vad gjorde jag för fel?
vad gjorde jag för fel?
Jag var totalinställd på att köra kuren. Hade läst på. Dagslurarna satt ok och nappen var redan borplockad. Men ändå gick det åt skogen och nu känner jag mig villrådig. Det säags ju att SHN inte ska vara någon skrik-metod, men så som det utvecklade sig när vi körde så kändes det som att det var det.
Såhär var det: Nattningen gick ok. Tog ca 20 min. Fick buffa 3 ggr men inte särskilt länge. Första uppvaket kl 02, jag gjorde precis som vid nattningen, ramsade, avvaktade, ramsade igen men sedan blev han hysterisk. Jag buffade kort - ramsade på och han blev hysterisk igen - och jag tog verkligen i med ramsan, jag lovar! - jag buffade igen men DIREKT när jag slutade buffa, trots att han var lugn och avslappnad - så blev han hysterisk igen. Ramsade men det tog inte. Jag tänker inte låta min älskling gråta sig till sömns - så jag avbröt och gick tillbaka till våra vanliga omsövningsmetoder.
Nu har det gått några dagar sedan försöket. Några kaosnätter, några helt ok. När jag läst om kuren så har inte jag uppfattat det som att barnet ska skika så mycket - kanske har jag fattat fel? Är villrådig och vet inte riktigt vad jag ska göra nu, vill ju att han ska sova samtidigt som jag inte klarar att han gråter sig till ro/sömns...för det är väl aldrig meningen??
Såhär var det: Nattningen gick ok. Tog ca 20 min. Fick buffa 3 ggr men inte särskilt länge. Första uppvaket kl 02, jag gjorde precis som vid nattningen, ramsade, avvaktade, ramsade igen men sedan blev han hysterisk. Jag buffade kort - ramsade på och han blev hysterisk igen - och jag tog verkligen i med ramsan, jag lovar! - jag buffade igen men DIREKT när jag slutade buffa, trots att han var lugn och avslappnad - så blev han hysterisk igen. Ramsade men det tog inte. Jag tänker inte låta min älskling gråta sig till sömns - så jag avbröt och gick tillbaka till våra vanliga omsövningsmetoder.
Nu har det gått några dagar sedan försöket. Några kaosnätter, några helt ok. När jag läst om kuren så har inte jag uppfattat det som att barnet ska skika så mycket - kanske har jag fattat fel? Är villrådig och vet inte riktigt vad jag ska göra nu, vill ju att han ska sova samtidigt som jag inte klarar att han gråter sig till ro/sömns...för det är väl aldrig meningen??
Hugo född 070713
-
Lua
Hej
I SHN-kuren ser man skriket som frågor som ska besvaras. Och det gör man ju. Genom att lugna barnet på plats i sin trygga säng och sedan låta barnet reagera. Svaret man ger är: "Det är tryggt att sova på natten. Jag håller vakt. Du kan vara fullständigt lugn." Många barn ställer högljudda frågor och ska ha lugnande besked varje gång de frågar och så en gång till. I början lugnar buff eller vagning och senare när ramsan följt med barnet in i sömnen och blivit en tydlig sömnsignal är det den som tar över allt mer.
Så han ska inte gråta sig till sömns. Men han kommer att ställa frågor och dessa ska besvaras. Med attityd av självklarhet och säkerhet. Förstår du hur jag menar?
Kram Lua.
I SHN-kuren ser man skriket som frågor som ska besvaras. Och det gör man ju. Genom att lugna barnet på plats i sin trygga säng och sedan låta barnet reagera. Svaret man ger är: "Det är tryggt att sova på natten. Jag håller vakt. Du kan vara fullständigt lugn." Många barn ställer högljudda frågor och ska ha lugnande besked varje gång de frågar och så en gång till. I början lugnar buff eller vagning och senare när ramsan följt med barnet in i sömnen och blivit en tydlig sömnsignal är det den som tar över allt mer.
Så han ska inte gråta sig till sömns. Men han kommer att ställa frågor och dessa ska besvaras. Med attityd av självklarhet och säkerhet. Förstår du hur jag menar?
Kram Lua.
Ja, jag har läst på rätt mycket om kuren så självklart förstår jag andemeningen med att "svara på frågorna". Men om mina svar i form av buffning och ramsa inte funkar då? För så upplevde jag det....
Undrar också om jag skulle kunna använda mig av att gunga hans säng (framåt/bakåt) med vyssanlulltassarna istället för buffningen för att lugna?
Gungningen liknar då vagningen men kan göras i sängen.
Undrar också om jag skulle kunna använda mig av att gunga hans säng (framåt/bakåt) med vyssanlulltassarna istället för buffningen för att lugna?
