Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!
Tack alla ni som engagerar er och tar tid att besvara och peppa mig! Jag behöver verkligen det! Är fast besluten men så nervös som jag aldrig varit!
Evigt tacksam är jag för alla tips, råd, etc!
Nu måste jag skriva av mig lite.. I natt har nog varit en av de värsta. För det första somnade han igår efter ett hysteriskt utbrott?!? Både jag och sambon fattade inget. I natt punktlig som de senaste nätterna vaknade han 01:50 och samma galna utbrott som under kvällen, helt okontaktbar, när vi fick någorlunda kontroll på honom (lyfta in han i vår säng, sover nu i "sidovagn", späjis som sitter fast utan spälor mot vår säng) så gick jag iväg och grinade hysteriskt för situatuionen blir bara natt för natt är så ohållbar. Inte är jag mindre darrig idag än igår inför kur-starten. Vi kör på som förut fram till kur-starten!
Hur man än försöker lugna honom där han ligger så verkar han bara eskalera. Nu är planen att vi börjar med kuren den 18'e januari eftersom även pappan är ledig den helgen. Han får sin 5 månaders spruta den 16'e så jag hoppas inte det ställer till besvär. Vad jag klurade på i natt var hur länge ska man buffa en liten hysterisk älskling innan man måste inse att det inte funkar (att man gör fel, tar i för lite, för mkt, osv). Jag vet att AW skriver att man endast ska ta upp barnet om man måste till akuten... Men har ni erfarenhet tex av att man måste avbryta efter 30 min, 1 timme, 2 timmar om barnet skriker så det låter som barnet ska kvävas??
Evigt tacksam är jag för alla tips, råd, etc!
Nu måste jag skriva av mig lite.. I natt har nog varit en av de värsta. För det första somnade han igår efter ett hysteriskt utbrott?!? Både jag och sambon fattade inget. I natt punktlig som de senaste nätterna vaknade han 01:50 och samma galna utbrott som under kvällen, helt okontaktbar, när vi fick någorlunda kontroll på honom (lyfta in han i vår säng, sover nu i "sidovagn", späjis som sitter fast utan spälor mot vår säng) så gick jag iväg och grinade hysteriskt för situatuionen blir bara natt för natt är så ohållbar. Inte är jag mindre darrig idag än igår inför kur-starten. Vi kör på som förut fram till kur-starten!
Hur man än försöker lugna honom där han ligger så verkar han bara eskalera. Nu är planen att vi börjar med kuren den 18'e januari eftersom även pappan är ledig den helgen. Han får sin 5 månaders spruta den 16'e så jag hoppas inte det ställer till besvär. Vad jag klurade på i natt var hur länge ska man buffa en liten hysterisk älskling innan man måste inse att det inte funkar (att man gör fel, tar i för lite, för mkt, osv). Jag vet att AW skriver att man endast ska ta upp barnet om man måste till akuten... Men har ni erfarenhet tex av att man måste avbryta efter 30 min, 1 timme, 2 timmar om barnet skriker så det låter som barnet ska kvävas??
Hejsan.
Ursäkta att jag förvirrar dig, i mina ögon är middagen sista målet och sen kommer en kvällsslurk. Men alltså i klartext så tycker jag du kan ge gröt till middag (mål 4) och ersättning till kvällsslurk (mål 5) som längre fram kan bytas ut till välling, och middagen kommer ju även längre fram bytas ut mot vanligmat. Men ge gärna grönsakspure till lunchen också. Ju mer mat i magen dessto bättre sömn!
//Malin
Ursäkta att jag förvirrar dig, i mina ögon är middagen sista målet och sen kommer en kvällsslurk. Men alltså i klartext så tycker jag du kan ge gröt till middag (mål 4) och ersättning till kvällsslurk (mål 5) som längre fram kan bytas ut till välling, och middagen kommer ju även längre fram bytas ut mot vanligmat. Men ge gärna grönsakspure till lunchen också. Ju mer mat i magen dessto bättre sömn!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Gäst
Hej kära du!
Först din grötfråga:
.
Du har väl läst januarikrönikan?
Idag är inte sonen nöjd med svaren ni ger. Men snart kommer du att ha ett helt batteri av verktyg och en attityd som helt förändrar läget. Det blir härligt!
Stor kram till er!
Tinis
Först din grötfråga:
inte nödvändigtvis. Gröt som kvällsslurk går ju hur bra som helst. Det viktiga är 4 mål + "kvällsslurk". Men kanske ge gröt som middag och välling inför läggningen istället för ersättning och gröt? Nu inför kuren är det superbra för attittyden och den goda sömnen att det äts rejält. Jag vet att det står 6 mån på vällingen men jag introducerade vid knappt 5 och hon drack 200 ml första gången!!! Du kan också blanda 50/50 med ersättning för att introducera.Då border jag alltså byta plats från:
att ha gröten som sista mål till att ha gröten som näst sista mål och sen ge ersättning som sista?
