snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lua

Inlägg av Lua »

bellisen skrev:Bekräftelsen kan väl inte bakas in då te.x=
han svarar inte direkt på ramsan utan hojtar ännu argare till o jag låter honom hållas. Men snart börjar han prata o nojsa o behöver absolut ingen ramsa, och när även där tystnar borde jag inte ge enn bek.ramsa då? Lternativt att han arg lugnar ner sig o hulkar lite argt ner sig utan behov av en ny "riktig" ramsa. Är det inte dags för en bek.ramsa då?
Inte om du frågar mig. Vad han gör efter läggning är hans ensak och vill han hojta, prata, nojsa är det helt ok! Blir man ledsen däremot, så får man en ny ramsa som avslutas mjukt. Vi införde ramsan i samband med att vi vagnade bort nattmålet, vid ca 4 månader. Första två-tre dygnen hade vi separat bekräftelse. Efter det har jag bekräftat dem efter "krissituationer", när de har frågat intensivt och varit ledsna, kanske 3 gånger för Allis och 2 gånger för Isak.

Så nu fick du två olika sätt att tänka. Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag bekräftelse ramsar inte heller på lite morr, och gruff men jag förstod det som att han frågar mycket och inte köper ramsan alls. Jag kanske missförstod?

Men hur som hellst, är det inte härligt att kuren är så personlig? :D
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

hmm...intressant. Aldrig exakta svar. Jag tar till mig båda svar o konstaterar att han är blandning av nojsa, prata argt: behöver inte enligt Lua en ny bekräftelse för reagera får man ju? Men om det hojtas ännu argare tillbaka på ramsan (vilket jag nog tolkar som att man egentligen hade överkoncentration o störde) då behövs nog en bek.ramsa?

Vargtimmen inatt katastrof. Hoppas jag inte gjort bort mig o förstört allt....
Bekännelse:
andningslarmet tjöt före 5. Han hade hasat ner. Jag drog upp o han somnade om. Efter 10 min tjöt det igen! Jag hade inte dragit upp tillräckligt, o drog upp honom rejält i sängen. Han somnade inte om utan blev rejält störd (förstår jag det!). Sen grät han, och jag mesramsade som jag bstämt mig för att inte göra mer. Jag t.o.m gick in en gång utan att han egentligen alls behövde det. Jag resonerade korkat att "det är inte alls hans fel, han blev väckt av mig o är därför i rätt av mer hjälp... :oops: . Öhh, logiskt va? :oops:
Resultat: knäppa budskap o rejält hojtande. Maken som befinner sig i sovrummet (jag i vard.rum) hojtar till av ngn vanmakt efter en timme o stör ännu mer!! Stackars son han undrade vad för dårhus han hamnat på!
Jag bak.ramsade varje gång det blev tyst o det körde igång en ännu argare son varje gång! Ett exempel på att han nog inte behövde en bek.ramsa då det föregåtts av mer argt nojsande (men eftersom det varit rejäl gråt innan trodde jag att det behövdes bek.ramsa).
Han somnade till musik o utan bek.ramsa. Hickade av gråt in i sömnen den sista timmen av natten 6.7.
Har jag förstört det nu?
Snyft o suck.
Är det nte bätre att snart ta in son till dotter om maken o sonen stör varann så? Måste man ha veckor av ingen vargtimme för att syskon ska dela rum?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Även om nätterna inte är färdiga går det ju givetvis att flytta ihop barnen, det är inte ens säkert dom kommer att bli störda av varandras uppvak. Men av vad jag förstod så var det väl inte gubben din som väckte gossen, och är gubben stört över att gossen låter så vet jag inte... :roll:

Någon som är van att ha samsovande syskon får gärna komma och lägga sig i, själv sover mina isär så jag har noll erfarenhet.

Hojt, hojt, typ Miar70 kanske?

//Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

bellisen skrev:Är det nte bätre att snart ta in son till dotter om maken o sonen stör varann så? Måste man ha veckor av ingen vargtimme för att syskon ska dela rum?
Har lite brått nu och har inte läst hela din tråd, men JO, visst kan du flytta ihop syskonen!
Kan bara berätta om hur det var här inatt, med en tös i treårstrotsen som SKREK i två (!) timmar efter vatten, kissa, mamma, papppa you name it, och hennes stora-och lilla syster som som grisar! Och det övergår mitt förstånd, för hon har lungor, den tjejen! Men de väcker inet varandra, och OM de gör det, så är det bara att ramsa alla över samma kam!
Så du behöver inte vänta på att allt ska vara perfekt innan de flyttar ihop!
Måste kila nu, men ska läsa din tråd bättre sen :wink:

kram :heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
bellisen

Inlägg av bellisen »

Då kanske jag kan göra stora inflyttningen?
Han sover bra på natten men strular sista timmen. Oftast en pangramsa vid 6 och sen argt eget nojs/ skrik i en trekvart tills morgon av mig.

Men nu en stor fråga:

jag blir TOKIG på långdagluren!!!
Det känns nu som 5 min-metoden på dan. Han har svårt att somna o vaknar ofta efter 40-45 min. Har ramsat o gått in på tok för mkt o nu gaaaallskriker han. Man vad kan jag göra? Han har bara 30 min kvar på luren och blir görtrött resten av dan. Så även om nätterna sitter hyfsat har jag att göra med ett gnälligare tröttare barn än nånsin då han saknar ca 45 min från natten o ca 45 min på dan: 13,5 timme per dag för 5 månaders...
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Han blir så arg på dan! Jag når inte fram med ramsan. Jag var tvungen o gå in o jag lovar ingen överkoncentration. Han var nära att kräkas av gråt. Jag fick ha solfjäder/ buffa i 5 min för att lugna honom. Han skakade! Nej, det får nog bli vagn. Det känns som att det inte släpper, bara blir värre. Och det smittar av sig på hela dan med trötthet. Jag kanske är lite snabb att dra slutsatser då idag är andra dan efter uppföljningsveckan.
Men jag är evinnerligt trött på detta!
Annan fråga: hur länge ska man köra på samma schema om ev byte behövs. Jag VILL ha natt 7-7 då syrran har det o behöver det. Men hur länge ska jag låta honom ligga o klaga den där trekvarten på morgonen innan jag ev. bör gå med på att det är morgon?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Snälla hjälp!
3:e natten efter uppföljningsvecka och läggningarna är så jobbiga!
Vi försöker få till så mycket skratt det går (se tidigare inlägg om daglurproblem o trötthet), och jag längtar efter läggning alltså kan jag inte överföra ngn ångest över läggningen.
Men han skriker o skriker o skriker. Jag väääägrar gå in, solfjädra o fastna i det. Men på 15 min har jag ramsat ca 6 gånger (ja, han skriiiiiiker mer än under sjölva kuren) o jag får inte utveckla ngn vidare variation då jag bara får ta i vad kung o fosterland heter för att nå fram. Dvs dunder pangramsa höööögt. Jag upplever att jag bara gormar för att höras och vad är det för kommunikation som ramsan så fint ska stå för? Suck. Och nu medan han gallskriker gick larmet. Han har krälat sig upp i ena hörnet där plattorna inte når (jag drog ner plattorna då jag en natt fick gå in 2 gånger pga tjut då han krälat för långt ner i sängen, suck). Jag la honom tillrätta (tillbaka på magläge o över plattorna) och ut. Jag tror att han somnade av bara beröringen, så trött var han.