Hugo född 070713
-
Lua
Det låter som att buffningen lugnade honom? Och att nya INTENSIVA frågor uppstod när du slutade? Det är då man ska framhärda och ge ny buffningsomgång eller kanske bara en statisk solfjäder och sedan ramsa ut. Ny reaktion och nytt svar. Om det så krävs 150 gånger så är det här man besvarar barnets frågor. SUPERviktigt också att en mjuk, trygg ramsa får sista ordet och följer med barnet in i en lugn sömn.jag buffade igen men DIREKT när jag slutade buffa, trots att han var lugn och avslappnad - så blev han hysterisk igen.
Jag har inte provat vyssanlulltassar men jag har svårt att tänka mig att de kan ge samma effekt som en rejäl vagning. Varför vill du inte buffa? Har du funderat på solfjädern som verktyg?Undrar också om jag skulle kunna använda mig av att gunga hans säng (framåt/bakåt) med vyssanlulltassarna istället för buffningen för att lugna?
Kram Lua.
-
Gäst
Hej på dig!
Vad du gjorde för fel? Du gav upp! Precis som Lua skriver ska man svara på frågorna igen, igen, igen, igen, igen.... precis så många gånger som det behövs. Du skriver att han lugnade sig av buffningarna.. se där! Så du gjorde alltså helt rätt
. Vissa barn behöver kanske 20 buffningsomgångar första natten, och kanske även andra natten... ända tills ramsan tar och kan ta över... och som sagt, solfjädern kan också användas.
På't igen?!
Vad du gjorde för fel? Du gav upp! Precis som Lua skriver ska man svara på frågorna igen, igen, igen, igen, igen.... precis så många gånger som det behövs. Du skriver att han lugnade sig av buffningarna.. se där! Så du gjorde alltså helt rätt
På't igen?!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag skulle vilja skicka lite pepping med månadens krönika som AW skrivit. Den handlar om just det som Lua beskriver så bra.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Buffa är ju dessutom bara 1 verktyg av en hel lista, och NEJ de skall inte skrika sig till sömns, man skall LÄRA sig VAD frågan är och sedan besvara den PÅ adekvat sätt.
Och jag håller med, kanske buffningen var lite för mycket "thaimassage" och att solfjäder är rätt att ha som krisverktyg nu? Verktygslådan är ju så ofantligt stor med lugnande verktyg att man inte får låsa sig och fastna i buff och ramsningen.
Här kommer min verktygslista, som du ser är verktygen många och DE skall vara lugnande, DET ÄR ERT JOBB att se till så de blir det!
Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
TA nya tag så skall ni se, ni kommer att nå ända in i mål, men det är ni som måste göra jobbet. Och då kommer barnet och fatta galoppen. 8)
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Buffa är ju dessutom bara 1 verktyg av en hel lista, och NEJ de skall inte skrika sig till sömns, man skall LÄRA sig VAD frågan är och sedan besvara den PÅ adekvat sätt.
Och jag håller med, kanske buffningen var lite för mycket "thaimassage" och att solfjäder är rätt att ha som krisverktyg nu? Verktygslådan är ju så ofantligt stor med lugnande verktyg att man inte får låsa sig och fastna i buff och ramsningen.
Här kommer min verktygslista, som du ser är verktygen många och DE skall vara lugnande, DET ÄR ERT JOBB att se till så de blir det!
Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
TA nya tag så skall ni se, ni kommer att nå ända in i mål, men det är ni som måste göra jobbet. Och då kommer barnet och fatta galoppen. 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gäst
Men om jag förstod saken rätt så pratar vi NATT 1 här och då ska man väl verkligen buffa lugn natten igenom? ? Senare är ju förstås både buff och solfjäder krisverktyg, men det är som sagt senare. Och TorsMammas lista är helt suverän så småningom. Men inte kan det handla om Thaimassage redan under första natten av kuren, eller?TorsMamma skrev:Buffa är ju dessutom bara 1 verktyg av en hel lista, och NEJ de skall inte skrika sig till sömns, man skall LÄRA sig VAD frågan är och sedan besvara den PÅ adekvat sätt.
/Tinis
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Och jag förstod det hela som att de redan hade kört minst natt 1-3 på kuren men fick svårt att sen gå vidare då natt 2 och 3 skall tas över av ramsan.Tinis skrev:Men om jag förstod saken rätt så pratar vi NATT 1 här och då ska man väl verkligen buffa lugn natten igenom? ?
Därav mitt svar.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gäst
[quote=TorsMamma"]Och jag förstod det hela som att de redan hade kört minst natt 1-3 på kuren men fick svårt att sen gå vidare då natt 2 och 3 skall tas över av ramsan.
Därav mitt svar.
[/quote]
Jag förstår det, TorsMamma!
Och det är möjligt att det också var så... Jag tolkade som sagt annorlunda...Förmodligen blir vi informerade inom kort 
Därav mitt svar.
[/quote]
Jag förstår det, TorsMamma!
