Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Läser och läser... !! :D läser vissa saker om och om igen men funderar ändå?!

:?: Funderar på det här med ramsan.. om jag ramsar 1a gången (efter2natten) och han tystnar ska jag dra 4ggr=bekräftelse på en gång då? eller ska jag ge honom chans att eventuellt svara ?

:?: Visst är det så att jag inte behöver buffa vid tillrätta läggning utan kan nöja mig med att lägga till honom under tystnad å ramsa ut? (nattetid)

när jag lägger honom för natten o ramsar ut ,och han frågar på... men efter en stund lugnar han ner sig
:?: ska jag dra en påminnelse eller avvakta å se om han tystnar själv å då dra en bekräftelse?Liam sover rätt bra klarar uppvak för 6 i regel helt själv men morgonen krånglar ännu han vaknar,somnar,vaknar somnar och så håller det på.
Liam sover rätt bra klarar många uppvak före 6 själv (inatt vaknade han bara1gång,tog bara1min så sov han)men morgonen krånglar ännu han vaknar(vid6-07.50),gnöler,grinar..somnar,vaknar somnar och så håller det på. Ska bli skönt att få rättsida på det.
Funderar om jag ska börja från natt 1....han lär nog bli lite förvirrad vad jag helt plötsligt gör inne hos honom så fort han vaknar :shock: .. Hur ska jag göra

nu har jag tvär spånat lite..ska skynda göra middag
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Funderar på det här med ramsan.. om jag ramsar 1a gången (efter2natten) och han tystnar ska jag dra 4ggr=bekräftelse på en gång då? eller ska jag ge honom chans att eventuellt svara ?
Är han tyst efter att du har gjort en ramseomgång så behöver du inte göra en separat bekräftelseramsa. Syftet med denna är ju att den ska vara det sista som sägs i frågan... och säger han inget efter dina ord...tja, då behövs den alltså inte. Har ni däremot haft en mer eller mindre upprörd dialog, du och lilleman, då ska den liksom avsluta det hela och vara mjukt bekräftande och säga: Japp, sådär ska du göra lille vän. NU kan du somna....
Visst är det så att jag inte behöver buffa vid tillrätta läggning utan kan nöja mig med att lägga till honom under tystnad å ramsa ut? (nattetid)
Nej, du behöver inte buffa om han direkt ligger tyst och lugn. Vill du markera extra så ge honom bara ett par tag vid tillrättaläggandet och så ut direkt.
när jag lägger honom för natten o ramsar ut ,och han frågar på... men efter en stund lugnar han ner sig
ska jag dra en påminnelse eller avvakta å se om han tystnar själv å då dra en bekräftelse?
Lugnar han sig själv inom en rimlig stund så skulle inte jag bekräftelseramsa. Då skulle jag gå direkt på bekräftelse när han varit tyst en stund. Det är när lille vännen INTE lugnar sig utan skriker upp sig man ger påminnelsen.
Funderar om jag ska börja från natt 1....han lär nog bli lite förvirrad vad jag helt plötsligt gör inne hos honom så fort han vaknar .. Hur ska jag göra
Det var detta jag menade när jag sa att jag inte tycker att du är på natt 1. Det finns liksom inget egenvärde i att buffa. Det hela går ut på att barnet ska lugnas där det ligger och behöver du inte gå in...tja. då behöver du inte gå in helt enkelt!

Hetaste tipset för (eller rättare sagt MOT :wink: ) tidiga morgnar är en väckarklocka som ringer vid en viss tid varje morgon. Därmed har man infört en tredje, oberoende part och han kommer snart att fatta att mamma och pappa triggas av den där manicken som inte HAN styr över och att det inte är någon mening med att skrika och gorma. Så supereffektivt så jag är fortfarande stum av beundran över vad det gjorde med våra morgnar. :shock:

/Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

tänkte på det där med klocka idag så jag gjorde slag i saken och var ut och köpte honom en egen väckarklocka som hela tiden ska stå på hans rum och ringa med samma ringning och tid varje dag (istället för mobilen som mamma smygit in med ibland :roll: )