Hur styra upp detta? Nätterna går än så länge bra tack o lov, men jag är rädd att dessa superlessna läggningar ska smitta av sig på natten då han knappast somnar med ett förnöjt leende "just så gott ska det vara att sova".
Dessutom känner jag mig splittrad vad gäller bekr.ramsan. Jag har fått svar att det finns de som ger det långt efter kuren om inte ramsan tar bra, o andra som bara ger vid krisbehov? Men eftersom han uppenbarligen inte svarar på ramsan vid läggning bör jag tjata in bekr.ramsan? Men när jag har provat det blir han tokig, ungefär som "kom inte å stör mig, jag kan det där redan. Låt mig vara i fred". Alltså har jag bara på riktigt hög musik och låter honom somna utan bekr.ramsa. Tar ca 20 min o några o ev. några till pangramsor däremellan.
Suck.
Jag vill flytta in honom snarast till syrran, men kommer detta störa? Och hur blir det med vargtimmen? Hon kommer säkert vakna (sover lätt). Å andra sidan får de ha sällskap av varandra om de ligger å hojtar?
Snälla svara snarast. Känns trist nu. Han skriker o jag skriker o dagen var en katastrof :cry:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Svarar mig själv för 3:e inlägget i rad...
jag läser regelbundet "klistrad" om allt möjligt. KÄnner mig arg på mig själv. Jag vet att bara om man har rätt förhållningssätt kan verktygen "klicka". Och jag har läst o läst o läst o känner så starkt att det här är rätt. Jag har kurat storasyrran o haft en härlig resa med henne inklusive lite miniomkurer :oops: . Men nu sviktar självförtroendet o därmed förhållningssättet :cry: . Jag har läst om ramsan ut o in, men jag är tydligen den enda som inte når mitt barn med den. När han gråter så högt som han gör är det bara min maxvolym som gäller. Och jag är inte operasångerska nog att i den tonstyrkan klara av att variera mig. Jag är helt enkelt rutten på detta. Jag har kanske låtit stackarn skrika så mycket senaste tiden (daglur och kväll) att han tror att han hamnat i en 5 minuterskur? Så börjar det kännas. Det skriks. och det rejält! Jag känner mig så hängig nu. :cry:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ja det här låter ju inte så bra, men min "diagnos" på dig är att du vill för mycket för fort. Alltså du glömmer att SHN-kuren är en process, du minns hur bra syrran började sova och vill dit-NU! Men enligt min uppfattning (hojta om jag har fel) så litar du inte på att ramsan ska ta, och gång på gång underminerar du ramsan genom att gå in när ramsan inte tar, och vad händer? Jo du berättar i handling att ramsnan inte alls är att lita på, jag måste komma och hjälpa dig med mitt kroppsliga beskydd..Typ..Och är det sant? Nej! Men nu tror gossen att du måste komma in, ramsan räcker ju inte, den är inte att lita på, mammas fysiska beskydd behövs ändå...

