kattmaten är sååå intressant!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lotta Sthlm

kattmaten är sååå intressant!!!

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! jag har för mej att jag läst nåt bra om detta i barnaboken men jag hittar inte min bok!!!!! Alva älskar nämligen kattmaten! Hon blir sååååå lycklig när hon ser skålen, som jag ju inte alltid kommer ihåg att ta upp från golvet innan hon kommer krypandes i en himla fart!! :D Hur gör jag?? #-o
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Karolina

Inlägg av Karolina »

Vad glad jag blev. Skrev i en tidigare tråd, tror att det var den om tvättlapparna, om mina flickor som alla har varit som tokiga i katternas torrfoder. Ingen svarade, så jag trodde det var något tokigt släktdrag :wink:

Jag har gjort äcklade miner och sagt blääääää, (men det har inte hjälpt särskilt mycket). Hos oss har kattmatsätandet haft sin topp i åldern ca 1-1,5.
Jag tror inte att det är särskilt farlig, har aldrig märkt något fel på någon av dem efter utflykterna till kattmatskålen, tvärtom är alla väldigt fina i pälsen :D
Tre flickor, 90, 00, 04
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

:D
ja jag försöker se äcklad ut och säga "blääää" men hon tycker bara att det är ännu roligare att äta kattmaten då :lol:
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: Kan du inte sätta kattmaten där katten når men inte hon?! Typ på en bänk eller så? Katter är ju bra på att hoppa!

:idea: Själv har jag hundar och de äter en gång om dagen - när barnen lagt sig :P !
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, så som Mammut skriver gjorde vi när vi hade katt, vilket var när Clara var liten.

Jag lät henne hållas ett tag, men det blev bara FÖR äckligt till slut när hon tog en hel näve burkmat... :roll:

Vi ställde upp maten på köks-bänken, och dit hoppade Amanda-katten glatt och åt sin mat :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Ja ska vi undvika att Alva får i sej kattmaten så får vi nog ställa den på ett annat ställe.... Men det hade varit så skönt att få henne förstå att den smaskiga maten faktiskt tillhör katten :D och att det är äääckligt :wink:
Mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, jag minns min förste make som kom stormande till mig: "Lillan sitter i köket och äter KATTMAT!" Jaha? Jag blev inte särskilt upprörd. Jag antog att hon visste vad hon gjorde, nämilgen undersökte. Vad åt katten? Hon tog ingen skada, vad jag vet...

Regeln är: flytta Saken, inte barnet :lol:

"Äckligt" ska inte små barn veta vad det är, helst. Det kommer tids nog. Det behöver vi inte lära dem :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kit

Inlägg av Kit »

Som sagt, flytta på maten, ja! I vissa hem har de små katterna egna små kattköksbord :roll: med fina bordstabletten och liten blomma :oops: dit inga småfolk når. :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag vill bara rapportera att här finns det fler kattmatsälskare :) och att ätandet här hade sin kulmen i 9-månadersåldern. Nu är hon ett och mumsar kattmat sisådär varannan dag, mot 5 gånger/dag innan :)
Vi tillämpar förstås att flytta på maten, inte på barnet, till kattens stora förtret. Det händer nämligen att vi råkar glömma att sätta ner maten igen... :oops: För vår kräsna katta duger inte annat än att äta på golvet. Intresset för maten har ju svalnat redan till förmån för annat så snart får lillkissen ha sin mat ifred.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Kit

Inlägg av Kit »

Isobel skrev: Det händer nämligen att vi råkar glömma att sätta ner maten igen... :oops: För vår kräsna katta duger inte annat än att äta på golvet.
#-o Ännu har ingen katta gått omkring som ett benrangel på golvet för att slutligen svälta ihjäl..... :roll: :wink: :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
MorRor

Inlägg av MorRor »

Ja denna kattmat är högintressant för alla barn tror jag. Båda mina söner har( äldsta är 7 år nu) och är (lillplutten är1 år) hemskt intresserade av katternas mat. Den äldsta slutade i ett-års åldern för att i trots åldern ta upp det igen som någon slags "hämd" :roll: när han testade gränser med oss. Var det något som vi bestämde som inte överensstämde med vad han ville, så, vips mulade han in nävar med kattmat och sprang fram till oss och levrerade ett knaprande varggrin med meddelandet: Titta vad jag gör om jag inte....Det hela var faktiskt väldigt komiskt och gick naturligtvis över det också utan att han fick huggtänder, päls och klor.
Lilleman äter allt han får tag i och blir så exalterad när han ser kattmaten(om jag glömt att ställa upp den) så han sitter en halv minut och bara darrar av förtjusning medan han utbrister: ahhh, åhhh, iiiii, så man hinner faktiskt fram för det mesta med all sköns avledningsmanövrar innan han lyckas lugna sig för att köra ner näven i skålen. Som sagt de överlever och det finns äckligare saker, som tex kattlådan och dess innehåll... :wink:
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

:D
kattlådan har hon, ännu, inte visat nåt större intresse för. kanske luktar det för äckligt därinne :wink:
kattmaten ställer jag nu upp så fort vi är hemma. katten får helt enkelt äta när vi är ute, alva sover eller på natten :D
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"