snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Liten schemafråga:
näör gossen kuras snart vid resa till landet är han snart 5 mån. Borde inte man gå ner till 15 timmar per dag då, och ha 45 min f.m, 1,5 timme lunchlur och 45 min e.m? Jag hade tänkt 2 timmar daglur men det blir ju för mkt med 12 timmars natt?
Vill gärna sätta igång så snart jag kan men rekomenderas det att vänta en dag när jag kommit fram till platsen jag ska kura på? Men om det äts som vanligt (dvs inte störs av tågresa samma dag) och förberedelser gjorda i förväg (mörkläggning, säng etc) kan det vara bättre att köra första kvällen då miljön i sig ändå är ny för pojken? Vi kommer fram mitt på dan så det är gott om tid inför kvällen.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, antingen kör du 12-45-1,5-45 eller så kör du 12-45-2-20.

Kör på fösta natten du, allt nytt på en gång. Stora svar och besked. Har ni förberett med sovplats och allt, se till att det är KOLMÖRKT så skall det nog gå bra. :wink:

Ps. egen vrå är viktigt i kurningen. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

schemafrågor inför stundande kur:
ser att andra ger blöjbyte under natten på den här åldern...det gör inte jag. Bör man?
Jag har mat vid 07 (amning), 10.30 (gröt med plommonpuré), 14.00 (amning) och 17.30 middag (grönsakspuré), 18.30 amning efter kvällsbad.

Hur ser det ut? Grabben äter med god aptit och skulle nog kunna äta på alla mål men då försvinner liksom amningen helt speciellt när jag slutar helt på natten.Och jag tycker det är lite mysigt och jag tror det finns massa bra saker i mjölken. Men är det för "blaskigt" att ha hela 2 av 4 mål enbart amning för att klara sig en hel natt utan mat? Bör jag ge gröt/ mat alla mål med enbart efterrätt amning? Vill helst inte då det är så tjatigt att mata...(latmask). Dessutom är jag inte så förtjust i tanken på att ha gröt vid 10.30 då vi står i enkall parklek vid den tiden med syrran...och att gegga på overall och sitta ordentligt i vagnen... men det känns bäst att ha de 2 målen utspridda på det sättet under dan. Eller? Andra förslag?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag svarar bara på 1 del av dina frågor.

Jag bytte INGA nattblöjor när Tor satte hela nätter (dvs. 12 timmars nätter)

Jag satte på pampers baby dry blöja, smörjde med rejält lager wileda zinksalva. Sen fick han snällt sova till 07 då larmet ringde. Oavsett. Så gjorde jag.

Men man brukar säga att bajsblöjor innan vargtimmen (dvs. innan 04) bytes, men inte efter vargtimme. :wink:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker inte man byter blöja på natten om det inte är nödvändigt, har barnet bajsat så javisst då byter man i sängen i mörkret, och efter vargtimmen byts inga blöjor alls.

Jag hade också en liten matälskare som inte var så förtjust i att amma alls, så jag fortsatte proppa i så mycket pure´ som han ville ha, men jag ammande före pureen och inte efter som är det vanligast. Och jag kunde ammande tills han var 10 månader fast han var så mycket mer intresserad av vanlig mat. Han valde sedan bort bröstet helt och hållet till min stora sorg, men det viktigaste är ju faktiskt att han är mätt och får i sig det han "ska" ha!

Men amma före och skeda i så mycket pure han vill ha. Ju mer mat i magen dessto bättre sömn!

Kanske du kan ha en flaska välling vid 10.30, för jag antar att du inte var allt för sugen att amma heller i kylan? Vilken tid kommer ni in, om ni är inne vid 11 kanske du kan skuta på maten tills då och han kan äta inne istället, och amma och äta gröt?

Vilka tider kommer han att sova på?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Oj du hade redan svarat TorsMamma :wink:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Tack för förslag!
Om jag ammar innan tappas den riktigt goa matlusten tycker jag...kanske behåller mat vid 2 pass och amning plus den puré som går i efteråt? Jag får se hur jag lägger upp mattider vi är gärna ute så länge det bara går på f.m denna mörka årstid.
En fråga för snabbt svar då kur stundar om ngn dag. det finns ingen spjälis till lillen också dit vi åker för kurning, men en juniorsäng med höga kanter som jag lägger spjälskydd runt går väl lika bra? Jag får stå på knä eller på pall och buffa?
Hur mkt ska man läsa på? Jag har läst boken och ska läsa igen en gång. Jag har kurat för drygt ett år sen och minns hyfsat och har skrivit de frågor som kommit upp när jag läst boken. Jag är en sån som aldrig känner mig "färdig" så...jag måste ju bestämma mig! Eller hur?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Hur mycket tjorvas det å natten, om det inte finns någon som hellst risk att han tar sig över kanskten så absolut då går det lika bra.

