Det går bakåt nu
Det går bakåt nu
Hej vänner!
A smygkurades i mellandagarna, dvs vi införde schema med fasta tider och också ramsan. Tidigare har vi vagnat på natten vid behov och kört lite på en höft dagtid. Hennes schema idag ser ut som följer:
07.30 morgon, lite bröst + ersättning
9.30 sova 1.5 timme
11 ersättning
13 sova 2.5 timme
16.30 gröt + ersättning
17.30 sova 45 min
18.15 vakna, middag + bad ibland + nattslurk
21 godnatt
Vi har behållit ett liltet nattmål bestående av bröst som hon får nånstans mellan 03 och 05, detta eftersom hon är mer än tre veckor tidigt född och dessutom tung för tiden. Detta ska bort framöver och skulle nogkunna tas bort när som helst men vi har bara inte tagit tag i det. Hon äter i ca 15 min och somnar direkt igen utan knot.
Nätterna satt efter några dagar jättebra och hon behövde bara ramsas någon enstaka gång vissa nätter, daglurarna sitter perfekt nu. Sen några dagar tillbaka går det dock bara bakåt. Hon började med att vakna vid 00-01 och gnölade och grät i ca en timme. Jag har ramsat och ramsat och INTE gått in till henne alls (hon ligger i eget rum - en snedgarderob i vårt sovrum, då vi märkte att hon stördes av oss. Brukar alltid försöka avvakta och inte göra något alls ett bra tag (som regel ca 15 min) men om det inte verkar lägga sig då har jag ramsat. Sista dagarna har det eskalerat och inatt vaknade hon 23, 00, 01 och 02, jag ramsade och endast vid 23 tog det ca 45 min, de övriga gångerna några minuter bara, men dock krävdes ramsa.
Jag är villrådig nu, skall jag backa ändå mer och ignorera henne helt eller skall jag ramsa omedelbart när hon börjar gnöla? Min man upplever att det började försämras på nätterna när vi gick över från vagnandet till ramsan men jag är inte säker.
Tror ni att hon vaknar för att "fråga efter" nattmålet, dvs undrar om det är dags? Jag tror inte hon egentligen behöver det, hon är måttligt engagerad när hon äter, men det tillhör ju nattrutinen än så länge.
Kom med lite synpunkter!
A smygkurades i mellandagarna, dvs vi införde schema med fasta tider och också ramsan. Tidigare har vi vagnat på natten vid behov och kört lite på en höft dagtid. Hennes schema idag ser ut som följer:
07.30 morgon, lite bröst + ersättning
9.30 sova 1.5 timme
11 ersättning
13 sova 2.5 timme
16.30 gröt + ersättning
17.30 sova 45 min
18.15 vakna, middag + bad ibland + nattslurk
21 godnatt
Vi har behållit ett liltet nattmål bestående av bröst som hon får nånstans mellan 03 och 05, detta eftersom hon är mer än tre veckor tidigt född och dessutom tung för tiden. Detta ska bort framöver och skulle nogkunna tas bort när som helst men vi har bara inte tagit tag i det. Hon äter i ca 15 min och somnar direkt igen utan knot.
Nätterna satt efter några dagar jättebra och hon behövde bara ramsas någon enstaka gång vissa nätter, daglurarna sitter perfekt nu. Sen några dagar tillbaka går det dock bara bakåt. Hon började med att vakna vid 00-01 och gnölade och grät i ca en timme. Jag har ramsat och ramsat och INTE gått in till henne alls (hon ligger i eget rum - en snedgarderob i vårt sovrum, då vi märkte att hon stördes av oss. Brukar alltid försöka avvakta och inte göra något alls ett bra tag (som regel ca 15 min) men om det inte verkar lägga sig då har jag ramsat. Sista dagarna har det eskalerat och inatt vaknade hon 23, 00, 01 och 02, jag ramsade och endast vid 23 tog det ca 45 min, de övriga gångerna några minuter bara, men dock krävdes ramsa.
Jag är villrådig nu, skall jag backa ändå mer och ignorera henne helt eller skall jag ramsa omedelbart när hon börjar gnöla? Min man upplever att det började försämras på nätterna när vi gick över från vagnandet till ramsan men jag är inte säker.