-
Gäst
Jag förstår det, TorsMamma!TorsMamma skrev:Och jag förstod det hela som att de redan hade kört minst natt 1-3 på kuren men fick svårt att sen gå vidare då natt 2 och 3 skall tas över av ramsan.
Därav mitt svar.
Ja detta var NATT 1 jag beskrev, så inte mer förvirring uppstår...
MEN jag kan tillägga då att min lille är van sedan tidigare att bli buffad, först på AW:s vis till han är lugn och sedan bara lätt på rumpan tills han somnat... Så det kan ju vara det som spökade! Men jag tror ändå såklart att jag borde ha fortsatt och buffa, ramsa, buffa, ramsa osv tills han "fattade", men jag tror att jag hade fastnat lite i beskrivningen här på forumet om första natten; ca 3 buffomgångar men inte mer.... Så jag trodde då att ramsan skulle vara det man använde efter att man varit inne och buffat ca 3 ggr...
Ja jag kanske får försöka igen då helt enklet. Kan det då vara så att det tar längre tid än 4 nätter pga att jag försökte men sedan ångrade mig? Jag har dessutom fortsatt att säga ramsan när han ska somna och försökjer att se till att han inte somnar av att sängen gungar utan att det får vara det som lugnar, sedan somna in med ramsan.
Då är frågan om jag ska byta ramsa nu eller om jag kan köra på samma??
MEN jag kan tillägga då att min lille är van sedan tidigare att bli buffad, först på AW:s vis till han är lugn och sedan bara lätt på rumpan tills han somnat... Så det kan ju vara det som spökade! Men jag tror ändå såklart att jag borde ha fortsatt och buffa, ramsa, buffa, ramsa osv tills han "fattade", men jag tror att jag hade fastnat lite i beskrivningen här på forumet om första natten; ca 3 buffomgångar men inte mer.... Så jag trodde då att ramsan skulle vara det man använde efter att man varit inne och buffat ca 3 ggr...
Ja jag kanske får försöka igen då helt enklet. Kan det då vara så att det tar längre tid än 4 nätter pga att jag försökte men sedan ångrade mig? Jag har dessutom fortsatt att säga ramsan när han ska somna och försökjer att se till att han inte somnar av att sängen gungar utan att det får vara det som lugnar, sedan somna in med ramsan.
Då är frågan om jag ska byta ramsa nu eller om jag kan köra på samma??
Hugo född 070713
-
Gäst
Hej igen stjernan!
Tack för förtydligandet. Kan vara lite svårt att greppa var/när/hur ibland...
Ja, du skulle alltså fortsatt buffa hela natten igenom men ALLTID avslutat med ramsan. Och sett till att bekräftelseramsa om han så bara pipit det minsta. Verkligen nöta in ramsan, men se till att han är lugn och tyst i sängen när du går ut.
Hur många buffomgångar, hur många ramsomgångar, hur många nätter etc det tar innan barnet fattar galoppen är individuellt. Och din uppgift är att LYSSNA, tolka och agera utifrån de frågor DITT barn ställer. Inte utifrån en manual som är till för att ge hjälp och vägledning.
Men du får genomföra!!!
Det är då du kommer att lyckas. Om det så tar 10 nätter (och ja, kanske att han kommer fortsätta ställa frågor fler än 3 nätter eftersom du gett lite förvirrande svar... ). För du kommer att lyckas, men det är en process med två steg framåt och ett tillbaka. Du ska ha målet för ögonen, lära dig att lyssna och så småningom backa mer och mer. Hur lång tid det tar kan ingen svara på.
Världens pepp till dig nu. Bestäm dig om du ska köra och så ge dig inte. Månadens krönika är helt suverän som pepp och aha-upplevelse, tycker jag. Läs igen och ta den verkligen till dig!
Vi finns här för stöd!
Tinis
Tack för förtydligandet. Kan vara lite svårt att greppa var/när/hur ibland...
Ja, du skulle alltså fortsatt buffa hela natten igenom men ALLTID avslutat med ramsan. Och sett till att bekräftelseramsa om han så bara pipit det minsta. Verkligen nöta in ramsan, men se till att han är lugn och tyst i sängen när du går ut.
Hur många buffomgångar, hur många ramsomgångar, hur många nätter etc det tar innan barnet fattar galoppen är individuellt. Och din uppgift är att LYSSNA, tolka och agera utifrån de frågor DITT barn ställer. Inte utifrån en manual som är till för att ge hjälp och vägledning.
Nej, du får absolut INTE försöka igen!!!Ja jag kanske får försöka igen då helt enklet
Jag ser ingen anledning att skulle byta. Men här kanske det finns någon med annan åsikt?Då är frågan om jag ska byta ramsa nu eller om jag kan köra på samma??
Världens pepp till dig nu. Bestäm dig om du ska köra och så ge dig inte. Månadens krönika är helt suverän som pepp och aha-upplevelse, tycker jag. Läs igen och ta den verkligen till dig!
Vi finns här för stöd!
Tinis