kan denna kuren vara något før oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

hej! jag har en son på 5,5 månader, han somnar fint på kvællen, mrn vaknar många gånger på kvællen och natten. ibland vill han bara ha nappen och ibland vill han ha mat.

jag har læst boken.

men jag behøver væll inte buffa osv på kvællen nær han somnar så fint sjælv?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej kevins mamma och välkommen till Forumet :D

Läs runt här på Forumet och framför allt de låsta trådarna och fundera över om SHN-filosofin passar er. SHN är inte bara en kur utan ett förhållningssätt :D Har du Barnaboken ?, annars kan jag varmt rekommendera den, den kommer du ha hjälp av under hela sonens uppväxt.

Läs som sagt var här på Forumet och fundera, om ni sedan bestämmer er för att genomföra kuren så finns vi här och besvarar dina frågor :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

tack! jag tycker det låter jættebra detta! har læst ganska mycket. min man tycker att vi ska genomføra detta. Han sover redan på magen.

men jag undrar om vad jag ska gøra nær jag lægger honom på kvællen eftersom han faktiskt somnar av sig sjælv.... oftast. borde væl ramsa iallafall før att kunna ramsa på natten nær han vaknar...?

han anvænder napp, och lugnar sig vældigt med den, har inte riktigt lust att ta den ifrån honom, och tvivlar på att han har glømt den efter 1 natt. men jag springer ju endel fram och tillbaka på natten før att ge honom nappen, så den ær ju ett problem.

på dagen så lægger jag honom i vagnen, ger honom nappen och går ut, då klagar han en stund, det hænder att jag måste gå in några gånger och ge honom nappen, men oftast somnar han på ca 5-10 min, detta ær något jag har obbat endel med, efter att ha fått ovanan att køra vagnen øver trøskelen længe varje gång førr.

borde jag då vagna och ramsa nær jag lægger honom på dagtid också? Han sover mellan 45 min och 1,5 timme. ofta vaknar han innan han ær utvilad, men klarar inte att somna igen.

blir jætte tacksam før lite svar :o)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej kevins mamma och välkommen :D

Jag skulle råda dig att:

:arrow: ta bort nappen
:arrow: upprätta ett schema med fasta tider dag som natt
:arrow: göra läggningen enligt kuren med godnattskratt, tillrättaläggande och sen ut med ramsa. Om han är tyst direkt tonar du ut ramsan mjukt på sista versen så blir den bekräftande på samma gång
:arrow: om han vaknar nattetid följer du bara kurens manual med buff + ramsa vid varje uppvak första natten och därefter allt mindre buffande.

Hälsningar från Nancy
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

ja det låter smart. Men på dagen då?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Om du gör upp ett schema (med hänsyn till både barnets och familjens preferenser) så är det det som gäller :wink:

Det kan ta ett tag innan alla daglurar sitter som de skall men jag skulle ramsa och vagna/buffa även då om det behövs.

Din son och min yngsta dotter är nog nästan födda på samma dag skulle jag tro.

Lussi sover 11-timmarsnatt och har tre daglurar. Många väljer istället att ha 12-timmarsnatt och vid 5,5 månader är det vanligt med en längre lur mitt på dagen och två kortare på fm och em.

Vill man "sätta" dagschemat kan man köra promenadkur i vagn om man vill. Så gjorde vi med vår stora flicka eftersom vi upptäckte Barnaboken och forumet först då hon var några månader.

Skriv igen om något är oklart :!:

Nancy
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

ja kevin ær fødd 19/7 :)
jag tænker att jag kanske bara kunde ramsa nær jag lægger honom i vagnen, så att jag kan ramsa nær han vaknar innan han borde.

men om man har bestæmt att han ska sova 2 timmar mitt på dagen, och han bara sover 1 timme, ska man då ramsa och vagna tills han eventuellt har somnat igen. han ska absolut inte upp ur vagnen føræn de 2 timmarna har gått?

hoppas jag inte kommer med knasiga frågor....
Nancy

Inlägg av Nancy »

kevins mamma skrev:jag tænker att jag kanske bara kunde ramsa nær jag lægger honom i vagnen, så att jag kan ramsa nær han vaknar innan han borde.
Här begriper jag inte hur du menar :? :?:

:D Nej då, inga knasiga frågor. Men jag skulle nog vänligt be dig läsa på lite mer innan du/ni sätter igång. Man läser och tycker att "jo... nu begriper jag nog" men jag tycker att jag hela tiden hittar nya saker och får nya aha-upplevelser.