Jag tycker du ska läsa här på forumet i andras trådar, då kan du se det som kan gå fel och lära dig hur man skulle ha gått tillväga. Läs ordentligt i boken tills DU känner dig säker på vad du ska göra. När DU är säker som smyger attityden sig på :wink:

Lycka till!

//Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

nu har jag spikat schema, läst om och läst om bok och andras trådar och nu...står jag inte ut längre! natten var hemsk och sonen tittar på mig bedjansfullt: fixa det här nu! Ikväll är det dags för kur!!! Attityden är på topp; jag är så triggad! Inget kan bli sämre än hur det är nu. Vakenpassen blir längre och längre. Inatt vaken från 4 till 7.30... och då dags för storasyster att vakna...

Schemavakna och amma: 07.00
sova: 8.45-9.30
äta: 10.30
sova: 12-13.30
äta: 14.00
sova: 15.30-16.15
äta: 17.00
nattslurk: 18.30
sova: 19.00

Några små frågor från boken: jag siktar in mig på att slopa buffning etfer första natten då det står så starkt att så ska göras. Men blir snurrig, s. 50 i boken nämns en Filip som kuras i Gastsjön och det buffas flera gånger vargtimme? Natt 3 buffas det kort också? Ehh? Why?

Det pratas om nattning på 2 min? men att säga gonatt till lampan och läggas tillrätta i säng tar ju typ 30 sek? Vad är det meningen som ska hända sen? Har aldrig riktigt fattat det där?

Första Daglur buffar man men inte på samma sätt som natt1,dvs buffning tills helt lugn och ut med ramsa. Dagen kan man väl buffa och gå ut innan barnet är stilla?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan

Schemat ser toppen ut!

Natt 1 används buffningen aktivt, medans ramsan ska ta över mer redan andra natten. Men kom ihåg att buffa kan göras under hela kuren, MEN bara i yttersta nödfall. Men blir barnet ledset måste det lugnas, och då genom tex buff.

2 min, då innebär det läggningsproceduren och tillrättaläggningen och du ska ha ramsat dig ut på mindre än 2 minuter. Inte dröja sig kvar, och gör du det på 1 minut, så fine. :lol:

Du ska alltid buffa lugn om du har bestämt dig för att buffa. Dagarna följer nätterna i ingripande, alltså första dagen buffar du vid minsta pip medan andra dagen tar dagsramsan över mer om du förstår.

Lycka till inatt! :thumbsup: Det kommer att gå som en dans! :wink:

//Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

Japp...ingen återvändo!
Läggning 19.00 gick på...1 minut. men bollade lite klagan och bekräftelse genom dörren och somnade 19.10. Han var dock stuptrött. Han fick inte sova efter 16.00...
sov till kl 21.20. Och där börjar tangon...
Fram till 22.30 var det en blandning av stilla klagan och mycket mycket ledsen pojke. Jag insåg att jag var lite för snål på buffandet då jag var rädd att hamna i buffträsk och läst om och om igen vikten av att backa, och låta barnet få reagera. Har som bekant inte hört mitt barn gråta så mkt (amning i tid o otid...) o blev lite vilsen hur jag skulle tolka gråten. Var rädd att inte låta honom reagera tillräckligt och lät honom gråta en del...men lyckades också på 70 min gå in och ge besked 12 gånger! Blev rädd att det var på tok för ofta men också orolig att han fått gråta för mycket...) men jag upplevde att han var riktigt övergivet ledsen. Ibland kanske jag gick in för ofta? Han var svår ibland nämligen att få i ro på 4 buffomgångar, han riktigt skakade i kroppen av ursinne av buffandet (som jag anser mig ha övat upp suveränt med övning , video och kurning på syskon förra året) och det tog någon gång upp till 12 omgångar för att lugna ner. Enligt boken ska det gå snabbare o snabbare under natten men det viktigaste är väl att barnet lugnar sig och jag inte fastnar utan tänker UT! Eller var det för många besked? Jag måste ju stanna och lugna "lyckat" innan jag går ut, fastän det tar sina 8 till 12 omgångar?
Jag blev rejält svettig men medan jag stod o lyssnade (ovan) på gråt tänkte jag på målet, hur alla mår bra av en god sömn till slut. Första natten av en kur kommer inte tillbaka!

