Hej!
Jag har 2 barn 4,5 mån och 3år. Jag har försökt följa standardmodellen, men inte lyckats riktigt. Nu i jul kom jag dit hän med bebin att han inte äter på 12 timmar, men han SOVER INTE.
Schema innan förändringen natt kl 19.00 mat efter 9 h (minst 30min ammning och svårt att somna om), sova till 7.00
Sova 9.30 - 11.30
sova 14-16
På förmiddagen är vi ute och han sover i vagnen, skulle jag ställa den utanför köksfönstret skulle jag få vagna då och då.
På eftermiddagen sover han inne i vagn. ofta får jag vagna efter en timme och väldigt mycket sista halvtimmen.
På natten vaknar han ofta med 1h45min intervall (i barnvagn) och är sedan vaken 1 - 1,5 h vid 5 på morgonen. Ibland sjunger han om jag vagnar och skriker om vagnen står stilla.
På kvällen försöker jag sluta vagna innan han somnat och säga ramsan, men ofta slutar det med att han sover när jag släpper vagnen.
Det har nog gott 2 veckor sedan han sluta äta på natten (han bjöd på det genom att sjunga i stället för att skrika när han vaknande). Vi orkar inte med att stå vid vagnen hela morgonen längre. Han var förskyld när han slutade med nattmaten men är nog nästan frisk nu. Första nätterna utan mat sov han fortfarande lika mycket på dagen, för han var så trött av alla intryck - vi hälsade på hos släktingar. Sedan har vi försökt minska dagsömnen till
9.30 -11 och 13.30 -15, men han blir jättetrött halva dagen.
Nu funderar jag på att ge honom mat vid 5 igen. Bättre förslag?
Det börjar ju bli dags att sova i spjälsäng inne hos storebror, hans fötter sticker ofta ut ur vagnen, men nätterna måste ju bli bättre först.
Vad skall jag göra?
Trött mor och far
Vaken på natten
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Sen undrar jag några saker?
Om ni vill så kan ni starta en tråd under "kurbarnens forum" och även läsa på om sova hela natten kuren? Den verkar som den skulle kunna hjälpa er att styra upp skutan på ett snabbt sätt och få tillbaka lite ro i huset. På detta sättet kommer ni få 12 timmars nätter utan uppvak och utan MAT.
(mat behövs inte på natten efter 4 mån ålder)
Åldern 3-4 mån är sömnbehovet 15,5 timmar/dygn
och vid 5-6 mån är sömnbehovet 15 timmar/dygn.
Detta kan med fördel fördelas på 12 timmars nätter och sen
kort fm lur (typ 45 min)
Längre dags lur (typ 1,5-2 timmar)
kort em lur (typ 20-45 min)
På detta sättet skulle du enbart ha 1 lur/dag där du måste stå och jobba med verktygen för att den lilla skall sova en längre stund och de korta kan man lätt lägga i just vagnen för man är ute eller borta eller så.
Har du läst dessa trådar?
SHN kuren - så här kan det gå till
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=6
SHN - Kurens filosofi och metod
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=2
Om du inte gillar SHN men SM så kanske denna inspirerar?
Frågor kring sömnen och amning. SM i raketfart.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej!
Jag har mest läst i barnaboken och försökt följa det mesta där. Nu har jag kollat lite på dina tips här på nätet.
han sover på sidan -kasar ibland ner på rygg, ibland halvt på mage. Lägger man honom på mage blir han spänd och skriker. På sidan blir han lugn.
Vi har försökt följa SM från början, men han hade minst 3h vaken och 3h sovpass redan första veckan. Kunde inte få honom att sova tidigare fast han åt så han kräktes (han gick upp 400g/vecka). Han har haft mycket problem med magen och kräkts mer ju mer mat han fick.
Vi ser till att han skrattar ordentligt innan han skall sova, vagnar ( det gjorde vi med storebror också tills han var 7 mån och plötsligt inte alls reagerade på vagning, då blev det nån variant av 5 min metoden). Jag provade buffa för kvällslur ett par gånger när han var ett par månader, men från att ha varit lugn och gosig blev han arg , spänd och skrek så jag slutade efter 5 min. Ramsa har jag börjat med, men han blir inte lugn av den - förstår snarare att det är dags att börja skrika. När jag börjar vagna (mjukt om han inte skriker) lägger han sig ofta tillrätta och blir lugn, skulle det inte vara bra att säga ramsan då - det är ju det han skall göra av ramsan?
Han äter grönsaksmos på kvällen, idag blev det nog 60g.
Kan man köra en SHN-kur utan att lägga på mage? Hur gör man med kuren med syskon i samma rum? eller kan man köra den i vårt sovrum nu när han ännu inte bryr sig om ifall vi är i rummet eller inte?
Det passar oss ganska bra att han sover länge på förmiddagen när vi ändå är ute med storebror, och mitt på dagen när storebror skall äta och läggas att vila kan jag inte vagna eller dyl.
De små uppvkningarna på natten borde ju försvinna om han lär sig somna själv, men skulle verkligen 1-1,5h passet försvinna av det?
Jag har mest läst i barnaboken och försökt följa det mesta där. Nu har jag kollat lite på dina tips här på nätet.
Det passar oss ganska bra att han sover länge på förmiddagen när vi ändå är ute med storebror, och mitt på dagen när storebror skall äta och läggas att vila kan jag inte vagna eller dyl.
De små uppvkningarna på natten borde ju försvinna om han lär sig somna själv, men skulle verkligen 1-1,5h passet försvinna av det?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
När du kör SHN kuren så kan du tyvärr inte sova i samma rum de första 3 nätterna och därefter bör barnet ha en "egen vrå" och den kan för allt i välden bara vara avskärmad med ett skynke i en skena i taket, en vikvägg eller liknande. Man ramsar UTANFÖR dörren. Man kan säga första versen på väg ut men de 3 följande sägs utanför. Sen bekräftelse ramsar man dem för att ramsan skall "sätta sig" det är först DÅ när den är den tingade reflexen (pavlos hundar) som du kan få till den rätta "dialogen" med ramsan. Så att den inte "fungerar" är ju klart, den har ju inte fått sätta sig.
Man kan faktiskt också "kura" i samma rum, om det andra barnet inte störs för mycket av det, en del kurar sitt barn på toaletten, gjorde vi i Gastsjön, det funkar det med.
Läs gärna i verktygslådan om just ramsan ordentligt. Även lathunden som finns kan få det hela att falla på plats vad det gäller SHN kuren.
Vad tycker du om dessa tankar?
Det finns ju i och för sig inget som säger att du inte kan ha 2 timmars luren först och sen 45 och sen 45 min till. Om du tycker att detta skullle passa er bättre, en aning okonventionellt men schemat är ju också till för att passa resten av familjen.
Man kan faktiskt också "kura" i samma rum, om det andra barnet inte störs för mycket av det, en del kurar sitt barn på toaletten, gjorde vi i Gastsjön, det funkar det med.
Läs gärna i verktygslådan om just ramsan ordentligt. Även lathunden som finns kan få det hela att falla på plats vad det gäller SHN kuren.
Vad tycker du om dessa tankar?
Det finns ju i och för sig inget som säger att du inte kan ha 2 timmars luren först och sen 45 och sen 45 min till. Om du tycker att detta skullle passa er bättre, en aning okonventionellt men schemat är ju också till för att passa resten av familjen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.