Nätterna ser typiskt ut såsom att han har jättesvårt att komma till ro. Igår höll jag på att harva med vagnen från och till mellan 20.30 och 00.45. Han tystnar vid vagnandet och somnar men vaknar igen bara efter ca 5 min. 00.45 tog jag upp honom och ammade (har ju inte börjat kura, men tränar in min vagningsteknik och känner mig för. Vet att han inte är hungrig för jag erbjöd honom ersättning igår innan jag började och då ville han inte ha.
FRÅGA 1. Vad kan det bero på att han vaknar så snabbt hela tiden? När jag väl påbörjar kuren - hur många timma kan det ta innan han sover "på riktigt". 4 timmar igår kväll kändes lääänge...
Dagarna ser ut så att jag får honom att sova men sällan längre än en eller en och en halv timme i stöten och då vaknar han. Jag hinner mao inte väcka honom. När han vaknar har jag inte lyckats få honom att somna om, dock få honom tyst, så att jag kan ta upp honom.
FRÅGA 2. Hur kan jag göra för att hjälpa honom till den sömn han behöver? Om han har sovpass, men inte hinner sova utan ligger vaken - hur gör jag då?Som det var igår fick han totalt 5 h sömn på dagen (2,2,1) och natten sov han mellan 01-04 och sedan 04.20-06.00 och sedan 06.10-07.45. Inte alls tillräckligt för en liten kille.... Han är oftast enkel att söva om på natten, men det finns tendenser att använda mig som napp...
Han sover på rygg och ibland undrar jag om det är problemet eftersom han viftar så mycket med små armar och små ben. När andningslarmet kommer nästa vecka ska jag testa magläge. Fast han gillar inte att ligga på mage när jag lagt honom så i babygymet exempelvis.
JAg är så att säga i förberedelsefasen för att kura min lille gosse och behöver alla tips och råd jag kan få... Och en sista fråga... Är han tillräckligt gammal för att "kuras"? Jag är så rädd om den lille prinsen och vill inte göra något fel...