Nybörjar frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tack så mycket och faktiskt så är det du som gjort alls jobb själv :wink:

Ang ute sovning, why not? Är det inte allt för kallt och han är välklädd så är det nog bara mer än mysigt. Du kan ju känna i nacken lite då och då för att se att han inte är kall.

Andra alternativ kan ju vara att köra i vagnen i nån skrubb, toalett eller om det finns någon mer enslig vrå i gillestugan etc.

Gott nytt år!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Blir så inspirerad av att läsa allas trådar av alla slag.. Har nyss beställt BB via internet. Många här pratar så mycket gott om denna bok att jag bara inte kan låta bli att köpa den. Verkar vara en bra investering för framtiden. :D

Väntar fortfarandet på larmet men kanske så kommer den imorgon!!
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

BB är en mycket bra investering! :lol:

Larm likaså! :wink:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Larmet har kommit :D
Han har ikväll fått flytta till ett eget rum ( :? mamma å pappa tyckte det kändes lite jobbigt. ) Men för hans del vet vi att det är bäst.
Vi vet att vi små väcker honom varje natt bla pga våra duntäcken som PRASSLAR nåt hemskt bara vi vänder oss,. :-$
Vi fick även hänga för spjälsängen så att han inte skulle se oss och gjorde en provisorisk mörk sänghimmel och då fick han sova bättre.
Så allt borde ju bara kunna bli bättre för hans del.

La liam kl20. Lade till honom ,satte på "barnvakten" och larmet. Fick lägga till honom igen innan jag gick det hela tog ca 1 1/2min och det blev tyst när jag ramsade ut..
Han sover hur sött som helst!
Imorgon ska vi försöka med magläge. Han sov gärna på mage då han var mindre. Brukade låta honom sova så på dagen då man var i närheten. Visste inte att det fanns något som andningslarm! Så det hela rann till slut ut i sanden.
:?: Han somnar ju bra på sida/rygg är dumt att ändra till magläge nu? eller finns det fördelar med magläget som gör rutinen värd att förändra?

:?: Har ni några tips på hur ja ska få honom att ligga på mage.. Han vänder sig hela dagarna nu och blir snabbt frustrerad på mage rentutav arg?

:?: jag har alltid ljust,bäddat och musik (lågt)inne i "hans rum" på dagsluren. Är det bättre att ha musik på utanför. Han sover bra, men verkar så trött ofta ändå. Ja menar sover dem bättre om det är tyst å lungt hos dem å ljud på i "fjärran"
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ja visst finns det fördelar med magläget, sömnen blir djupare -barnet sover bättre. Vid förkylning rinner snoret ut och hostan blir lättare än om man ligger på rygg. Vid gasig mage, så lättar det bättre och du kan använda verktygen fullt ut med "rätta" tekniken, så som solfjäder och buff. :lol:

Ha honom mycket på mage under dagarna så han får en chans att börja åla/krypa, det är därför han blir frustrerad på mage men ligg gärna med honom framför dig, läs tidningen på golvet, ja flytta ner alla aktiviteter du vet på golvet, såsom vika tvätt och skala potatis. Golvet är ett helt ok ställe och det är helt normalt att kravla omkring där, inget att hetsa upp sig över :wink:

Magläget visar du är ok på natten, när du lägger tillrätt och ibörjan kanske han vänder sig tillbaka på rygg då kan du gå in när han sovit 10 minuter och vända över till mage. När dom har fått korn på magläget brukar dom inte sova åt andra håll frivilligt :roll:

Jag har alltid haft musik precis utanför min sons rum, och har det fortfarande så jag ser inget negativt i det. han hör ju ändå alla husljud om han ligger och lyssnar! :D

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

ja förstår ingenting :shock:
De va så lugnt igår kväll, till 23.30 helt plötsligt fick han för sig att vända sig på mage i sängen (Har ALDRIG hänt tidigare) trött å frustrerad som han blev vände jag tillbaka honom. :?
Tänkte att jag istället ska hjälpa honom vänja sig med att sova så from idag på dagslurarna. :roll:
Men på kort tid vände han sig 3ggr så sista gången buffade jag honom lugn gjorde en kort solfjäder å ramsade ut. Han somnade på mage! :)
Sen rasade väl det mesta... Han vaknade å vände sig runt runt i sängen ,en gång låg han på tvärsför uppe vid huvudändan. Så höll de på varje timma hela natten tills han till slut somnade hårt vid 0715

Trafiken blev nog tung inatt :cry: minns inte ens hur många ggr jag var upp!
Ja försökte nog för mycket.. kanske mammas (sova iannat rum) vargar strök omkring. Det var länge sen han varit så orolig på natten och det har oftast hjälpt att lägga till honom, inatt funkade inget.

