Byta till pappa som lägger under kuren...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelBoB
Kontakt:

Byta till pappa som lägger under kuren...

Inlägg av HelBoB »

Hej,

vad har ni för erfarenhet av att byta till att den andra föräldern tar över läggning och nattvak efter några dagar av kuren.

Blir inte barnet förvirrad då? Det går ju inte att göra exakt likadant, och framför allt är det ju en annan röst. Är det inte bättre att vänta tills läggningen sitter och natten blivit någorlunda stabil (jag tror det kommer att gå fort - optimist som jag är..) å sedan byta?

Undrar också hur det skulle funka med barnvakt. Farmor är flitig besökare och träffar oss ofta och kanske behövs hon som barnvakt redan nästa fredag, dvs precis när uppföljningsveckan är slut.

Det är klart, jag kan ju strunta i min aktivitet, men eftersom det är ett sedan flera månader sedan bokat spa-besök med några tjejkompisar, något jag inte unnat mig på 3 år (förresten, vet inte om jag någonsin unnat mig detta) så känns det dumt att avboka om man tror det kan funka ändå. Hinner dessutom troligtvis hem till 21:00 så det är bara läggningen.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
mamma-anna

Inlägg av mamma-anna »

Hej,

visst går det att byta till pappa mitt i kuren, för visst kan ni göra lika :) . Ni ska nog försöka snacka ihop er innan bara. Livet är föränderligt och om det är självklart för er så är det självklart för barnet. Att det bara skulle fungera med din lugnande trygga röst, när vargen står utanför dörren, är inte troligt. Men ni ska naturligtvis göra bytet innan det är ett måste, dvs när du är hemma och kan stötta pappa (inte ta över!). Det kan ju faktiskt behövas lite coaching om man inte gjort det förut. Detta kräver förståss att ni är 100% eniga om hur det ska gå till.

Att ta in en tredje person under SHN-kuren kan vara lite vanskligt tror jag. Mamma och Pappa är kända "varg-bort-jagare", och är tryggheten självt. Jag skulle personligen vänta med barnvakt till kuren verkligen satt sig ordenligt (ett par veckor tar det ju).

Det var min åsikt, hoppas att det ger lite stöd

Häls
Anna
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
JH

Inlägg av JH »

Vi bytte fjärde natten. Jag ville ABSOLUT inte att det skulle bli så att det fortfarande bara är jag som kan lägga henne [-( (vilket det var förut då hon bara somnade vid bröstet) och för att inte riskera det så bytte vi tidigt. I vissa fall tror jag faktiskt att det kan vara väldigt bra att byta för man kan själv fastna i ett mönster av vagnande/buffande/ramsande som den andra kanske kan bryta när den går in med nya friska tag! Elsa verkade i alla fall inte bli förvirrad när min man tog vid utan det funkade bra.

Jag tror att vi mammor (i alla fall jag ibland) kan vara lite rädda att släppa ifrån oss ansvar :oops: och jag tror att här är det JÄTTEbra om man kan göra det. Annars blir man liksom själv om det och blir den som måste upp och ramsa när/om det blir nåt bakslag längre fram (tänder, sjukdom osv). Detta är ju bara mina tankar, vad tror ni andra? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Körde ni olika ramsor?

Min man har en sång som han alltid sjungit med båda våra döttrar vid läggning, och det är den som han vill använda som ramsa har han sagt hela tiden (sen han läste lathunden för några veckor sen).

Jag tycker inte det känns helt rätt att tvinga honom byta till "min" ramsa, och jag har också hört att man kan ha olika, det ska inte spela nån roll.

Är mest nyfiken på om nån har kan förklara hur barnet har reagerat på när den andre tar över första gången.

Min man har varit bättre på att lägga minstingen förut tycker jag, så jag är inte orolig för det på något sätt. Vill bara att det ska gå framåt i kurandet på bästa sätt, utan att förvirra lillan mer än möjligt (dvs mer än jag redan gör... :-))

/Helena

br

saklig

Inlägg av br »

Hej
min man , sm är mer saklig än jag, tog de tre första nätterna av kuren.- Jag var närvarande ( inte p ånatten för då sov jag p åbottenvåningen) vid nattning så jag hörde och såg vadf som hände. Den fjärde natten var det in tur och det var inga problem. Det är en attityd fråga :D , som det mesta!

Kan berätta att min man hade lite skratt-till-gonatt-pretstaionsångest i början och var verkligen onaturlig i denna fråga. När jag sa åt honomatt slappna av så lugnade sig lillen!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ni behöver inte ha samma ramsa, det viktiga är att DU har samma varje gång och att HAN har samma varje gång.

Barnet tror inte att ni är samma person och därför behöver ni inte göra samma saker - för det gör ni ju inte annars.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LinaB

Inlägg av LinaB »

Vi hade inga problem med när den andra tog över. Vi delade iofs redan från första natten. Min man gjorde första läggningen och halva nattvaket. Därefter tog jag över. Min man lägger nästan alltid henne på kvällen sedan dess och jag tar hand om dagarna. Vi har inte upplevt några konstigheter utan det har i så fall varit andra saker som spelat in (hur trött hon är etc).
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D I Lathunden finns de i regel högst välfungerande svaren på dina frågor :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Självklart har jag läst lathunden ungefär 10 gånger (eller mer) innan vi började kuren och nu varje kväll/natt under kuren för extra stöd.

Jag ska läsa igen så får vi se. Är dock intresserad av erfarenheter som bekräftar lathunden, eller undantag - med andra lösningar som också funkar. Annars skulle jag ju inte vara här på forumet och fråga, då skulle det ju räcka med lathundarna, boken och övriga websidor.

Ingenjörshjärnan i mig säger ofta "varför" och "är det verkligen helt säkert" när jag läser vad du skrivit Anna, och därför behövs lite extra för min del så att jag får kläm på det där med "SJÄLVKLAR" attityd. Tror verkligen på det dock, men vill inte vara skådespelare, utan verkligt övertygad själv. Annars tror jag di smarta små krypen avslöjar mig direkt!!

Den ömma fadern har dock meddelat att han har inga problem med att använda samma eller liknande ramsa som jag (istället för att sjunga som han sa tidigare) så vi kommer nog att göra ganska lika, och det kommer att gå utmärkt!!

/Helena

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite "skådespelare" måste man nog vara. Det är inte alltid man känner sig så j-a övertygad om någonting överhuvudtaget, i samröret med små barn.

Bra att du läst på! Sedan gäller det "bara" att lyssna till sin egen inre övertygelses röst. Inte till andras.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"