:heart: Tack för dina svar det redde ut min frågor :heart:

Det enda som jag fortfarande funderar på är ju hur jag ska gå tillväga vid kur starten?? :?: Förstår att jag själv orsakat förvirringen då vi redan tjuv tränat under en tid och inte kört fullt ut. :roll:
:?: Ska jag köra från natt 1 med ett kort besked + ramsa direkt /varje gång.. eller kan jag göra på det viset endast då han inte verkar klara upp det själv. Måste man gå in direkt och varje gång för att befästa ramsan ordentligt?
eller
:?: ska jag köra från natt 2 alltså låta ramsan ta över helt, frågorna blir nog många om jag BARA ramsar nattetid (men det tar jag ju) Han är van att mamma ramsar 1-2ggr,:arrow: musik :arrow: funkar det ej brukar jag lägga tillrätta. Som jag förstår det ska man ramsa,ramsa ,ramsa ,ramsa (ramsa,påminnelse,bekräftelse)till dess att han tar det och somnar/tystnar. (sista ordet)
:?: Befästes ramsan av att man konsekvent bara ger den som svar.?Skulle det uppröra nått fruktansvärt /Kris! har jag ju ändå beskedet,buff,solfjärdern att falla tillbaka på.
:?: Visst ska man 2a natten avvakt kort för att se om han klarar upp det själv?
Vad tror ni :?:
Ojoj det bara sprutar frågor ur mig 8-[ Men vill ju vara säker på att jag fattar det hela rätt
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Ja, alltså... huruvida du ska köra från natt 1, vaka och in och ge besked/buffa vid minsta pip eller inte.... det är frågan. Vad säger ni kurare???

Jag fastnade på det du har berättat att han är van att klara de flesta av sina nattliga uppvak själv redan. Då känns det ju lite tokigt att gå in och börja från 0. Men jag ber om flera åsikter här! JAG tycker att du ska anse dig vara på natt två, dvs bara gå in vid kris och lägga tillrätta/buffa och fokusera på att jobba in ramsan ordentligt.
Inte behöver ramsan föregå av tillrättaläggande/buff för att befästas.
Nej, inte enligt mig. Jag har t ex bara minkurat min bebis och då startat vid hur man agerar under natt 2. Det vore ju en annan sak om han vore van vid att du gick in hela tiden, fick mat etc.... Men han är ju halvkurad redan. Men som sagt, någon annan kanske tycker annorlunda här...
ska jag köra från natt 2 alltså låta ramsan ta över helt, frågorna blir nog många om jag BARA ramsar nattetid (men det tar jag ju) Han är van att mamma ramsar 1-2ggr, musik funkar det ej brukar jag lägga tillrätta. Som jag förstår det ska man ramsa,ramsa ,ramsa ,ramsa (ramsa,påminnelse,bekräftelse)till dess att han tar det och somnar/tystnar. (sista ordet)
Börjar du på natt 2 så är der RAMSA som gäller (och precis så som du beskriver med påminnelse och bekräftelse som sista ord). Då går du in enbart vid kris.
Befästes ramsan av att man konsekvent bara ger den som svar
Ja, om han tar den till sig, lyssnar och godtar den och får med sig den in i sömnen.
Skulle det uppröra nått fruktansvärt /Kris! har jag ju ändå beskedet,buff,solfjärdern att falla tillbaka på
Ja.
Visst ska man 2a natten avvakt kort för att se om han klarar upp det själv?
Ja, men jag tycker du ska ramsa ganska frikostigt om du börjar på natt 2 och inte har en buffnatt som natt 1.

Jag vill verkligen inte förvirra saker och ting, så verkligen, om någon anser att jag är ute och seglar med råd om att starta på natt 2, så in och skrik! :wink: Jag gör bedömningen utifrån att det här är en halvkurad kille redan och att han är van att somna om en hel del själv redan nu.

Gonatt, gonatt!

Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Funderar om ni andra håller med Tinis?!
Tycker nog själv oxå att natt 1 mer skulle inge oro än annat.. men om det är det som krävs gör ja ju självklart 1natten.
Så vad säger ni :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker du kör kuren från natt ! och allt som hör där till, när vi var i gastsjön så hade vi en gosse som sov bra om nätterna hemma (Mr W) men kom dit för "dagskurning" men vi kurade om honom från natt 1 och vi följde hela regelboken från start :wink: Så kör på det!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

8) Liam och jag laddade hela dagen igår med mat ,mat och åter mat. Väntade bara på fler åsikter ang. på vilken kurdag vi skulle starta.. Då duggan tyckte att vi skulle köra fr. natt 1 så körde vi på det. Lika bra att köra hela kuren!! :D
Tinis har under ett tillfälle sagt att jag både bromsade och gasade . Körde som smått.. (hon hade rätt) men nu kan jag med glädje å självsäkerhet säga att nu GASAR vi bara! :lol:
Har läst,läst å läst så nu bestämde vi oss för att börja... Passar på då pappa är hemma och kan avlösa på morgonen och inte behöver upp och jobba kl02.
Så vi får hålla på att ramsa/fråga så högt som behövs utan att vara rädd att väcka pappa som ska jobba...

Inatt har vi gjort vår första kur natt!! :arrow:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

(se även ovan)

NATT 1 (såg ut som följande)
LÄGGNING
19.59 läggstillrätta, buffarx3 tystnar,Solfjädrar relativt kort och går med ramsax4. vid 2a-gnöll-ramsar högre/bestämdare, tystnar till 4de. Väntar runt 50sek går tillbaka och bekräftar i dörr springan.-Somnar

22.03 Gnyrtill (drömmer) 10sek-tystnad
22.20 gnyr lite mera 15sek-20 sek, tystnar- ramsar bekräftar ändå

3.38 Hör honom (vääoo) rusar in , lägger tillrätta-tystnar, buffar 3ggr,solfjädrar och går med trygg ramsa ( somnar om direkt)

5.35 (Ooää) Lägger tillrätta, buffar-tystnad, solfjädrar lite längre( lite motstånd)Ramsar utx4, fortsatt tyst, bekräftar kl5.38
5.50 Rusar in, xtremt kort buff,solfjädrar -tyst och lugn,ramsar utx4 avvaktar lite bekräftar men han har nog hunnit somna.

6.03 . Mera vaken Har ju sen några dar kommit på ett nytt ljud man kan åstakomma genom att stoppa näven i mun och blåsa.( han hade små roligt)
Skyndar mig in buff,solfj,ramsa x4- tystnad (glömde bekräfta)
6.20 Ljud, Lägger tillrätta,buff,solfj, Ramsax4 tystnar under ramsan. 6.22.bekräftar
6.27 Ljud, går in, ligger på rygg ,utan täcke,med handen i munnen,, bena i luften. Lägger till buff som markering (han e ju på bra humör)tystnar Solfjädrar, ramsar ut och drar ihop ramsa och bekräftelse (x åtta) Somnar

7.15 "Prat" Lägger tillrätta,Buffar-små arg, Solfjädrar-mera motstånd, lägger till igen, buffar, solfj. ramsar ut-tystnad ( Glömde bekräfta :oops: )
7.25 Vaken igen, på rygg. Lägger, buffar mer som markering, solfjädrar- protesterar solfjädrar lite längre... ramsar ut, han tystnar på 3dje. 7.30 bekräftar-somnar

8.00 Väcks han av väckar klockan och far kliver upp med honom

Natten gick lite väl skrämmande bra var beredd på mycket värre protester :shock: Men än är vi inte i hamn... Laddar nu för natt 2

La honom för sin lur(45min) kl .09.40 tvärgrinar då jag lägger till honom, buffar x2, solfjädrar och han tystnar, ramsar ut x4. gick tillbaka vid 09.44 och bekräftade. Han sov hela luren och vaknade efter 45min :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Bra jobbat, här sprudlar det av rätt atityd måste jag säga. Jag är imponerad. Fortsätt i samma anda! :wink:

Kram Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härligt Liamsmamma! :D

Duktigt, duktigt! Det här kommer gå kalas!

