Intressant detta
Min stora kille, fick nu under HT hem ett blad med information från en studerande på umeå universitet, som föreläst på deras skola. (för åk 7)
Och hennes råd var så långt ifrån mina tankar, att jag trodde det var ett skämt
Man skulle låta barnen ha en egen undanskymd vrå, där de kunde sitta ostört, så de i god tid han stänga av datorn om det var något föräldrarn inte borde få veta.
Föräldrarna skulle ta det lugnt beträffande ovårdat språk, såsom hora bög etc, för det betyder inte att de använder orden i verkligheten.
Datorn skulle vara vänd bort från ytterdörren, oxå det handlade om att få möjlighet att dölja vad man sysslade med...
Detta är ju ritt översatt eftersom jag kastade bladet i pappersinsamlingen.
Fö mig var detta bara ett ytterligare bevis, på att bara för att man forskar inom ett ämne, så betyer det inte att de vet vad de snackar om.
Jag undrar bara om andra föräldrar har råg i ryggen att förkasta dåliga råd
Här hemma har vi en speldator i stor killens rum, ingen uppkoppling till interet alltså.
Och sen har vi den gemensamma datorn i vardagsrummet.
Jag förstår inte vad man ska syssla med som kräverså total avkärmning och hemlighesmakeri att man ska smyga undan helt avskärmad
Vi har i princip aldrig haft några problem, med för mycket datoranvändade, utan det har alltid varit måttligt. Så jag har inte haft skäl att strama upp, tider, och förbud.
Men det att han använder datorn fritt, så har jag haft en del krav kring detta.
Det är tex att jag får kontrolera vilka han pratar med, och vid behov om vad.
Jag har också föbehållet att om ha missbrukar internet, eller skriver olämpliga saker, så drar jag in användandet.
Han har godkännt dessa regler, och har aldrig klagat.
Och jag har aldrig behövt inskränka eller kränka hans intregritet ännu.
Se det lite som det motsvarande när vi växte upp-telefonen.
Vi satt ju timtal, och tjattrade, och nog ville föräldrarna veta vem vi pratade med, och om vad, i alla dessa timmar.
Det hade liksom föräldraran rätt att veta, deras hem, deras telefon, deras pengar...
Skulle jag fåt för mig att dölja vem jag pratade med, eller om jag skulle börja använda ett fult språk, så skulle jag nog ha pratat färdigt i telefonen för
gott
Det är samma sak, det enda som skiljer är att det är en annan teknik/kommunikationspryl.
Ja tycker i allmänhet att föräldar inte ska vara så rädda för att avkräva motprestationer av sina barn.
Frågar barnet får jag hänga på lunarstorm
så säg ja
men med förbehåll om hur man beter sig, även ute i cyber rymden.