar 4 ggr med tid emellan. Gallskrik in med buff och ut efter 10 minuter. Ramsa och bekräftelse 2 minuter efter. Tyst! Totalt 50 minuter-ganska nöjda!

Efter 45 minuter. Vaknar och gnyr, direkt in med buff och solfjäder. Ut efter 2 minuter med ramsa och bekräftelse. Totalt 2 minuter.

Efter 15 minuter. Vaknar och gnyr, direkt in med buff och solfjäder ut med ramsan, nya gnyenden och direkt in igen, kort buff och ut, ramsa och bekräftelse. Totalt 5 minuter.

4 timmar efter senaste uppvaket (hallelulja!). Här hade nattvakten somnat så tyvärr hann vår dotter vakna till lite. Helt galen, buff i 50 minuter.Därefter in med korta buffar totalt 12 ggr under 1 timme, dvs ca 2 minuters buff per gång och sedan försök till kommunikation mellan varje gång vi gick in. (Vår dotter var alltså vaken nästan 2 timmar mellan 02-04.) Vi försöker att inte fastna i buffträsket och gick därför ut mycket, kanske borde vi stannat längre varje gång? Totalt 1 timme och 50 minuter.

3,5 timmar senare vaknar nästan inom marginalkvarten och vi tar upp henne med glada miner!

Det känns ganska bra, förutom mellan 02-04, förfärligt att slumra till under vaket men inget att göra åt nu, mer kaffe i natt.

Vad tycker du är vi på rätt väg? Tacksam för alla tips?
Mvh
Henrik
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Min enda komentar på det, mycket bra jobbat inatt! Jag tror som du, att hade hon inte hunnit vakna till där efter 2 så hade nog uppvaken varit kortare, men gjort är gjort och ni gav henne tydligen ett nöjaktigt svar tillslut. Så forsätt se mål-linjen där framme och gasa på...och jo lite mer kaffe inatt! :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"