Vaknar tidigt - vad göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tintomara

Vaknar tidigt - vad göra?

Inlägg av Tintomara »

Har nu kört SHN i två dygn - två fantastiska dygn jämfört med allt de senaste två månaderna. TACK ANNA FÖR SHN :D :D Hade det funnits puss-smilies så hade du fått ett gäng sådana också!

Det är tänkt att dottern (drygt 8 månader) ska sova mellan 20 och 8. Första morgonen vaknade hon 7.30 som en sol och var så glad och pigg så jag tyckte att det fick vara bra för ett första dygn utan fyra uppvaknande och mat mitt i natten. I morse vaknade hon redan 6.30, men jag fick henne att somna om lite lätt i alla fall till 7.00. Frågan är, vad gör man när de inte kan somna om? Jag märkte att hon var trött fortfarande, men det ville sig inte med varken buffning eller ramsande. Jag lät henne ändå ligga kvar i sängen, till 7.30 för att inte rucka alltför mycket på vårt schema. Är det rätt att göra så?
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag sticker också in en sån fråga. :D
Sonen vaknar ofta en halvtimme före utsatt tid och ligger nöjd och tyst och småjollrar. Inga protester inte, men det här tidiga uppvaknandet stör ju resten av dagen då han blir tröttare innan det är dags för lur.
Jag vet ju att enda vägen att få till det är ett omsomnande (annars vaknar hon tidigare och tidigare Tintomara!) , men vilka redskap ska användas förutom ramsan (när han inte somnar om trots den)? Det känns magstarkt, inte som KRIS, att buffa när han trots allt ligger lugn och småpratar bara.
Visst skulle jag få honom att somna om med ramsa och sedan ingen åtgärd men det tar sin lilla tid och jag kan lova att vi inte hinner med det innan 7.15 (morgon 7). Häromdagen buffade jag på honom och då somnade han om, men det kändes fel att utnyttja ett krisredskap. :? Men det kanske det inte var...? :roll:

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej vänner! Ett litet komihåg bara: vi ERBJUDER dem tider att sova, de MÅSTE inte sova hela den tiden utan de ska ha förutsättningarna att göra det, vad de sen gör av tiden är till viss del upp till dem. Jag bråkar inte alls med E om han vaknar på morgonsidan (nästan varenda dag nuförtiden faktiskt) men är glad och snackar med figurerna på spjälskyddet i mörkret eller mest bara snuttar tumme och muttrar. På natten händer ingenting och det är morgon först när VI kommer, inom marginalkvarten. Nog ligger jag vaken och lyssnar på honom, det är svårt undvika, men jag ramsar bara om han "ber om hjälp". Håller dock helt med Mindy, superviktigt att inte låta morgnarna börja tidigare och tidigare.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Mammamy :D Jaha, då ska jag bara låta honom vara då. Fast det märks ju att han varit vaken en halvtimme längre när vi närmar oss vår fm-lur kl 9. :? Men det är väl då som man tar till marginalkvarten...igen :roll: :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Tintomara

Inlägg av Tintomara »

Ja, tack Mammamy! Det är väl bara det att när man märker att dottern egentligen är ganska trött och att resten av dagen inte blir riktigt i fas eftersom hon är extra trött så blev jag lite orolig att jag gjorde galet. Hon har varit tröttare idag, men inte sovit mer än hon skulle på dagtid - snarare kortare än jag hade schemalagt. Hon vaknade konstigt nog tidigare än hon brukar vid bägge vilorna. Så vi får se hur natten och morgonen blir. Hon tyckte det var skönt och gosigt att få gå och lägga sig och då är jag nöjd, jag vill att hon ska känna att det är skönt att lägga sig och att det är skönt att sova - för det är det ju!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen!
Jag kan tala om att Lille E alltsedan omläggningen till sommar tid och två daglurar i samma veva, visserligen också efter 1,5 veckas rejäl förkylning med ordentlig viktnedgång, vaknat en timme drygt före morgon och 20-30 min tidigt varje dagslur. Han har varit oerhört trött. Vi har framhärdat med omsomning och vissa gånger fått till det, dessutom varit försiktiga med marginalkvartarna sedan han tillfrisknade för att sätta tiderna ordentligt. Solfjädrade några morgnar men backade sen och bara ramsade och nu sitter det igen. Vissa lurar har jag dock fått hålla på och ramsa gång på gång i över en halvtimme, vilket ju givetvis är tröttsamt, men klarar jag bara att backa nog mycket och lämna honom tillräckligt ifred så går det över. Var sparsamma med att kompensera den föregående nattens dåliga sömn med marginalkvartar dagen efter, jag tror lätt det blir en ond cirkel, dvs att marginalkvartarna kan göra att barnet inte behöver sova lika mycket nästa natt. men det är vad jag tror. kör på bara så fixar ni det här!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D

Och tack, Tintomara, för varma ord :lol: Jag är så glad för lilla älsklingens skull :D

Du är alldeles i början och får inte darra det minsta på handen, så stoppa frågorna (=oron) i lådan och schasa ut minsta vargnos. Fortsätt bara fint, håll tiderna och ta det lugnt, känn förtroende för barnet och framför allt: peppa dig med Lathunden igen, där du ser att små barn kan inbilla sig att de är utsövda innan de är det, eftersom de jämförelsevis sovit mer än någonsin... :shock: och läs Tips på vägen om morgnarna. Du är så duktig :D Raka vägen till spegeln nu och beundra dig: en mamma som kan sina saker :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"