Tror ni att hon vaknar för att "fråga efter" nattmålet, dvs undrar om det är dags? Jag tror inte hon egentligen behöver det, hon är måttligt engagerad när hon äter, men det tillhör ju nattrutinen än så länge.
Kom med lite synpunkter!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vill du fortsätta ge nattmål, borde du alltså därför ge det vid exakt samma tidpunkt varje natt - med hjälp av väckarklocka
Jag skulle ramsa ganska direkt - som svar på frågan - och i stället avvakta efteråt, dvs gå min väg, kanske sätta på musik, låta henne protestera / reagera bäst hon ids, medan jag drog tillbaks mina orosvargar, ersatte dem med klart förtroende för henne och skrotade all överkoncentration, inställd på att möjligen titta till henne när hon sovit tio minuter (inte tjugo). Men alltid - nu under "minikuren" som vi kan kalla det - skicka med henne en bekräftelse som fick sista ordet. (Även om den nu i början drog igång henne igen. Då får man avvakta, vänta igen, gå sin väg igen etc, och bekräfta igen när det blir dags. A la pris och beröm: "Just så gör man när man ska sova, man ligger still så skönt och är tyst och nöjd och njuter av hur bra man har det
Påminner om:
Styrk er gärna med månadens krönika om den betryggande säkerheten
Och varje gång jag läser din underbara signatur blir jag varm i hjärtat. Kram!
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TACK för snabbt svar, jag ska göra precis så med EN konkret ramsa diretk och sen ingenting utom bekräftelse när hon väl tystnat. Tror jag passar på att fimpa nattmålet också när vi ändå är i farten, varken hon eller jag behöver ytterligare ett uppvaknande på natten utöver de hon själv administrerar och dessutom åker jag på kurs onsdag-fredag och sover borta och jag tänker INTE pumpa vid 04 på natten.
Jag har själv misstänkt att det blir lite så att hon "frågar efter" käket hela natten, eftersom jag haft som enda regel att hon inte får mat före 03, utan vid första uppvak efter det, vilekt inneburit när som helst mellan 03 och 05.30, inte så smart nej.
Har inga som helst problem med att ignorera henne när hon gnölar på, inget behov av att gå in efter tio minuter heller, har bara varit rädd att jag backat FÖR mycket så att hon blivit otrygg av det. Risken finns nog att jag i min monumentala trötthet somnar ifrån alltihop och då blir det ingen bekräftelse heller och den är jag supernoga med den här gången, vi fuskade lite med det med lille E då det begav sig. Får ha en bok med i sängen, hehe.
Skrattet till gonattet och tillrättaläggandet kör vi stadigt med, jag vill att även A skall blir GLAD över att få lägga sig varje kväll, precis som E är. Att avsluta dagen med att lägga en GLAD unge är en gudagåva!
Jag har själv misstänkt att det blir lite så att hon "frågar efter" käket hela natten, eftersom jag haft som enda regel att hon inte får mat före 03, utan vid första uppvak efter det, vilekt inneburit när som helst mellan 03 och 05.30, inte så smart nej.
Har inga som helst problem med att ignorera henne när hon gnölar på, inget behov av att gå in efter tio minuter heller, har bara varit rädd att jag backat FÖR mycket så att hon blivit otrygg av det. Risken finns nog att jag i min monumentala trötthet somnar ifrån alltihop och då blir det ingen bekräftelse heller och den är jag supernoga med den här gången, vi fuskade lite med det med lille E då det begav sig. Får ha en bok med i sängen, hehe.