Jag förstår dig! Det känns ovant att tänka om och göra annorlunda. Men du kommer att bli lugn och säker när du märker att killen svarar på behandlingen! Det viktiga är att du vet och känner i magen att det här är rätt, vet varför du gör det och hur du ska göra det. Då kan du vara hur nervös du vill!Är fast besluten men så nervös som jag aldrig varit!
Det är jättebra att pappan och du har tid tillsammans här. Men du ska inte tveka det minsta på grund av sprutan, det är väldigt lätt att börja hitta förklararingar till att det inte skulle funka just nu därför att.....Så känner du minsta tvivel pga sprutan (vilket inte jag alls gör, men det är er attityd som måste vara stark och opåverkad!), så vänta!Nu är planen att vi börjar med kuren den 18'e januari eftersom även pappan är ledig den helgen. Han får sin 5 månaders spruta den 16'e så jag hoppas inte det ställer till besvär
Och vad är det för metoder du tar till?Hur man än försöker lugna honom där han ligger så verkar han bara eskalera
Såhär: Man ger sig inte på att buffa lugn en liten unge innan man är absolut säker på handen! Öva! Har du sett videoklippet? Det ska vara säkra, stadiga, betryggande tag och visst, det kan bli en hel del protester i början, men den unge finns inte, vågar jag påstå, som inte lugnar sig till slut av att buffas effektivt. Det som INTE funkar är att testa och indirekt be barnet bekräfta att man gör rätt. Man kan få trixa lite, hålla solfjäder ett tag, buffa lite till, stanna upp, ta nya tag. Men man lyckas, det GÖR man!Vad jag klurade på i natt var hur länge ska man buffa en liten hysterisk älskling innan man måste inse att det inte funkar (att man gör fel, tar i för lite, för mkt, osv). Jag vet att AW skriver att man endast ska ta upp barnet om man måste till akuten... Men har ni erfarenhet tex av att man måste avbryta efter 30 min, 1 timme, 2 timmar om barnet skriker så det låter som barnet ska kvävas??
Du har väl läst januarikrönikan?
Idag är inte sonen nöjd med svaren ni ger. Men snart kommer du att ha ett helt batteri av verktyg och en attityd som helt förändrar läget. Det blir härligt!
Stor kram till er!
Tinis
Vi försöker lugna honom på plats, tex stryka på ryggen, huvudet, vagga späjisen, prata lugnande, prata bestämt, sjunga. Inte nu allt på samma gång men. Ganska ofta måste vi hålla fast honom för att han ska lugna sig, dvs. lägga honom på sidan (somnar alltid på sidan) och hålla stadigt bakom ryggen och i handen för att han ska lugna sig och sjunga lite. På rygg sprattlar han bara. Vad jag menar med eskalera så har inte ens det funkat de senaste dagarna. Helt hysteriskt har det vart. Så det har slutat med att man plockat upp honom till stora sängen. Jag vet...
Jepp har läst krönikan och förstår varje ord och inser hur fel saker blivit när man trott att man gjort rätt!
Nej han är inte nöjd med våra svar, snacka om att vi pratar olika språk!
Vagnen funkar alltid till dagslurarna, nästan aldrig protester, vagna eller promenera lite och sen sussar han (på rygg). Dock går han inte att lägga på mage eftersom den är så förbaskat smal och helt opraktisk.
Man kommer ju vara världsmästare till nästa barn! Rätt från början
Ang sprutan så var jag bara fundersam ifall de får feber osv av den och att det blir för tufft med kuren, nappen, ev feber, allt på samma gång? Kanske inte
Är det viktigt att samma person tar första natten, eller kan man turas om att buffa, ramsa?
Medan jag skrev detta så satt prinsen i tvättkorgen som jag bäddat med gosig filt och lekte med sin krokodil (tack för tipset med tvättkorgen, han har vuxit ur babysittern) då ser jag hur huvudet nickar till då och då, går fram till han och kikar på honom då sitter han och halvt sover!! Lyfter ner han i sängen, ett halvt pip och sen sover han... Hur söta är de inte???
Nu har jag 1 vecka på mig att vända över osäkerheten som nog till stor del beror på trötthet till det motsatta! Funderar mycket på ifall jag efter buffande, ramsande/utgång kommer att ramsa "rätt" och gå in och buffa vid rätt tillfälle.
Vad jobbig jag är!
Men jag SKA ha ärmarna uppkavlade när dagen kommer!
Jepp har läst krönikan och förstår varje ord och inser hur fel saker blivit när man trott att man gjort rätt!
Nej han är inte nöjd med våra svar, snacka om att vi pratar olika språk!