Nu 23.20 vaknat igen, in med beked och mjuk ramsa. nu får han småklaga lite medan jag sköter mina 18 kor...
svett svett...
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Inne på vargtimmen och oj vad jag är pigg! Inte för att jag borde vara det men för att jag är hög av kurning! Sedan långa vakenpasset på 69 min fram till 22.30 har det sett ut följande:
23.20-23.32 besked en gång, sedan ramsa och bekräftelser och lite protester
vaken: 12 min

1.34-1.39: totalt 2 besked, ramsa, bekräftelse
vaken: 5 min

2.12-2.34. besked ramsa bekräftelse. In igen lite senare då det låter som han är på rygg och har kul. Går in då jag vill att han ska vara på mage (fel?) och stör bara och han är på mage...buffar ngn gång en irriterad pojke. mkt stånk och bekräftelser
vaken: 22min

3.37-4.29
pratar mest irriterat för sig själv tyst, ger bekräftelse här o där. han somnar nog till lite då och då men pratar på lite klagande emellanåt. Bestämmer mig för att inte rusa in vid minsta pip (då han ibland nog har somnat) eller ramsa heller då han mest pratar för sig själv och verkar mest störas av ramsning. Går in först 4.37 då han är arg, och se där: plutten ligger på rygg. Vänder på steken och ut. Har under hela vakenpasset på låg musik utanför dörren som jag sänker vid ramsning. Fortsätter att ha på musik som sällskap.
vaken: 52 min men sov stora delar, svårt att säga exakt. Mycket lugnt mest pratande vakenpass.

4.39-4.40 vaknar. Besked, påminnelse, bekräftelse
vaken: 1 min

5.15 besked, påminn. bekräft. direkt

klockan är halv sju och jag är så glad!
Vi har pratat så bra jag och herrn inatt. Undrar hur dagen går för en trött herre. Är det ok att ha låg musik natten igenom som sällskap för mig , eller kan det bli sövande: fel effekt?
Om jag tror att han vänt sig men inte klagar men det tar tid att somna om, kan man gå in då det är tyst och vända , ge solfjäder och ut?
Tack underbara forum och SHN!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Inne på vargtimmen och oj vad jag är pigg! Inte för att jag borde vara det men för att jag är hög av kurning! Sedan långa vakenpasset på 69 min fram till 22.30 har det sett ut följande:
23.20-23.32 besked en gång, sedan ramsa och bekräftelser och lite protester
vaken: 12 min

1.34-1.39: totalt 2 besked, ramsa, bekräftelse
vaken: 5 min

2.12-2.34. besked ramsa bekräftelse. In igen lite senare då det låter som han är på rygg och har kul. Går in då jag vill att han ska vara på mage (fel?) och stör bara och han är på mage...buffar ngn gång en irriterad pojke. mkt stånk och bekräftelser
vaken: 22min

3.37-4.29
pratar mest irriterat för sig själv tyst, ger bekräftelse här o där. han somnar nog till lite då och då men pratar på lite klagande emellanåt. Bestämmer mig för att inte rusa in vid minsta pip (då han ibland nog har somnat) eller ramsa heller då han mest pratar för sig själv och verkar mest störas av ramsning. Går in först 4.37 då han är arg, och se där: plutten ligger på rygg. Vänder på steken och ut. Har under hela vakenpasset på låg musik utanför dörren som jag sänker vid ramsning. Fortsätter att ha på musik som sällskap.
vaken: 52 min men sov stora delar, svårt att säga exakt. Mycket lugnt mest pratande vakenpass.

4.39-4.40 vaknar. Besked, påminnelse, bekräftelse

5.15 besked, påminn. bekräft. direkt

klockan är halv sju och jag är så glad!
Vi har pratat så bra jag och herrn inatt. Undrar hur dagen går för en trött herre. Är det ok att ha låg musik natten igenom som sällskap för mig , eller kan det bli sövande: fel effekt?
Om jag tror att han vänt sig men inte klagar men det tar tid att somna om, kan man gå in då det är tyst och vända , ge solfjäder och ut?
Tack underbara forum och SHN!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

hoppsan, förra inlägget blev dubblerat!