:?: Vad kan ha hänt? Kan dem bli så oroliga för att dem lär sig/tränar något nytt?

:?: Eller kan verkligen mammas tillfälliga svacka i attityd vara boven?

:?: Är dem så närvarande vid den åldern att han kände av rum bytet å kände sig otrygg?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag är lite förvirrad nu så om jag ställer konstiga frågor så får du ursäkta, visst har du inte kurat Liam i stor stil än? Planeras det någon kur?

Jag tror att falerande attityd är den stora boven. :wink:

//Malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Jag har inte kurat liam i stor stil .. läser på allt vad ja kan här (är inne minst4-5ggr/dag) och har väntat på både larm och bok. Larmet kom igår så vi beslutade att han nu skulle få flytta till eget rum. Boken har inte kommit än men vi tränar/har infört både ramsa och attityd :D . Jag har ett schema som vi följer slaviskt 12-45-2-45 och tack vare dessa fasta tider och en självsäker attityd så har vårt liv förändrats DRASTISKT de e underbart :heart: . vi kör på så gott vi kan men kör ju oxå fast varav våra frågor här. :wink:
Tror på att förändringar här i livet inte kommer hur som helst utan kan endast uppnås med ett aktivt och innerligt engagemang. Man får lov att alltid kämpa med hjälp av de förutsättningar som man har :)

När boken/böckerna, SHN/BB kommer är tanken att läsa på. Liam är hur duktig som helst nu 8) men jag vill att han och vi ska få det så bra som vi bara kan. Om tex hans tidiga uppvak endast kan hjälpas med att genomföra en kur i stor stil då ska vi göra det.
Är helt övertygad om att SHN och Anna Wahlgrens barnasyn är ett ypperligt hjälpmedel för att ge oss de förutsättningar som vi behöver för att Liam (och framtida syskon) skall växa upp och vara självständiga/tro på sig själv och framförallt känna sig trygga.
Som 1a gångs mamma har jag själv funnit en otrolig styrka, tro på mig själv och attityd tack vare AW filosofi.
Var så deppad och kände mig som en sån dålig mamma då jag inte kunde förstå vad han ville, hur jag skulle göra. :cry: Körde på det tänket som alla säger dem sover så mycket som/när dem- behöver. Å de gick verkligen bara utförs för oss. :(
Ja hoppas att ni kan förstå varför vi "kör på" som vi gör då vi inte ser någon återvändo ,vi vill aldrig tillbaka till den sitsen igen!!
:heart: Tack för att ni förbarmar er över våra frågor! :heart:

Liam vill nog ge AW en stor kram som tack för att hon gett honom en "ny mamma" :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Då kan man såga att ni "sm:ar" nu då :wink:

Jag tycker ni kör en kur i stor stil så har ni installerat alla verktyg för framtida bruk såsom 8-mån ångesten osv.
Eftersom Liam har greppat det här med att somna själv så tror jag att kuren kommer att gå plättlätt bara attityden hos dom ömma är på plats! :lol: Vilket jag anar att den är :wink:

Så läs på och när ni känner er trygga så kör ni kuren i stor stil.

//malin
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Liam har sovit på mage sedan han flyttade ut. En natt klarade han alla uppvak själv 8) (somnade om otroligt fort) på morgonen fick ja ramsa 1gång och satte även på musik utanför hans rum. De hela gick rätt fort å han somnade om.
Mamma e så stolt över honom men jag känner att nått har börjat hända/förändras igen. Känns lite som om att jag tappat bort mig. :oops:
Han somnade själv till kvällen förut men på något vis har det smugit sig på att han börjat grina då man lägger honom och han grinar lite häftigare så efter en stund går jag in vänder/fixar" å ramsar ut och då somnar han.

Enkelt å snabbt är nog tanken som smygit in i mitt huvud. Mycket har nog också kommit av att jag brukar lägga ett tunt tyg 3vikit under hans huvud .Han grinar å arbetar så hårt till kvällen att tyget är blött av dregel och tårar. Han knövlar även dettta tyg å begraver sitt ansikte i det.. Mammas ömma :heart: går då till undsättning tar bort tyget , lägger tillrätta ,varpå han tystnar och jag ramsar ut. Det verkar som om att han behöver grina nån minut innan han är "redo för natten" och då svarar på tillrättaläggning och ramsa.
Det funkar ju i den meningen att det sällan tar mer än8min för honom att somna på kvällen. Men någonting säger mig att detta börjar barka iväg. Känner att jag kanske även börjat bli för snabb upp på natten... rädd att han sparkat av sig täcket i det kalla rummet, spytt,rädd att han skall skrika upp sig..men det enda det nog gjort är att han vaknat till /grinar mera nu igen.