Skrattet till gonattet och tillrättaläggandet kör vi stadigt med, jag vill att även A skall blir GLAD över att få lägga sig varje kväll, precis som E är. Att avsluta dagen med att lägga en GLAD unge är en gudagåva!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vi segar på och det går lite för lite framåt för att jag ska kunna känna mig helt lugn att vi gör rätt. A:s schema ser ut som följer sen några veckor tillbaka:
07 morgon, ersättning
9 sova 45 min ute
11 ersättning (+ smakportioner i sinom tid)
12 sova 1.5 timme ute
14.30 gröt + ersättning
16 sova 45 min ute
17.30 ersättning
18.30 nattslurk
19 godnatt
Hon äter bra och oftast inom en halvtimme. Somnar som regel ute med en protestreaktion som tystnar i samma ögonblick som ramsan är över i princip. På kvällen är det högljudda protester i tio minuter en kvart efter läggning med ramsa och vi försöker göra så lite som möjligt åt det, dammsuger eller avvaktar helt passivt, bekräftelseramsar i slutet förstås. Vårt kvarvarande problem är att hon fortfarande vaknar nästan varje natt, oftast vid 23-tiden och sedan någon gång under vargtimmen. VI körde pangramsa till för någon vecka sedan men backade sedan när hon började vakna oftare (vi backade för sent, jag vet, maken hade inte kläm på att vi borde backat medan pangramsan fortfarande bet bra). Nu förhåller vi oss helt passiva så länge hon inte urartar och blir ledsen på allvar och det händer rätt sällan, senaste veckan bara vid två tillfällen då vi fått ta till en solfjäder utöver ramsan. Vi ramsar ytterst sparsamt. Jag har dock börjat oroa mig över att vi ramsar FÖR sparsamt då hon fortfarande vaknar varje natt och kan bråka och hojta och vara arg i fyrtiofem minuter flera nätter i rad, trots att vi inte gör nåt, ingen pangramsa, ingenting. Har vi backat för långt, vad tror ni?
07 morgon, ersättning
9 sova 45 min ute
12 sova 1.5 timme ute
14.30 gröt + ersättning
16 sova 45 min ute
17.30 ersättning
18.30 nattslurk
19 godnatt
Hon äter bra och oftast inom en halvtimme. Somnar som regel ute med en protestreaktion som tystnar i samma ögonblick som ramsan är över i princip. På kvällen är det högljudda protester i tio minuter en kvart efter läggning med ramsa och vi försöker göra så lite som möjligt åt det, dammsuger eller avvaktar helt passivt, bekräftelseramsar i slutet förstås. Vårt kvarvarande problem är att hon fortfarande vaknar nästan varje natt, oftast vid 23-tiden och sedan någon gång under vargtimmen. VI körde pangramsa till för någon vecka sedan men backade sedan när hon började vakna oftare (vi backade för sent, jag vet, maken hade inte kläm på att vi borde backat medan pangramsan fortfarande bet bra). Nu förhåller vi oss helt passiva så länge hon inte urartar och blir ledsen på allvar och det händer rätt sällan, senaste veckan bara vid två tillfällen då vi fått ta till en solfjäder utöver ramsan. Vi ramsar ytterst sparsamt. Jag har dock börjat oroa mig över att vi ramsar FÖR sparsamt då hon fortfarande vaknar varje natt och kan bråka och hojta och vara arg i fyrtiofem minuter flera nätter i rad, trots att vi inte gör nåt, ingen pangramsa, ingenting. Har vi backat för långt, vad tror ni?
Hej
!
Här ska andra få hoppa in också, men jag bara undrar lite över maten... :-k Kanske tillhör hon inte släktet matus vrakus =P~ , som mina, men det brukar efterfrågas rätt så rejäla portioner mer bastant föda vid den aktningsfulla ålder som hon nu uppnått. Eftersom jag själv inte har erfarenhet av en nästan 6-månaders med bara ett grötmål per dag, så får jag ju lätt för mig att det är där skon klämmer. Andra tankar?
Här ska andra få hoppa in också, men jag bara undrar lite över maten... :-k Kanske tillhör hon inte släktet matus vrakus =P~ , som mina, men det brukar efterfrågas rätt så rejäla portioner mer bastant föda vid den aktningsfulla ålder som hon nu uppnått. Eftersom jag själv inte har erfarenhet av en nästan 6-månaders med bara ett grötmål per dag, så får jag ju lätt för mig att det är där skon klämmer. Andra tankar?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Kanske är det här skon klämmer, vet inte riktigt. Hon har svårt att få i sig gröten, matar ut det mesta. Jag gör STORA portioner gröt, mellan 1.5 och två dl vatten med havrepulvergröt i det och hon tar in allt men det mesta åker ut igen. Sen får hon katrinplommonpure ovanpå detta och ändå går det in ca 150 ml ersättning EFTER det. Vi matar allt som går, tills hon inte tar mer, men vi bjuder inte en gång till inom timmen om hon ätit rejält. Jag ser till att införa smakportioner varje dag nu så kanske hon lär sig äta och också få in maten. Inatt klarade hon ett uppvak helt på egen hand vid 01 och sov sen till 06.20 och lyckades somna om med en ramsa och husljud. Ikväll var det tyvärr väldigt skrikigt igen innan hon kom till ro.
