Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det är svårt att säga vad som händer men kom ihåg att att ni genomgår en precess nu, (även om ni tjuvtränat lite :wink: ) och jag tycker inte att du ska hänga upp dig så noga på "vad" och "varför" utan klistra målet framför ögonen och gasa på, fortsätt med kuren enligt schema. Det reder sig, ibland är det fysika orsaker och ibland inte. Den goda nattsömnen behövs ändå och du har ledningen och ska visa hur det går till här i världen. Det KAN du så som sagt se inte bak nu, bara fram. :heart:

Kram Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Tack duggan du har rätt! :wink: Man får se framåt bara...

Em luren och kvälls läggningen gick perfekt. Gjorde så lite som möjligt, ramsade ut med bekräftelse direkt efter. Han somnade båda ggr utan protester. :sleep: Inatt ska han få vara så mycket som möjligt. Helst om han är glad. En påminnelse, sen får han försöka klara upp det själv . Ingriper (ramsar) bara igen om det blir ledsamt eller om han verkligen håller på jaga upp sig.
(för på natten händer inget= Blir mitt motto inatt)

Å vargarna =; dem ska jag kasta ut!!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Där känner vi igen attirtyden, där har vi den! Lycka till inatt! :thumbsup:

Kram Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

NATT 3

19.57 Läggs stretar och "vill inte ligga på mage" men ja buffar som markering=irriterar bara, solfjädrar= detsamma (ser de som att de bara var som markering) så jag skyndar mig istället ut med ramsan 4x+bekräftelse och han tystnar! :sleep:

03.25 Vaknar, små gråter låter mest trött
03.28slänger i väg en ramsa fr. sängen men ingen reaktion (han hörde nog mig nog kanske inte, var inte nog högljud)
03.40 Håller på arb. upp sig ramsar x8 utanför dörren- han tystnar- 2-3 gnöl- tystnar
03.51 Har hört ett å annat ord men nu..Ooäää, några stöt visa ord, låter lite besvärad. Fortsätter Grina besvärat ungefär som -"jag är trött, men jag kan iiinnnttee somna om".
03.56 Hör hur han sparkar hällarna i madrassen (alltså ligger han utan täcke! får nog bli sockar inatt, de är rätt kallt därinne ca18grader, eller kanske höja temp lite, väntar på att kunna gå in)-- de tystnar
04.03 Nu börjar han grina igen låter så trött och börjar bli ledsen (fryser?)Gör en snabb insats.. (han hade gjort en 180 grader i spjällisen igen, hur gör han?! på dagen händer det ibland att han snurrar lite itaget,men golvet är ju stort) Lägger till honom och bäddar in honom itäcket, trycker till och går med ramsanx4+bekräftelse --tyst
04.17 det har kommit några stötvisa ord ett tag men nu små grinar han-tystnar å börjar om igen. Ramsar x8 från sängen och han tystnar å lyssnar... Öh öh hörs så jag sätter på köksfläkten
04.26 Ledsen, går in läggertillrätta,och solfjädrar sömntung ut med ramsa x6 och han somnar :sleep:
Fläkten får fortsätta gå till morgonen!

Han var alltså vaken i en timma till och ifrån.

07.35. Vaknar till (wow att han sovit ända till nu) ger snabbt en ramsa varpå han tystnar
07.53 små grinar ..men allt högre å frg.. ska du komma och ta upp mig nu vaa.. är de inte morgon.. Jag fortsätter i vanlig ordning med att fixa mat och tända upp, men sjunger högljutt.. Han tystnar och ropar. Klockan hans ringer 8.00 och in kom mor super glad... :lol:

Att natten skulle gå så bra hade jag aldrig vågat tro!!! \:D/
Sömn föder sömn... förstår jag han är fort små trött idag
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Mycket bra jobbat inatt, du jobbar på så bra så bra. Fortsätt hålla målet i sikte så har ni snart riktigt skön nattsömn. Det är sant som det är sagt, sömn föder sömn, men snart har Zombie stadiet passerat och ni orkar njuta hela dagen lång! :lol:

Kram Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

NATT 4
Läggning:
kl19.56 Lades en skrattande men dötrött liten gosse. La tillrätta,buff,solj,ut med ramsan x8- gnöl ch grin- påminnelsex4+bekrätf- Somnar

22.40 Tvärskriker (drömmer) men somnar om.

04.30 Vaknar men somnar om igen själv

04.40 Vaknar får en pangramsa, avvaktar
04.50 Verkar mycket trött och besvärad (gråter lite) bjussar på en tillrätta läggning (låg på rygg) Och ramsar ut x4+bekrf. Somnar direkt

07.45 Vaknar, tänk han har sovit i stort sett hela natten, det är helt otroligt...... :D Gör lite hushålls ljud (grinar å ropar lite) fixar mat osv smyger in och hämtar hans kl ställer om den till 0754.. den ringer och hans klagan avslutas direkt in kommer mor gladare än någonsin, lilleman likaså

Nog för att jag tror på denna kur men det känns ju helt overkligt!! :!:
Och det kan bara bli bättre :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad duktiga ni är, Liamsmamma! :D

Imponerad!

/Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Natten såg ut som förra. Ett uppvak före fem- gav pangramsa-avvaktade- men han stegrade i skriken så jag var in och vände till honom (låg och tog spjärn på tvärsför igen) ramsade ut- låg och små pratade en stund men somnade sen

Vaknade sedan vid 06.20 gav ganska snabbt en ramsa, ingen verkan, fick ligga och hålla på. Var irriterad, arg,tyst,pratade, om vart annat. Gav en påminnelse vid 0640 men han fortsatte , hörde honom tystna till nån gång iaf. Ställde om väckarklockan på 06.53. Så precis när klockan ringde skrek han som värst men tystnade direkt då den började ringa. in kom mor glad så bara den och lilleman glömde totalt bort sitt gråt och såg lika glad ut även han.

Funderar lite på hur jag ska gå tillväga nu under uppföljningsveckan?

:?: Är det ok att bjussa på en tillrättaläggning per uppvak, vid behov ( om han blir arg och tex ligger på tvären eller nått) Alltså utöver pangramsan i vargtimman.Eller bäddar det för problem snarare än att lösa uppvaken?

(tänker väl som så att när han blir lite större så borde han ju kunna vända till sig rätt och ordentligt i sängen utan min hjälp)

:?: eller ska jag istället kanske bara ge honom en pangramsa och inte mer och istället härda ut gråten och vända till honom då/om han äntligen somnat (10min). saken är väl den att han ofta somnar gott om man lägger tillbaka honom på mage under täcket.

Ja och jag kom på inatt att jag läst att nu snart skall man korta ner sov tiden, när? Först när det verkligen börjar krångla eller närmare 6mån gränsen eller? Inte under kuren förstår jag iaf... :wink:

Vill ju verkligen finna bästa lösningen! Några bra råd :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker personligen att man kan bjuda på en vändning, om man tycker att det verkar behövas, eller en solfjäder. Sparsam med trafiken på morgonkvisten tycker jag att man ska vara, jag personligen går aldrig in, men det är för att det har fått motsatt effekt hos oss om jag gått in, vi får till omsomnandet bättre med bara en pangramsa. Men som sagt En solfjäder, eller ett tillrättaläggande kan du gott bjussa på om du tycker att det hjälper. Men hur som hellst tycker jag att man alltid börjar med en pangramsa iaf :lol:

Här har du rätt antal sovtimmar för åldern: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Nu har det hänt för första gången :D lagomt till 5månadersdagen sov liam hela natten tom över vargtimmen!! Hörde honom gny till då men somnade lika fort igen. :sleep:
Vaknade först vid sju och sedan 2ggr till men somnade om till ramsa och en gång efter en tillrättaläggning. Vaknade av väckarklockan glad som bara den!

Vi var på badhuset igår em-kväll och det var nog kanske det som gjorde susen.. Han hade lite svårt att somna men natten gick ju utmärkt

Nu blickar vi framåt, fast beslutna att detta inte ska bli en engångsföretelse
,vi strävar efter att detta ska bli vår vardag. :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:heart: =D> :thumbsup:
Superbra jobbat! Vad roligt att få följa den är tråden.

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning, och jag är helt säker på att detta kommer att bli eran varadag, absolut!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yes! Där har ni genombrottet! :D

Bakslag härefter blir just bakslag som är lätta att komma tillrätta med bara man håller kursen.

Stor kram!

Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

hmm hade ett litet återfall i vargtimmen i natt han vaknade och hade oerhört svårt att somna om... (mellan 04-05) Men sov sen till väckningen kl8.

Fm luren börjar kl10.45 men vi blev sena ( gick ut) och sen
Kl10.55 somnade han (ska sova45min) Men trots att vi var ute och gick så vaknade han på schematiden kl 10.30 och kunde inte somna om. Låg vaken i vagnen..

Långluren (2tim, 12.30-14.30) somnade han på utsatt tid men började små kinka just före två men somnade om. Sen vaknade/grät han (verkade trött) från kl14 otröstilig. Jag ramsade tom buffade och solfjädrade ( har aldrig behövts på lurarna annat än vid insomning) Men han bara vred sig runt runt i sängen , grät (skrek), vid 14.23 tog jag upp honom och låtsades som ingeting men han började små gråta i famnen oxå... Gav honom mat men han var inte direkt hungrig!

Man kanske inte ska överanalyserar men visst får det mig att tänka? :?:
1. Är han helt enkelt övertrött efter återfallet?
2. sover han så mycket nattetid nu så att den där halvtimmen som snart ska tas bort gör sig påmind?
3. Eller är detta helt enkelt en sån grej som kan hända några dar in i kuren

Tycker bara att det är så konstigt då vi haft minimala problem med dagslurarna sen det att vi fick in det fasta schemat.

Visst ska jag trots att han inte fått sin sömn idag hålla tiderna till em.luren och kvällen. Eller bör jag ge honom extra tid i form av marginalkvart?
Vad tror ni om det hela?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jodå det är ingen ide att ödsla energi på en engångsförte´lse, men är det så att det är ett återkommande fenomen, skulle jag absolut kunna tänka mig att det är den där halvtimmen som snart ska dras.

Nåja men nu ser vi inte bak, utan bara fram, så på med attityden och sov så gott inatt!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"