Åhh herregud!! Märker nu när ja skriver att Vargarna nog intagit mamma igen
8-[ å de rejält
:Behöver strukturera upp läggningarna igen (oj va lätt det är att man hamnar ur kurs :roll: )
:?: Ska jag stanna hos honom så länge han gråter?
:?: Visst Ska jag gå så fort han tystnar och om han tar ny ton lika fort så ska jag ändå gå ut och avvakta!?
:?: har fått för mig att han inte kan somna med huvudet i de blöta.. Då han grinar så illa (eller grinar han för att ja ska komma?) Kan jag vara så "kall" att jag låter honom somna så och sedan tar bort tyget (efter10min?)
:?: Skall jag låta honom gråta tills han blir lugnare och då ramsa?
:?: Nattetid får man lägga dem tillrätta då?
eller ska jag vänta i det längsta :arrow: sedan ramsa
eller kan jag kliva upp och sätta på musik utan att varken säga eller göra nått med honom?

:arrow: Hur nära inpå lurarna verkar era barn trötta. Liam är jätte trött många ggr redan en halvtimme före långluren och em luren. Blir då grinig och vill "underhållas".På kvällen verkar han trött vid 1910 (natt20)

Har hamnat på villo vägar :oops:

Lite peppning önskas! :cry:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

[-X nej nej detta går inte för sig!!! ATTITYD förändring måste till. Imorgon skall de läsas å läsas ännu en gång!
För attityden finns här inom mig 8) men kommer på villovägar av mors hjärta!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Liamsmamma! :D

Jag måste bara få hoppa in och säga att du är fantastisk duktig! När man läser din tråd ser man hur du liksom har förändrats och utvecklats som mamma. Du har Liams bästa för ögonen och det här kommer bli jättebra!!! :D

Du har ju världens superstöd i Duggan och övriga, men jag kan inte låta bli att tycka lite också... om jag får... :oops:

Du är förvirrad titt som tätt, just för att du både gasar och bromsar samtidigt. Du kör lite smått men ändå inte helt enligt kurens förutsättningar. Jag tror inte det är sådär jättebra för någon av er. Så mitt heta råd är: Gör det här på riktigt nu och följ verkligen kuren till punkt och pricka! Kom igen nu tjejen! :wink:

Vad gäller att fixa till huvudlakanet, lägga på täcket osv, så får man faktiskt lov att tänka sig för lite. Man vill ju så gärna göra allt så gott för den lille och hittar så lätt på saker som kan vara fel och som gör att han inte kan somna. Men jag tror du stör mer än du hjälper honom! Vad är lite blött under kinden jämfört med det underbara i att kunna somna själv i sin säng!!! Så låt honom böka och stöka och blöta ner. Han fixar det!! När du kommer in hela tiden tror han ju att något är fel och blir orolig! Lite mer förtroende för det lilla barnet, brukar Anna Wahlgren säga!

När han har somnat går du in och tittar till, lägger tillrätta, lägger på täcket. Men först då! Och då kan ömma modershjärtat få sitt... :wink:

Dina frågor besvarar jag utifrån KURENS förutsättningar. Eftersom du nästan har kurat, tror inte jag att du kommer befinna dig på natt 1 med buff så fort bebis låter det minsta. Istället tror jag att du nu behöver jobba in ramsan rejält och BACKA, lämna mer åt lille Liam att klara av själv. Jag svarar utifrån den tanken, att du redan avverkat natt 1 så att säga.
Ska jag stanna hos honom så länge han gråter?
Du ska inte stanna hos honom alls. Man buffar lugn eller solfjädrar lugn helt kort vid läggning. Sen går du UT och ramsar stadigt och tryggt. Låt honom reagera och ge påminnelse om det behövs. Håll på så tills han tar till sig ramsan. Superviktigt att den får sista ordet. Vid absolut KRIS går du in och solfjädrar eller buffar och så ut igen med ramsan. Men här ska du LYSSNA. och är man van att rusa in vid minsta pip så kan det här vara en utmaning som heter duga för lilla mamma :wink: . Man bör avvakta betydligt mer än man tror sig klara av, för barnet ska få en chans att lugna sig själv och förstå att det kan somna utan att mamma rusar in. Men ramsan ska vara där hela tiden, trygg och stadig. Och så husljud: Dammsugare och musik eller prata i telefon är super!
Visst Ska jag gå så fort han tystnar och om han tar ny ton lika fort så ska jag ändå gå ut och avvakta!?
Han ska vara tyst och lugn under dina händer. Då går du ut med ramsan. Hög och stadig och trygg ska den vara. Tar han ny ton då, så låt honom reagera. Ge påminnelse utanför dörren. Hur låter han? Skriker han upp sig? Är han sur? Arg? Ledsen? Vid KRIS går du in igen, men inte annars.
har fått för mig att han inte kan somna med huvudet i de blöta.. Då han grinar så illa (eller grinar han för att ja ska komma?) Kan jag vara så "kall" att jag låter honom somna så och sedan tar bort tyget (efter10min?)
Som sagt, det här är verkligen inget att störa honom för. En stor kräkning hade jag tagit hand om, men inte lite blött! Bort med tanken att du ska fixa allt åt honom. Han klarar mer än du vet!
Skall jag låta honom gråta tills han blir lugnare och då ramsa?
Nej, tvärtom. Han ska ha ramsa om han gråter MER! Lugnar han sig kanske han fixar det själv, då bekräftelseramsar du när han tystnat. Stegras gråtet - ny ramsa!
Nattetid får man lägga dem tillrätta då?
eller ska jag vänta i det längsta sedan ramsa
eller kan jag kliva upp och sätta på musik utan att varken säga eller göra nått med honom?
Ja, det får man om det är KRIS! Men du ska akta dig för att gå in och fixa med honom hela tiden. Man kan faktiskt somna med fötterna på huvudkudden. Fråga Pippi!! :D Från natt 2 (och där tror jag att du är..) ska RAMSAN vara verktyget nr 1. Svara på alla hans frågor med ramsan. Igen, igen, igen. Göra husljud är alltid bra, även mitt i natten. Musik kan du sätta på utan att göra något som helst med honom om han fastnat i sin klagan. Men se till att jobba hårt och medvetet med ramsan. Den måste sätta sig! Han ska inte somna med några frågor obesvarade.
Hur nära inpå lurarna verkar era barn trötta. Liam är jätte trött många ggr redan en halvtimme före långluren och em luren. Blir då grinig och vill "underhållas".På kvällen verkar han trött vid 1910 (natt20)
Allt hänger ihop vet du. När han får hela nätter kommer han att klara sina vakenpass strålande. Du ska få se på pigg unge, när nätterna väl sätter sig! Man kan få kämpa rejält i början för att hålla tiderna när nätterna fortfarande är upphackade.

Oj, det blev långt det här. Hoppas det var till någon hjälp så jag inte förvirrade dig!

Kram till dig och Liam!

Tinis
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej,
jag vill också säga hej och pusha dig!
Du har fått ett jättebra svar från Tinis! Kalas!
Tro på dig själv och din gosse, som skrivet innan; han klarar MER än vad du tror!
Ha lite is i magen!
Snart kommer ni få sova gott o klokt. Till och med jag, vaknade av väckarklockan kl sju i morse, liksom busfröna mina!
Och visst är det gott för mammahjärtat att forumet finns, så man kan få ställa frågor om det som bekymrar en. Fortsätt med det, så du blir säker!

KRAM! :heart:
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

:heart: Tack så mycket Tinis och gotlandsmamma :heart:
Jag uppskattar verkligen att ni ställer upp och tycker!! Man behöver verkligen få höra andras åsikter och syn då man lätt fastnar i sitt tänk.. :roll:
Som alltid har ni nog helt rätt i det ni säger. Skönt med lite tips för ett ömt mamma :heart: . Som sagt man är ena minuten stark så stark men så kommer det smygande igen, osäkerheten :!:

Igår kväll letade jag uppmina gamla anteckningar och fann åter min styrka så idag har jag varit stark och konsekvent. Och som ett brev på posten (även bokstavligt) Så Kom SHN boken idag \:D/ så lägligt då man känner sig stark igen.
HÄR SKA PLUGGAS!! :D
Ska snart få köra en regelrätt kur :D och förändringar ska det bli :sleep:
STOR KRAM till alla ni som ställer upp för en här! :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

DÄR har vi attityden -den berömda! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"