Jag ökar maten nu men är fortfarande orolig att vi backat för mycket, kan det gå illa om man är för passiv? (Har svårt att tro det iofs då det var backa som förde processen framåt varje gång med storebror, men detta är verkligen ett helt annat barn.)
Bolla lite passivitetstankar med mig snälla!
mammamy
Jag ökar maten nu men är fortfarande orolig att vi backat för mycket, kan det gå illa om man är för passiv? (Har svårt att tro det iofs då det var backa som förde processen framåt varje gång med storebror, men detta är verkligen ett helt annat barn.)
Bolla lite passivitetstankar med mig snälla!
mammamy
Hej hopp!
Hoppas någon hoppar in och bollar passivitetstankar med dig. Nyss hemkommen från superbra bio, så måste jag bara slänga in lite mer mattankar
- hoppas du inte misstycker...
Mål 1 BM + Gröt 45 min senare vid frukostbordet
Mål 2 Lunch, matpuré+fruktpuré (ev BM efteråt)
Mål 3 BM + frukt (blev senare välling)
Mål 4 Middag (samma som lunchen)
Nattslurk Gröt + BM (inte så mycket BM just kanske, mätt som hon var)
Jag menar absolut inte att du ska få matpanik nu, men kanske, kanske skulle hon uppskatta lite mer stadig föda... tänker jag
Kram Ewa
Hoppas någon hoppar in och bollar passivitetstankar med dig. Nyss hemkommen från superbra bio, så måste jag bara slänga in lite mer mattankar
Att få stora och ENDA målet mat redan vid 14.30, det är inte så mycket substans innan natten, så jag skulle absolut köra på med mer mat och SENARE, hellre. Så att den där gröten gör lite nytta på natten (eller både och egentligen, 2-3 gröt/vällingmål är ju helt ok i hennes ålder. Mata på och det som åker ut, skedar man upp och in igen. Typ. Hon lär sig snart tekniken. Och mina har båda gått upp till motsvarande 1 stor burk mat på ca 1 vecka efter att jag inför smakisar. Som referens, kommer här matvraket Lilltufsans måltider vid 5,5 mån:07 morgon, ersättning
9 sova 45 min ute
12 sova 1.5 timme ute
14.30 gröt + ersättning
16 sova 45 min ute
17.30 ersättning
18.30 nattslurk
19 godnatt
Mål 1 BM + Gröt 45 min senare vid frukostbordet
Mål 2 Lunch, matpuré+fruktpuré (ev BM efteråt)
Mål 3 BM + frukt (blev senare välling)
Mål 4 Middag (samma som lunchen)
Nattslurk Gröt + BM (inte så mycket BM just kanske, mätt som hon var)
Jag menar absolut inte att du ska få matpanik nu, men kanske, kanske skulle hon uppskatta lite mer stadig föda... tänker jag
Kram Ewa
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag köpte en billig pipmugg på coop med 3hål i och gjorde gröt på BM och hipps pulver. Den blev löööös och kunde därmed drickas i pipmuggen med typ samma teknik som flaska. Kanske det kan passa damen? 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Haha, ni hade nog rätt som vanligt! Lillan serverades smakportion direkt efter Ewas inlägg och hon åt som en galning (vågade inte ge så mycket bara, man ska ju börja lite försiktigt). Gröten går bättre nu också, med katrinplommonpuren ovanpå och inte efter, gröten var väl helt enkelt inte så smaklig... 8) Vi backade bandet lite lite och pangramsade igen några morgnar och i två dar nu har hon sovit till godmorgon med bara något enstaka uppvak tidigare på natten som hon klarat själv. Nu får vi jobba på med skrattet till gonattet bara, lilla A är RIKTIGT ARG när vi lägger henne, aldrig direkt ledsen då men heligt f-rb. Det är ju elände att det ska vara så svårt få henne att skratta! Hon ler mycket lätt men själva skrattet sitter oerhört hårt åt, har inte funnit hennes "skrattknapp" ännu...
