Hej!
Elvis kan ju sedan länge det här med att sova även om det såklart strular till sig ibland. Inatt var en sådan natt då vi hade några skrikpass. Kring midnatt lyckades jag äntligen ge ett tillräckligt bra "svar" på hans "frågor".
Min fråga då... ska jag bekräftelseramsa åt honom när han tystnar trots att han kan det här eller ska jag strunta i den? Jag körde med bekräftelseramsa på honom igår och vid minst ett tillfälle så sparkade den igång honom igen. Men vid de andra tillfällena så väntade jag ca 2-3 minuter innan jag gav honom den och då tog han den. Jag kan ju tillägga att när han lärde sig sova så förstod jag inte bekräftelseramsan och hoppade över den helt, å det gick ju bra.
Vad säger expertpanelen? Bekräftelseramsa eller inte...???
Hälsningar!
//Cec
Bekräftelseramsa
Bekräftelseramsa
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Egentligen skall man ju alltid ge bekraftelseramsa da man behovt ramsa innan, det ar ju en bekraftelse pa att han e duktig och gor "ratt" da han slutar skrika och forsoker somna. I borjan bli det ju ofta sa att de drar igang pa bekraftelseramsan, innan de vant sig vid den. I ditt fall sa e ju inte plutten van vid den sa da far du kanske rakna med lite gnissel i borjan, huruvida du skall hoppa over den eftersom den inte introducerats i borjan far nan annan svara pa, personligen sa tycker jag att det ar viktigt att barnet far veta att det forstatt budskapet ratt.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Håller med. Bekräftelseramsan är viktig, superviktig. MEN på det här stadiet borde du kunna dra ihop den med påminnelseramsan. Poängen är att han ska tystna medan du ramsar SLUT på hans gnäll/frågor/protester. Gör han det, går du ner i rösten och mjuknar och avslutar med bekräftelsen på så vis. Det kan betyda ramsan x både 6 och 8 men du kan alltså få till det i ett svep, så att han somnar in till pris och beröm
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Little Baba
Måste bara haka på frågan om bekräftelseramsa. Nuförtiden blir Hanna ofta tyst direkt när vi lagt henne och gått ramsande ut ur rummet. Behövs det ytterligare bekräftelseramsa en stund senare? Det känns som om beskedet och bekräftelsen lagts ihop redan, men nu blev jag litet nyfiken. Vill ju inte riskera att urholka ramsans krafter ... Hur gör ni andra?
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Nix, behover du inte paminnelseramsa sa behover du inte bekraftelseramsa, alltsa, du ger beskedet och fragar hon da inte sa behover du inte svara om du forstar vad jag menar, hon vet ju uppenbarligen redan vad det ar som galler.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022