Stora barn och DATORN!

Samtalsforum med barnen i fokus
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, det här med datan...

Småtjejerna har en egen dator utanför barnrummet, i hallen, där de kan spela sina spel - en dator som får kladdas på och som inte är sådär jättemodern :wink: !
Vi har inte heller några fasta regler, men den används varje dag, men ännu har det inte blivit nåt "missbruk" av det, och ofta sitter jag eller pappan med när de spelar!

De brukar spela ett spel tills det är lämpligt att sluta, ungefär en halvtimme!
Jag gillar datorn, och har man bara "rätt" spel så tycker jag det är ett jättebra redskap att lära sig färger, siffror, bokstäver osv!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
tröttmamma

Inlägg av tröttmamma »

Hej!

Tänk vad det här med datorer kan reta upp folk :!: :!: :!:
Jag är oxå en människa så det retar oxå upp mig. Men min bror som är väldigt duktig på datorer har visat mig hur jag går in och kollar på vilka sidor som datorn har varit in på. Längs uppe i menyraden så finns det nått som heter "Tidigare", det ser ut som ett gamalt solur på min dator. Går man in där kan man direkt se var man varit in. Tyvärr går det att radera där om barnen har fått nys om att man leker spion... Men han har även visat mig på ett annat ställe i datorn som man kan kolla var man surfat, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade men kan ta reda på hur det var.

Sedan kan inte mina barn komma in på Lunar här hemma :!: :!: :!: Även här har min bror varit framme och spärrat länken så att de inte kommer ut från datorerna här hemma :!: Hur han har gjort det har jag INGEN aning om, men det går! :D

Angående tiden vid datorn så har vi försökt med äggkklocka ett tag, en halvtimme åt gången, sedan får man göra nått annat... Inte sätta sig vid tvn då iofs... [-X

Ja om det är nån som är intrsserad så ska jag fråga min bror om han kan förklara hur div saker kan fixas till...

Två länkar att läsa som jag har fått förut är:
http://www1.k9webprotection.com/
och:
http://www.msn.se/security/family/default.asp
Den sissta är MYCKET läsvärd :!: :thumbsup:

Happ, nu ska jag gå och göra lite nytta och vila mina fyrkantiga ögon... :roll:

=; / Helene
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är under den tiden ungefär som Jacob sitter vid datorn oxå,runt 30minuter.Man blir ju lite kluven för vissa spel som nallePhu spelen är det mycket bokstäver och siffror och det är ju bra spel till skillnad mot vad det finns typ HarryPotter,Superhjältarna som går ut på att slåss.
Ett dilemma:Vi säger åt Jacob att det är färdigspelat för dagen.Han åker till en kompis lite senare på dagen och kommer hem och berättar att dom spelat tv-spel(typ hela tiden,alltså flera timmar)Vad ska man göra i den situationen?För nu verkar det ju vara så att istället för när man var liten själv och alla var ute och lekte så åker man hem till varann och spelar data spel istället.Och att sitta och spela bort sin barndom tycker jag är fruktansvärt otäckt egentligen.Alla hans kompisar tycker jag verkar få sitta vid datorn eller framför tv obegränsat med tid och Jacob är en så person att han kan sitta framför tv eller datorn en hel dag.
Att prata med föräldrarna till kompisarna känns ju lite fel oxå på något vis.Vi kan ju inte bestämma känns det som över deras son.Alternativ är att han inte får åka dit men det blir ju oxå fel.Vad tycker ni?Är det någon som är i en liknande situation?Hur gör ni med det här med kompisar och tv/data spel?

Krya på dig kramar Fjällmor från mig.Hoppas ni(du och bebisen)under omständigheterna mår ok iallafall. :heart:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
tröttmamma

Inlägg av tröttmamma »

Hej Ulrika!