Tack för stöd!
mammamy
Tack för stöd!
mammamy
Justja, hur snabbt har ni ökat från smakisar till helt mål? Som hon äter får jag lust att sleva in hela mål direkt men det kanske inte är tillrådligt? Varför inte i så fall, tarmbesvär? Allergier? (bullshit säger jag som doktor i så fall...) Bakslag? Hon verkar ju inte intresserad av att vänja sig, hon vill bara ha mer mer mer 
kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Kör på, säger jag med. Tills hon själv säger "Tack, det räcker!". Vi kom nog upp i motsvarande 1 stor burk mat på 1 vecka, och började när de var 4 mån. God aptit alltså. Och hel portion gröt på 2 dagar, eller så. Märker du av magproblem, så var försiktig med just den grejen bara, och så ge igen efter någon vecka. Disa har klarat det mesta fint. Anton hade svårare för saker som man blev gasig eller hård av (majs, potatis, kål) men klarade allt annat galant.
Kram Ewa
Kram Ewa
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vår första smakis var 1dl och 2 dagar lite magont. That's it! Och då var Tor känd för sin känsliga mage som han haft ont i 3 mån innan.
8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nu går det inge vidare igen. Lilla A är nu 6.5 månad och har varit oerhört förkyld i fjorton dagar. Sömnen har funkat rätt bra under förkylningen, inte krävt någon trafik utan endast någon enstaka tillrättaläggning och en ny supp första veckan, sen inget. Hon har fått välling och ersättning under förkylningen, klöktes av maten nämligen. Vi har börjat om ge mat nu igen men hon äter ganska dåligt, tungan i vägen och måttligt intresserad så vi stöttar med babyplus, välling morgon och nattslurk. Schema enligt följande:
07 morgon, välling
8.45 sova 45 min
10.30 lunch mat
12-13.30 sova
14 ca babyplus
16 sova 20 min (sen två dagar, tidigare 45 min)
17.30 middag gröt
18.30 nattslurk välling
Kruxet nu är att NU först ballar sömnen ur. Hon har senaste nätterna vaknat x flera och vi har gjort ingenting, efter sex uppvaket inte somnat om varför vi kortat eftermiddagsluren. Inatt vaknade hon varje 45-minuterpass HELA NATTEN och nu skarvar hon inte lunchluren utan är superledsen och arg. Vi kör endast ramsa och det sparsamt men det känns verkligen som om det går bakåt i rask takt. Jag har börjat undra om hon rentav har ont i magen? Bör jag avvakta med riktig mat några dar till kanske, men hon kan ju lika gärna vara hungrig.
Synpnkter och råd? Minikur med mer aktiva föräldrar eller backa ännu mer? Inatt ramsade min man någon enstaka gång och la tillrätta vid två tillfällen (hon hamnar med huvudet under täcket ibland och blir då väldigt ledsen, kan bara krypa bakåt än så länge) och vid 04 somnade hon slutligen och skarvade 45-orna därefter, väcktes vanligt morgontid.
07 morgon, välling
8.45 sova 45 min
10.30 lunch mat
12-13.30 sova
14 ca babyplus
16 sova 20 min (sen två dagar, tidigare 45 min)
17.30 middag gröt
18.30 nattslurk välling
Kruxet nu är att NU först ballar sömnen ur. Hon har senaste nätterna vaknat x flera och vi har gjort ingenting, efter sex uppvaket inte somnat om varför vi kortat eftermiddagsluren. Inatt vaknade hon varje 45-minuterpass HELA NATTEN och nu skarvar hon inte lunchluren utan är superledsen och arg. Vi kör endast ramsa och det sparsamt men det känns verkligen som om det går bakåt i rask takt. Jag har börjat undra om hon rentav har ont i magen? Bör jag avvakta med riktig mat några dar till kanske, men hon kan ju lika gärna vara hungrig.
Synpnkter och råd? Minikur med mer aktiva föräldrar eller backa ännu mer? Inatt ramsade min man någon enstaka gång och la tillrätta vid två tillfällen (hon hamnar med huvudet under täcket ibland och blir då väldigt ledsen, kan bara krypa bakåt än så länge) och vid 04 somnade hon slutligen och skarvade 45-orna därefter, väcktes vanligt morgontid.