Stor kram Tinis
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Tack :mrgreen: ! (rodnar lite)

Långluren 1a dagen2tim: La liam kl12.26. Vände en skrattande liten son på mage.. börjar då små gnölla, skyndar mig lägga tillrätta, börjar buffa 4st (blir direkt små "irriterad") går över till solfjärdern (hmm va precis som att han sa, sluta nu ja vill ju soooovvvvaaa!!!) Gjorde den rätt kort och började gå med ramsan.. han la som till sig och tystnade på 2a. Väntade 1min och bekräftade.
12.35 Hör ja hur han små gnöllar (låter inte direkt vaken) smyger in så han inte kan se mig. Han hade ju vänt sig på rygg varav gnöllet men jag väljer att avvakta då det låter som att han är sekunder från djupare sömn. Mycke väl han tystnar fort och jag ramsar bekräftande utanför hans dörr. 12min senare gick jag in och vände honom ,ingen större reaktion där inte :sleep:

Nog för att han inte varit så svår att lägga på dagen men han har ofta skrikit :cry: 1-2min och sen om man lagt honom till rätta har han tysnat och somnat.
Men detta är ju tom 1000ggr bättre :D Inga tårar, inge skrik.
Man funderar ju hur en natt kan göra sån himla skillnad? :-s
Men det är klart har man en massa frågor och aldrig får något vettigt svar då skulle man ju själv bli rätt ledsen eller irriterad.. Helst om man frågar om det finns något att vara rädd för!
Jag är så imponerad som helst på SHN och på min lilla älskling . :heart: Han är ju hur duktig som helst, mamma är stolt!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag är så imponerad som helst på SHN och på min lilla älskling . Han är ju hur duktig som helst, mamma är stolt!
Med all rätt, om man så säger! :wink:

:heart: //Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> :D
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Ska avge rapport för natt2 men det få bli lite senare idag. Kan iaf säga att natten blev lång..... Han hade mer svårt än någonsin att somna om :shock: Fattar ingenting! Han hade ett rejält långt uppvak.. det blev kanske längre än tänkt då mammas trötthet nog tilllät orosvargarna svansa lite! "Problemet" låg i att han varken verkade arg eller ledsen utan snarare glad :D , ramsade men det tog som dåligt och då kom ju alla tankar:?
-man ramsar inte ett glatt barn
-"ge förutsättningarna att sova, sedan är det upptill dem vad dem gör med tiden"..
-ska klara allt mera själv
Sen hade jag hela tiden i huvudet att Bekräftelsen är viktig denna natt och ska ha sista ordet ....
Funderar om det inte blev ÖVERKONCENTRATION så det skriker om det.
Men vi gav inte upp utan ramsade och körde på.

Han har börjat bli så otroligt aktiv i sängen? Han vänder å vrider sig som aldrig förr.. Fm luren krånglade oxå lite det tog 20-25min innan han somnade. Vi ramsade och påminde, bekräftade och han gick igång igen.. inte särskilt arg/grinig men arbetar förfullt. Blev till slut irriterad (efter20min)så då gick ja in och han hade gjort en 180 i sängen, låg och stirrrade ut på den ljusa/vita vinterhimlen, la till honom snabbt ,ramsade ut och han somnade...

Det är bara till att ladda för natt 3
tänker på det där att påminnelsen ska funka varje gång... :?: ska jag ramsa i stort sett så fort jag hör honom så att han inte hinner "vakna till".
:?: påminnelseramsan och bekräftelsen kan ju även börjas dras ihop.. ska jag alltså rams x åtta och dem sista 4 bekräftande??

Återkommer senare!
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Det hela började knepigt igår, läggningarna som brukar gå så bra!