Vagnen funkar alltid till dagslurarna, nästan aldrig protester, vagna eller promenera lite och sen sussar han (på rygg). Dock går han inte att lägga på mage eftersom den är så förbaskat smal och helt opraktisk.
Man kommer ju vara världsmästare till nästa barn! Rätt från början
Ang sprutan så var jag bara fundersam ifall de får feber osv av den och att det blir för tufft med kuren, nappen, ev feber, allt på samma gång? Kanske inte
Är det viktigt att samma person tar första natten, eller kan man turas om att buffa, ramsa?
Medan jag skrev detta så satt prinsen i tvättkorgen som jag bäddat med gosig filt och lekte med sin krokodil (tack för tipset med tvättkorgen, han har vuxit ur babysittern) då ser jag hur huvudet nickar till då och då, går fram till han och kikar på honom då sitter han och halvt sover!! Lyfter ner han i sängen, ett halvt pip och sen sover han... Hur söta är de inte???
Nu har jag 1 vecka på mig att vända över osäkerheten som nog till stor del beror på trötthet till det motsatta! Funderar mycket på ifall jag efter buffande, ramsande/utgång kommer att ramsa "rätt" och gå in och buffa vid rätt tillfälle.
Vad jobbig jag är!
Men jag SKA ha ärmarna uppkavlade när dagen kommer!
-
Gäst
Gokväll!
) är rätt.
Tänk inte göra rätt i form av antal buffomgångar eller så, utan tänk göra rätt i en PROCESS som går från massor av buff natt 1 till att göra ingenting vid ett uppvak natt X. Och under den resan ska man gradvis backa från buff, via en och annan solfjäder vid kris, till att låta ramsan ta över helt och fullt. Exakt hur denna process ser ut för er och vilken natt i ordningen X är, det vet ingen. Spännande va?
Inte är du jobbig, inte!
Det här kommer gå så bra så!
/Tinis
Ok. Låter väl inte så tokigt som ni har gjort! Lugna på plats och så... och som han reagerat på det tyder ju på att buff och solfjäder kommer uppskattas. Och inte ska du skämmas för att du tagit honom till stora sängen. Vilken förälder som inte har kunnat SHN-filosofin har inte gjort det????Vi försöker lugna honom på plats, tex stryka på ryggen, huvudet, vagga späjisen, prata lugnande, prata bestämt, sjunga. Inte nu allt på samma gång men. Ganska ofta måste vi hålla fast honom för att han ska lugna sig, dvs. lägga honom på sidan (somnar alltid på sidan) och hålla stadigt bakom ryggen och i handen för att han ska lugna sig och sjunga lite. På rygg sprattlar han bara. Vad jag menar med eskalera så har inte ens det funkat de senaste dagarna. Helt hysteriskt har det vart. Så det har slutat med att man plockat upp honom till stora sängen. Jag vet...
Jag och många med mig har kört daglurar på rygg i vagnen. Brukar inte vara några problem. Dock lägger jag helst i sängen numera.Vagnen funkar alltid till dagslurarna, nästan aldrig protester, vagna eller promenera lite och sen sussar han (på rygg). Dock går han inte att lägga på mage eftersom den är så förbaskat smal och helt opraktisk.
haha! Ja, det är en enorm skillnad! Fast man kan bli osäker ibland även med tvåan...Man kommer ju vara världsmästare till nästa barn! Rätt från början
Mmm, men vet du? Det finns ingen strikt manual som ska följas och som man kan göra fel gentemot. Har du koll på verktygen, filosofin och attityden så är det sedan DIN uppgift att lyssna av just DITT barn i just DEN situationen. Då agerar du utifrån vad du känner (med njurarna, inte med hjärtat har någon sagtFunderar mycket på ifall jag efter buffande, ramsande/utgång kommer att ramsa "rätt" och gå in och buffa vid rätt tillfälle.
Tänk inte göra rätt i form av antal buffomgångar eller så, utan tänk göra rätt i en PROCESS som går från massor av buff natt 1 till att göra ingenting vid ett uppvak natt X. Och under den resan ska man gradvis backa från buff, via en och annan solfjäder vid kris, till att låta ramsan ta över helt och fullt. Exakt hur denna process ser ut för er och vilken natt i ordningen X är, det vet ingen. Spännande va?
Toka där!Vad jobbig jag är!
Det här kommer gå så bra så!
