medvetet och medvetet....nej
Mitt i krystvärkarna på Ida upptäckte BM att hon låg med rumpan först. Detta hade jag ingen ANING om, och blev skräckslagen

Hon hade legat fixerad så fint sedan v. 33 eller så, men det var bara det att det inte var huvudet min BM känt, det var rumpan Inte heller på BB upptäcktes alltså detta...(Ida såg ut som en fällkniv när hon kom ut, fötterna hade ju suttit vid öronen på henne många veckor

)
Nåväl mitt i all skräck som beskedet innebar sa hon även" Hade vi vetat om det här hade det blivit snitt, vi förlöser inte sätesbjudningar längre" Det där var information som jag borde fått veta EFTERÅT

inte då, i skarpt läge. I vilket fall var det för sent, det var bara att trycka på, och ut kom hon, med
ett enda stygn som följd, och född med enbart profylax!
Jag är väldigt stolt för det, men har tänkt på det mycket efteråt. Jag tog reda på VARFÖR de inte vill förlösa vaginalt vid sätesbjudningar, och det var för att i värsta, värsta tänkbara scenario kunde barnet fastna och få hjärnskador.

Men, vad besviken jag hade varit om jag inte fått föda "vanligt"

Jag hade övat profylax
en timme om dagen i 7 månader
Jag är så kluven i detta, och inte blev du väl klokare nu, kanske bara oroligare

Förlåt i så fall, forska vidare, och hoppas du får fler erfarenheter!
Men jag måste säga en sak till! Min 1:a låg som hon skulle och det blev en fruktansvärd mardrömsupplevelse som slutade med klippning och sugklocka

Och sedan lossnade inte moderkakan, utan den fick de operera bort. Jag var helt söndertrasad och fick fruktansvärt många stygn, och smärtor många veckor efteråt. (då hade jag ingen kunskap om profylax alls)
Att då 2:an Ida kunde ta sig förbi dessa gamla ärrvävnader med rumpan först, och att det inte blev mer än ett stygn efteråt är ju verkligen häftigt! Så bredden i sig är nog inge problem egentligen, och att din 2:a ligger på tvären rättar nog säkert sig till när 1:an kommit ut
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.