Har startat kuren men har några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack allihopa för snabba svar :heart:
Efter snabbkonferance med maken så kom vi fram till att smyga in och vända honom så diskret som möjligt. Och träna järnet på dagarna :wink: . Jag kan bara inte förstå varför han slutat vända sig. Förut gjorde han det så fort vi la honom på rygg på golvet men inte nu. Kanske har det med att han just nu försöker ta sig upp på alla fyra och står och gungar. Nu medan jag skriver kom jag på att det kanske är det han gör på natten och faller då över på rygg :-s . Vad tror ni om det?

Nu har vi en plan inför natten, avlägger rapport imorgon. Tack än en gång för alla snabba svar. De är guld värda :heart:

Tore och hans mamma Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jo natten var bättre än tidigare :) . Vände honom en gång vid tretiden. Sedan vaknade han 5.50. Låg och pratade till 6.15. Då började han låta ordentigt, gick in och vände honom. Vid 6.30 var han riktigt ledsen, sådär så de nästan inte får luft. Vände igen och gav tillslut en ramsa. Var sedan arg/men inte ledsen fram till vi gjorde morgon 6.50. Det va skönt att kunna ta upp en unge som inte var superledsen och dessutom faktsikt låg på mage när jag kom in :wink: .

Idag har vi tränat järnet på vändningar men den lilla rackaren verkar ha glömt hur man gör :roll:

Jag har tittat över schema och allt ser ut som det ska tycker jag både med sömn och mat. Så jag tror att det här går över snart bara bäbis förstår att man även kan sova på rygg och vända sig till mage :heart:

Tack än en gång för alla bra tips och förslag :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Skönt att nätterna artar sig bättre.

Ibland hämnar en och annan färdighet i skymundan när man tränar på nya saker :wink: Men det är ju övergående! :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Är frustrerad ](*,) Vi har haft rena cirkusen två nätter på rad. Somnar gott. vaknar vid halvtvåtiden och igår håll vi på i två timmar. Inatt vaknade han vid samma tid. Något är det som inte stämmer, han riktigt vrålar. Kan inte komma till ro :cry: . Tillslut när det gått lite mer än en timme utan att jag lyckats lugna honom (tittat in försiktigt två gånger och han ligger inte på rygg, så det är inte det som spökar) kommer jag på, han kanske har ont :oops: :oops: . Tar fram alvedon och kliver in. Lyckas relativt snabbt fumla in alvedonen. Sonen förstår ingen ting. Vänder snabbt tillbaka honom till mage. Solfjädrar honom lugn och går ut med ramsan. Känner att här ska nu sovas. Så jag påminner honom med ramsan två gånger till. Hör efter knappt tio minuter hur han drar en djup suck, tystnar tvärt och stoppar in tummen och suger mycket ljudligt. Sover sedan som en stock fram tills det är morgon.

Gud vad jag kände mig dum :oops: :oops: . Trebarnsmor som jag är, borde väl veta att de små liven ibland har ont och behöver alvedon ](*,) . Så planen inför natten är att ge alvedon tidigare om han vaknar och inte kan somna om. Sedan känns det som om jag inte riktigt når fram med ramsan längre. Kanske har det gått så lång tid sedan jag behövde påminna honom om att det är natt.Han sov ju så himla bra nästan på en gång. Ska jag jobba mer med ramsan, dvs. gå tillbaka lite? Eller vad tycker ni som kan mer än vad jag kan? :wink:

Frustrerade hälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Berätta om schemat! Har du kvar 3 lurar? Jag fick problem ett par veckor innan 7 månader och ändrade då till 2. Då flöt allt på igen.

Ont av tänder eller av annat, tror du?

/Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej, tack för snabbt svar :heart:

Scema ser ut så här sedan fem dagar tillbaka.
12,45,1.5,20. Han är inte redo att bara sova 2 ggr om dagen tror jag. Daglurarna soves snällt ute i vagnen :sleep: . Är dödstrött inför efteriddagsluren och kan inte vara uppe längre.

Kanske tänder, men han är inge svullen eller tuggar på saker. Hans syskon har inte fått tänder förren de är närmare året, men nått är det ju som stör honom.

Kanske får han för lite mat :?:
Så här ser matschemat ut
7 ammas
8,30 ammas
11.00 puré,frukt och ammas
13.45 ammas
16.30 ammas
18.15 gröt, frukt(oftast banan)och ammas

Han äter varje mål med god aptit :)

Kanske dags för middag. Vägde honom idag och han går ivarje fall upp som han ska så jag tror inte det heller :? . Men som sagt så är det något som stör honom, klurar lite till och kommer säkert på vad det är snart :wink: Kanske ändå tänderna?