Jag måste svara på en gång... för jag tycker det är lite lustigt...
Så som du skrev tänkte jag skriva, men jag visste inte hur jag skulle skriva för att det skulle bli begripligt!
Ja nu sitter jag här igen och skriver en halv mening och sedan suddar ut den... .... .... .... ...
Jag kanske trampar nån på tårna men då får det väl bli så då...
:roll:
Jag tror att vissa barn är populära därför att deras kompisar får komma hem och spela vilka spel som helst och hur länge som helst! Och om kompisarna tycker att det är coolt att de får göra hur de vill när det gäller spelandet, så höjs ju statusen för dessa "populära" barn. Jag tycker det är hemskt :!: Men som sagt ska man förbjuda sina egna barn att gå dit, eller prata med föräldrarna :?: :?: :?:

Det var en kille som tog med sig ett kingkong spel hit en dag, otroligt otäckt :!: Min son gick ut ur rummet och sa att han skulle kolla en sak på datorn... :? Jag förstod vad som var i görningen så jag frågade om de inte kunde spela nått som båda kunde spela för deras 30 min var snart slut... Ja, jag ska bara slå den här först... fick jag till svar. Kompisen spelade slut på minutrarna och sedan fick de gå ut. Men jag fick inte honom till att sluta spela :!: Det kändes lite dumt att dra ur proppen, men jag önskar att jag hade gjort det. :oops: Då funderade jag om han hade ett spel med sig som han normalt inte får spela hemma :?:
Nu mera så försöker jag styra upp det tidigare genom att säga att hos Dennis så spelar man Dennis spel, för då vet jag vad det är de spelar i alla fall.

Tips och ider hur man löser det här vill vi ha! Tack/ Helene
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej igen :D
Några korta reflektioner.

Ulrika - jag tycker absolut att du kan prata med föräldrarna. Inte under temat "hur kan ni göra så" utan under temat "hur fungerar det med datorn när de är hemma hos er". Resonera kring det och poängtera hur viktigt du tycker det är att de ex. är ute, bakar, leker - ja whatever. Kanske har de en helt annan uppfattning och då kan du klargöra din vänligt. Men sannolikt tycker ni liknande och kan ta ett gemensamt beslut. Jag lovar - det är bara börjar i den typen av problematik och bra om man lägger en samtalsgrund med vanliga kompisar.

Helene - jag tror säkert de kompisarna blir mer populära - en kort stund. Vem egentligen respekterar de föräldrar där man får göra som man vill. Förbjuda barnen kanske inte är någon idé men man kan kraftigt ransonera olämpligt umgänge. Och som sagt - prata med föräldrarna.

Gällande kontroll av vad som görs på datan så finns en massa sofistikerade system. Dit har vi inte kommit ännu och jag hoppas vi aldrig gör det. Vi har dator i köket och det är här inte aktuellt att sitta med dator på eget rum. Gällande Lunarstorm så frågade dottern innan jul om hon kunde bli medlem. Jag funderade ett tag och kom fram till att förbjuda är ingen idé. Då skaffar hon bara det ändå (det hade jag gjort i alla fall 8)). Så jag sa "visst, men först ska vi gå igenom siten tillsammans - hur den fungerar och vad man ska tänka på".

Detta är en svår fråga på många sätt men jag tror att sunt förnuft samt styrning är på sin plats. Datorn är här för att stanna :wink: och vi får lära oss deras språk och vanor och utgå därifrån. Dessutom - vad ger vi för signaler när vi forumberoende sitter här..alldeles förmycket.... :shock:

Kram alla
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja visst är det så susanne att man måste prata med varandra föräldrar sins emellan.Just den ähär speciella kompisen som jag främst tänker på är att det är lite känsligt.Min mamma och den här kompisens mormor var väldigt bra kompisar när dom var små.Jag och hans mamma umgås och nu umgås våra pojkar med varandra.Så det är i tre generationer om man säger :wink: och det är jätteroligt tycker jag.Vi kommer väldans bra överens jag och mamman till opojken och våra pojkar är jättebra kompisar som känt varandra sedan födseln.Dom är dessutom 4männingar då jag och pojkens pappa är tremänningar.MEN just innom barnuppfostran så skär det sig enormt.Hon tycker tex att barn som får vara hemma dom tre första åren är det synd om då dom inte "lär" sig leka med andra barn.Hon förstår INTE nu hur jag kan vara hemma tre år med Liw mm....Deras barn har både tv,tv-spel och data på sina rum.Ingen social delaktighet vad jag vet om osv.Deras kille får spela obegränsat.INga rutiner överhuvudtaget vad jag vet om.
Men jag ska ta och ta upp det här vid nästa tillfälle.Absolut,för det här handlar ju om Jacob i första hand.Och som du skriver så lär inte det här vara första gången ett "problem" dyker upp.Detta är ju bara början för ju äldre våra barn blir desto mer saker blir det förståss att ta ställning till.
Jag hadde önskat bara att fler "bb barn" bodde här att umgås med... :( som verkligen förstår hur man som förälder tänker.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant detta :!:
Min stora kille, fick nu under HT hem ett blad med information från en studerande på umeå universitet, som föreläst på deras skola. (för åk 7)
Och hennes råd var så långt ifrån mina tankar, att jag trodde det var ett skämt :shock:

Man skulle låta barnen ha en egen undanskymd vrå, där de kunde sitta ostört, så de i god tid han stänga av datorn om det var något föräldrarn inte borde få veta.

Föräldrarna skulle ta det lugnt beträffande ovårdat språk, såsom hora bög etc, för det betyder inte att de använder orden i verkligheten.

Datorn skulle vara vänd bort från ytterdörren, oxå det handlade om att få möjlighet att dölja vad man sysslade med...

Detta är ju ritt översatt eftersom jag kastade bladet i pappersinsamlingen.

Fö mig var detta bara ett ytterligare bevis, på att bara för att man forskar inom ett ämne, så betyer det inte att de vet vad de snackar om.
Jag undrar bara om andra föräldrar har råg i ryggen att förkasta dåliga råd :shock:

Här hemma har vi en speldator i stor killens rum, ingen uppkoppling till interet alltså.
Och sen har vi den gemensamma datorn i vardagsrummet.
Jag förstår inte vad man ska syssla med som kräverså total avkärmning och hemlighesmakeri att man ska smyga undan helt avskärmad :?:

Vi har i princip aldrig haft några problem, med för mycket datoranvändade, utan det har alltid varit måttligt. Så jag har inte haft skäl att strama upp, tider, och förbud.
Men det att han använder datorn fritt, så har jag haft en del krav kring detta.
Det är tex att jag får kontrolera vilka han pratar med, och vid behov om vad.
Jag har också föbehållet att om ha missbrukar internet, eller skriver olämpliga saker, så drar jag in användandet.
Han har godkännt dessa regler, och har aldrig klagat.
Och jag har aldrig behövt inskränka eller kränka hans intregritet ännu.

Se det lite som det motsvarande när vi växte upp-telefonen.
Vi satt ju timtal, och tjattrade, och nog ville föräldrarna veta vem vi pratade med, och om vad, i alla dessa timmar.
Det hade liksom föräldraran rätt att veta, deras hem, deras telefon, deras pengar...
Skulle jag fåt för mig att dölja vem jag pratade med, eller om jag skulle börja använda ett fult språk, så skulle jag nog ha pratat färdigt i telefonen för
gott :shock:

Det är samma sak, det enda som skiljer är att det är en annan teknik/kommunikationspryl.

Ja tycker i allmänhet att föräldar inte ska vara så rädda för att avkräva motprestationer av sina barn.
Frågar barnet får jag hänga på lunarstorm
så säg ja
men med förbehåll om hur man beter sig, även ute i cyber rymden.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"