Så vad ska göras då? Ja backa bandet, tänk att du är nånstan på kur natt 2 i huvudet och kom nu ihåg låt ramsan få sista ordet. Du måste kunna övertyga lilleman vad det är som gäller, du måste få han att tro på det du förmedlar med ramsan. Så träna på ramsan i duschen, i alla tonlägen och odla på attityden, försök lyssna av gråten och upprätta en dialog.

Lycka till! //Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag vill lägga in denna tråden som pepping. Läs då gärna AWs svar 100ggr. Hon är underbar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 978#124978

Sen rekommenderas VARMT att läsa månadens krönika! Den är också toppen!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så pepping, pepping. Ge dig inte med mindre än att ramsan "tar"! Och bekr. ramsan bara måste få sista ordet med tonen "precis så här skall det vara - lugn och trygg". :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack snälla ni för orden!
Ja, jag vill nog för mkt för snabbt. (fastän jag läst 1000 gånger att SHN är en process). Jag jämför nog omedvetet med syrran som bara ngn natt in på kuren kastade sig glatt ner i sängen o verkligen längtade ner!
Jag ska backa bandet, men jag måste säga att jag tycker det är förfärligt svårt att "känna" av gråten. När övergår argt riktigt skrikande till näst intill hysteriskt? Han arbetar upp sig snabbt lilla gubben och jag kan inte ramsa för mkt heller? Han måste ju få tid att "reagera på beskedet"?. Och detta eviga bus med andningslarmet. Jag var ju tvungen att gå in vid kvällsstrul och vid 4 på natt för att det tjuter. Antingen ligger plattorna för högt eller för lågt...Tips :?:
Ojojoj.
Men jag vill verkligen lägga in honom hos syrran. Hon busar lite just nu på nätterna oxå o på sätt o vis vore det skönare att ha dem i samma rum och dra dem över "samma kam". Nu ligger jag i vardagsrummet (vaknar till vid gossens minsta pip, slappnar av bättre utanför) med syrran till vänster o han till höger. Och när hon busar vaknar han till ibland ändå, då resonerar jag att de kan väl lika gärna vara i samma rum? Så får jag äntligen efter över 2 veckor en riktig säng, o kanske mindre överkoncentration då rummet är ganska åtskilda, dvs det ska en del till för att höra?
Denna natt vaknade han till 2 gånger men får klara sig själv o det galant, efter en bra stunds knorrande. Men då ger jag ingen bekr.ramsa för jag tycker mig höra att han fixar det bäst själv? Ok :?:
Om ni säger att det går att flytta ihop sykonen även om det fortfarande busas, kan jag vara noga med bekr.ramsa på kvällen då det endast är då han är vrålande argarg, men låta honom klara natt o vargtimme själv (då får han en pangramsa o fixar resten själv)? snälla svara före kvällen om möjligt, vill så gärna flytta honom, men vill att det ska bli rätt tidpunkt. Även om Miar70 skrev att det funkar, tycker du det även då det behöver backas band för att hitta till ramsan?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Jag har läst trådarna o krönikan. Inte konstruktiv känsla men jga måste bara fråga: har jag förstört vår fina kur och arbete när det står att jag ska backa bandet till natt2? Är det som att allt som hänt från natt2 varit förgäves?
Jag skäms :oops: Stackars barn. Jag var så säker på att jag hade bra korn på detta och läst allt jag kunnat. Men min fälla var. jämförelse med syskon. Omedvetet tänkte jag att "de liknar nog varandra i detta". Och därför tolkar jag in alldeles för mkt när JAG inte når honom med ramsan, för jag vågar ju gorma på... :oops: typ. Jag ska jobba hårt ikväll. På glädje, tilltro till mig och barnen o inte luras in o tro att jag skulle vara något mer korkad än genomsnitts SHN: aren. Jag kan väl oxå ro i land med detta! När jag tänker efter har jag haft mkt mindre "tuff attityd" med honom än med syrran. Då slamrade jag kvällarna i ändå, så lycklig jag var att äntligen kunna göra ljud. När jag tänker tillbaka de här veckorna så medger jag att det har gjorts ljud men ändå tassats lite omedvetet på tå ändå. Nånstans är jag "räddare" för honom o hans reaktioner än syrran? Skumt va? Kankse för att hon var hela 10 mån o kändes mer rejäl. Jag måste ta mig i kragen o inte se på honom som den lilla värnlösa bebis han inte är längre o därmed utan att förstå det själv tycka lite synd om honom och...paja attutyden.
Suck :cry: Fråga: (och flera i förra tråden). Jag har hööög musik på kvällen för att han inte ska skrämmas av egen gråt, men det är svårare att ha kommunikation med ramsa då jag varje gång måste sänka o fjompar mig att inte stänga av då han är på väg att somna= störa igen. Kan jag slopa musik om jag känner att vi har fastnat?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Där hittar jag igen dig, allt du har gjort är inte förgäves men ni måste upprätta en komunikation nu du och lillen, därför backas bandet till natt 2 då ramsan vanligtvis ska ta över, men det är tur att det aldrig är för sent att backa bandet! :D

Jag har som du vet ingen erfarenhet av samsovande syskon, men säger Miar70 att det bara är att flytta ihop dem, ja då är det så. Jag har fullt förtroende för henne i alla frågor. :D Och jag håller med dig om att det förodligen blir mindre överkoncentration för din del med! :roll:

Skippa musiken och kör vanligt husljud, och slammra i grytorna som du gjorde förr med syrran :wink: Och fastnar han i någon form av klagan, då kan du köra på musiken.

Lycka till nu! //Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

Hann inte ikväll, men imorgon sker stor inflyttning med syster om inte Miar70 säger något annat?
Läggning ikväll luuugn, andades jag redan nu annorlunda?
:?: Jag upprepar tidigare fråga: tips hur jag ska lägga andningslarmen? Han har hasat ner på nätterna: tut tut. Han har knölat upp sig i ett hörn: tut tut. Snart slänger jag ut larmet!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"