Vad tycker du ska jag jobba mer med ramsan eller?

hälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Antal lurar per dag är väldigt individuellt och du bedömmer att 2 lurar är för lite så är det säkert så! Kanske 3 lurar behövs ett tag till? Själv bytte jag till 2 lurar redan vid 6 månader...och med facit i hand så var det för tidigt. Det tog nästan 2 månader innan han vuxit i sitt schema.

När man har kurat sitt barn har man ändå inga garatier på att dom kommer att sova gott varje natt, men det du har är en hel uppsjö av verktyg att ta till...ja och ett barn som vet att sängen är en trygg plats förstås :wink:

Ibland vet man inte vad som stör, men en alvedon och en stor skopa tålamod. Ibland kommer aha upplevelsen efter ett par dagar när en tand ploppat fram eller krypningen tar fart osv.

Mat, mat mera mat gäller ju alltid, jag strävar alltid efter att skotta i så mycket det går iaf! :roll:

Lycka till!

//malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ida!

Nej som sagt, bedömer du att han behöver 3 så behöver han säkert det..

Men JAAAA, jag tycker han får för lite mat. Men jag kan ju bara jämföra med mina matvrak. Och du är ju inte direkt oerfaren som mamma... :wink: Men vid 7 månader åt min såhär:

6 ammas, gröt
10 mellis, t ex gröt, bröd, frukt, ammas
12 lunch, ordentligt med riktig mat
15 mellis som vid kl 10
17 middag, ordentligt med riktig mat
18:30 välling

Där kan du faktiskt ha det!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack Malin och Tinis för era kloka svar :heart:

Det kanske ändå är som ni skriver att det är mer mat som behövs :roll:
Prövar inatt med alvedon om han vaknar. Om det inte fungerar sså är det nog dags med mera mat :wink: Det är ju bara så bekvämt med ammning. Slippa hålla på och laga och värma. Men självklar ska ju inte bäbis vara hungrig.

Varma hälsningar
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

God förmiddag :D

Natten gick mycket bättre :thumbsup: . Gav honom en supp vid 01.30 (vilket nog inte hade behövds egentligen, men gjorde att jag kände mig bättre). Han låg och jollrade i ca en halvtimme, blev då rätt ledsen. Så jag gick in och han stod i krypställning och kroppen jobbade fast huvudet inte ville om ni förstår vad jag menar. La honom ner, men kroppen ville upp. Solfjädrade bara en kort stund typ 30 sek, tills kroppen lugnade sig. Gick ut med ramsan. Ramsade igen efter en stund. Bäbis drog då en djup suck och började att smacka på sin tumme. Gav en bekräftelse och sedan sov vi tills det var morgon :sleep:.

Jag är så himla glad att jag har alla verktyg att använda mig av. Inatt kändes det som om jag lärde mig hur solfjäder kan vara magisk. När kroppen vill öva krypning fast bäbis är trött var den perfekt för att bryta mönstret. Jag tror att det är där skon klämmer för oss. Han håller både på att lära sig åla och krypa samtidigt och kroppen har inte riktigt tid att sova fast bäbis huvud är trött :wink:

Vi ska träna järnet idag så kanske kroppen vill vila inatt :?:

Glada hälsningar :heart:
Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra "jobbat" inatt. Japp träning på dagtid låter perfekt! Åter igen, bra jobbat! :lol:

//Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Ida!! Bra jobbat med solfjädern där! :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tack Malin och Tors mamma för peppningen :heart:

jag är nog lite konstig men jag ser fram emot natten :roll: :wink: Det är så farsinerande att se hur de små liven svara på verktygen. Jag tror att jag de senast nätterna låtit honom fråga för mycket utan att få några svar. Har nog backat för långt. Nu känns det mycket bättre när jag använder verktygen igen och märker att han svara på dem :) :) :wink:

Vi har tränad ålning med dess hasning hela dagen och även vändningar. Han kommer nu nästa runt av sig själv (bara lite hjälp med bena behövs).

Tack för att ni finns :heart: :heart:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tors hälsar: Go Tore, Go!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu har jag några frågor igen. Läste Tinis tråd igår och den gav mig många bra svar och idéer :) .

Som jag upfattade så ska man ge bekräftelseramsan när man har en sömnfnurra. Så då gjorde jag det i natt men det tog sin tid. Höll på i drygt 20 min. Bäbis tyst, bekräftelse, bäbis protesterar, bäbis tyst, bekräftelse osv. Men jag fick sista ordet :D :D :D

Ska jag fortsätta med det tills nätterna ordnar sig igen :?: :?: Finns det risk att jag fastnar :?: Ska tilläggas att det jag gjorde husljud samtidigt.

Jag tycker det är lite knepigt det här. Har ju vant mig vid att bäbis sover hela natten och om han mot förmodan vaknar på natten så ligger han och småsnackar för att somna om på egen hand. Men så är det inte just nu, men snart :wink: :wink:

Tore och hans mamma Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"