LÄGGNING
19.54 En trött å svår skrattad liam läggs tillrätta, buffx4,solfjädrar. Mycket irriterad. Läggertillrätta buffarx2, solfjädrar (små arg) ramsar ut och han tystnar under tiden- 20sek senare igång igen.
20.00 Lite sträng Påminnelse tyst (lyssnar)- skrik/grin=trött
20.04 Påminnelse (förstående men orubblig)-tystnar under tiden fortsätter ramsa till x6 och drar en bekräftelse på det x4--Somnar

20.50 Grin/Gnöll (drömmer?) Grinar allt värre , ramsar x6-ingen som helst verkan.. avvaktar.. det blir värre (smyger in har tryckt sig själv längst upp i sängen och pressar sitt huvud snett upp mot spjälorna) Drar snabbt ner och går med ramsx4 ,väntar50sek och bekräftar- Tystnad

23.40 Pip-Tystnad

03.25 Vaknar,ropar,rätt glad
03.28 Ramsar- Tystnar... en stund- låter fortf.glad
03.33 Blir tvär arg och skriker,låter besvärad, ramsar
03.35 Går in och vänder tillbaka honom på rygg, ramsar ut, blir knäpptyst
03.38 Bekräftar trots att jag hör honom smacka vilt på sin hand men han är tyst! Väntar på att kunna gå in och se hur han ligger?
03.46 Hör sängen låta lite...Sover väl?:?
3.50 Smyger in han verkar sova , har handen i munnen.. Ligger på mage men har ena armen hängande ovanpå skyddet och mellan spjälorna och väggen. Tar bara ned den....neeeeeeeeeeejjjj han vaknar! står blixt still och smyger snabbt ut.- det tystnar igen
3.53 Bekräftar hör sedan några "ord"...
väntar på att få bekräfta... (mor komma sådär med vargar!)
3.59Hör honom rörapå sig och gör läten. ...nöjd!
(hmm börjar här tänka på allt de där om att inte ramsa nöjda barn osv.)
4.03 pratar på
4.05 Börjar gå ned i varv ( tänker bäst att inte förmedla oro)
4.07 Ger en lugn och bestämd påminnelse, tystnar
4.08 några höga tjut, fast rätt glad, han får reagera lite..
4.12 Börjar gnälla och skrika
4.14 Låter allt argare, smyger in, ligger på tvärsför utan täcke i ett iskallt rum. Drar ned honom snabbt- ut direkt- ramsar utanför som om att ja aldrig varit inne! ramsar nmed lite bestämd röst- tyst och stilla direkt
4.17Börjar stöta ut små "ord här och där"
4.21 Bekräftar x4- Tystnad
har försökt att koncentrera mig enbart på skrivandet men inser att något måste ju blivit fel! ÖVERKONCENRATION troligtvis

5.04 Låter lite- tystnar
5.05 "Vaken" ger honom en chans att klara det själv- stegrar
5.08 Ramsar, små griniga frågor, svårt att somna!
5.10 Tysnad bekräftar

07.00 Grinar
7.03 ramsar - mera frågor i argare ton som svar
7.10 grinar allt värre
07.20 Gråter, ledsen- Går in med tillrättaläggning buff och solfj,- arg
gör det igen- lugnare- går med rams- tystnar
07.24 bekräftar

Det vad andra natten det! Till råga på det krånglade förmiddagsluren rejält det tog honom nästan 30 min att komma till ro.

Långluren läggs 12.27- gnöll
12.36 påminnelse- skriker
12.39 Går in lägger till, 2st buff, solfj. ramsar ut- tystnad

13.30 Gråt avvaktar :cry:
13.35 Gråter allt värre ramsar och avvaktar..... lägger osv- grinar ännu värre utan att ens se på mig , vaken? vrider å gör motstånd lägger till ännu en gång och ramsar ut - lugnare...men grinar fortf. små skrik
13.44 Super ledsen buffar å solfj men han gråter /skriker som jag aldrig hört förut... lugnar sig går med ramsa det tystnar ...VAD PÅGÅR?
13.52 Gråter igen hejdlöst (mardrömmar, ont ?? vem vet)
gör enbart solfj, ( vet han ens att jag är där?), det lugnar går ut med rams
13.56 Gallskrik- Men tystnar
14.30 Väcks blir snabbt på bra humör och får mat direkt

Vad säger ni erfarna kurare och erfarna mammor? Vad är det som händer känner att vi behöver lite råd! :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"