/Tinis
-
ilindstrom
Bara ett litet tips om trånga vagnar för magsovare. Jag har lyckats få tag på en gammal hedlig tvillingvagn med hel rygg, dvs. man får en helt platt vagn utan någon skarv i mitten som bäbis kan sova i tills han är sisådär 3 år. Mina andra barn har sovit så tills de slutat sova middag
. Bara ett tips. Följer din tråd med stor spänning och intresse. Och skickar massor av pepp
Tore och hans mamma Ida
Tore och hans mamma Ida
Tack alla och tack tinis!
känner ju mig asjobbig som nojjar och håller på
Jag börjar smått känna mig laddad, det känns som att jag ska ha tenta nästa helg! Är av den naturen att jag nojjar mig enormt för blackout blablabla etc etc etc bara för att allt sen ska gå bra!
Fram tills dess får ni ta mig i kragen, sparka mig där bak och stå ut med nojjiga mig haha..
Nästa lördag på morgonen kommer jag avlägga rapport, ska skriva ner varenda liten detalj och lägga ut här så får ni erfarna gärna komma med synpunkter m.m.
Förresten, varför ska huvudet läggas åt höger?
Provade igår när vi lekte hur det skulle kännas/hur man skulle göra för att lägga honom enligt kuren men starke adolf han ville bara borra ner knoppen rätt ner i madrassen, sen vågade jag inte ta i mer för det kändes som att jag skulle utföra kiropraktiska övningar med hans nacke om jag tog i mer
Igår när vi såg filmen tillsamms jag och sambon så sa han "men har han verkligen sömnproblem vi kanske bara rycker in för fort, han skulle säkert somna om efter en stund"... (Vilken planet har han bott på de senaste månaderna??) Ja men vassego sa jag, ta han inatt! (anledningen varför jag ryckt in så fort är för att ju längre han ligger vaken på nätterna desto piggare blir han och svårare att söva om)... Så inatt så har han väl vaknat en 6-7 gånger har jag för mig och sambons filosofi slutade med *mutter* imorse efter att gossen blivit piggelin varje gång och brummat och brffffffffffffffffffffffffffffat och jollrat halva natten. Tror även att han nu börjar förstå och engagera sig lite mer i kuren!
Njurarna, vilket tips!
Stor kram till er alla!
Jag börjar smått känna mig laddad, det känns som att jag ska ha tenta nästa helg! Är av den naturen att jag nojjar mig enormt för blackout blablabla etc etc etc bara för att allt sen ska gå bra!
Fram tills dess får ni ta mig i kragen, sparka mig där bak och stå ut med nojjiga mig haha..
Nästa lördag på morgonen kommer jag avlägga rapport, ska skriva ner varenda liten detalj och lägga ut här så får ni erfarna gärna komma med synpunkter m.m.
Förresten, varför ska huvudet läggas åt höger?
Provade igår när vi lekte hur det skulle kännas/hur man skulle göra för att lägga honom enligt kuren men starke adolf han ville bara borra ner knoppen rätt ner i madrassen, sen vågade jag inte ta i mer för det kändes som att jag skulle utföra kiropraktiska övningar med hans nacke om jag tog i mer
Igår när vi såg filmen tillsamms jag och sambon så sa han "men har han verkligen sömnproblem vi kanske bara rycker in för fort, han skulle säkert somna om efter en stund"... (Vilken planet har han bott på de senaste månaderna??) Ja men vassego sa jag, ta han inatt! (anledningen varför jag ryckt in så fort är för att ju längre han ligger vaken på nätterna desto piggare blir han och svårare att söva om)... Så inatt så har han väl vaknat en 6-7 gånger har jag för mig och sambons filosofi slutade med *mutter* imorse efter att gossen blivit piggelin varje gång och brummat och brffffffffffffffffffffffffffffat och jollrat halva natten. Tror även att han nu börjar förstå och engagera sig lite mer i kuren!
Njurarna, vilket tips!
Stor kram till er alla!
-
Gotlandsmamma
Kul att du är så laddad. Kan bara säga en sak ang pappor - det tar lite tid för dem (i a f) min...men till slut inser de att det är kalas o vill inte vara utan alla bra verktyg!
Min tyckte ex väckarklocka var konstigt, men skulle inte vilja vara utan den nu...han sa igår; den bästa stunden på dagen är när klockan ringer på morgonen, då vaknar de o man får gå och plocka upp glada ungar!
Ps...ssst...den enda som kan ta dig i kragen är DU själv, och det är just det du håller på med! Go for it!
Min tyckte ex väckarklocka var konstigt, men skulle inte vilja vara utan den nu...han sa igår; den bästa stunden på dagen är när klockan ringer på morgonen, då vaknar de o man får gå och plocka upp glada ungar!
Ps...ssst...den enda som kan ta dig i kragen är DU själv, och det är just det du håller på med! Go for it!
Tillrättaläggandet blir en betingad reflex = dags att sova. Att huvudet läggs åt höger är för att det ska vara bort från den som lägger.Mamma till Liam skrev: Förresten, varför ska huvudet läggas åt höger?
Det kommer gå kanonbra för er! Vi finns här och stöttar er