Det där med tiderna och lurarna kommer att ge sig bara du är envis. Barnet har ett visst sömnbehov och kommer själv att vilja sova på de tider du bestämt. För annars blir det minus på sömnkontot.

Hur du skall göra rent praktiskt i början då :?:

:arrow: lägg tillrätta och ramsa
:arrow: vaknar sonen mer än 15 minuter före utsatt tid så använd verktygen för att hjälpa honom somna om
:arrow: skulle det nu verkligen inte gå så lovar jag att himlen inte rasar ned. Då tar du till alla tjuvknep du har för att hålla honom vaken till nästa sovpass och så tar ni nya tag då :thumbsup:
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

jag menade att det kanske var onødigt att vagna honom på dagtid eftersom jag har jobbat endel med att få honom till att somna sjælv i en stillastående vagn. att jag bara lægger honom och ramsar och går ut.
nær han då vaknar efter feks 45 min så kan jag bara ramsa så att han somnar igen.... om han nu tex ska sova i 1,5 timme. førstår du?
frågan ær altså: kan jag bara ramsa på dagen, och inte buffa eller vagna, också de førsta dagarna på kuren?

ja jag ska læsa massor nu några dagar.

tænkte børja en helg nær min mann också ær hemma. ska sætta ihop ett chema, vill att han ska sova 12 timmar på natten, och ca 3 timmar på dagen.

jag ska lægga honom i sængen på kvællen, han ligger på eget, helt mørkt rum. han ær då lugn nær jag lægger honom, så jag ska bara ramsa och gå ut. nær han vaknar på natten ska jag buffa vid behov de førsta dagarna, och solfjædern och ramsa.
och så blir det avvænjning av nappen.
det med nappen tycker jag ær værst!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tycker att du det du gjort hittills är en superb grund för SHN :thumbsup: Att sonen är van att somna själv, ja där är nog mer än halva "segern" vunnen :!: :D

Jag tycker att du är klok som tänker att det får räcka med enbart ramsa. Det är många som hamnat i "vagnträsket" och om du kan undvika det så är det jättebra :!: OM du känner behov att ha ett litet ess i rockärmen kan du lägga sonen tillrätta i vagnen och skaka rejält sidledes i handtaget innan du går därifrån ramsandes. Då har du vid behov ett lite mer konkret verktyg som du kan använda vid ev. tidiga uppvaknande och det utan att behöva vagna.

Glöm sen inte att det finns fler verktyg varav att man som mamma koncentrerar sig på annat kan vara det i särklass mest effektiva :wink: :D

Släpp din oro gällande nappen. Det kommer att gå bra.

Nancy
kevins mamma

Inlägg av kevins mamma »

tack så mycket! då ska jag bara førbereda mig och læsa massor!

bli mer sæker och få den rætta instælningen både till kuren och nappen!

rekomenderar du att man sitter vaken de førsta nætterna? och får vilat sig på dagen istællet?
eller gå och lægga sig som vanligt på kvællen?

måste det vara antingen jag eller pappan som går in varje gång hela natten? eller kan vi turas om?
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Härligt att höra :D

Jag tycker att ni skall vara vakna de första nätterna precis enligt SHN-boken. Detta för att helt säkert kunna lyssna av i rätt tid och ge betryggande svar.

Enligt kurens principer är det samma person som tar de första två nätterna.

Ett annat sätt kan ju vara att ex mamma tar första natten, mamma även andra men med pappa som åskådare och sen tar pappa över tredje natten.

Vore väldigt roligt om du berättar framöver hur det går :!: :D

Hälsningar och lycka till från Nancy

(har du fler frågor innan/under/efter kurning är du naturligtvis välkommen att ställa dem)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"